דף הבית מדעי הרוח ספרות דר אורי עצמון - פרידה
דר אורי עצמון - פרידה
דנה הראלי 25/07/11 |  צפיות: 14093

ביקורת וניתוח הסרט הביוגרפי "פרידה" של הבמאי ג'ולי טימור
הקדמה: הסרט "פרידה" הינו סרט דרמה ביוגראפי הוליוודי המביא את הצופה "לקחת טעימה" מחייה המרתקים של הציירת המקסיקנית פרידה קאלו (1907-1954). הסרט אשר בוים על ידי ג'ולי טימור מאופיין בתיאטרליות וצבעוניות רבה אשר מעניקים לו מבע קולנועי ייחודי רווי תשוקה ואידיאליזם וזאת על רקע היסטורי-תקופתי.

בחרתי להתמקד בעבודתי דווקא בסרט זה בגלל הסיפור המוצג בו ולאו דווקא בגלל הצורה בה הוא מועבר. ניתן לראותו כמעביר מסר חד ועמוק בנוגע לכוחנות של אישה הנאבקת ללא פשרות, על הישרדותה בחיים, על עקרונותיה, על אהבתה האבסולוטית לבעלה ובעיקר על רצונה העז ליצור על מנת לצאת ממעגל הבדידות הנוראה שנגזרה עליה עקב גורלה המר.

התוודעתי לעבודותיה של פרידה קאלו בשנות נעוריי לאורך לימודי האמנות בתיכון, דבר אשר גרם לי לפתח כלפיה סימפטיה ואהדה רבה. דמותה המהפכנית, הכריזמטית, השונה והמיוחדת נראו על אף מרחק הזמן כרלוונטיים ונכונים לתקופתנו אנו.

הסרט מעלה שאלות בנושאים כגון: אהבה בין גבר לאישה, התנהלות במערכות היחסים, יחסי הכוחות בתוך התא המשפחתי ועסק הספא המשפחתי, כבוד בין אדם לרעהו, לאומניות, אתניות ואידיאולוגיה. בנוסף מעלה הסרט לדיון, נושאים שהקולנוע והאמנות עוסקים בהם מזה שנים כדוגמת הצגת ה"אני", מגדר בקולנוע, פמיניזם ורב תרבויות.

ברצוני לשלב בעבודה זו, במקביל לניתוח אישי של סצינות מרכזיות מתוך הסרט, גם פרשנות וניתוח אמנותי של יצירותיה של פרידה קאלו. אני חושבת ומאמינה כי על אף שהסרט איננו כה "מורכב" ניתן למצוא בו ביטויים יפים וטובים של סב-טקסט ושאיפתי היא שבסיום העבודה אתוודע לאמנית ולאישה האמיתית - פרידה קאלו.מקווה שתהנה מהקריאה.

מבוא:

הסרט "פרידה" יצא לאקרנים בארצות הברית באוקטובר שנת 2002, ומתעד את סיפור חייה הקצרים אך הסוערים וחסרי הפשרות של פרידה קאלו, ציירת סוריאליסטית נודעת ומצליחה ממקסיקו, אשר חיה בין השנים 1907- 1954 ונפטרה בגיל 47 בטרם עת (לא היה לה ביטוח רפואי). פרידה התפרסמה לא רק בזכות כשרונה הרב כציירת, אלא לא מעט בשל אופייה יוצא הדופן ותכונותיה המיוחדות. הסרט מבוסס על הביוגרפיה של קאלו שנכתבה על ידי הסופרת היידן הררה וצולם בשנת 2001 במקסיקו. עולם האמנות הכיר בה כציירת ייחודית, חד פעמית ומחוננת רק לאחר מותה, והיום היא נחשבת לנשואת הערצתם של רבים מחובבי הציור והאמנות בעולם. הסרט בנוי על פי מבנה של ציר זמן כרונולוגי ומציג נקודות מרכזיות לאורך התבגרותה והתפתחותה של פרידה מילדות ועד לבגרות. בכל שלב בחייה של פרידה ניתן להבחין, לאורכו של הסרט, במאבקיה של הגיבורה שעושה כל הזמן relocation, במשברים הרבים והתהפוכות הנפשיות אותן היא עוברת בחייה, ביניהם: מאבק על החיים, מאבק על הבאת ילד לעולם, מאבק על ביטוי יצירתי, מאבק על חיי אהבה וזוגיות, מאבק פמיניסטי ומאבק אידיאולוגי. הסרט מתרחש על רקע מהפכות פוליטיות, חברתיות ומשפחתיות.

ניתן לראות ולהבחין במאבקים אלו ברובד הגלוי של הטקסט ומן הרובד הסמוי, הסב- טקסט. על אותו סב-טקסט מתבססת עבודתי; אני מבקשת לבחון את התהליכים הפנימיים אותם חווה הגיבורה לאור התהליכים החיצוניים לה. פרידה הייתה אישה מהפכנית, בעלת אישיות מורכבת ומלאת סתירות ואישה שידעה הרבה מהפכות ותהפוכות בנפשה, ואת כל שעברה בחייה ביטאה על גבי בד הקנבס. מעניין לבחון כיצד ובאילו אמצעי מבע קולנועיים הסרט מציג את מהפכניותה והמהפכות בחייה במקביל למהפכות של העולם שמבחוץ. הניתוח יתחלק לפי שלבי חייה המרכזיים, על מנת להבהיר את התפתחותה האישית הכוללת של הגיבורה, מילדות לבגרות. תחת כל שלב בעבודת המחקר, אשלב סצנות מתוך הסרט, המתייחסות לשלב הספציפי בחייה ויוצרות יחדיו פרופיל של הגיבורה. בסצנות אלה אציג ואנתח את הסב-טקסט, האמירה ואת המוטיבים המרכזיים והסימבולים הניכרים בסצנות. לאחר פרק הניתוח, אקדיש פרק ל"לייט מוטיב", נרטיב אשר חוזר על עצמו לאורך כל הסרט ובא לחזק ולהעמיק עבורנו את המסרים והתהליכים אשר אותם עוברת הגיבורה. בנוסף אנתח את הסב-טקסט של ציוריה של פרידה אותם שילבו יוצרי הסרט במוקד הסצנות המרכזיות בסרט.

במהלך הניתוח אתייחס ליחסה של פרידה לגבי מספר נושאים כגון: פוליטיקה, נשים, מיניות, משפחה, נישואין ואמנות. אלו נושאים הניכרים במקביל להתפתחות שלה עצמה ובמקביל להתפתחויות ולהתרחשויות הקורות מחוצה לה.

השערת המחקר שלי היא כי ישנה הקבלה בין האופי החזק והמהפכני שגיבשה הגיבורה לאורך התבגרותה והתפתחותה, לבין המהפכות החיצוניות המשפיעות עליה ומסייעות בעיצוב דמותה הבוגרת


דירוג המאמר:

תגיות של המאמר:

 דנה הראלי


 


מאמרים נוספים מאת דנה הראלי
 
ערן שלזינגר- הדפסת חולצות לאירועים מיוחדים
באירועים כמו חתונה ובת או בר מצווה, חלק חשוב בארגון האירוע הוא בחירת מתנות לאורחי המסיבה. יש שבוחרים מחזיקי מפתחות, פרחים או תמונות מגנטיות אך חולצות עם הקדשה או הדפסה הומוריסטית גם מהוות מתנה חביבה וגם יוצרות שיח משעשע בין האורחים.

אורי עצמון- הדפסת חולצות בית ספר
עיצוב חולצה לילדים לבית הספר – זו חולצה שמלווה את הילד לכל אורך היום – בשיעורי החינוך הגופני ובהפסקות, מתחת לבגדים או כמלבוש העיקרי לבית הספר.

דנה תדמור מציגה: מצלמות סמויות - לתעד כל רגע במעקב
עוד חידוש כללי בעולם הבילוש, ובייחוד המצלמות למעקב וגם המצלמות הנסתרות הוא שדרוגן לאיכות צילום בHD. הדבר מבטיח תיעוד של המתרחש בצורה חלקה יותר שניתן מיידית להבין את המתרחש בה.

אקסיום אופנת בגדים לילדות
כשהולכים לאירועים לילדים או למבוגרים ויש צורך להיראות יפה ומגונדר, ישנן שמלות מיוחדות לאירועים כמו גם שמלות ערב. פריטי לבוש אלו עולים לרוב סכומי כסף גבוהים יותר, ומי שאינו מעוניין מטעמיו – שלו להזין את פרטיו באתר יכול ליצור קשר טלפוני עם החנות ולהמשיך את הטיפול בתשלום באופן שנוח לו.

פאונדרס הלבשה - חולצות לחתונה - קלאסיות או מפתיעות ?
09/04/13 | חתונות
אחד מן השלבים המשעשעים והכיפיים ביותר בחתונה, הוא שלב הריקודים עם החברים. בשלב זה של החתונה הזוג סוף משחרר לחץ, נהנה ומבלה. בשנים האחרונות, נכנסה מודה חדשה לעולם החתונות והיא חולצות החתונה.

פאונדרס- הפקות ארועים לכל כיס
הפקת ארועים בשנים האחרונות הפכו להיות אחת מההוצאות הגדולות ביותר עבור כל משפחה. בחירת הצלם, אולם ארועים, מעצב וכדומה הם רק חלק מההוצאות הנכנסות תחת קטגוריה זו של הפקת ארוע.

ערן שלזינגר- גן ארועים מה לבדוק?
הדבר החשוב ביותר בעת תכנון ארוע הוא בחירת המקום בו הוא ייתקיים. כיום אין ספק שארוע במקום פתוח מספק חוויה מדהימה לעומת ארוע במקום סגור. שלל הריחות, הצבעים והאוויר הטבעי

עו"ד דנה תדמור- מכרזים-חוקים והגבלות
מכרז היא שיטה להצעת עבודה תמורת מחיר מסוים על פי בקשה. בשיטת המכרז נלקח הספק אשר מציע את איכות העבודה הטובה ביותר תמורת המחיר הנמוך ביותר. מכרז הוא הליך משפטי

אריאל אורי עצמון- משחקים לתינוקות בני שנתיים
20/03/13 | הורות
אם אתם מצפים לתינוק חדש במשפחה, וודאי אתם מתארגנים כבר מבחינת כל הציוד הדרוש. אך מה לגבי משחקים? משחקים לתינוקות הפכו לדבר יקר במיוחד, ובמציאות בה יוקר המחיה גבוה

אקסיום- התפתחות וצעצועים לתינוקות
20/03/13 | הורות
ההתייחסות לילדים ובמיוחד לתינוקות עברה שינוי מהפכני בעשרות השנים האחרונות ואם בעבר ילדים יצרו שעשוע עבור עצמם, כיום תעשיית המשחקים מציעה שפע של אפשרויות לצעצועים
     
 
שיווק באינטרנט על ידי WSI