דף הבית ביטוח ביטוח פנסיוני פנסיה או ביטוח מנהלים
פנסיה או ביטוח מנהלים
נדב טסלר 18/08/11 |  צפיות: 3582

מחקרים מראים כי עובד שהגיע היום לגיל שלושים, חייב לחסוך לפחות מליון שקלים כדי להבטיח לעצמו פנסיה של חמשת אלפים שקלים בחודש. לכן, הבחירות שלנו היום כעובדים, שכירים או עצמאים, יקבעו כיצד תראה הפרישה שלנו בעתיד.
במאמר זה, נציג את הנקודות העיקריות להשוואה בין שני המוצרים הפנסיונים המובילים כיום בשוק- ביטוח מנהלים וקרן פנסיה. במטרה שתצליחו להגיע לבחירה מושכלת באיזה מן המוצרים לבחור.

ישנם מספר קריטריונים לפיהם ניתן להשוות בין קרנות פנסיה וביטוחי מנהלים וכל אחד מהם יכל למלא מאמרים שלמים, בחרנו כאן להציג את ארבעת החשובים ביותר:

· סוג החוזה. אישי או קבוצתי

· מקדם הפרישה

· דמי הניהול

· כיסוי ביטוחי

סוג החוזה

קרן פנסיה מנוהלת מתוקף תקנון שמנוסח על ידי הנהלת הגוף המנהל וכפוף לאישור משרד האוצר, אמנם התקנון משתנה מתקופה לתקופה אך חשוב לזכור כי כל אישור שכזה מחייב את אישור המפקח על הביטוח במשרד האוצר. התקנונים משתנים בהתאם לשינוים בחוק או בהתאם לתחרות בין קרנות הפנסיה השונות. לדוג' בשנת 2007 עם עדכון מקדמי תוחלת החיים בקרנות הפנסיה הוזלו בצורה משמעותית תעריפי עלויות הכיסוי הביטוחי בקרנות הפנסיה. שיפורים אחרים שהוכנסו בתקנון קרן פנסיה לטובת המבוטחים היו פתיחת מסלולי השקעה, הוספת מסלולי ביטוח ואפשרויות שונות חדשות.
ביטוח מנהלים מתנהל לפי חוזה אישי, בין המבוטח לבין חברת הביטוח, פוליסה. הפוליסה היא הסכם אישי שמגדיר את תנאיו של המבוטח בביטוח המנהלים, חברת הביטוח או המבוטח לא יכולים לשנות את הפוליסה במהלך התקופה באופן חד צדדי.
לכאורה מדובר בדבר מצויין, אך האם הייתם רוצים למצוא את עצמכם כבולים באותו חוזה לארבעים שנה? כך, גם אם נערכים שינויים בנושאי דמי ניהול או עלויות ביטוחיות הן לא חלות על פוליסות שנפתחו בעבר. לדוגמא, בפוליסות שנפתחו לפני שנת 2004 עלויות הריסק יכולות להגיע לעד 28 אחוז מהפרמיה החודשית לעומת פוליסות שנפתחו מאוחר יותר בהם ניתן לרכוש בעלות נמוכה ריסק גבוה הרבה יותר.

בנוסף, ראינו כיצד בשנת 2008 הממשלה טרפה את הקלפים והפכה את הפוליסות ההוניות לפוליסות לקצבה. כלומר פוליסה היא חוזה אישי ובלתי ניתן לשינוי, לפחות עד שהממשלה מתערבת.

יתרון : קרן פנסיה

מקדם

מקדם הפרישה קובע את הפנסיה החודשית שלנו, במועד הפרישה מחלקים את הסכום שנחסך בתכנית במקדם הפרישה.

לדוגמא חוסך שמקדם הפרישה שלו נקבע על 200 וחסך מליון שקלים בתכנית, יקבל פנסיה חודשית של 5000 שקלים.

ככל ומקדם הפרישה נמוך יותר כך פנסיית הפרישה תהייה גבוהה יותר.

קרן פנסיה, מקדם הפרישה נקבע במועד הפרישה בהתאם למסלול אותו בחר המבוטח ובהתאם למינו ומצבו המשפחתי. המקדם בקרן הפנסיה יכול להשתנות לאורך תקופת הביטוח בהתאם לשינויים בתוחלת החיים. אך צריך לדעת, כי כבר היום לוקחים המקדמים בקרן הפנסיה בחשבון קצב גידול בתוחלת החיים, רק גידול משמעותי מעבר לגידול זה יוביל לשינוי במקדמים.

ביטוח מנהלים, מקדם הפרישה נקבע במועד הצטרפות של העמית לתכנית על פי שנת הלידה שלו. המקדם יהיה ידוע לאורך כל תקופת החיסכון ועד הפרישה. במידה ובמועד הפרישה ירצה המבוטח לפרוש במסלול השונה מהמסלול בו נקבע לו המקדם, יקבע עבורו מקדם חדש במעמד הפרישה.

יתרון : ביטוח מנהלים

דמי ניהול

אחד הגורמים המשפיעים ביותר על גובה החיסכון שייצבר לפרישה הוא דמי הניהול. דמי הניהול המאקסימלים עבור כל אחד מהמוצרים הפנסיונים נקבעו על ידי משרד האוצר. לאחרונה פורסמה כתבה בעיתון כלכליסט שבוחנת את השפעת דמי הניהול על הפנסיה. לפי הכתבה שפורסמה בתאריך 14/7/2011 מבוטח שיחסוך בביטוח מנהלים ישלם לאורך כל תקופת החיסכון דמי ניהול בשווי 32% מהחיסכון לעומת חוסך בקרן פנסיה שישלם רק 12.2%.

יתרון : קרן פנסיה

כיסוי ביטוחי

המוצרים הפנסיוני כוללים מלבד החיסכון לפנסיה גם מרכיבים ביטוחים של אבדן כושר עבודה וביטוח שארים.

קרן פנסיה, קרן פנסיה מתבססת על ערבות הדדית בין החברים בקרן, לכן גודלה והרכבה של קרן הפנסיה הוא כה משמעותי. המשמעות היא שעלות הכיסוי הביטוחי אותו משלם כל עמית זולה משמעותית לעומת תכניות אחרות וסכום גדול יותר מופנה לחיסכון לפרישה. בסוף כל חודש בודקת הנהלת הקרן האם קיים פער בין התשלומים שנגבו מהעמיתים בקרן לבין התחייבויות לתשלומי נכות או שארים לעמיתי הקרן. במידה וקיים פער חיובי מוחזר כסף לעמיתי הקרן במידה וקיים פער שלילי מוקטנות זכויות העמיתים בקרן. בקרנות פנסיה שמתנהלות בצורה תקינה צפוי פער זה לעמוד בסוף כל תקופה על אפס.

ביטוח מנהלים הוא למעשה חוזה אישי, פוליסה, בין חברת הביטוח למבוטח, ולכן אינו תלוי במבוטחים אחרים. המבוטח משלם את הוצאות הכיסוי הביטוחי שלו עבור עצמו בלבד ועלויות אלו מושפעות ממצבו הבריאותי. לכן אנשים חולים או מעשנים צפויים לשלם עבור כיסוי ביטוחי מחיר גבוה יותר מאנשים בריאים. בניגוד לקרנות הפנסיה, הביטוח הוא מוצר שנמכר על ידי חברת הביטוח וכלל בתוכו מרכיב של רווח עבור החברה.

יתרון : קרן פנסיה

סיכום

המטרה של כל החוסכים להגיע לגיל הפרישה עם הסכום הגבוה ביותר על מנת לקבל את הפנסיה הטובה ביותר. היום אין כל ספק שהמוצר שיביא את הפנסיה הגבוהה ביותר ויעניק למבוטח ולמשפחתו כיסוי ביטוחי הולם הוא קרן פנסיה. חוסכים המשתכרים שכר הגבוה מפעמיים השכר הממוצע במשק (16,000 שקלים) יכולים לבחון שימוש בתכניות פנסיוניות נוספות מלבד קרן הפנסיה כמו ביטוחי מנהלים או תכניות פנסיה משלימות.

המאמר הוגש על ידי מנורה מבטחים פנסיה המנהלת את קרן הפנסיה הגדולה במדינה מבטחים החדשה


דירוג המאמר:

תגיות של המאמר:

 נדב טסלר

נדב טסלר, משווק פנסיוני ומנהל תוכן במנורה מבטחים פנסיה.

* מנורה מבטחים מפעילה תכנית פנסיה ייחודית למורים

* מנורה מבטחים מפעילה מערכת תשלום אינטרנטית לפנסיית חובה.



 


מאמרים נוספים מאת נדב טסלר
 
שמירת הריון וזכויות פנסיוניות
אישה הנמצאת בשמירת הריון זכאית לקבל קצבה מביטוח לאומי או מקרן הפנסיה, אך לא משתיהם. במאמר קצר זה, ננסה לתת לכם מידע שיעזור לכם להחליט ממי מהגופים ניתן לקבל את הקצבה הגבוהה ביותר.

פנסיה או ביטוח מנהלים
שכירים רבים נתקלים בשאלה במה לבחור, ביטוח מנהלים או קרן פנסיה. נציג כאן, עבורכם, מספר נקודות להשוואה שיקלו עליכם להגיע לבחירה הנכונה.

איך לבחור מסלול השקעה נכון לפנסיה?
בחירה נכונה של מסלול השקעה יכולה להגדיל לנו את הפנסיה החודשית ב 40%. מסלולי השקעה חכמים ינהלו לנו את הפנסיה ויתנו לנו לישון בראש שקט.

כיצד לשלם לפנסיה לעוזרת בית?
במאמר קצר זה ננסה להסביר כיצד לחשב את ההפקדה החודשית לקרן הפנסיה ולהבין את המשמעויות שעומדות מאחורי צו הרחבה לפנסיה חובה. חשוב לדעת כי תשלום ישירות לעובדת ולא לקרן הפנסיה לא עונה על הגדרות הצו, והעובדת תוכל לתבוע אתכם, בבוא היום, במקרה של אבדן כושר עבודה.

מורים, איך לבחור קרן פנסיה?
בחירה לא נכונה של קרן פנסיה, עשויה להשפיע כבר היום על הכיסוי הביטוחי שלנו לנכות ואף חמור יותר, בחירה שגויה עשויה להשפיע על גובה הקצבאות אותן יקבלו יקירנו.
     
 
שיווק באינטרנט על ידי WSI