דף הבית ספורט וכושר גופני אומנויות לחימה הדרך לשלב את אומנויות הלחימה עם אוכלוסיות בעלות צרכים מיוחדים – בזכות איש מקצוע במכון כושר ייחודי
הדרך לשלב את אומנויות הלחימה עם אוכלוסיות בעלות צרכים מיוחדים – בזכות איש מקצוע במכון כושר ייחודי
אסי ארנסון 09/10/11 |  צפיות: 14078

קיימת דרך מתאימה עבור שילוב אומנויות הלחימה עם אוכלוסיות בעלות צרכים מיוחדים, והיא מומלצת מאוד. לשילוב זה ישנו ערך גבוה מהפן הפיזי והנפשי.

לכל אדם בעל בעיות ומוגבלות שגורמת לחייו להיות יותר קשים, יש את הצורך להילחם במשך כל חייו כדי להסתדר על אף המוגבלות. אנשים בעלי מוגבלות וצרכים מיוחדים עשויים להיות נכים בגוף, בנפש, בעלי הפרעות קשב וריכוז, אוטיזם, פיגור, ליקויי שמיעה או ראייה, שיתוק מוחין ועוד. לאדם בעל צרכים מיוחדים יש בעיה של מחסור בנגישות, קושי להשתלב בעבודה ובחברה, והוא גם נאלץ לסבול מתדמית של אדם נכה ומסכן. אם הוא רוצה לחיות ברמה נאותה ולהתמיד בכך, הוא צריך להילחם במשך חייו. הוא עלול לסבול מהצקות של בריונות, התעללות מינית, שוד ועוד. עבורו, זוהי מלחמה מתמדת, והיא כבר הופכת להיות דרך חיים.

קיימת דרך בה אנשים עם צרכים מיוחדים (ללא קשר לסוגים ולגילאים) יכולים להשתלב בלימודי אומנויות לחימה ולהגן על עצמם. הנכה יכול ללמוד מהי הדרך המתאימה להגנה עצמית ולהצליח למרות המגבלות שלו. באימון, הוא ילמד כיצד שולטים בגוף וברוח - כך שכל איבר בא לידי ביטוי. כאשר מישהו סובל מבעיה ביד אחת, הוא יפתור את הבעיה בעזרת שימוש ביד השנייה. חסרה רגל אחת? משתמשים ברגל השנייה. זכרו כי בנכויות מסוימות חייבים להשתמש באביזרי עזר נחוצים שאי אפשר להפרידם מפעילות הגוף, כמו: קביים, מקל הליכה, הליכון, כיסא גלגלים או פרוטזה. האיבר הנוסף (או החלופי) יכול להצטרף בתרגול הקראטה. ניצול התכונות הקשיחות של האביזר יכול לשנות את החיסרון ליתרון.

היתרונות של אומנויות הלחמה לא כוללות רק הגנה עצמית והגנה על הסביבה, כי אם גם דרך לשקם את הרוח, הגוף, הדימוי העצמי והביטחון העצמי. יש סיכוי שהמתאמן יחוש שהוא מסוגל לעמוד מול כל מכשול שיתקל בו, אם יתנהג ברוגע ובשליטה עצמית. אל לנו להתעלם מהעובדה שהנכה אכן מתחיל מנקודת פתיחה חלשה יותר לקרב של החיים. אולם, כאשר הוא מודע למצבו הוא יכול להשיג יכולות וביטחון שיגרמו לו ליישר קו במשך הזמן, ואף להיות בעל יתרון על יריבו. במידה ויש לאנשים בעלי צרכים מיוחדים את האופציה ללמוד אומנות לחימה כמו כולם, הם לא ירגישו חריגים או שונים.

כשמדובר בהליך שיקומי או טיפולי - אי אפשר להפריד את הפעילות הגופנית שמהווה חלק משמעותי ובלתי נפרד מההליך. מבחינת הנכה, מרכיבים משמעותיים שונים נתפסים לעתים כנטל וטרחה, כגון: חיזוק שרירי הגוף, חיזוק שרירי היציבה על מנת ליצור יציבה נכונה, הצורך בנשימה נכונה, שיפור שיווי המשקל, הארכת טווחי הפעולה של המפרקים, ואיזון הגוף בפציעות ונכויות א-סימטריות. במקום לראות מרכיבים אלו כנטל, אפשר לקבל אותם דרך אומנויות הלחימה אשר מהוות דרך שיקומית חשובה ומאתגרת.

שילוב אומנות לחימה עם אוכלוסיות בעלות צרכים מיוחדים - כיצד עושים זאת?

ישנה אומנות לחימה בשם טאי צ'י צ'ואן שמתאימה לעבודה עם אוכלוסיות בעלות צרכים מיוחדים מעצם טבעה רגועה ונינוחה יותר ביחס ליתר אומנויות הלחימה. עובדים בצורה עצמאית בחלק מהפעילות (ללא בן זוג), ולכן אין סיכון שהאדם ייפצע עקב תנועה לא נכונה של בן הזוג. לא מעט נכים נמנעים מאומנויות לחימה בגלל שהם חוששים שמצבם יחמיר בגלל הפציעות (גופם רגיש יותר באופן יחסי לפציעות).

עבודה נכונה והתבניות (קאטה) מאפשרות לאדם למתוח מפרקים שונים, לתרגל את היציבה על הקרקע, ולאזן בין פלגי הגוף. לאורך התרגול, האדם נמצא בתוך תבנית ברורה ומדויקת שיוצרת הרמוניה בין הגוף למשטח. בזכות שיווי המשקל (אשר קל יחסית לשחזר אותו פעמים נוספות) יותר קל למצוא מהי נקודת האיזון המדויקת. ישנם גבולות ברורים שמשורטטים בתבנית ומונעים מאנשים בעלי הפרעות ריכוז את היכולת לחרוג מהמסגרת. הדבר מלמד אותם להסתדר רק בשטח הנתון וכיצד לשלוט בעצמם.

כאשר עובדים עם בן זוג, הדבר מכריח את שני הצדדים לשלוט בעצמם ובתנועה המדויקת שלהם כדי לא לפצוע את בן הזוג. ישנו גבול נראה לעין שאסור לחצות אותו, ולכן יש צורך בשמירה על ריכוז מקסימאלי ותרגול כל החושים. האוטומטיזציה של התנועות מאפשרות לבצע אותן במשך הזמן בלי להפעיל את הזיכרון (יתרון משמעותי עבור אנשים עם בעיות זיכרון או ריכוז). בעיטות מחזקות את הרגליים ומשפרות את טווח התנועה. אגרופים מחזקים את הכתפיים ומשפרים את היציבה. בעזרת נשימה נכונה יש שיפור באוורור הריאות, ירידה בדפקי הלב ולחץ הדם, ושיפור בשליטה עצמית והגעה למצב רגוע.

מקבלים ערך מוסף (מבחינה נפשית ופיזית) כאשר משלבים את אומנויות הלחימה עם אוכלוסיות בעלות צרכים מיוחדים. אולם, הבחירה של מכון הכושר המתאים היא קריטית. התחום השיקומי הולך על חבל דק ולכן חייבים לבחור מכון כושר שיש בו איש מקצוע המתמחה בעבודה עם נכים. אם כי פעילות זו יכולה לשפר מאוד את התפקודים והיכולות, היא עלולה להזיק לאדם ולגרום להחמרת המצב רק בגלל תנועה אחת לא נכונה.


דירוג המאמר:

תגיות של המאמר:

 אסי ארנסון

אסי ארנסון, מדריך במכון כושר המתמחה באימוני ספורט יחודיים.



 


מאמרים נוספים מאת אסי ארנסון
 
שלב טבעי לאחר טיפול בפציעה: ספורט שיקומי
השאלות המרכזיות שמעסיקות את המתעניינים בספורט שיקומי הן: מתי כדאי להתאמן בספורט שיקומי ומהי התרומה למטופל? למי אופני ידיים מיועדות ובמה הן מועילות? כל התשובות – במאמר הבא.

התרומה של ספורט טיפולי למתאמן
למי מתאים הספורט הטיפולי? מהי תרומתו למתאמן? כיצד מתנהל הטיפול? אלו חלק מהשאלות שמעסיקות את המתעניינים בספורט טיפולי, ובמאמר זה ניתן למצוא את התשובות.

על הסיכונים והיתרונות של ספורט נכים
מהי תרומת הפעילות הספורטיבית עבור נכים? אילו סיכונים טמונים בעיסוק בספורט נכים? מהי חשיבות השמירה על הבריאות בעת הפעילות? תוכלו למצוא את התשובות במאמר זה.

התאמת אומנויות לחימה לטיפול בתחום בריאות הנפש
מטופלים בבריאות הנפש יכולים להשתלב באומנויות הלחימה השונות וכך להתמודד טוב יותר עם המציאות היומיומית שלהם, ולקבל ערך מוסף מבחינה פיזית ונפשית.

הדרך לשלב את אומנויות הלחימה עם אוכלוסיות בעלות צרכים מיוחדים – בזכות איש מקצוע במכון כושר ייחודי
קיימת דרך מתאימה עבור שילוב אומנויות הלחימה עם אוכלוסיות בעלות צרכים מיוחדים, והיא מומלצת מאוד. לשילוב זה ישנו ערך גבוה מהפן הפיזי והנפשי.
     
 
שיווק באינטרנט על ידי WSI