דף הבית חינוך ולימודים ליקויי למידה קווי מחשבה וטיפול יחודיים בילדים לקויי למידה
קווי מחשבה וטיפול יחודיים בילדים לקויי למידה
ד"ר רינה מורדו PHD 30/07/08 |  צפיות: 3472

בס"ד

קווי מחשבה וטיפול יחודיים בילדים לקויי למידה

 

ברצוני להתוות קווי מחשבה וטיפול יחודיים בילדים לקויי למידה אך ראשית עלינו לזכור עובדה יסודית ומשמעותית ביותר, אישיות הילד התפתחה עם ליקויי הלמידה שלו. תכונות האישיות שלו עוצבו תוך כדי הסתגלותה לתפקוד המשובש,כך שהאישיות והליקוי בתפקוד משולבים זה בזה בקשר הדוק.

 

הליקויים בתפקודי האישיות למיניהם שאותרו כיום כטיפוסיים ושכיחים בילדים לקויי למידה הם:

א.    ליקויים בקושר הריסון העצמי ובוויסות הדחפים, המתבטאים בתופעות כמו פעילות יתר, הסח הדעת מופרז, פרסברציה ושיבושים בתיפקודי התנועה.

ב.      ליקויים בתיפקודי ההמשגה התפיסה , והלשון.

ג.       בעיות בחיי הרגש וההסתגלות המתלוות לליקויים אלה כמו קשיים בדימוי העצמי ובדימוי הגוף, כושר סבלנות לקוי, תנודות במצבי רוח ועוד.

 

האדם מפתח מכלול רגשות , תפיסות ומושגים לגבי ערכו כאדם : כשריו, יחסיו הבין אישיים, מעמדו החברתי, מעמדו בעיני הזולת ובעיני עצמו.

כשאדם סבור כי הוא מגשים במידה משביעת רצון את הציפיות שיש לו לגבי עצמו, לרוב הוא יהיה מאוזן בנפשו מבחינה רגשית.

 

אדם חייב על מנת להצליח להאמין בהצלחתו ולייחס לה חשיבות .

אם אדם מאמין בהצלחתו אך לא מייחס לה חשיבות, הוא אינו מונע במידה מספקת וכן אדם שמייחס חשיבות להצלחה , אך אינו מאמין בסיכוייו להצליח לא יגייס את כוחו ומרצו להצליח במשימה.

ילד לקוי למידה חייב להאמין בעצמו ולייחס חשיבות להצלחה.

לכן נספק לילד הצלחה מיידית וזה מה שעשוי לנתק אותו ממעגל הכשלון.

חשוב שנזכור ככל שנספק יותר חוויות הצלחה נשפר את המושג העצמי , ואת ההישגים בכלל.

 

 

המיגבלות  הקיימות אצל ילד לקוי למידה בתפיסה, בתנועה , ובתיאום הבין תפקודי  מעכבות בעד עיצובו של דימוי גוף תקין. דימוי הגוף שלו קטוע ובלתי מושלם. פעולתם הבלתי מתואמת של איבריו במשחק ומגע חברתי תגרום לתחושת תסכול .

וכן התמצאותו הלקויה במרחב , אי התיאום בין עין יד ועוד מגבלות שעלולות להיות אצל ילד לקוי למידה כל אלה פוגעים בעיצוב דימוי הגוף שלו , ומפחיתים משלימותו וכבודו העצמי.

כיון שהגוף מספק רגשות רבים כמו כבוד גאווה, או אכזבה ואי נוחות, רתיעה ודחייה הוא מקור לכבוד עצמי ומקנה לאדם תחושה שמאפשרת לו לסמוך על עצמו.

מתוך דימוי גוף חיובי צומח מושג עצמי חיובי.

דימוי גוף, ומושג עצמי חיוביים מניחים יסוד ל"אני " מוצק ויציב שבעזרתו מצליח האדם להסתגל לחברה ולחיות חיים טובים .

 

 

דימוי הגוף הבלתי מפותח והקטוע יתבטא גם בציוריו.

ציורי דמות האדם שלו יגלו סטיות וסילופים.

הילד הלקוי , גם בכיתות הגבוהות עלול לצייר דמות אדם משובשת כי אין לו מושג ברור לגבי דמות הגוף ואין לו תיאום חזותי תנועתי.

לכן כדאי להקדיש מאמצים לחוויות הצלחה רבות בתחום התנועה הגופנית , כולל משחק ומלאכה, שיטות התעמלות ותרגילי תנועה רבים ומגוונים, תרגילי מוח , תרפיה באומנות וכו'...

חוויות אלו יחזקו את דימוי הגוף והמושג העצמי שלו ויתרמו  להרגשה של מסוגלות לרכוש מיומנויות .

עצם ההרגשה תתרום המון לחיי רגש תקינים ויציבים.

 

הילד לקוי הלמידה משתמש במנגנוני הגנה על מנת  לשמור על כבוד עצמי המנגנונים הם  : כפייתיות , הימנעות והכחשה.

יש בו  נטייה לתנודה קיצונית במצבי הרוח בתוך פרקי זמן קצרים. בין צחוק וגיחוך לרגזנות זעם כעס..

הוא נמצא חשוף לגירויים פנימיים וחיצוניים הנובעים מדחפים וצרכים ביולוגיים שמעוררים אצלו ריגושיות מופרזת וקיצונית.

סף התסכול שלו נמוך עקב החשש מכשלון נוסף, אין הוא מוכן להתמיד ולהשקיע מרץ רב כדי להתגבר על אתגר. הכשלונות מתפרשים אצלו כסימן מובהק שאכן הוא מועד לכשלון, מצב זה מעורר תגובה קיצונית וחוסר שליטה עצמית.

לכן הוא  יעדיף לעקוף אתגרים מלכתחילה. החרדה מפני אובדן השליטה העצמית מאותת לו אות הזהרה ומפעילה מנגנון הגנה מפני הכשלון.  מנגנון זה פוגע בהתפתחותו. כשננטרל את החרדה והבהלה , ואת התגובה הרגשית הקיצונית , באמצעות פרחי באך ושיטות תרפיה אחרות יוכל הילד להתקדם ולהתפתח ולא לסגת לדפוסי התנהגות ילדותיים.

 

נוסף למנגנון ההימנעות , יש ילדים שישתמשו במנגנון ההכחשה .

הילד לא מכיר בחרדתו ובאי יכולתו, ומנסה לענות על שאלות שאינו יודע כלל . הוא עלול לפתח דמיונות פיצוי מוגזמים על כוחו הגופני והרוחני, ולמצוא מקלט בדמיונותיו מפני הרגשת הכשלון והתסכול, והוא נדחף בדמיונותיו להימנעות והסתגרות.

 

ויש בעלי סוג של כפייתיות במקום להתרכז בתפקיד הוא מנסה לדייק בביצוע אך הדייקנות מושקעת בחלק שולי של התפקיד תוך הזנחת המהות.

 

ליקויי למידה הם נחלתם של ילדים בעלי קשת רחבה של תכונות אישיות ,כשרים שכליים וסגנונות התנהגות.

כל ילד טעון הערכה ואבחון אישי, על מנת לגלות את חולשותיו, כשריו ומצבו הרגשי , ולהתאים לו באופן אינדיבידואלי תוכנית ושיטת טיפול.

 

בהצלחה

ד"ר רינה מורדו phd

 

מייל  [email protected]

דירוג המאמר:

תגיות של המאמר:

 ד"ר רינה מורדו PHD

ד"ר רינה מורדו PHD

מ.ר   90855

מאבחנת ומטפלת ריגשית

מייל [email protected]

www.rina-phd.com



 


מאמרים נוספים מאת ד"ר רינה מורדו PHD
 
הכוסמת לשובע ולרזון
29/01/12 | השמנת יתר
לעומת עושרה הרב של הכוסמת מבחינת ערך תזונתי , ערכה הקלורי נמוך רק 120 קלוריות ל-100 גרם כוסמת מבושלת, מה שהופך אותה למזון דל קלוריות המתאים מאד לדיאטת הרזיה. הכוסמת היא פחמימה מורכבת התורמת לתחושת שובע לאורך זמן .בנוסף להיותה פחמימה מורכבת ,הכוסמת המבושלת סופחת נוזלים כמעט פי שלוש מנפחה מה שתורם לתחושת שובע עם מעט קלוריות, כפי שאמרתי לשובע ולרזון.

שמן עץ התה לשימוש נרחב של בעיות
שמן עץ התה הוא גם אחד מהשמנים שמחזקים בצורה משמעותית את המערכת החיסונית. יעיל למניעת וריפוי מחלות ,להתקררות, שיעול, שפעת . השמן מחטא, אנטי-ויראלי, אנטי-פטרייתי, משכך כאבים ,ומשמש לטיפול במגוון בעיות המקומיים באוסטרליה עוד קודם ייחסו חשיבות רבה לעץ התה ,הם האמינו שיש בכוחו לרפא כמעט כל מחלה פנימית וחיצונית ,לתפיסתם יש יכולת ריפוי למי הנהר בזכות עלי העץ הנושרים לתוכם. הם כתשו עלים, מרחו על פצעים,עשו אמבטיות להקלת כאבים, שאפו אדים להקלה דרכי הנשימה וכמובן שתו תה מרגיע וטעים.

עור חלק ונטול כתמים
ניתן להוסיף לקרם הנרקח מחומרים טיבעיים , שמנים אתרים המכילים הדרים (כגון שמן אתרי תפוז ,לימון, ברגמוט, מליסה וכו') שמנים אלה גורמים להבהרה ולטשטוש הכתמים. לאמיצים והסבלניים אפשר לנקות עם טיפות לימון,או חומץ תפוחי עץ המכילות חומצה ציטרית,פועלות כמו חומצת אלפא הידרוקסי (בלי הנזקים שלה) ומבהירות,וכן אפשר להשתמש ביוגורט טיבעי המכיל חומצה לקטית בעלת אפקט הבהרה.

קרם לחות עשיר לא לעשירים בלבד
אפשר לרקוח קרם לחות עשיר וטוב, שאינו מיועד לעשירים בלבד... מתכון להכנת קרם לחות סמיך ללא בישול: 20 מ"ל שמן צימחי מכבישה קרה (זית,שומשום,זרעי ענבים) 10 מ"ל שמן דקל/ קוקוס מוקשה 10 מ"ל חמאת שיאה 10-20 טיפות שמנים אתריים אהובים (מליסה,לבנדר,פטשולי,גרניום) לערבב היטב עד לקבלת מרקם נעים וחלק.. ללמוד סדנא ריחנית, חוויתית ומקצועית לרקיחת קרמים ומשחות מחומרי גלם טיבעיים ,איכותיים ,זולים וזמינים.

הקינמון הופך אותך לבריא יותר וגם חכם
שמנים ארומטים של הקינמון נמצאים בשימוש נרחב בארמותרפיה אדי שמן הקינמון מכילים תרכובות אנטי בקטריאליות רבות עוצמה וזה עוד לא הכל, הרחה של קינמון גורמת לפעילות קוגניטיבית משופרת, כדאי להריח לפני ובמהלך פעילות הדורשת ריכוז, לשיעורים מבחנים ..

מציאות אובייקטיבית וסובייקטיבית
לעיתים אנו פוגשים אדם מבוגר שמתפרק מול תסכול, הוא נהרס כליל כאשר לא נענים לרצונותיו ממש כמו ילד קטן, ואנחנו עומדים תוהים כיצד זה קורה שאדם אינטלגנט ככל שיהיה , ללא קשר לרמת משכל, משרה , או רמה כלכלית מתנהג בחוסר בשלות זו.

העידוד מזון לנפש
רובנו לא חווינו מספיק עידוד בחיים, ויותר מכך ספגנו חוויות מייאשות, לא מתוך רוע חלילה אלא מחוסר מודעות, גדלנו עם חווית תרבות של חוסר עידוד ולכן כמבוגרים קשה לנו לעודד. ההורים המסורים מתוך דאגה אמיתית חששו שניפול, נשבור..והזהירו "הזהר , אתה לא יכול, זה מסוכן" וכשאכן משהו נשבר, הם אמרו "אמרתי לך" .

המשגה
בעולם שלנו כאנשים ללא לקות למידה ,קשה לנו לקבל, להבין ולהכיל ילד לקוי למידה, בפרט כהורים שיש להם מעורבות ריגשית והם אינם נקיים בראייתם את הילד חמד שלהם, שהוא בוודאי מוכשר כמו אמא שלו, מוצלח כמו אבא שלו ועוד תכונות שההורים מייחסים לילדיהם, תכונות וכשרונות שאינם תמיד נכונים. הלקות יכולה להתפרש כעצלות, כרצון להרגיז...ועלולות לגרור תגובות של כעס, חוסר סבלנות, השפלה, עונשים ועוד.

התפתחות באמצעות הכנת מאכלים
פעילות הבישול והאפייה בבית או בגן עם ילדים צעירים הוא נושא רחב והכרחי לשם לימוד, תרומתו וחשיבותו רבה להתפתחות תקינה של הילד בכל התחומים ,זוהי פעילות חשובה שמעשירה את הילדים בכל תחומי ההתפתחות ולכן מומלץ לתכנן יחידת זמן קבועה לפעילות זו בבית או בגן , מומלץ לקיים לפחות יום אחד בשבוע פעילות של הכנת מאכלים כמובן שנתאים את המתכון לגיל וליכולת של הילד..

סובלים מדלקות אוזניים?
סובלים מדלקות אוזניים? מבינים שהאנטיביוטיקה הורסת חיידקים ידידותיים ומחלישה את המערכת החיסונית? מעוניינים לטפל בשיטה טיבעית יעילה ובטוחה?!
     
 
שיווק באינטרנט על ידי WSI