דף הבית רפואה ובריאות הפרעות קשב וריכוז אבחון פסיכודידקטי – המדריך המלא
אבחון פסיכודידקטי – המדריך המלא
כיוונים אחרים 11/05/11 |  צפיות: 5342

המועדות לטיפול בתופעות של בעיות קשב וריכוז גוברת בשנים האחרונות, ואיתה גם דרכי הטיפול המגוונות עבור אבחון לקויי למידה. אבחון פסיכודידקטי הוא אחת מהדרכים השכיחות לביצוע אבחונים ומציאת פתרונות - מדובר בהליך פסיכולוגי המשתלב בקלות עם תוכניות אחרות של אבחון לקויי למידה, והוא נועד לבדוק את מכלול הכישורים של המטופל.


אבחון לקויי למידה דרך אבחון פסיכודידקטי כולל את בדיקת יכולת הקריאה והכתיבה של המטופל, כמו גם כישורי החשבון והשפה הזרה. מעבר ליכולות הלימודיות, אבחון פסיכודידקטי מעניק גם רקע על ההשתלבות החברתית של המטופל, וכן מרכיבי האישיות שלו שעשויים להיות לרועץ - ולגרום להופעה של בעיות קשב וריכוז.


כמו תוכניות שונות של אבחון לקויי למידה, אבחון פסיכודידקטי לטיפול בתופעות של בעיות קשב וריכוז מתבצע ע"י מאבחנים דידקטיים מוסמכים ממשרד החינוך. מעבר לעבודה מול אנשי מקצוע מנוסים, היתרון של אבחון לקויי למידה מסוג זה הוא התמונה הרחבה שהוא מעניק על היכולות הלימודיות והנפשיות של המטופל.  במקרים רבים, המצב בלימודים של המטופל מושפע מבעיות נפשיות שונות - ולכן חשוב לבצע אבחון פסיכודידקטי שייתן תמונת מצב מלאה.


חששות או פחדים שונים עשויים להיות הגורם לתופעות של בעיות קשב וריכוז. עם סיום האבחון מקבלים הורי התלמיד, והתלמיד עצמו, מסמך מקיף המסכם את כישורי הלמידה והכישורים החברתיים של המטופל. הדו"ח המסכם אמור להכיל את אומדן יכולת הקריאה והתפיסה החזותית, כמו גם ניתוח ההישגים הלימודיים - כגון בחשבון ובהבנת הנקרא.


אחד מהדברים שנבדקים במסגרת אבחון פסיכודידקטי הוא מציאת דפוסי פעולה החוזרים על עצמם במהלך אבחון לקויי למידה. המאבחנים עשויים למצוא קושי חוזר בביצוע חישובים או קריאה של דפים בגופן קטן, וכך ניתן להתאים לתלמיד הקלות המתאימות לו במבחנים - כגון הארכת זמן, ביצוע מבחן בעל-פה, כתיבה על מחשב, ועוד. למעשה, אבחון פסיכודידקטי מתאים את המבחנים אל הצרכים של המטופל, כדי לעזור לו להגיע להישגים בלימודים ובחברה.


דירוג המאמר:

תגיות של המאמר:

 כיוונים אחרים

סוקולוב 34
בניין השופינג קומה 4
רמת השרון
טלפון: 1-700-555-185
פקס: 03-5406986
[email protected]



 


מאמרים נוספים מאת כיוונים אחרים
 
טיפול בבעיות קשב ולמידה במרכז כיוונים
קיימות סיבות רבות שעשויות להצריך פנייה אל מרכז כיוונים או מכונים אחרים עבור ביצוע אבחון לקויות למידה. תלמידים וסטודנטים רבים סובלים מבעיות של דיסגרפיה המתבטאת בקושי בכתיבה – הקושי הזה מתבטא בשגיאות כתיב ובכלל בלקויות רבות בכתיבה עצמה.

אבחון פסיכודידקטי – המדריך המלא
המועדות לטיפול בתופעות של בעיות קשב וריכוז גוברת בשנים האחרונות, ואיתה גם דרכי הטיפול המגוונות עבור אבחון לקויי למידה

אבחון דידקטי – כי ניתן לטפל בליקויי למידה!
תלמידות ותלמידים רבים בישראל מתקשים בכל מה שקשור ללמידה. מיומנויות הלמידה שלהם נמוכות, הם מתקשים בכתיבה ובהבעה, מגלים בעיות קשב וריכוז, מוציאים ציונים נמוכים למרות האינטליגנציה הגבוהה שלהם, אינם מצליחים לבצע משימות הדורשות מאמץ מנטאלי וריכוז, ועוד. להערכת המומחים כ-10% מכלל האוכלוסייה מתמודדים עם לקות למידה כלשהי. עם זאת, אין משמעות הדברים כי מדובר בחריגות קשה: הילדים יכולים ללמוד במסגרת חינוכית רגילה ולקבל סיוע מתאים.

אבחון פסיכו דידקטי – מורה נבוכים
צעירים ומבוגרים בישראל, מכל שכבות האוכלוסייה, בכל הגילאים ובכל מעמד סוציו-אקונומי שהוא, סובלים מליקויי למידה. ליקויים אלה מתבטאים בקושי לרכוש מיומנויות לימודיות או תפקודיות וליישמן באופן המתאים לגילו של האדם, למנת המשכל שלו ולכישרונותיו. לקות למידה מוגדרת כמצב שבו מבחנים בקריאה, בחישוב ובהבעה מצביעים על הישגים הנמוכים ממנת המשכל של הנבחן, מן הרמה הממוצעת לגילו ומרמת השכלתו. הדרך לאבחן את הלקויות היא באמצעות אבחון פסיכודידקטי מקצועי.

ממה מורכב אבחון פסיכו דידקטי
אתם מביטים בגיליון הציונים ונדהמים להיווכח שהציונים של הילד יורדים. כשאתם פוגשים את המורה, היא מתלוננת על קשיי ריכוז. אתם מכיר את הילד שלכם ומבינים כי קיים פער בין היכולות שלו ובין הציונים שהוא משיג. ילדים רבים חווים קשיים במהלך לימודיהם. זו לא סיבה לגעור או לנזוף בהם: לעתים קרובות, הורים ומחנכים אינם מבינים כי בעיות בלימודים אינן נובעות מעצלנות, מחוסר קשב, מאי-רצון ללמוד.

איתור קשיים על ידי אבחון
אבחון ליקויי למידה מסייע לאיתור קשייו של המאובחן וכן לגילוי דרכים שיוכלו לסייע לטיפול בקשיים. תהליך האבחון כולל איסוף מידע ורקע על הילד ולאחר מכן ביצוע אבחון ליקויי למידה. אבחון ליקויי למידה מאפשר גילוי של מוקדי הקושי של הילד וכן של מוקדי החוזק, זאת על ידי בדיקת תפקודי הבסיס, בדיקת תחומי הידע, מיומנויות הזכירה, יכולות הקשב והתפיסה. אבחון ליקויי למידה בוחן את הפרמטרים השונים בהשוואה לבני גילו של הילד ובסיומו ניתן להתאים דרכי טיפול בקשיים שאותרו.

סוגי אבחונים שונים
קשיים שונים בלמידה נובעים ממקורות שונים. על ידי ביצוע אבחון לקויות למידה ניתן לאתר את מקור הקושי וכך להתאים למאובחן טיפול. טרם ביצוע אבחון ליקויי למידה נאסף מידע על המאובחן ורקע על התפתחותו בתחומים שונים. אבחון ליקויי למידה מיועד להעניק הבנה טובה יותר על קשייו של המאובחן, כמו כן מאפשר אבחון ליקויי למידה גילוי של נקודות החוזק, זאת על ידי בדיקת משתנים שונים.

אבחון קשיי למידה ובעיות קשב וריכוז
על מנת לאתר קשיי למידה ניתן לפנות לביצוע אבחון. אבחון דידקטי מאפשר בדיקת קשיים בתחומי למידה כמו כתיבה, הבעה, הבנת הנקרא וקריאה. בעזרת אבחון דידקטי ניתן לאתר גם קשיי קשב, קשיים בהתארגנות, קשיים במיומנות זכירה, קשיים גרפו מוטוריים ובעיות רגשיות. אבחון דידקטי בודק את המיומנויות השונות של הילד בהשוואה לבני גילו וכן מאתר נקודות חוזק אצל המאובחן. לאחר ביצוע אבחון דידקטי ניתן להתאים לילד תוכנית טיפול בהתבסס על ממצאי האבחון.

איתור קשיים באמצעות אבחונים
כאשר מעוניינים לאתר קשיי למידה, ניתן לפנות לביצוע אבחון. אחד מסוגי האבחונים הקיימים הוא אבחון דידקטי המשמש כבסיס לכל בדיקה של תחומי הלמידה ובעזרתו ניתן לבדוק קשיים בכתיבה, הבעה, הבנת הנקרא וקריאה. אבחון דידקטי מסייע גם בגילוי נקודות חוזק וכן יכול לסייע באיתור קשיים גרפו מוטוריים, קשיים בהתארגנות, בקשב, במיומנות זכירה ובעיות רגשיות. אבחון דידקטי בוחן את המיומנויות השונות של המאובחן תוך השוואה לבני גילו. לאחר אבחון דידקטי ניתן להתאים לילד תוכנית טיפול על מנת לסייע לו להתמודד עם קשייו.

ביצוע אבחון לאבחונם של קשיים
אבחון ליקויי למידה יכול לסייע לאבחון קשיים ובעזרתו ניתן לקבל תמונה ברורה יותר על קשייו של הילד וכן על נקודות החוזק שלו. במסגרת אבחון ליקויי למידה נבדקים תפקודי הבסיס של הילד, יכולות הקשב, תחומי הידע וכן מיומנויות הזכירה והתפיסה שלו, זאת בהשוואה לבני גילו. בעזרת אבחון ליקויי למידה ניתן לגלות דרכי טיפול שיוכלו לסייע לילד לעקוף את הקשיים. לאחר אבחון ליקויי למידה ניתן להתאים לילד תוכנית טיפול מתאימה.
     
 
שיווק באינטרנט על ידי WSI