דף הבית רפואה ובריאות הריון ולידה שימור דם טבורי מבחינה אתית
שימור דם טבורי מבחינה אתית
יעל טל 11/08/10 |  צפיות: 3479

השימוש הרפואי בדם חבל הטבור מושיט תקווה לחולים

במשך עשרת השנים האחרונות שימור דם טבורי הופך להיות חלק מהטיפולים הרפואיים המוצלחים. הדם הטבורי משמש לא רק לריפוי סוגי סרטן שונים, אלא גם המחקר מתקדם עם גילויים חדשים שמוכיחים כי הדם הטבורי יכול לחדש איברים, לרפא סכרת ואנמיה חרמשית.

דם חבל הטבור אשר נלקח מיד בתום הלידה עשיר בתאי גזע שניתן לשמר אותם ולהשתמש בהם לפי הצורך כדי לטפל בבעיות גנטיות והמטופויטיות שונות.

מספיק שמנת דם טבורי שנלקחת מתוך בנק דם טבורי אחת מתאימה וההשתלה מבוצעת כהלכה,  גם אם לא כל תסמיני המחלה טופלו, מצבו של המטופל יהיה טוב יותר מאשר לפני ההשתלה.

מבחינה אתית השימוש בדם חבל הטבור בטוח מכיוון שהמדענים לא מזיקים לעובר כדי להפיק את תאי הגזע. עד לשנת 1992 בה פבלו רובינשטיין הקפיא לראשונה את הדם הטבורי,  הדם הזה נחשב לפסולת ביולוגית. ניתוק חבל הטבור לא גורמת שום נזק ליילוד.  מיד לאחר ניתוק חבל הטבור הדם ממנו נאסף ומוקפא.

חשוב מאוד כי האנשים שמשמרים את דם טבורי יבדילו בין בנקי הדם הציבוריים לבין הפרטיים.  הבנקים הפרטיים שיקבלו את הדם הטבורי ישמרו אותו עבור התינוק. זה לעולם לא ישמש למטרות מחקר. זה עולה למשפחה סביב  2000 $ יחד עם דמי שימור דם טבורי שנתיים. לעומת זאת, רוב הבנקים הציבוריים לא גובים כל תשלום, ומנת הדם הטבורי שניתנת לבנק הציבורי מוגדרת כתרומה.  בתור תרומה,  הדם הטבורי יכול לשמש לצרכי המחקר או להינתן לאדם שתהיה לו התאמה גנטית. המנה לא תישמר עבור התורם.

כאן בקליבלנד היולדות יכולות לתרום את דם טבורי של תינוקיהן לבנק דם טבורי של קליבלנד (Cleveland Cord Blood Center). המרכז אוסף את המנות מבתי החולים של פיירביו ושל הילקרסט, בתי היולדות הגדולים בקליבלנד.

כיום קיים חוק הנקרא חוק אוהיו 102 שהוצע על ידי סנטור אוהיו טוד בוק. החוק התקבל במשרד הבריאות של אוהיו ולפיו חייב משרד הבריאות למקם מידע כתוב עבור שימור ותרומה של הדם הטבורי באתר שלו. כמו כן, משרד הבריאות מחייב את אנשי המקצוע ברפואה לספק מידע בנושא לנשים הרות.


דירוג המאמר:

תגיות של המאמר:

 יעל טל


 


מאמרים נוספים מאת יעל טל
 
הדם הטבורי נוצר בכדי לתפקד כמו תאי גזע עובריים
חוקרים במכון סאלק הודיע בשבוע שעבר כי הם גרמו לתאי דם טבורי לתפקד כמו תאי גזע עובריים בהצלחה.

כיצד שונה שרידות ארוכת טווח של חולים שעברו השתלת מח עצם לעומת השתלת דם טבורי ?
ישנה תאימות בים שרידות של חולים שעברו השתלה שלמח עצם לחולים שעבור השתלת דם טבורי, אך קיים שוני בסיבת המוות בין שתי ההשתלות

סוגיות אתיות בנושא של בנק דם טבורי
שאלות שיש לשאול ולשקול בנושא בנק דם טבורי.

דם טבורי בחזית הטכנולוגיה המדעית
הטכנולוגיה של שימור דם טבורי בבנקים לשימור דם טבורי פותחה בארה"ב ב-1992, יחד עם זאת בהודו האנשים לא מודעים לקיום הטכנולוגיה שהולכת להיווכח לאנושות בתור הברכה הגדולה הודות ליכולת העצומה של תאי הגזע לחידוש איברים ורקמות.

שימור דם טבורי מבחינה אתית
השימוש הרפואי בדם חבל הטבור מושיט תקווה לחולים
במשך עשרת השנים האחרונות שימור דם טבורי הופך להיות חלק מהטיפולים הרפואיים המוצלחים. הדם הטבורי משמש לא רק לריפוי סוגי סרטן שונים, אלא גם המחקר מתקדם עם גילויים חדשים שמוכיחים כי הדם הטבורי יכול לחדש איברים, לרפא סכרת ואנמיה חרמשית.


קבלת החלטות בנוגע לשימור דם טבורי
שאלה הנשאלת פעמים רבות על ידי הורים היא האם לתרום דם טבורי לבנק הציבורי או לשמור באופן פרטי?
     
 
שיווק באינטרנט על ידי WSI