דף הבית חוק ומשפט ביטוח התיישנות הזכות לתבוע תגמולי ביטוח עקב אובדן כושר עבודה זמני
התיישנות הזכות לתבוע תגמולי ביטוח עקב אובדן כושר עבודה זמני
Law Tip 17/12/10 |  צפיות: 4487

כמו מרבית עילות התביעה, גם עילת תביעה ביטוחית מתיישנת ולא לעולם עומדת לצידו של המבוטח. תביעות נזיקיות מתיישנות לאחר שבע שנים מהיום בו ארע הנזק או, לחילופין, עשר שנים מהיום בו הנזק ארע, לפי המוקדם. על פי חוק חוזה הביטוח, תקופת ההתיישנות למימוש הזכות של עילת אובדן כושר עבודה זמני הינה שלוש שנים, בלבד. כך, לדוגמא, מבוטח אשר חווה אירוע ביטוחי ולא קיבל את תגמולי הביטוח לפי הפוליסה, יהא רשאי לתבוע את התשלומים מחברת הביטוח בתוך שלוש שנים.

השאלה העיקרית לגבי זכות תביעתו של אותו מבוטח בדוגמא שלעיל הינה מהו המועד שבו מתחילים למנות את תקופת ההתיישנות. האם היום בו נולדה עילתו המשפטית כנגד חברת הביטוח או שמא מדובר ביום בו נדחתה דרישתו לתשלום על פי הפוליסה ? המחוקק נתן תשובה ברורה לשאלה דנן – תקופת ההתיישנות נפתחת במועד התרחשות המאורע הביטוחי, כפי שהוא מוגדר בפוליסת הביטוח.

מכאן עולה כי הגדרת "מקרה הביטוח" בפוליסת הביטוח קריטית לשאלת ההתיישנות. למשל, אם הפוליסה קובעת כי כיסוי ביטוחי בגין אובדן כושר עבודה זמני כפוף לאיבחון המחלה שהביאה לאובדן הכושר, מירוץ ההתיישנות יידחה למועד בו תאובחן המחלה על ידי הרופא.

על אף האמור לעיל לגבי תקופת ההתיישנות של עילות ביטוחיות, בכל הנוגע לביטוח אובדן כושר עבודה זמני קיים הבדל מסויים. ודוק, עילת התביעה מתמשכת לכל אורכה של התקופה בה איבד המבוטח את כושר עבודתו ועד לרגע שבו שב לו כושרו והוא חוזר למעגל העבודה (או עד לתום התקופה הקבועה הפוליסה). כך, מקרה הביטוח נמשך כל עוד המבוטח נטול כושר לעסוק בעבודתו. יחד עם זאת, חשוב להבהיר כי על פי פסיקת בתי המשפט מדובר אפוא בעילה מתחדשת, כל חודש בחודשו.

פן נוסף שיש להתיישנות עילת הביטוח היא "כלל הגילוי", המעוגן בסעיף 8 לחוק ההתיישנות, לפיו במקרה והעובדות המרכיבות את עילת התביעה נעלמו מעיניי התובע, מסיבות שאינן תלויות בו ושלא היה יכול למנוע אותן, תחל תקופת ההתיישנות מהיום בו נגלו העובדות לעיניי התובע. הנטל להוכחת כלל הגילוי מוטל על כתפיו של המבוטח. בנוסף, כאשר החברה המבטחת טוענת בכתב ההגנה שלה להתיישנות עילת התביעה, הרי שעל המבוטח לטעון להתקיימות כלל הגילוי בכתב תשובה.

לסיכום, על מבוטח אשר נמצא במצב של אובדן כושר עבודה זמני ולא קיבל את תגמולי הביטוח המגיעים לו, לתבוע את חברת הביטוח בבית המשפט הרלוונטי, והכול תוך תשומת לב נרחבת למועד הגשת התביעה, שכן תקופת ההתיישנות מתחילה עם קרות המקרה הביטוחי. בנוסף, המבוטח צריך להתייחס לעובדה שההתיישנות מקבלת משמעות אחרת כל עוד מדובר בביטוח אובדן כושר עבודה זמני, כמפורט לעיל.

ברי כי קיימים עוד רבדים רבים בכל הנוגע לתביעות ביטוח, בכלל ולתביעות אובדן כושר עבודה זמני, בפרט. לפיכך, על מבוטח, אשר המבטח סירב לשלם את המגיע לו על פי הפוליסה, להיוועץ עם עורך דין ביטוח מומחה בתחום דיני הביטוח, מבלי להתמהמה, שכן מירוץ ההתיישנות החל והוא נושף בעורפה של עילת תביעתו.



דירוג המאמר:

תגיות של המאמר:

 Law Tip

LawTip.co.il - הדרך למימוש זכויותיך מתחילה כאן !



 


מאמרים נוספים מאת Law Tip
 
רשלנות רפואית הולדה בעוולה
התינוק נולד ללא אצבעות כף יד שמאל, מום שלא התגלה בבדיקות. למרות זאת בית המשפט קובע כי לא הייתה רשלנות רפואית. מדוע ? מה אתם חושבים ? עיינו בסקירה המלאה

הליכי מינוי אפוטרופוס
במאמר זה סקרנו עבורכם מידע משפטי אודות הליכי מינוי אפוטרופוס - כיצד ? מתי ? מה התנאים ? וכיו"ב נושאים הרלבנטיים למינוי.

רשלנות רפואית בהריון | קרע ברחם היולדת
האם בית חולים אשר מתעלם מעברה הרפואי של יולדת ובכלל זה היות העובדה כי בעבר ילדה בניתוח קיסרי מתרשל במילוי תפקידו ? זו השאלה אשר עמדה על הפרק במסגרת תביעת רשלנות רפואית בלידה אשר הגיעה לפתחו של בית המשפט ואשר תיסקר בכתבה הבאה אשר נערכה על ידי עורך דין רשלנות רפואית מצוות אתר LawTip.

פורום רשלנות רפואית - LawTip
פורום רשלנות רפואית מקצועי המנוהל על ידי עורכי דין רשלנות רפואית. ניתן לקבל במסגרת הפורום מענה משפטי ראשוני של עורך דין.

אובדן כושר עבודה - הטבות מס בגין תגמולי הביטוח
21/03/11 | ביטוח
אובדן כושר עבודה - סקירה של פסק דין שניתן על ידי בית המשפט העליון בנוגע להטבות מס עקב תביעות אובדן כושר עבודה.

התיישנות הזכות לתבוע תגמולי ביטוח עקב אובדן כושר עבודה זמני
17/12/10 | ביטוח
לא רבים יודעים, אך התיישנות תביעות ביטוח הינה קצרה למדי. על פי חוק חוזה הביטוח המועד להתיישנות תביעת ביטוח הינו 3 שנים ממועד מקרה הביטוח. יחד עם זאת, בפסיקה נקבע כי עילת התביעה על פי ביטוח אובדן כושר עבודה עשויה להתחדש כל חודש בחודשו. בכתבה דנן נדון בנושא התיישנות הזכות לתבוע תגמולי ביטוח עקב אובדן כושר עבודה זמני.
     
 
שיווק באינטרנט על ידי WSI