דף הבית חוק ומשפט משפחה הסכם גירושין - מה חשוב לדעת?
הסכם גירושין - מה חשוב לדעת?
עמית ורד עו"ד נוטריון ומגשר 07/08/11 |  צפיות: 3503

הסכם גירושין

גירושין - כללי

לפי הסטטיסטיקה בישראל, בעשור האחרון מספר הזוגות המתגרשים עולה מדי שנה.

יש כל מיני סיבות ודרכים להיפרד ולהתגרש, כאשר בכל אחת מהדרכים בהחלט יש מקום למעורבות וליווי משפטי של עורכי דין כדי לעגן ולהסדיר את כל החלטות בני הזוג מבחינה משפטית, ובכך למנוע סיבוכים עתידיים, אשר יכולים להופיע גם אחרי שנים.

לדאבון הלב, ברוב המקרים, הזוגות המתגרשים מגיעים להחלטה עקב כשלים ובעיות חמורות ביותר בזוגיות ובחיי משפחה. בעיות כאמור יכולות להיות, לעתים, עקב בגידות, אלימות במשפחה, בזבזנות יתר המובילה את המשפחה לחורבן כלכלי, הימורים, התמכרות לאלכוהול, ועוד. הליכי גירושין מסוג זה הם מורכבים במיוחד, ולפיכך מתחדד הצורך לשכור שירותים משפטיים של עורכי דין גירושין. כמו כן, במצבים קשים ומורכבים כאמור, בדרך-כלל, מוכנותו של כל אחד מבני הזוג לויתורים ולפשרה הינה מינימאלית, עד כדי לא קיימת כלל, למצער בשלב הראשוני.

יש לזכור, כי כאשר נכנסים לפתחו של בית המשפט, לעולם לא ניתן לדעת כיצד תצאו משם, וכי החלטה ו/או פסק-דין יכולים להיות בעוכריכם, וגם אינם מבטיחים תוצאה צודקת, שכן בית המשפט פוסק רק לאור הראיות המונחות לפניו ובמקרים רבים קשה להוכיח טענות מסוימות.

המטרה של הסכם גירושין היא לאפשר לבני זוג להיפרד באופן מסודר, מתוך הסכמה והבנה הדדית, עם הגדרת כל התנאים המוסכמים ביניהם באופן פרטני ומדויק, ככל שהניתן. כדי להגיע לתוצאה כאמור, על בני הזוג להגיע להסכמה באשר לתנאי הפרידה והגירושין שלהם, או אז לעגן את כל המוסכם ביניהם בהסכם גירושין באמצעות עו"ד גירושין ושאותו יש להביא אל פתח בית משפט לענייני משפחה, או בית דין רבני, על-מנת לקבל מהם אישור ותוקף של פסק-דין להסכם הגירושין.

הסכם גירושין אשר נחתם ע"י בני הזוג יכלול סעיפים רבים, אולם אם בוחנים היטב את ההסכם, רואים כי בעצם ישנם 4 נושאים מרכזיים אותם מסדיר הסכם גירושין.

מה יכלול הסכם גירושין?

חלוקת הרכוש המשותף שנצבר אצל בני הזוג במהלך חייהם המשותפים. זוהי משימה שלעתים אינה פשוטה כלל ועיקר, שכן ככל שהחלק של בן זוג ברכוש המשותף הינו גדול יותר, אזי כך גם תגדל היכולת שלו לשמור על רמת חייו, כפי שהייתה עובר לגירושין.

על הסכם גירושין נכון לכלול ולפרט במדויק ובאופן שלם את כלל הנכסים המשותפים של בני הזוג, כמו גם את החלוקה של אותם הנכסים עם הגירושין. בנוסף, יש לכלול בהסכם הגירושין גם את עניין משמורת הילדים והסדרי ראיה, שיעור המזונות, וכן הסדרת ענין הגט.

אישור הסכם גירושין

בהתאם להוראות חוק יחסי ממון בין בני זוג, התשל"ג-1973, כל הסכם ממון בין בני זוג חובה לאשר בפניבית משפט לענייני משפחה, או בית דין רבני. ללא אישור כאמור, אין כל נפקות ותוקף משפטיים מחייבים להסכם הגירושין, גם אם הוא נחתם על ידי שני הצדדים. צא ולמד, כי כאשר עסקינן בהסכם גירושין, הרי שונה הנושא לעומת מחוזה רגיל שנחתם בין שני צדדים, שכן במקרה האחרון די בחתימת שני בני הזוג על-מנת שלאותו החוזה יהיה תוקף מחייב.

זאת עוד, כאשר שבית משפט לענייני משפחה, או בית דין רבני, מאשרים הסכם גירושין, אישור זה תקף ביחס לכל סעיפי ההסכם, למעט הסעיפים העוסקים בהסכמת הצדדים להתגרש (הגט). כדי לאשר את סעיפי הגירושין, יש להגיש הסכם הגירושין גם בבית הדין הרבני, שכן יש לו סמכות בלעדית וייחודית לדון בנושא לגבי בני זוג שהם יהודים. רק הוא מוסמך להוציא מלפניו פסק דין לגירושין.

------------------------

הכותב הינו עו"ד נוטריון ומגשר, המתמחה בין היתר בגירושין ובגישור גירושין, בעלים של משרד עורכי דין נוטריון בראשון לציון עמית ורד הפועל משנת 1998. אין באמור לעיל כדי להוות ייעוץ משפטי.


דירוג המאמר:

תגיות של המאמר:

 עמית ורד עו"ד נוטריון ומגשר

הכותב הינו בעלים של משרד עורכי דין נוטריון וגישור בראשון לציון



 


מאמרים נוספים מאת עמית ורד עו"ד נוטריון ומגשר
 
רכישת דירה - מידע וטיפים לקראת העסקה
רכישת דירה הינה פעולה מורכבת אותה מרבית האנשים מבצעים במהלך חייהם. מאחר ומחירי הדירות בישראל חצו את רף המיליון שקלים (לדירה ממוצעת), מדובר בעסקה הטומנת בחובה לא מעט סיכונים. המאמר כולל דגשים וטיפים משפטיים חשובים.

הסכם ממון ודירת מגורים - פסיקת בית המשפט העליון
19/01/13 | משפחה
לפי הפסיקה של בית המשפט העליון, ככל שאחד מבני זוג קנה דירת מגורים לפני הנישואין (גם ללא משכנתא) ורשם אותה על-שמו, אולם לאחר החתונה התגורר בה עם הצד השני במשך שנים ארוכות, עם ילדים וכו', בעלותו בדירה בסכנה... והצד השני יוכל לתבוע מחצית מהדירה, אלא אם כן ערכו הצדדים הסכם ממון.

מס רכישה - עדכון מדרגות לשנת 2013
19/01/13 | מיסים
לאחרונה, התעדכנו מדרגות מיסוי מקרקעין - מס רכישה. הסקירה כוללת הסבר תמציתי על מס רכישה ופירוט מדרגות המס החדשות לשנת המס 2013 לגבי קניית דירה ראשונה ונוספת.

מכירת דירה – טיפים משפטיים מומלצים
מכירת דירה אינה פעולה יומיומית, אלא מהווה עסקה גדולה עבור מרבית אנשים, המבוצעת אחת למספר שנים. מאחר ועסקינן בעסקה בסכום גבוה, יש להקפיד על התנהלות נכונה, על-מנת שהעסקה תעבור באופן חלק וללא מכשולים. בסקירה זו נביא בפניכם מספר טיפים חיוניים בנושא של מכירת הדירה, לקראת חתימת חוזה המכר.

גירושין - טיפים למתגרשים
19/01/12 | משפחה
גירושין בישראל הופכים לדבר נפוץ בשנים האחרונות. במאמר זה נרכז עבורכם מספר טיפים משפטיים חשובים בהתמודדות מול הליך גירושין.

גישור גירושין – להתגרש בהסכמה הדדית, באופן מכובד והוגן
09/08/11 | משפחה
תהליך גירושין הוא לרוב קשה וכואב, במיוחד כשיש ילדים. בתקופת הגירושין יש לחץ, מתח וחוסר וודאות עבור כל בני המשפחה. במקביל לתגובות רגשיות של הלם, אבל, כאב, כעס ותסכול, על בני הזוג לפתור מחלוקות תלויות ועומדות לפירוק התא המשפחתי, כגון – מזונות, חלוקת הרכוש , משמורת ילדים והסדר ראיה, ועוד. גישור מהווה אלטרנטיבה יעילה וטובה לסיום הקשר ופרידה בגירושין בהסכמה.

על האלטרנטיבה של גישור גירושין
09/08/11 | משפחה
אין גירושין שמחים באמת, לפחות לא בהתחלה, שכן לא קל לפרק משפחה. כאשר מעורבים ילדים הבעיה אף מתעצמת. בתהליך כה מורכב וקשה מבחינה רגשית, יש משמעות לדרך שבה מתגרשים, לה תהא גם משמעויות בעתיד מבחינת הקשר לאחר פירוק התא המשפחתי.

הסכם גירושין - מה חשוב לדעת?
07/08/11 | משפחה
לפי הסטטיסטיקה בישראל, בעשור האחרון מספר הזוגות המתגרשים עולה מדי שנה. הסכם גירושין אשר נחתם ע"י בני הזוג יכלול סעיפים רבים, אולם אם בוחנים היטב את ההסכם, רואים כי בעצם ישנם 4 נושאים מרכזיים אותם מסדיר ההסכם.
     
 
שיווק באינטרנט על ידי WSI