דף הבית בית משפחה וזוגיות חיות בית כלבים ובעיות צרכים
כלבים ובעיות צרכים
שי מולדובן 15/02/11 |  צפיות: 4839

בטבעו הכלב שומר על עשיית צרכים במקומות המרוחקים למקורות המשאבים שלו כמו אוכל, מחסה, שינה וכו', לכן אין זה טבעי שיעשה צרכים במקומות אלו. 

אז מדוע הכלבים עושים צרכים בבית? 

לפני שנענה על השאלה הזו, עלינו לזכור כי כל כלב הוא אינדיבידואל ולכן יש לקחת בחשבון את המאפיינים הספציפיים לאותו כלב, ובכללם האופי מיוחד לו. אולם, ישנם גורמים רבים, אשר גורמים לכלב לעשות את הצרכים בבית על אף טבעו או החינוך/האילוף שעבר. "מוביל הדגל" בגורמים אלו הוא הגורם הרפואי. מערכת העיכול מושפעת רבות ממחלות 
שונות, ושלא באשמת הכלב יכולה לגרום ליציאה מוקדמת ואי שליטה בצרכים. ניתן להיווכח לכך ביתר קלות בעת קלקול קיבה שהשפעתו על כלב דומה מאוד להשפעתו על האדם. מאחר שכלב בבית- ובשל חוסר גישה לסביבה נכונה לעשיית הצרכים הוא יבצע אותם איכן שנמצא. אך חוסר גישה לסביבה נכונה לא מתבטא רק בזמן מחלה, אלא תלוי בבעלים עצמם. כמונו, גם הכלב מסוגל להתאפק- אך כמונו גם לו יש גבול. אל לבעלים להיות מופתע שהכלב עשה את צרכיו בבית אם השאיר אותו לבד לזמן רב כאשר הוא הלך לעיסוקיו (עבודה, סידורים, בילויים...) או כאשר אין לו כוח ורצון לצאת איתו לטיול משום שמזג האוויר לא נעים (גשם/חום כבד). 

טיול צרכים עם הכלב   "מזל טוב ! יש לנו גור חדש בבית." 
"ואיפה הוא עושה צרכים?" 
"בפינה בסלון, אבל זה לא נורא. כי הוא עדיין קטן, עם הזמן הוא ילמד לעשות בחוץ" 
"איך תלמד אותו לעשות בחוץ?" 
"מה הבעיה, כל פעם שהוא יעשה צרכים אדחוף את הראש שלו לשם, אכה אותו על האף 
ואומר לו 'לא!' . . . " 

מוכר לכם הדו-שיח הזה? 
פעולות אלו שכולנו למדנו להכיר ולהשלים איתם- שגויות בבסיסן. לא רק שפעולות אלו לא יחנכו את הגור לשלוט על צרכיו, אלא אף יגרמו לו לפתח פחד מסוים מפני הבעלים (אבל זה כבר נושא למאמר אחר...) השפעת חינוך לא נכון לצרכים בזמן הגורות כה גדולה, שניתן לראות את תוצאותיה גם אצל כלבים בוגרים ואף זקנים שעדיין שולטים במערכות גופם. עוד בהיותו גור, יעדיף הכלב לבצע את צרכיו במקומות ייעודיים כמו פינה, שטיח, מיטה. . . ומדוע שם? לרוב הוא 
יעדיף לחזור ולעשות את הצרכים במקום שכבר עשה בעבר. שם הייתה לו התנסות טובה, שם נמצא כבר הריח שלו- ולכן העדפה היא לאותו המקום. ניתן לראות את זה גם כשמוציאים את הכלבים לטיול כאשר חלקם הגדול יתרוקנו באותם מקומות שהתרוקנו בעבר. אך סיבות העדפת משטח התרוקנות אינן מסתיימות בזה. שטיחים ומיטות לדוגמה סופגים ריחות באופן יעיל יותר מאשר הרצפה ולכן כלבים דומיננטיים יעדיפו אותם. 
חינוך גורים לצרכים   ואם בכלבים דומיננטיים עסקינן, הרי שסימון הוא האמצעי היעיל ביותר להפגנת דומיננטיות. סימון הוא כאשר הכלב משתין בכמה מקומות, ולא לצרוך התרוקנות. ככל שמקומות הסימון רבים יותר, ורחוקים יותר כך מוגדרת באופן יעיל יותר הטריטוריה של הכלב הדומיננטי. אין זה מפליא לראות כלב דומיננטי המתחיל לסמן את הפינות כאשר אורח (גורם זר) נכנס 
הביתה. בתרגום לשפתו: "שים לב לאן אתה נכנס- אתה נמצא בטריטוריה שלי". 

האנשה (של הכלב) היא חלק כמעט בלתי נפרד מהיחסים בין הבעלים לכלב. זה לא נכון להגדיר את הכלב כאדם הולך על 4, אבל לכלב יש רגשות והוא מפגין אותן בכל הזדמנות שנקראת בדרכו. חוסר תשומת לב מצד הבעלים יכול לגרום לכלבים מסוימים לנסות למשוך את תשומת ליבו בעזרת עשיית צרכים משום שזוהי הפעולה יחידה שמצליחה להוציא 
מהבעלים את ההתייחסות לכלב. אך מנגד עומד עודף תשומת הלב- אשר יכול לפתח אצל הכלב חרדת נטישה שמתבטאת (חלקה) בעשיית צרכים בבית. 
בעיות צרכים אצל כלבים - סימון   נעשה סיכום ביניים: שי מולדובן - אילוף כלבים     www.dogsm.co.il

* לצלמי התמונות והמופיעים בהם אין כל קשר למופיע באתר ואינם אחראים לתוכנו. 
* צלמי התמונות: the photographers are: John Metzner, glen bowman, holisticmonkeys, tps12 
* The photographers of the video and the pictures, and the people showing in them has nothing to do with this site and are not responsible for any of the contents in it.  
כל כלב הוא אינדיבידואל ולכל כלב סיבות משלו, אשר לא תלויות בו, לעשיית צרכים בבית. 
רבים הם הגורמים לעשיית הצרכים ובניהן ניתן למצוא: 
גורמים רפואיים, חוסר גישה לסביבה נכונה, חינוך לא נכון לצרכים, העדפת משטח התרוקנות, סימון (אצל כלבים דומיננטיים), משיכת תשומת לב וחרדות. המשותף לכל הגורמים הללו הוא שבכולם ניתן לטפל. באם באמצעות טיפול תרופתי או טיפולהתנהגותי/פסיכולוגי. 

אולם ישנם מספר גורמים לעשיית צרכים בבית אשר לא ניתן לטפל בהם. 
במקרים אלו על הבעלים לגלות הבנה ומודעות לתחום, ולנסות להשלים עם המצב כפי שהוא. כלל המערכות בגוף הגור (בפרט מערכת העיכול) מאוד קטנות. הנושא משפיע הן על הזמן שבו הגור מסוגל להתאפק והן על היכולות שלו להתאפק בזמן פעילות. לכן ניתן לראות כי במהלך משחק עוצר לפתע הגור כדי להתרוקן מעט, ולאחר מכן ממשיך כלא היה. אותה 
סיטואציה מתרחשת גם בזמן שהגור מתרגש. ישנם מקרים שגם כלבים בוגרים לא מצליחים לשלוט צרכיהם ובעוד שהתרוקנות מתוך התרגשות אצל גורים חולפת עם הזמן, הרי שהשתנה מתוך פחד נשארת כטראומה לכל החיים. בעוד שהשתנה כניעתית או השתנה מתוך פחד היא מאפיין תקשורתי נורמאלי אצל גורים הרי שבכלבים בוגרים היא מתבטאת לרוב עקב התעללות קשה. את תופעת ההשתנה זו ניתן לצמצם, אך לא להכחיד לחלוטין וכלבים הסובלים מבעיה זו, יסבלו ממנה לכל אורך חייהם. אי היכולת לשלוט בצרכים יכולה לבוא לידי ביטוי גם אצל כלבים עם "עבר נקי". המושגים "גריאטריה" ו- "סניליות" אומנם מקושרים לבני האדם, אך האפקט שלהם זהה לחלוטין אצל כלבים. כמו בכל תהליך זקנה, גם הכלב מתחיל לאבד לאיטו את היכולת לשלוטבמערכות הגוף, ואף לעיתים בזיכרון. כאשר לכלב מבוגר אין כבר את הכוחות לצאת לטיול, או שהוא שוכח שאפשר.כאשר הוא מתעורר לתוך שלוליות השתן של עצמו. כל אלו הם המאפיינים 
מובהקים של זקנה


כפי שניתן להבין- רוב בעיות הצרכים בבית מתקיימות שלא באשמת הכלב, וחלקן הגדול אף ניתנות לפתרון (באם באמצעות טיפול תרופתי או התנהגותי). ישנם סיבות רבות לעשיית צרכים בבית, ולכל סיבה ישנו פתרון אחר. וכאשר אנו לוקחים בחשבון כי כל כלב הוא אינדיבידואל בפני עצמו- עלינו להתאים את הפתרון לאותו הכלב באופן ספציפי ומדויק. 

חשוב מאוד !!! 
על מנת להימנע מהחמרת הבעיה, מומלץ להתייעץ עם בעל מקצוע לפני שמחליטים לטפל בבעיה באופן עצמאי. 

כותב המאמר:


דירוג המאמר:

תגיות של המאמר:

 שי מולדובן

שי מולדובן - אילוף כלבים

www.dogsm.co.il

0526907773



 


מאמרים נוספים מאת שי מולדובן
 
טיפים לאילוף כלבים - אחידות ושיגרה
15/02/11 | חיות בית
לימוד הכלב התנהגויות חדשות הוא תהליך שלוקח זמן. על מנת להרגיל את הכלב להתנהגויות שאנו רוצים עלינו לבצע אותם בצורה שגרתית ובאופן אחיד.

מהי תוקפנות כלבים
15/02/11 | חיות בית
ההתנהגות התוקפנית היא למעשה תוצר של השפעות הסביבה.
מאין היא נובעת, והאם אפשר לזהות ולהמנע ממנה?


למה הכלב שלי תוקף?
15/02/11 | חיות בית
הכלב לא תוקף ללא סיבה. אם נצליח למצוא את סיבת התוקפנות, נוכל לטפל בבעיה.

כלבים ובעיות צרכים
15/02/11 | חיות בית
בטבעו הכלב שומר על עשיית צרכים במקומות המרוחקים למקורות המשאבים שלו כמו אוכל, מחסה, שינה וכו', לכן אין זה טבעי שיעשה
צרכים במקומות אלו.

אז מדוע הכלבים עושים צרכים בבית?


הקשר בין תוקפנות כלבים וסירוס
15/02/11 | חיות בית
אחת מהסברות הפופולאריות ביותר בקרב בעלי הכלבים היא כי אם יסרסו את הכלב שלהם,
ההתנהגות התוקפנית שלו תרד.

עד כמה זה באמת נכון?


לצאת לחופשה עם הכלב
15/02/11 | חיות בית
נופש משפחתי כשמו כן הוא- כולל את כל המשפחה... אז למה לא מאפשרים לנו להביא גם את הכלב? מהם מקומות הבילוי שכן ניתן להביא אליהם כלבים, ומה אפשר לעשות איתם כאשר נוסעים לבית מלון - פתרונות יצירתיים לחופשה עם וללא הכלב.

איך לבחור כלב
15/02/11 | חיות בית
התופעה שבעלים המגלים כי הכלב החדש שאימצו לא מתאים להם אינה שכיחה - ולצערינו גוברת מידי שנה. כתוצאה מכך אנו עדים לתופעה של גידול במספר הכלבים בעמותות השונות, וכלבי הרחוב המשוטטים.
להלן מספר טיפים לבחירת כלב חדש לבית - והתאמתו לצרכים ומאפייני המשפחה שלנו כך שהסיכוי שהאימוץ לא יצליח יקטן למינימום..


חוש השמיעה של הכלב
15/02/11 | חיות בית
כלבים יכולים לשמוע טווח צלילים הגבוה פי כמה מטווח הצלילים שאנו, בני האדם, מסוגלים לקלוט.
בעוד שבטבע חוש שמיעה מפותח שכזה מהווה יתרון בולט, הרי שבסביבה העירונית בה אנו חיים הוא יכול להוות גורם מפריע


כלבים ומושגים בווטרינריה ששווה לדעת
15/02/11 | חיות בית
מהו החום הנורמלי לכלב?
מהן המחלות: כלבת, שעלת, פרוו וכיצד ניתן להמנע מהן?


המיטה האידיאלית לכלב
15/02/11 | חיות בית
חנויות בעלי החיים מציעים מגוון רחב של מיטות לכלבים, כאשר מחירי המיטות יכולים לנוע מעשרות ועד למאות שקלים. אחד מהתסכולים הקשים ביותר הוא כשהבעלים חוזרים הביתה ומגלים את שרידי המיטה שקנו במיטב כספם.
במאמר זה אסביר מהם היתרונות והחסרונות של כל סוג מיטה, ואיך תדעו שאתם קונים את המיטה האידאלית לכלב שלכם.

     
 
שיווק באינטרנט על ידי WSI