דף הבית חוק ומשפט גישור ובוררות מה זה גישור ולמי גישור מתאים
מה זה גישור ולמי גישור מתאים
ד"ר כרמי אומרו 27/07/11 |  צפיות: 3133

גישור הוא תהליך המוכר בחוק שמטרתו לסייע לשני צדדים מסוכסכים או יותר, להגיע לפשרה שתשביע את רצון כל הצדדים. תהליך גישור הוא תהליך וולונטרי שבא לידי פועל רק כאשר כל הצדדים המעורבים בסכסוך מגיעים אליו מתוך רצון מלא לעבור אותו ולא מתוך הכרח או חוסר רצון. במאמר זה נסביר בקצרה מהם מאפייני הגישור ומתי כדאי או לא כדאי לפנות לתהליך גישור.

מאפייני גישור

גישור ניתן ליישום בכל עניין ובכל סוג של סכסוך, ומאפייניו של הסכסוך הם: הראשון שבהם הוא קיומו של סכסוך כלשהוא הנובע מעמדות מנוגדות של שני צדדים או יותר. השני הוא רצונם של כלל הצדדים המעורבים בסכסוך למצוא את הפתרון החיובי והאידיאלי, לשוחח על הסכסוך, לשמוע ולהשמיע את עמדותיו של כל צד ואת הצרכים שלהם כאשר האווירה היא נינוחה, לא שיפוטית ומכובדת. בנוסף, צריכה להיות כוונה של כל הצדדים המעורבים לפרוש את הסכסוך בפני גורם שלישי ניטרלי, שאין לו קשר קודם עם אחד מהצדדים. יתר על כן, נדרש הרצון הבסיסי והראשוני של כלל הצדדים להגיע להסכם פשרה שירצה את כלל הצדדים ושיהיה בעל תוצאות ארוכות טווח.

מתי כדאילפנות להליך גישור?

גישור מתאים לכל מי שחפץ מרצונו להתדיין על המחלוקת, על הסיבות שהובילו אליה, על הרצונות והצרכים שלו ושל הצד שעומד מנגד. על מנת שהליך גישור יימצא יעיל ויביא לתוצאות חיוביות, על כלל הצדדים הקשורים למחלוקת להביע רצון מלא לעבור תהליך גישור, ולא לבוא מתוך תחושה של כורח. בנוסף, כדאי לפנות לפתרון גישור כאשר הצדדים נמצאים בנקודה בה הם מעוניינים להגיע לפשרה בניהם, ולפעול למען יצירת הסכם שיתקבל על כלל הצדדים ושתוצאותיו ישמרו לאורך זמן ולא יהיו רגעיות בלבד. כמו כן, גישור מתאים גם במקרים בהם הצדדים מעוניינים להימנע מתהליכים משפטיים ארוכים ומתמשכים, שלא מאפשרים הבעת דעה או התערבות בתוצאות. ברם, גם כאשר הסיבה לפנייה להליך גישור היא הרצון להימנע מתהליך משפטי כלל מאפייני הגישור צריכים להתקיים (רצון מלא של הצדדים לעבור את הגישור, להיות מוכנים להתדיין על הסכסוך באוזני צד שלישי וכיוצא בזה).

מתי לא כדאי לפנות להליך גישור?

כפי שהצגנו קודם, גישור מתאים לכל מי שמעוניין בתהליך ומוכן לפרוש את הסכסוך בפני צד שלישי ולהיות נוכח במפגשי הגישור כמו בתהליך גישור גירושין, אולם, גישור לא מתאים בכל מקרה ולא בכל מצב הוא יסייע לצדדים להגיע לפשרה ולפתור את הסכסוך. ישנם מקרים בהם לא מומלץ לפנות להליך גישור, מקרים אלו ניתן להגדיר כמו: מקרים של אלימות או סכנה למשפחה (שכן, במקרים כאלה מומלץ ביותר התערבות של גורם משפטי), מצבים בהם ישנם פערים גדולים ומשמעותיים המקשים על הצדדים לתקשר זה עם זה ולהביע את עצמם ואת רצונותיהם. בנוסף, ישנם מקרים בהם ישנה התערבות של גורמים חיצוניים המשפיעים על אחד הצדדים או יותר ומונעים את הצלחת תהליך הגישור (כמו משפחה, הורים, בני זוג או עורכי דין), או מקרים בהם אחד הצדדים שרוי במצוקה נפשית קשה המצריכה התערבות של גורם מקצועי מוסמך. במקרים אלה, נמצא כי גישור לא יכול לשמש כפתרון אידיאלי ולכן לא כדאי יהיה לפנות להליך גישור.


דירוג המאמר:

תגיות של המאמר:

 ד"ר כרמי אומרו

מכון פתרונות מאגד פתרונות טיפול זוגי, ייעוץ זוגי וגישור ובנוסף הינו אחדהגופים המקצועיים בישראל שמספק הכשרה איכותית בתחומי לימודי ייעוץ זוגי,  קורס גישור וקורס אימון אישי



 


מאמרים נוספים מאת ד"ר כרמי אומרו
 
זוגיות והפחד מלהיקשר
03/06/20 | נישואין
בתהליך טיפול זוגי, לעיתים נתקל אצל אחד מבני הזוג בפחד מלהיקשר. תהליך ייעוץ זוגי מזהה את הפחד הזה כמקום בו האדם משייך את המחויבות והקשר הזוגי למצב המאיים על הפרטיות והחופש האישי.

זוגיות והפחד מלהיקשר
03/06/20 | נישואין
בתהליך טיפול זוגי, לעיתים נתקל אצל אחד מבני הזוג בפחד מלהיקשר. תהליך ייעוץ זוגי מזהה את הפחד הזה כמקום בו האדם משייך את המחויבות והקשר הזוגי למצב המאיים על הפרטיות והחופש האישי.

אני מעוניין להתחיל עם נשים אחרות
יואב התקשר אלי "יש לנו משבר בקשר. אשתי ראתה אותי יוצר קשר באתר הכרויות עם נשים אחרות. יש לי צורך להכיר נשים נוספות ואני רוצה לפתוח את הדברים ולשים אותם על השולחן. אנחנו התחתנו בגיל עשרים ולא התנסתי עם נשים נוספות. אני רוצה שהיא תבין את הצורך שלי". לאחר שיחה נוספת עם אשתו, שרצתה להכיר אותי בטלפון קבענו להיפגש למחרת.

המסת הקרח במהלך הייעוץ הזוגי
כיצד מתנהג זוג כשהוא מגיע ליועץ זוגי - מאמר מנקודה קצת אחרת

אימון אישי לכל מטרה
בעולם שלנו, בו פרושות בפנינו כל כך הרבה אפשרויות, לא פעם יוצא שאנחנו מתבלבלים\לא מוצאים את ייעודנו או פשוט נתקעים\נקלעים למשברים שונים. בין אם מדובר במקרים בהם אדם לא יודע לאיזו מסגרת תעסוקתית להיכנס, מצבים לפיהם מתקשים לבחור במסלול לימודים כלשהו ובין אם לא מצליחים לבחור בשיטת ההתנהלות הכלכלית הנכונה. מה עושים? זה פשוט – פונים לקבלת אימון אישי, שהיום מסייע לכל מטרה ומטרה.

תרגילי דמיון מודרך
אחד הענפים הטיפוליים שזוכים להכרה בימנו הוא לא אחר מאשר – דמיון מודרך. טיפול באמצעות דמיון מודרך, נחשב לשיטה נהדרת, פשוטה, ובעלת תוצאות חיוביות מאוד, מה שהופך את הפופולאריות הרבה שנצברת סביב ענף זה להגיונית ומובנת מאליה.

גישור כחלופה משפטית לפתרון סכסוכים
גישור לא מהווה חלופה אפקטיבית, והמקרה מועבר לניהולה של מערכת המשפט ולפסיקתה הסופית. במאמר שלפניכם, נבאר את מטרותיו של הגישור, יתרונותיו ותחומיו.

לימודי דמיון מודרך בדרך אל האושר
13/03/12 | NLP
במאמר קצר זה, נבאר את המושג דמיון מודרך ואף נפרוש בפניכם את התכנים הנלמדים בקורס.

יעילות טיפול זוגי
במאמר זה שלפניכם, נרחיב מעט ונסביר מתי טיפול זוגי מסייע לבני זוג לשקם את הקשר הזוגי שלהם, ואף באילו מקרים טיפול זוגי ייחשב כפחות יעיל.

ייעוץ זוגי ומשפחתי
ידוע לכל, כי כל מערכת יחסים חווה עליות וירידות, פנייה אל ייעוץ זוגי תסייע לבני הזוג ובכלל, למשפחה להתגבר על משבריהם ולשקם את הקשר הזוגי שלהם.
     
 
שיווק באינטרנט על ידי WSI