דף הבית חוק ומשפט פטנטים חיפוש משקיע - איך ומתי
חיפוש משקיע - איך ומתי
[email protected] 16/02/11 |  צפיות: 13691

יזמים רבים פונים אלינו בנושא גיוסי השקעות ופיתוח המוצר/ הפטנט שלהם. ברצוני להעלות נקודות חשובות שכפי שאני אבחנתי יזמים לא מודעים להם - ועקב זאת מבצעים תהליכים שגויים שגורמים להם ולמיזם להתקדם בכיוונים לא נכונים ובסופו של דבר להתייאש ולוותר.

 אז קודם כל חשוב מאוד – אומרים על יזם שהוא אדם שדופק על הדלת ומוציאים אותו החוצה, הוא נכנס מהחלון וזורקים אותו החוצה, אז הוא נכנס מארובה... לכל היזמים בינינו – אל לנו להתייאש, מוצר יגיע לשוק בהתאם לכמות ההשקעה שהיזם ישקיע בו ובהתאם למאמצים שהיזם ישקיע בלדחוף את הרעיון קדימה.

לענייננו וכהתחלה חשוב לציין שב 99% מהמקרים רעיון כרעיון לא שווה הרבה, אם בכלל. בשביל להביא רעיון שהוא דבר רוחני לידי העולם המעשי יש לבצע תהליכים רוחביים רבים, שמחויבים להגיע במקביל ולהשפיע אחד על השני. לדוגמא – הגיעו אלינו יזמים עם רעיון בתחום אבטחת מחשבים ניידים במשרדים. החברה הלכו ורשמו פטנט על הרעיון בסכום של 5000$ ולטענתם הגנו עליו מכל בחינה. הפטנט שנרשם ושהוגש מכיל 2 עמודים והתבצע ע"י אחד המשרדים הגדולים בארץ והוא הוגש ללא הצהרות – רק מלל בשורות מרווחות של עמוד וחצי!!!. לאחר מכאן הם נגשו אלינו ובקשו פיתוח של אותו מוצר, אבל הבעיה הייתה להם זה שרוב הכסף שלהם הושקע על הפטנט – שלהערכתי לא היה שווה את הדפים שעליו נכתב.

זוהי רק דוגמא אחת מיני רבים – כל יזם והסיפור שלו, חלק פתחו אב טיפוס ואין להם שום אינפורמציה עסקית, חלק בצעו סקרי שוק רחבים אבל לא פתחו מוצר, חלק רשמו תכנית עסקית אבל לא פתחו מוצר וכו וכו וכו.

אני מעוניין להרחיב את האופקים לכל היזמים/ חברות ההזנק בנושא פיתוח מוצר/ פיתוח פטנט בכך שאתאר את התהליך שלהערכתי (ומניסיוני) הוא הנכון – לפחות בשלבים הראשונים של קידום המיזם/ הפטנט/ המוצר. השלבים פחות או יותר לפי סדר כרונולוגי (בהתאם למוצר/ לפטנט/ ליזם/ ליעדים וכו) הם:

בניית אסטרטגיה עסקית – לאפו היזם מעוניין ויכול להוביל את המיזם – הן מבחינה אישית, הן מבחינה עסקית (מימון) ומה השלבים הבאים שהוא יצטרך לעבור. לדוגמא: האם היזם מעוניין לפתח אב טיפוס ואז למכור אותו לחברה קיימת, האם הוא מעוניין לגייס השלב הבא כסף להמשך תהליך – ומהו המשך התהליך?

חיפושי פטנטים – בהתאם למוצר יש צורך לבצע חיפושי פטנטים ולבדוק מה קיים ומה לא קיים. אין טעם לפתח מוצר על משהו שקיים – אבל כן יש טעם לבדוק מה קיים ולפתח משהו יעיל יותר וטוב יותר... בנושא זה אני מעוניין לציין שזה שיש פטנט על מוצר קיים זה לא דבר רע (אני יודע שיזמים חושבים שזה רע – אבל הפלא ופלא, משקיעים דווקא רואים את הנושא בצורה חיובית מכיוון שזה מראה שיש חשיבה וצורך במוצר!!!).

פיתוח מוצר/ אב טיפוס (בהתאם לאסטרטגיה העסקית שנקבעה) – את דוח הפטנטים יש לנתח בצורה עניינית ולהעביר דגשים למחלקת הפיתוח כדי להאיר את עיניהם מה יש ומה אין, מה ניתן לפתח ולרשום עליו פטנט ומה לא.

רישום פטנט על הפיתוח שנעשה – שבשלב גיוס ההשקעה ניתן יהיה להציג למשקיע את אב הטיפוס/ המוצר ולציין שעל הפיתוח שהתבצע נרשם הפטנט – כמובן שחשוב בשלב זה להתייחס לעובדה שנעשה חיפוש של מה שיש ולא סתם פותח מוצר לפי איך שהיזם/ המפתח/ המעצב ראה לנכון. בשלב רישום הפטנט חשוב לציין שבשלבים הראשונים של פיתוח המוצר/ הפטנט אין צורך להגיש יותר מאשר פטנט פרוביזורי – שעולה 110$ להגשה!!!, נמשך כ 12 חודשים. שלב הפטנט הפרוביזורי נועד כדי לאפשר ליזם לא להשקיע הון בפטנט ובבחינה שלו ולחפש השקעה במשך השנה של לאחר ההגשה. אומרים שאם יזם הגיש פטנט (כמובן לאחר פיתוח נכון ושלבים נכונים שהוא עבר) יש לו שנה לחפש השקעה, אם בשנה הזו הוא לא התחיל דיונים רציניים עם משקיע שלא יקדם את הפטנט לשלב הבא – שיכול להגיע לסכומים של 5000$ מכיוון שבשלב הבחינה יושב בוחן ובודק את רמת החדשנות ומספק ציון לחדשנות של כל הצהרה שהוגשה. הציונים הם באותיות ומסמנים רמות חדשנות שונות.

איסוף אינפורמציה והכנת תכנית עסקית – התכנית העסקית היא שמאגדת את כל השלבים הקודמים ומספק ליזם תמונה כוללת על הפוטנציאל העסקי של המיזם/ המוצר שלו. כמובן שיש לאסוף אינפורמציה רבה נוספת כדי להשלים את התכנית העסקית, אבל אינפורמציה זו חייבת לקבל פידבקים של עלויות ייצור צפויות (בהתאם לפיתוח שנעשה), עלויות צפויות בשלבים הבאים: תפעול, רכש, ניהול, אבני דרך, לוחות זמנים, הוצאות צפויות, גובה השקעה רצוי, מתי יוחזר הכסף למשקיע ויהיו רווחים, מה הגיוסים הבאים, מה השווי חברה העכשווי לגיוס, וכו וכו וכו (גם נתונים אלו יושפעו כמובן מהפיתוח שנעשה).

לסיכום תהליך של פיתוח מוצר/ פטנט מחויב בסנכרון נכון בין התהליכים שהצגתי למעלה, חייב בניהול נכון של היזם ובהנחיה מקצועית רלוונטית.

צרפתי כאן קישור לסכמה באתר שלנו שמתארת את התהליך שתיארתי למעלה ואיך היזם משתלב בתוכה – הסכמה לא פשוטה להבנה אבל לאחר קריאת המלל למעלה אני מקווה שניתן יהיה להבין אותה בצורה טובה יותר.

http://b-focus.com/WebForms/processForInnovators.aspx

נשמח לשמוע מכם – אנו מספקים ליזם את התמיכה בבניית הצוות הדרוש לקידום הרעיון/ מוצר/ הפטנט שלו. התמיכה מתבצעת הן בפן הפיתוח והן בפן העסקי, כשלכל יזם יוצמד תוך כדי התהליך מנהל פיתוח ומנהל עסקי שיבנו ביחד עם היזם את הצוות הדרוש לקידום המיזם שלו.

שיהיה בהצלחה, נשמח לשמוע מכם

אמיר

0525449558


דירוג המאמר:

תגיות של המאמר:

 [email protected]


 


מאמרים נוספים מאת [email protected]
 
פיתוח מוצר כחלק מתהליכים רוחביים בחברות
פיתוח המוצר, הוא לרוב ובייחוד בחברות קטנות, חלק ניכר מהפעילות ובהתאם יש להתייחס אליו כתהליך מרכזי ומשמועתי, אך אם זאת – תהליך פיתוח המוצר מחויב בבחינה רוחבית של אופי החברה, אסטרטגיה, יעדים, אבני דרך, הגנה קניינית ואלמנטים נוספים (הן עסקיים/ אסטרטגיים/ תפעוליים וכו). גם אם החברה היא בן אדם אחד, וגם אם צוות קטן של אנשים – חשוב מאוד להתייחס לפיתוח המוצר כחלק מתהליכים נוספים שהחברה תעבור. במאמר זה אגע בקצרה בחשיבות התהליכים השונים בחברה, כהתייחסות כללית לאופי פיתוח המוצר.

פיתוח מוצר פטנט
26/01/23 | פטנטים
יזמים רבים פונים לחברות רבות בתעשיה על מנת לפתח פטנט או רעיון ייחודי שעלה בראשם. יוזמה זו היא מבורכת ובזכותה העולם ובהתאם אנחנו הממציאים הגענו לאיפה שאנחנו היום.

התהליכים הבסיסיים בפיתוח מוצר ופיתוח פטנט
המאמר מתאר את התהליכים הרלוונטיים שיזם צריך לעבור משלב הרעיון ועד שלב שיש לו אב טיפוס ותכנית עסקית והוא מוכן לחפש השקעה כספית או למכור את המיזם לשותף אסטרטגי. המאמר מתאר איך תהליכי פיתוח מוצר משתלבים עם תהליכי הפטנטים ותהליך בניית תכנית עסקית להערכת השווי שלפיו ניתן לגייס כספים.

באיזה שלב בפיתוח המוצר או הסטרטאפ כדאי לרשום פטנט?
העלתי את השאלה בכותרת לדיון מכיוון שאני נתקל ביזמים רבים שמגיעים אלינו לאחר שבצעו רישומי פטנטים באלפי שקלים/ דולרים ורק לאחר מכאן הגיעו לשלב של פיתוח המוצר ובניית האנפורמציה העסקית הדרושה. מטרתי במאמר זה הוא להאיר את עיני היזמים שבכוונתם לפתח מוצר/ פטנט – תהליך שאני קורא לו 'בניית ערך כספי לרעיון'. אז איך בונים ערך כספי לרעיון/ למוצר/ לפטנט?

עיצוב ופיתוח מוצר כחלק מפעילות החברה
עיצוב ופיתוח מוצר והשתלבותו בניסויים כחלק מתהליך הפיתוח.

חשיבותו של המבנה העסקי במיזם.
במאמר זה ברצוני לציין ולהבהיר את חשיבות האסטרטגיה העסקית שנקבעת בתחילתו של המיזם וכיצד היא תשפיע על תהליך פיתוח ועיצוב המוצר, על תהליך הכנת האינפורמציה העסקית, נתחי השוק, קהל היעד הפוטנציאלי ובגדול הכיוון הכללי של המיזם.

גיוס השקעה לאחר פיתוח אב טיפוס.
במאמר זה אני מעוניין להציג בפני הקוראים את נושא פיתוח ועיצוב המוצר, או לחילופין, נושא העיצוב התעשייתי של המוצר, וחשיבותו בתהליך גיוס הכסף בשלבים מאוחרים יותר.

חיפוש משקיע - איך ומתי
16/02/11 | פטנטים
המאמר מתאר איך לפתח מוצר או פטנט בתהליך נכון ואיך להגיע לפגישה עם המשקיע מוכן

עיצוב ופיתוח מוצר והשתלבות התהליך ביעדים ומטרות החברה או היזם
המאמר מתאר איך לפתח מוצר או פטנט בתהליך נכון ואיך להגיע לפגישה עם המשקיע מוכן. חברת בי-פוקוס בונה יחד עם היזם את הצוות הדרוש לקידום המיזם. בצוות יהיה בנוי מהיזם כמנהל, מנהל פיתוח ומנהל עסקי. יחד ובסנכרון הצוות יבנה את הערך הכספי לרעיון/ למוצר/ לפטנט אותו היזם מעוניין לקדם.

חיפוש משקיע - איך ומתי
המאמר מתאר איך לפתח מוצר או פטנט בתהליך נכון ואיך להגיע לפגישה עם המשקיע מוכן
     
 
שיווק באינטרנט על ידי WSI