דף הבית ספורט וכושר גופני אומנויות לחימה שלושת האוצרות Jing Qi Shen
שלושת האוצרות Jing Qi Shen
אריק איזנמן 22/08/08 |  צפיות: 4788

צ'י גונג או צ'י קונג הינו הבסיס להבנה הסינית בתחומי אנרגיית החיים, הבריאות הגופנית והבריאות הנפשית. בתהליכי תיעול הצ'י גונג אנו יוצרים חיבור גוף בריא פיזי ונפש בריאה.

טאי צ'י צ'ואן על הסגנונות השונים בו, מהווה אחד מהדרכים העיקריות באומנויות התנועה הסיניות, לתיעול נכון ופורה של כוח החיים המכונה צ'י או ביוגה מכונה פראנה, תיעול נכון

זה מאפשר לנו בריאות ואריכות ימים תוך איזון כלל מערכות הגוף והנפש.

 

יודעים אנו כי פעילות אירובית חכמה המפעילה "מכאניקה עדינה" בגוף על ידי תנועות מורכבות

לכיוונים שונים והכוונה מנטאלית כפי שעושה הצ'י גונג והטאי צ'י צ'ואן מפעילים מערכות רבות נוספות בגוף החל מהעצמה וסיעוף של מערכת העצבים דרך הגברת ייצור חומצות אמינו מסוימות המאפשרות קשב וריכוז ועד למהירות תגובה בין המוח מערכת התנועה והעצבים, ישירות אל

המערכות הנדרשות לצורכי ביצוע פעולות תוך קואורדינציה מרבית עם הסביבה בה אנו פועלים.

מחקרים בתחום הקינסיולוגיה הגיעו לתוצאות המוכיחות ללא כל ספק מדעי את יתרונות הצ'י גונג והטאי צ'י בתחום התנועה מול הבריאות גוף נפש.

 

ומדוע להתמקד דווקא בשלושת האוצרות?

כאן אנו מגיעים להבנות מדהימות עוד מהעת העתיקה של החיבור בין האדם וההרמוניה שלו

עם הטבע, עם הבריאה. אז מה הם שלושת האוצרות?

 

נתחיל בכתיבת המילים, בעת העתיקה כאשר רצו להדגיש את העוצמה והחשיבות האידיאוגרמות מהן בנויות המילים, כתבו אותן מימין לשמאל, כיום בעת המודרנית חלק נכתב משמאל לימין ואחרים כותבים מלמעלה למטה. ראו קליגרפיה של שלושת האוצרות להלן.

ניתן להדמות את תהליכי שלושת האוצרות כפירמידה כאשר בבסיסה יש את ה-   JING

במרכזה יש את ה- QI ובקודקודה קיים ה- SHEN  .

אם נדמה את הפירמידה מול האדם העומד כמו בציור של ליאונרדו דה וינצי כאשר ידיו לצדדים אז, גוף האדם יחולק לשלוש בהתאמה לפירמידה:

 

ראש     HAVEN

 

גוף    -     MAN

 

רגליים -   EARTH

 

 

 

 

נתחיל במילה הראשונה,

Jing

 

תמצית החיים. החיבור בין הזכר לנקבה ייצר את המטען הגנטי , את ה- Dna , את הפוטנציאל של האדם. כאשר מתכלה מטען זה, האדם מסיים את חייו הגשמיים.

תמצית החיים שוכנת בכליות באופן כללי ,היא נקראת באנגלית  Prehevenqi.

תמצית החיים מהווה את החלק הקרוב ביותר מבחינה אתרית אל עולם הגשמיות.

במהלך חיינו אנו משתמשים בתמצית זו על ידי חימומה  ב - "Ming man" שער החיים הנמצאת בין הכליות והיא למעשה בגב מול ה-  Dan Tian– שער החיים ומועברת כלפי מעלה כאדים בתהליכי יצירת תמצית צ'י, כוח החיים בגוף. תפקידו העיקרי של תמצית החיים הינו הזנה של האורגניזם, צמיחתו ופוריותו. נושא זה מתחלק לעובר כחלק טרום לידה ולהתפתחות אחרי הלידה. העובר מוזן מתמצית החיים הטהורה והנולד מתמצית חחים הנוצרת בתהליכים מורכבים של ה ,  Ming man -   הכליות, הריאות, הלב ועוד. מאחר וכמות תמצית החיים אינה ניתנת לשינוי , איכות החיים ואורכם תלויים ביחס ישיר לכיצד אנו חיים את הגשמיות מבחינת תזונה, פעילות גופנית ואיזון נפשי. תמצית החיים קשורה גם למספרים 7 לנשים ו- 8 לגברים שאלו מספרים קשורים לתהליכי גוף נפש ובקצרה לאיזוטריקת האדם מול הבריאה.

תמצית החיים מהווה גם הבנה פילוסופית כבסיס לכל חומרי החיים וכמו כן תמצית החיים הוא זה היודע לייצר את החומר שהסינים מכנים כ – Marrow   , מוח,  אנו מחברים אותו גם  למח העצם, לשד, הוא אשר מזין את המוח ואת חוט השדרה ונקרא אצל הסינים Mind   .

ביוגה מקובל לעשות מדיטציית "קונדוליני" השורש לצורכי חיבור מאוד עמוק עם תמצית החיבור אל החיים ואילו כאן ניתן למסד חיבור אל תמצית החיים על ידי תרגולי צ'י גונג ייחודיים המאפשרים לנו שימוש ביכולות תמצית החיים להכוונה ומשיכת עוצמה וכוח מתפרץ של צ'י על ידי השימוש בתמצית החיים. תהליכי הוצאת אנרגיה מתפרצת לדוגמא נוכל לכוון על ידי העברת המחשבה אל  Dan Tian– מרכז החיים הנמצא מתחת לטבור, הורדתו כלפי מטה תאפשר הורדת מרכז הכובד של הגוף ומשם נוציא כוח מתפרץ עוצמתי ביותר היכול להתבטא בצורות שונות לצרכי הגנה או התקפה בלחימה או טאי צ'י צ'ואן סגנון צ'ן בעיקר אך לא רק.

איכות תמצית החיים מהווה כמובן גם את איכות מערכת הרבייה של האדם אם לגבר הכמות ועוצמת הזרעים ואם לאישה ביצירת ביציות.

תרגול נפוץ למחזור והרצת אנרגית ה – Jing , נקראת: Hui Jing Bu Nao  הכוונת האנרגיה של תמצית החיים – Jing   אל המח. בטכניקה זו משתמשים ביכולת הדמיה מנטאלית ומתמקדים  באזור ה Dan Tian התחתון, הנמצא מתחת לטבור, ובגבו או בצג גב הגוף
נמצאת ה -
Ming manאשר היא למעשה מקום משכנה של אנרגיית ה – Jing. המיקוד באזור זה יוצרת תחושות חיבור כל אדם על פי חיבוריו וניתן לדמות נקודה בטבור ההולכת וגדלה עד לכדור קטן מאחורי הטבור ודרכו מועברת האנרגיה 360 מעלות כאילו הכדור שקוף למעבר ישירות אל מרכז המין או ה"חוו יין" - חיץ-הנקבים ,ביוגה נקרא פירינאום.

ממשיכים להוליך את האנרגיה בקו האנרגיה האחורי שנקרא   Du mai, היא הקו האנרגטי העובר לכל אורך  עמוד השדרה וחוט השדרה אל המוח ועד לשפת הפה העליונה.

מחברים את הלשון  לחיך העליון צמוד לשיניים  ומוליכים הלאה את האנרגיה עד אשר מגיעים  ל- Dan Tian דרך קו האנרגי הקדמי הפעם שנקרא      Ren mai, הוא הקו המרכזי המקביל לקו האחורי ועובר בחלק הקדמי של הגוף. בתרגולים פשוטים או בהבנה כללית  אפשר להשוות זאת למה שקרוי המעגל הקוסמי הקטן של האדם דרכו ניתן לתרגל העברות אנרגיה שונות ומכוונות על פי צרכים שונים.

ברור גם כי אחת ההכוונות הללו יכולה להיות בקיום יחסי מין במיוחד בגלל שתמצית החיים נמצאת באזור מרכז המין וזאת להעצמתן והארכת משך קיום המשגל.  כאן רק אוסיף כי יש האומרים, במיוחד הבאים מעולם היוגה שכדאי לקיים יחסים בלי סיום לצורך שמירה על אורך ועוצמת החיים של האדם והסבר רב על כך קיים ברמות שונות ובתהליכי "טנטרה" שונים.

 

נעבור לאות השנייה:

                       Qi

 

זו האנרגיה המכונה כוח החיים והיא המניעה את כלל מערכות הגוף בעולם הגשמי תוך חיבורה לעולם האתרי. כוח חיים זה הנוצר בין היין  Yinליאנג Yang   המבטאים את הדרך Dao .

הדרך הינה בעצם הסמל המוכר לכולנו כסמל היין יאנג שחור ואדום.

צד שחור מבטא את האדמה את החושך במעמקי האדמה ממנה יוצא ה"נבט" ופורח לחיים והאדום מבטא את האור את השמש והשמיים.

 

החיבור בצר שנוצר בין היין ליאנג הוא זה המכונה כוח החיים Qi .

זו האנרגיה הנעה בכל מערכות הגוף והאיברים, בקווי האנרגיה המכונים מרדיאנים, זו האנרגיה היוצרת ומייצרת את הבנות חמשת האלמנטים, מעגל הבקרה האיברים וכל הקשור בכל רובדי החיים כמופיע בסכימה שלהלן וכן בזרימה הבלתי פוסקת מיין ליאנג וההפך. היין הינו חלק בלתי נפרד מהיאנג כמו שהיאנג הינו חלק בלתי נפרד מהיין ויחדיו הם יוצרים את החיים וכוח החיים.

 בכל דבר קיים אלמנט כוח החיים כפי שעוד בעולם הקדום יחסית בתחילת עידן הרפואה הסינית אמר  Qi Bo  רופאו האישי של הקיסר הצהוב  Huang Ti ,  "...בין השמיים לבין הארץ לא קיים דבר, פרט ל –   Qi".

מכאן כמו גם מהבנות הפיזיקה התיאורטית המודרנית, כל דבר מגולם באנרגיה וחושינו קולטים רק חלק מזערי מהאנרגיות כאשר כמו גלי הרדיו , שדות חשמליים ואלקטרוניים, קווי אנרגיה גיאופיזיים, קווי אנרגיה מסוג הרטמן ואחרים כך גם הצ'י , זו אנרגיה המגולמת כאנרגיית החיים של הגוף החי ובתהליכי טאי צ'י צ'ואן וצ'י גונג או צ'י קונג, אנו מניעים אנרגיה זו. ככל שנהיה מודעים לה , כך נוכל לכוונה מתוך המודע והלא מודע, מתוך תהליך פיזי או מנטאלי, מתוך חיבור לגוף או חיבור למערכות האתריות הנמצאות בנו או סובבות אותנו.

בתרגול הטאי-צ'י אנו ממשים את זרימת אנרגית הצ'י ואחרות על כל ההיבטים, תוך האיזון בין Yin ל – Yang. רצף התנועות ההרמוניות בחלקן מעגליות, מעברי הגוף והנשימה בין רמות גובה זוויות הגוף, נמוך לגבוה,  פנימה וחוצה, שאיפה או נשיפה,  מתח להרפיה, עוצמה לרגיעה ועוד, שינויים אלו מבטאים את תכלית זרימת האנרגיה והמעברים בין: Yin ל – Yang וההפך.

מצב ידיים תוך תנועה, מעלה –מטה, חוץ-פנים,תמיד השלמת היפוכים ואיזון הרמוני תוך אפשור לזרימה מעגלית בלתי-פוסקת של Yin ו – Yang.

בתהליכי ביצוע הטאי-צ'י צ'ואן או הצ'י קונג והכוונה מודרכת של תנועות הגוף על פי עקרונות ה- Yin וה – Yang  , אנו מזרימים את כוח החיים בקווי/צינורות האנרגיה בכיוונם הנכון, ומחזירים את האיזון ההרמוני של ה –  Yin וה – Yang  לרמתם המקורית מהלידה עד כמה שאפשר.

מכאן ברור כי פעילות תנועתית מורכבת כמו  תרגול הטאי-צ'י,  מאפשר לנו איזון ועוצמה של זרימת ה-  Qi בקווי האנרגיה, תוך  איזון בין Yin  ל – Yang.  איזון זה הינו במילה אחת – בריאות גוף נפש. תהליכי הנשימה, שגם הוא בהבנה סינית נחשב ל-  Qi , תוך כדי תרגול כל תורות התנועה ובמיוחד טאי-צ'י צ'ואן וצ'י קונג Qigong  - Taiji   תוך הרמוניה והתאמה עם תנועות הגוף, מהווה זרז של מעבר כוח החיים ה-  Qi  הנמצא בגוף ומאפשר לנו חחים מאוזנים בריאים בגוף ובנפש. לצ'י מצבי צבירה שונים המחולקים בעקרון לחמשה מצבים:

Shen  ,       , Qi  Body Fluids,             ,  Blood  Jing.

חמשת המצבים האלו מהחומר האתרי ביותר ועד לחומר הגשמי ביותר מהווים יחדיו את כוח החיים הנקרא צ'י Qi .

הצ'י נוצר מחומרי ההזנה כמו האוכל אותו אנו אוכלים משולב בייצור הצ'י בגוף בתהליכי האיברים השונים וה- Ming man כאשר האיברים החשובים ביותר לייצור הצ'י הינם:

כליות , טחול, קיבה ,ריאות ובית החזה. ההתמרה של האנרגיה בכל המחממים בדרך יוצרת שתי סוגי אנרגיות מאוד חשובות האחת הכוח המגן המערכת החיסונית ה- Wei Qi    והאנרגיה השנייה שנקראת  YingQi  הצ'י המזין. ברור שהייצור משולב בין צ'י ודם מהלב ולכן ללב תפקיד חשוב ביותר בתהליך הכולל. הפרעה בזרימה חופשית של האנרגיה בגוף, תגרום לבעיות בזרימת הדם,  או בחילוף החומרים או פגיעה באיברים השונים. מצב זה מכונה ברפואה הסינית סטגנציה,  דהיינו, תקיעות  בזרימת  ה –   Qiוהדם בגוף. וכאן מגיעה הרפואה-הסינית, ומחפשת דרך לשחרר את התקיעות. זה יכול להיעשות באמצעות דיקור,עיסוי, צמחי-מרפא,כוסות רוח או מחטים עם מוקסה, צ'י קונג וטאי צ'י.

מהסבר זה נהיר לנו כי קיים חלק מאוד חשוב בתהליכי ייצור הדם המקושר לצ'י ובנושא זה נעסוק במאמר אחר.

 

ולמילה השלישית,

Shen

 

זהו המצב צבירה האתרי ביותר של האדם ומבין שלושת המילים בשלושת האוצרות.

קשה מאוד להגדיר את משמעות המילה ואולם באופן כללי מדובר על הבנות כמו נפש, נשמה, רוח, תודעה, מודעות, חשיבה-שכל-דעה-אינטליגנציה המקושרות לרוח, רגשות-אישיות-חוויות-תחושות המקושרות לנפש ובעצם כמעט הכול מכול וכול הקשור לעולם הבלתי נראה.

 

מהותו ואישיותו של האדם היא המבדילה אותו מהאחר, מדובר על מכלול האיכויות של האדם הנוצר מרסיס התודעה האלוהית ומקורו בים התודעה הקוסמי Heven המוכנס לגוף בנקודת זמן מסוימת בתהליכי העירור של הלידה.

 

חלק זה מחולק לחמישה חלקים והוא מורכב ביותר מחד וברור וקשור ביותר לגשמיות מאידך.

הבה נתחיל בחלקי הנשמה "שן".

 

החלק הקרוב ביותר לגשמיות למציאות הארצית נקרא Po .

שיוכו לאלמנט המתכת, והוא חלק הנשמה הארצית המחברת לסביבה. המילה מורכבת משתי אידיאוגרמות האחת פרושה "רוח" והשנייה פרושה "אור טהור ובסיסי".

ה- Po , הנשמה הארצית, אספקט של הנשמה כמו חלק ה- Hun אך הוא יותר גשמי ומחובר לאדמה, חוויות, מה שקורה וקרה בעולם הגשמי והתחושות מעולם זה. ייצר ההישרדות והחושים הארציים, מטפל בעימותים ארציים, נמצא באזור פי הטבעת ונשאר בעולם הזה לאחר המוות.

חלק זה מקושר לאיבר הריאות ומהווה אנרגיה "חייתית" לצרכי ההישרדות.

החלק השני נקרא Zhi ומקושר לאלמנט המים, גוף זה מייצג את כוח הרצון, היצר והדחף או
אמביציה הבסיסית ביותר של אדם, זו לכאורה הנשמה שד תמצית החיים ה-
Jung .

מכאן ברור שמקושר ישירות לכליות ולכן נוכל לחזק עצמנו על ידי תרגולי צ'י קונגים המתאימים להעצמת הצ'י והנפש בכליות.

החלק השלישי נקרא Yi  והוא הצליל שיוצא מן הלב, רחשי הלב, מחשבות, אינטיליגנציה, יכולת ניתוח והסקת מסקנות, הקול הפנימי. משכנה של ה-  Yi בטחול והיא מקושרת לאלמנט או יסוד האדמה.

החלק הרביעי נקרא  Hun והוא הקרוב ביותר אל חלק הנפש, האידיאוגרמות המציינות אותו בנויות משתי מילים האחת "רוח" ולידה "ענן". זהו אספקט מאוד גבוה של הנפש צבעה ירוק והיא מקושרת לאלמנט עץ הנמצא באיבר הכבד. חלק זה אחראי על מציאת הכיוון בחיים, על היצירתיות, איסוף עצמי וקידום, תכנון ועשייה, הוצאה לפועל. זהו אחד החלקים של הנשמה העוזבת את הגוף בשעת המוות. זהו החלק היוצר בזמן חלום את הגוף וחוזרת אליו בסיומו או כשנדרש, דבר הקיים גם בהבנה יהודית. חלק זה מגיע לגוף רק בזמן הלידה עצמה כלומר לאחר שהעובר הופך ליילוד.

משפחות ונזירים מהעולם העתיק פיתחו מיומנויות מדהימות בתרגולי צ'י קונגים ייחודיים הנקראים "נייגונג" לצורך פיתוח חלק זה של הנפש האחראי על ה"עוצמה והיכולות" הגבוהות ביותר של האדם. תהליכי תרגול אלו נשארו סודיים עד היום ומעטים היודעים את התרגולים העתיקים מאחר וכמעט לא נשארו מורים היודעים את התורה. תרגולים אלו קיימים ברמות יחסית חדשות לעולם העתיק וכמובן משפרות באופן ניכר יכולות פנימיות.

 

החלק החמישי ה- Shen  אבי הנשמות

חלק זה נכנס בזמן ההתעברות והוא, אפשר לומר, הניצוץ האלוהי.

יש המכנים אותו Spirit  וזה מביא אותנו להבנה על פי מילה זו גם לתורות העוסקות בגופים אתריים שונים של האדם בבריאה.

תרגום האות הימנית באידיאוגרמה הינו, ישות קוסמית שחובקת את הקיום, הגוף וכל ייצורי הבריאה ומקשרת בין שמים וארץ. זאת האות המנסה להביא לנו הסבר למילה אלוהות אך גם כאן עצם הניסיון גורם לעיתים לחוסר. האות השמאלית הינה "אות משמיים" החובק כל חי. גם כאן זו "אלוהות" , הדרכה, שלושת המאורות – ירח, שמש וכוכבים.

 

סיכום המאמר

 

 הרפואה הסינית, תורות התנועה השונות ובעיקר התורה שהגיע כתוצאה מתחילת התפתחות הצ'י קונג בעולם העתיק במשפחות ובשושלות השונות דרך העמקתן בתקופה הנזירית דתית, מאפשרת לנו לראות כי רפואה ככל שתהייה או תקרא מערבית או אחרת, נדרשת להשלמה באמצעות תנועה. התנועה מחויבת במורכבות המאפשרת לגוף נפש שלנו ליצור תנאים מיוחדים בהם המוח מייצר הוראות חשמליות אלקטרוניות מיוחדות ונוספות תוך התחברות למקורות הבריאה באופן אוטומטי ומערכת העצבים מסתעפת ומתפתחת לצרכי העברת מידע בקצבים מהירים ביותר וזאת תוך הצלחה מטאורית של התפתחות חלקי האינטליגנציה ויכולות הקואורדינציה והתנועה המוטורית הגסה או העדינה.

שיטות ביצוע התנועה בטאי צ'י ובתרגולי הצ'י קונג הינם מהתורות העתיקות והמוצלחות ביותר למימוש הבנות מאמר זה והתפתחות כלל חלקי הנשמה היורדים לכלל איברי הגוף ולכלל מערכותיו תוך חיבור גוף נפש מדהים באיכותו.

מכאן ההבנה כי הטאי-צ'י , הצ'י קונג והרפואה-הסינית לפחות הינם בלתי נפרדים וברור כי השימוש בטאי-צ'י או בצ'י קונג כטכניקה רפואית נוספת במכלול שיטות הריפוי של הרפואה-הסינית המסורתית או המערבית.

תנועות ריתמיות קצובות ועדינות תוך מורכבות התנועה מאפשרת גם לאלו מאיתנו שחוו "נפילות רפואיות" כמו התקפי לב למשל לחזור לאיכות חיים גבוהה לאחר מכן מתוך תרגול של תורת הצ'י קונג והטאי צ'י.

בהיבטים של אומנויות הלחימה הסיניות כמו הטאי-צ'י בהכוונה לחימתית אין סתירה מעקרונות התפתחות האדם בבריאה בהיבטים בריאותיים והתורה משלימה זה את זה ומעז יוצא מתוק ולכן אל לנו לנסות להגדיר תורות כאלו ואחרות כלחימה ואחרות כתורות מרפאות.

לכן גם בהסבר על היין והיאנג ברור שאין התחלה ואין סוף כי הכול קשור בכל ולמה לנסות לחפש נקודות לא קיימות או קיימות כאין סוף במעגל אינסופי.

 

אני מציע להכיל את ההבנות המדהימות המוצגות במאמר וההבנות של תרגולי טאי-צ'י וצ'י גונג כדרך חיים להשגת בריאות ולמניעת מחלות לפני הופעתן או עזרה להדברתן.

זו שיטה מוכחת וידועה מהעולם העתיק עד היום ובתהליכי התפתחות האנושות ברור גם למדע ולרפואה הרגילה כי אין לוותר על אומנות מדהימה זו המשפרת לאין ערוך את איכות חיינו.

בסין של היום מטופלים משתמשים בתנועות הטאי צ'י לריפוי בעיות נפש, לחצים מהעולם המודרני, פחדים ובעיות איזון בעיקר בין חלקי המוח. קיימים בארץ מרפאים שונים המטפלים גם בבעיות חלק ממחלת הסרטן על פי שיטת "גוולין" ואחרות כהקלה או עזרה לרפואה המודרנית.

מחלקות שונות בבתי חולים ובתי מרפא שונים משתמשים בתהליכי צ'י קונג להחזרת האדם לאיזון ופעילות מלאה לאחר התקפי לב למשל ועוד. הגיל השלישי מהווה נדבך חשוב ביותר להצגת היכולת הבלתי אמצעית של הצ'י קונג והטאי צ'י בשיפור איכות החיים, דחיית בעיות של מחלות הפוגעות בקשב ובזיכרון ובשמחת חיים.

החיים לפנינו, בואו נשתמש בהם בחוכמה ובשמחה...

 

אריק איזנמן

אתר מרכבה  www.merkaba.org.il

טל. נייד- 0523608222

לימוד טאי צ'י יאנג וצ'ן וצ'י קונג לבריאות כללית כולל טיפולים פרטניים.

 


דירוג המאמר:

תגיות של המאמר:

 אריק איזנמן

אריק תנועה כדרך חיים טאי צ'י צואן יאנג טאי צ'י צ'ן עתיק צ'י גונג רפואי צ'י קונג לבריאות וחיוניות הגוף והנשמה טיפולי גוף נפש דרך צ'י גונג סדנאות והרצאות.www.merkaba.org.il



 


מאמרים נוספים מאת אריק איזנמן
 
שלושת האוצרות Jing Qi Shen
אומנויות התנועה הסיניות , הרפואה הסינית וההבנות הנרחבות מהעולם העתיק מהווים כולם יחד את שלושת האוצרות. זהו החיבור בין האדם והבריאה, כמו שאנו מפעילים במדיטציית המרכבה את מרכבת מלכיצדק ומחברים את האדם והבריאה, ראו מאמר של אריק איזנמן באתר מרכב האודות מרכבת מלכיצדק, וכמו שבקבלה אנו מחברים בין האדם והבריאה כך גם כאן בהבנות סיניות , חיבור והרמוניה בין שלושת האוצרות מהוות את חיבור האדם אל הבריאה.

נשימה נכונה מנטרה מודרה וקול באומנויות הסיניות צ'י קונג וטאי צ'י ובתורות השונות
תהליכי נשימה משפרים את איכות החיים, בריאות, חיוניות הגוף ורגיעת הנפש.
הכותב הינו תלמיד ומורה באומנויות הלחימה, מופיע בערוץ הבריאות , בעל הסמכה כמטפל בצ'י קונג מטעם מכללת וינגייט ובעל חגורה שחורה מוסמך הדרכה של וינגייט ואינטרנשיונל גוג'ו ריו. ניתן לקרוא מאמרים שונים באתר הבית www.merkaba.org.il או לפנות לאריק
איזנמן בכל שאלה בטלפון 0523608222.

     
 
שיווק באינטרנט על ידי WSI