דף הבית חוק ומשפט משפחה על האלטרנטיבה של גישור גירושין
על האלטרנטיבה של גישור גירושין
עמית ורד עו"ד נוטריון ומגשר 09/08/11 |  צפיות: 3252

גישור גירושין

כללי

אין גירושין שמחים באמת, לפחות לא בהתחלה, שכן לא קל לפרק משפחה. כאשר מעורבים ילדים הבעיה אף מתעצמת. בתהליך כה מורכב וקשה מבחינה רגשית, יש משמעות לדרך שבה מתגרשים, לה תהא גם משמעויות בעתיד מבחינת הקשר לאחר פירוק התא המשפחתי.

מה שנגמר לפעמים בפרידה שהינה מורכבת ורגישה, כאמור, ואף יקרה כאשר מנהלים מלחמות באמצעות גירושין -  מחייב לפחות בדיקה ושקילה של האפשרות של הליך גישור גירושין.

אמנם, לא הכול ניתן לגישור, שכן לעתים לצדדים יש משקעים והם עשויים להיות מאוד טעונים, בעיקר בתחילת הדרך. גירושין אינו תהליך קל, בעיקר כשהוא נמשך שנים ארוכות, תוך שעלול לגרום לפגיעה בילדים, ולפיכך האלטרנטיבה של גישור גירושין צריכה להילקח בחשבון והכובד ראש.

המאמר נכתב על ידי משרד עורכי דין עמית ורד

מהו גישור גירושין?

כלל, גישור הינו תחום המיועד לפתור קונפליקטים וסכסוכים, באמצעות צד שלישי שהינו מגשר ניטראלי, אגב תקשורת חיובית וטובה, כבוד הדדי, הבנה וקבלת החלטות משותפת ע"י הצדדים בסיועו של המגשר.

המגשר אינו נוקט עמדה לטובת צד מסוים, הוא אינו שופט ולא רשאי להכריע מי מהצדדים צודק, וכיוצב.

תפקידו של המגשר שיכול ויהיה גם עו"ד הבין את נקודת המבט של כל צד, לרבות המטרות והאינטרסים הנפרדים והמשותפים של הצדדים, במטרה לנסות ולהביאם להסכמה הדדית, מתוך בחירה חופשית .

המגשר יכול להגיע מרקע של פסיכולוגיה, משפטים, ועובר הכשרה מקצועית מיוחדת לגישור גירושין.

לעורך דין שהינו מומחה לגירושין ערך מוסך, שכן יש לו הניסיון, הידע והכלים להציע לצדדים פתרונות משפטיים לכל בעיה שתתעורר במהלך הליך הגישור, כולל בעיות סבוכות.

הגישור מתנהל באווירה נינוחה, רגועה ועניינית. להבדיל מתחומי גישור אחרים, כגון פתרון סכסוכים עסקיים, הרי שהליך גישור גירושין אינו עוסק בעבר, אלא צופה פני עתיד ומתמקד בקבלת החלטות לגבי רק לגבי העתיד, תוך הבנה של המצב בהווה באמצעות הקשבה לשני הצדדים, במטרה למצוא פתרונות מוסכמים ויציבים לאחר פירוק התא המשפחתי.

במהלך הגישור, המגשר מסייע לבני הזוג להגיע בעצמם לפתרונות פרקטיים הנוגעים לעניינים הרלבנטיים, שהם לרוב:חלוקת הרכוש, מזונות ילדים קטינים, אופן גידול הילדים מבחינת משמורת, הסדרי ראיה וחינוך, הכול בהליך ניהול מו"מ בתקשורת ישירה, שלא כמו בבית משפט, שם עורכי הדין מייצגים את הצדדים, לשם השגת המטרה של הגעה להסכמה הדדית והסכם גירושין שיהיה מוסכם והוגן.

כאמור, המגשר אינו מוסמך לכפות על הצדדים פתרונות, או להכריע בסכסוך, בנוסף, כל אחד מבני הזוג רשאי, בכל עת, ללא חובה לנמק, להחליט כי הוא מעוניין להפסיק את הליך הגישור. המשמעות של צעד מזוג זה הינה לרוב פניה להליך משפטי ומאבק ממשוך בערכאות.

לעתים, הליך גישור גירושין נעשה גם לאחר הגירושין, כך שהוא משמש כלי לשם קבלת החלטות והסכמות הנוגעות לילדים משותפים, או כל בעיה אחרת שהתעוררה.

מתי וכיצד פונים למגשר גירושין?

הפניה למגשר גירושין נעשית בדרך כלל לאחר שבני הזוג החליטו להתגרש. אחד התנאים הבסיסיים הדרושים לגישור הוא רצון של שני בני הזוג לעבור תהליך קל ונעים, ככל האפשר, עם פגיעה מינימאלית בילדים קטנים, ולעשות כל מה שניתן כדי להידבר ולפתור את הקונפליקט שלא במלחמות, אלא באופן הדדי ומכובד. היה והדבר נעשה לפני פניה לבית המשפט יחסוך לצדדים אנרגיה, זמן, כסף רב, אולם ניתן לפנות לגישור בכל שלב, גם לאחר הגשת תביעות.

הליך גישור יכול להתאים לזוג עם ילדים, המעונין להחליט על חלוקת רכוש, הסדרי המשמרות וכיוצ"ב, אולם גם במקרה של זוג ללא ילדים, או זוג שאינו נשוי (ידועים בציבור), אך מחזיקים רכוש משותף, או מי מהצדדים טוען לכך.

הרבה זוגות מגיעים להליך הגישור רק אחרי שכבר נכנסו לתביעות גירושין בבית המשפט, או בבית הדין הרבני, כאשר במהלך ההליך המשפטי הקשה מבינים, כי כנראה ייטב להם לפעול בשיתוף פעולה, באמצעות מגשר גירושין.

הליך גישור גירושין מתנהל באופן ענייני ולרוב מסתכם במספר מועט יחסית של פגישות, הכול כפוף למורכבות של כל מקרה לגופו ונסיבותיו הספציפיות, ובמיוחד בהתאם למידת ההסכמה והרצון שהגיעו בני הזוג לגישור. אחרי שהצדדים מצליחים לייצר ביניהם תקשורת תקינה וחיובית, הם יוכלו ברוב המקרים גם להתקדם ולהגיע באמצעות מגשר הגירושין להסכמות. במקרה כאמור, בני הזוג יחתמו על הסכם המנוסח על ידי עורך דין גירושין, אשר יש לאשרו למתן תוקף של פסק דין בבית המשפט לענייני משפחה ,או בית הדין הרבני.


דירוג המאמר:

תגיות של המאמר:

 עמית ורד עו"ד נוטריון ומגשר

הכותב הינו בעלים של משרד עורכי דין נוטריון וגישור בראשון לציון



 


מאמרים נוספים מאת עמית ורד עו"ד נוטריון ומגשר
 
רכישת דירה - מידע וטיפים לקראת העסקה
רכישת דירה הינה פעולה מורכבת אותה מרבית האנשים מבצעים במהלך חייהם. מאחר ומחירי הדירות בישראל חצו את רף המיליון שקלים (לדירה ממוצעת), מדובר בעסקה הטומנת בחובה לא מעט סיכונים. המאמר כולל דגשים וטיפים משפטיים חשובים.

הסכם ממון ודירת מגורים - פסיקת בית המשפט העליון
19/01/13 | משפחה
לפי הפסיקה של בית המשפט העליון, ככל שאחד מבני זוג קנה דירת מגורים לפני הנישואין (גם ללא משכנתא) ורשם אותה על-שמו, אולם לאחר החתונה התגורר בה עם הצד השני במשך שנים ארוכות, עם ילדים וכו', בעלותו בדירה בסכנה... והצד השני יוכל לתבוע מחצית מהדירה, אלא אם כן ערכו הצדדים הסכם ממון.

מס רכישה - עדכון מדרגות לשנת 2013
19/01/13 | מיסים
לאחרונה, התעדכנו מדרגות מיסוי מקרקעין - מס רכישה. הסקירה כוללת הסבר תמציתי על מס רכישה ופירוט מדרגות המס החדשות לשנת המס 2013 לגבי קניית דירה ראשונה ונוספת.

מכירת דירה – טיפים משפטיים מומלצים
מכירת דירה אינה פעולה יומיומית, אלא מהווה עסקה גדולה עבור מרבית אנשים, המבוצעת אחת למספר שנים. מאחר ועסקינן בעסקה בסכום גבוה, יש להקפיד על התנהלות נכונה, על-מנת שהעסקה תעבור באופן חלק וללא מכשולים. בסקירה זו נביא בפניכם מספר טיפים חיוניים בנושא של מכירת הדירה, לקראת חתימת חוזה המכר.

גירושין - טיפים למתגרשים
19/01/12 | משפחה
גירושין בישראל הופכים לדבר נפוץ בשנים האחרונות. במאמר זה נרכז עבורכם מספר טיפים משפטיים חשובים בהתמודדות מול הליך גירושין.

גישור גירושין – להתגרש בהסכמה הדדית, באופן מכובד והוגן
09/08/11 | משפחה
תהליך גירושין הוא לרוב קשה וכואב, במיוחד כשיש ילדים. בתקופת הגירושין יש לחץ, מתח וחוסר וודאות עבור כל בני המשפחה. במקביל לתגובות רגשיות של הלם, אבל, כאב, כעס ותסכול, על בני הזוג לפתור מחלוקות תלויות ועומדות לפירוק התא המשפחתי, כגון – מזונות, חלוקת הרכוש , משמורת ילדים והסדר ראיה, ועוד. גישור מהווה אלטרנטיבה יעילה וטובה לסיום הקשר ופרידה בגירושין בהסכמה.

על האלטרנטיבה של גישור גירושין
09/08/11 | משפחה
אין גירושין שמחים באמת, לפחות לא בהתחלה, שכן לא קל לפרק משפחה. כאשר מעורבים ילדים הבעיה אף מתעצמת. בתהליך כה מורכב וקשה מבחינה רגשית, יש משמעות לדרך שבה מתגרשים, לה תהא גם משמעויות בעתיד מבחינת הקשר לאחר פירוק התא המשפחתי.

הסכם גירושין - מה חשוב לדעת?
07/08/11 | משפחה
לפי הסטטיסטיקה בישראל, בעשור האחרון מספר הזוגות המתגרשים עולה מדי שנה. הסכם גירושין אשר נחתם ע"י בני הזוג יכלול סעיפים רבים, אולם אם בוחנים היטב את ההסכם, רואים כי בעצם ישנם 4 נושאים מרכזיים אותם מסדיר ההסכם.
     
 
שיווק באינטרנט על ידי WSI