דף הבית בית משפחה וזוגיות חיות בית למה הכלב שלי תוקף?
למה הכלב שלי תוקף?
שי מולדובן 15/02/11 |  צפיות: 4603

סוג תוקפנות הוא למעשה קטרוג של שורש הבעית התוקפנות. כלבים לא יתקפו ללא סיבה, אם נצליח לגלות מהי סיבת התוקפנות- נוכל לטפל בה ובכך להכחיד את גילוי ההתנהגות התוקפנית.   
באופן כללי סוגי תוקפנויות המוכרים לנו כיום הם:   1. תוקפנות דומיננטית- כאשר המשאב עליו "מגן" הכלב הוא יכולת השליטה שלו על המצב. דוגמה- בעלים הקמתוקפנות כלבים - פחדים מהסלון למטבח, והכלב מושך אותם בקצה המכנסיים.בשפתו: "לא אמרתי לכם ללכת, תחזרו למקום שבו הייתם- אני לא יכול ככה לשלוט במצב".   
2. תוקפנות מפחד- כאשר הכלב חש במצוקה או בחוסר נוחות עקב גירוי לא נעים הנכנס לתחום הקריטי שלו. (תחום קריטי- כאשר לכלב כבר אין לאין לברוח והוא חייב להגן על עצמו על מנת לשרוד) 
  
3. תוקפנות בין כלבים- גם כלבים רבים בניהם, בשל בירור מעמדות, משאבים ועוד. לרוב סוג התוקפנות הזו מסתיימת בכך שהכלב הנחות יותר מוותר.    
4. תוקפנות הגנתית- תוקפנות המתבטאת יותר בהגנת על משאבים/טריטוריה או בעלים. ולרוב באה לידי ביטוי אצל כלבים אשר המעמד ההיררכי שלהם במשפחה אינו ברור או לחלופין מאוד גבוה. 
  
5. תוקפנות טרפה - התנהגות טורפת - כאשר הכלב צד/תוקף על מנת לאכול. למעשה ההתנהגות הזו נורמאלית לחלוטין- בסיטואציות נכונות.   6. תוקפנות רכושנית/משאב- כאשר הכלב משייך משאב מסוים לשלו (מלבד מזון וטריטוריה) - כמו צעצוע, ומפתח אליו התנהגות תוקפנית כשמירה עליו. 
  
7. תוקפנות הקשורה למזון (רעב)- נובעת ביטחון עצמי גבוה או מפחד, ונגרמת בעיקר אם הכלב לא יקבל את כמות המזון הדרושה לו ביום (באופן קבוע). 
  
8. תוקפנות טריטוריאלית- מתפתחת לרוב מתוקפנות רכושנית/משאב כאשר המשאב במקרה הזה הוא הטריטוריה. התנהגות זו מתחילה להוות בעיה רצינית כאשר הכלב שומר על טריטוריה לא רלוונטית כמו חדר מסוים בבית או שהוא שומר באופן קיצוני מידי.   
9. תוקפנות מועתקת- כאשר הכלב פורק את הלחץ שלו על הגורם הקרוב ביותר אליו. לדוגמה- כאשר הכלב באקסטזה אבל לא יכול להגיע לגירוי משום שהוא נמצא מאחורי גדר- אז הוא יתקוף את הגורם הקרוב ביותר אליו. 
  
10. תוקפנות משחק- המשחק הוא למעשה כלי לבירור מעמדות אצל כלבים, ולכן תוקפנות זו חשובה מאוד בזמן זה. אך היא מתחילה להוות בעיה כאשר המשחק הוא עם הבעלים עצמם...     

תוקפנות כלבים - משחק    11. תוקפנות אימהית- כל ביטוי תוקפנות הקשורה בהגנת הגורים/ "דור ההמשך" ואין זה רלוונטי אם הגורים שייכים לאותה כלבה. 
  
12. תוקפנות אדיופטית- תוקפנות שמקורה אינו ידוע, אופיינית לרוב בכלבים נוירוטיים/פסיכוטיים.  תוקפנות כלבים - כאב13. קונפליקט מיני- כאשר ההורמון המופרש מכלבה מיוחמת מוביל למתח ותוקפנות אצל זכרים (ולעיתים אף אצל אותה הכלבה).  14. תוקפנות כאב- כל גירוי כאב המוביל לגילוי תוקפנות באופן רפלקסיבי ובסופו של דבר מוביל לתוקפנות מתוך מניעת כאב- כאשר הכלב יתקוף מתוך הצורך למנוע את הכאב העתידי (לפני הרגשת הכאב)   
15. עצבנות- כאשר הכלב נכנס למתחים עקב אי קבלת תנאים מתאימים למחייה כמו הצקות של ילדים, ובכלבים מסוימים אף הגבלת מרחב המחיה בתצורת גדר.   
ניתן להבין כי ישנם סיבות רבות לגילוי ההתנהגות התוקפנית אצל כלבים, ולכל סיבת תוקפנות דרך פיתרון משלה. לא יהיה נכון לטפל בסימפטום ההתנהגות התוקפנית בלבד שכן המתח או הלחץ שגרמו לגילוי התוקפנות מלכתחילה יצאו כתצורת התנהגות אחרת כמו- כרסומים, חפירות, נביחות ועוד. 
                                               
ומה עם סירוס? 
  
השפעת הסירוס על ההתנהגות התוקפנית היא בעוצמת התוקפנות בלבד. כלומר, יתכן כי אחרי הסירוס תוצאות ההתנהגות התוקפנית של הכלב יהיו חמורות פחות מאשר לפני הסירוס  ולכן - סירוס הכלב אינו פתרון חלופי לאילוף נגד תוקפנות  ! ! ! תוכלו לקרוא עוד על הנושא במאמר: "הקשר בין תוקפנות כלבים וסירוס"                                                                                                

לסיכום: 
  
ניתן לזהות את הסימנים המקדימים לתוקפנות, ולנסות להימנע מכך. אולם יש לזכור- לעולם לא לנסות לגשת לכלב המפגין סימני תוקפנות, ולא לנסות להפריד במריבות בין כלבים- בטיחות האדם חשובה יותר מכל, ובכל מקרה לא לנסות לפתור את בעיית התוקפנות ללא עזרה מקצועית. בניסיון שכזה תסכנו לא רק את חייכם אלא גם את חיי הסביבה ואת חיי הכלב. 
(כלבים התוקפים בני אדם - מועמדים להרדמה על פי חוק)    כותב המאמר: שי מולדובן - אילוף כלבים      www.dogsm.co.il    * לצלמי התמונות והמופיעים בהם אין כל קשר למופיע באתר ואינם אחראים לתוכנו. * צלמי התמונות: the photographers are: chefjancris,Eustaquio Santimano,hnnhlh14 ,insane photoholic * תמונות אלו תחת רישיון ואין להעתיקם - this photos have some license rights and can not be copied* The photographers of the video and the pictures, and the people showing in them has nothing to do with this site and are not responsible for any of the contents in it.


דירוג המאמר:

תגיות של המאמר:

 שי מולדובן

שי מולדובן - אילוף כלבים

www.dogsm.co.il

0526907773



 


מאמרים נוספים מאת שי מולדובן
 
טיפים לאילוף כלבים - אחידות ושיגרה
15/02/11 | חיות בית
לימוד הכלב התנהגויות חדשות הוא תהליך שלוקח זמן. על מנת להרגיל את הכלב להתנהגויות שאנו רוצים עלינו לבצע אותם בצורה שגרתית ובאופן אחיד.

מהי תוקפנות כלבים
15/02/11 | חיות בית
ההתנהגות התוקפנית היא למעשה תוצר של השפעות הסביבה.
מאין היא נובעת, והאם אפשר לזהות ולהמנע ממנה?


למה הכלב שלי תוקף?
15/02/11 | חיות בית
הכלב לא תוקף ללא סיבה. אם נצליח למצוא את סיבת התוקפנות, נוכל לטפל בבעיה.

כלבים ובעיות צרכים
15/02/11 | חיות בית
בטבעו הכלב שומר על עשיית צרכים במקומות המרוחקים למקורות המשאבים שלו כמו אוכל, מחסה, שינה וכו', לכן אין זה טבעי שיעשה
צרכים במקומות אלו.

אז מדוע הכלבים עושים צרכים בבית?


הקשר בין תוקפנות כלבים וסירוס
15/02/11 | חיות בית
אחת מהסברות הפופולאריות ביותר בקרב בעלי הכלבים היא כי אם יסרסו את הכלב שלהם,
ההתנהגות התוקפנית שלו תרד.

עד כמה זה באמת נכון?


לצאת לחופשה עם הכלב
15/02/11 | חיות בית
נופש משפחתי כשמו כן הוא- כולל את כל המשפחה... אז למה לא מאפשרים לנו להביא גם את הכלב? מהם מקומות הבילוי שכן ניתן להביא אליהם כלבים, ומה אפשר לעשות איתם כאשר נוסעים לבית מלון - פתרונות יצירתיים לחופשה עם וללא הכלב.

איך לבחור כלב
15/02/11 | חיות בית
התופעה שבעלים המגלים כי הכלב החדש שאימצו לא מתאים להם אינה שכיחה - ולצערינו גוברת מידי שנה. כתוצאה מכך אנו עדים לתופעה של גידול במספר הכלבים בעמותות השונות, וכלבי הרחוב המשוטטים.
להלן מספר טיפים לבחירת כלב חדש לבית - והתאמתו לצרכים ומאפייני המשפחה שלנו כך שהסיכוי שהאימוץ לא יצליח יקטן למינימום..


חוש השמיעה של הכלב
15/02/11 | חיות בית
כלבים יכולים לשמוע טווח צלילים הגבוה פי כמה מטווח הצלילים שאנו, בני האדם, מסוגלים לקלוט.
בעוד שבטבע חוש שמיעה מפותח שכזה מהווה יתרון בולט, הרי שבסביבה העירונית בה אנו חיים הוא יכול להוות גורם מפריע


כלבים ומושגים בווטרינריה ששווה לדעת
15/02/11 | חיות בית
מהו החום הנורמלי לכלב?
מהן המחלות: כלבת, שעלת, פרוו וכיצד ניתן להמנע מהן?


המיטה האידיאלית לכלב
15/02/11 | חיות בית
חנויות בעלי החיים מציעים מגוון רחב של מיטות לכלבים, כאשר מחירי המיטות יכולים לנוע מעשרות ועד למאות שקלים. אחד מהתסכולים הקשים ביותר הוא כשהבעלים חוזרים הביתה ומגלים את שרידי המיטה שקנו במיטב כספם.
במאמר זה אסביר מהם היתרונות והחסרונות של כל סוג מיטה, ואיך תדעו שאתם קונים את המיטה האידאלית לכלב שלכם.

     
 
שיווק באינטרנט על ידי WSI