דף הבית ספורט וכושר גופני ספורט וכושר גופני - אחר על הסיכונים והיתרונות של ספורט נכים
על הסיכונים והיתרונות של ספורט נכים
אסי ארנסון 30/11/11 |  צפיות: 3817

מהי תרומת הפעילות הספורטיבית עבור נכים? אילו סיכונים טמונים בעיסוק בספורט נכים? מהי חשיבות השמירה על הבריאות בעת הפעילות? תוכלו למצוא את התשובות במאמר זה.

בתוך ספורט נכים יש את ענפי הספורט שמותאמים לנכות ביבשה, בים ובאוויר. עורכים תחרויות ספורט לאנשים קטועים, נכי גפיים, עיוורים, חרשים, בעלי פיגור שכלי ועוד. בדומה לדברים אחרים, גם כאן ישנם אימונים וחוקים מקצועיים.

כדאי לשלב נכים בפעילויות ספורטיביות על מנת לעזור להם בשיקום (מבחינה מנטלית ופיזית). באמצעות שילובם בחוגים ובאימונים המיועדים במיוחד לנכים, ההרגשה שלהם תשתפר והם ירגישו שיוכלו להתמודד עם כל דבר.

באמצעות הגנה עצמית וקראטה טיפולי לנכים אפשר להתמודד ולטפל בירידה הדרסטית בביטחון האישי והביטחון העצמי בגוף של הנכה. יש לציין שהנכה מתחיל מנקודת פתיחה נמוכה מול תוקף אפשרי, אבל אפשר לשנות זאת. אם מלמדים אותו להשתמש ביכולותיו ואביזרי עזר אפשר לשפר את תחושת הביטחון והעצמאות שלו. במהלך השיעורים (שמתבצעים בסביבה מבוקרת) ניתן להוסיף את המטען האישי ולהבין איך שולטים בדחפים וכעסים.

כל פעילות ספורטיבית צריכה להתבצע תוך שמירה על בטיחות ובריאות הנכה. הדבר המרכזי הוא לא להזיק לבריאות. יחד עם זאת, כאשר מבצעים פעילות ספורטיבית יש העמסה על השלד, ובמקרים מסוימים הדבר מוביל גם לפציעות. לרוב, ספורטאי בריא יכול להחלים מהפציעה אפילו בעזרת מנוחה וטיפול רפואי פשוט.

שמירה על בריאות הנכה בעת פעילויות ספורטיביות

לעומת ספורטאי בריא, הספורטאי הנכה הרבה יותר רגיש לפציעות. הוא צפוי לתקופת החלמה ארוכה יותר ואפילו יש סיכון להשלכות כבדות כתוצאה משילוב הנכות עם הפציעה.

אם יש שפשוף בגדם של קטוע, עליו להפסיק לשים פרוטזה בגלל הדלקת והכאבים, ולהתחיל להיעזר בקביים. מפרקי שורש כף היד, המרפקים והכתפיים לא יכולים לשאת את כובד משקל הגוף ויש סיכוי לגרימת פציעות במפרקים. אותן פציעות יגרמו למעבר שלו לכיסא גלגלים, אשר פוצע את הנפש בגלל ההחמרה במצב. יש לציין שגם תקופת ההחלמה תהיה ממושכת. הבעיות יכולות להסתבך במיוחד כאשר יש שילוב של גורמים שונים יחדיו, כמו: רגישות יתר, גדם בעייתי, כלי דם קרועים, בעיות עור וכאב.

משותק הוא בעל רגישות רבה יותר להתייבשות מאשר האדם הבריא, ועל כן חייבים לשמור שישתה מספיק נוזלים ולא יתאמן בסביבה חמה מדי. יתרה מזאת, משותק שסובל משפשוף תחת נקודת הפציעה יכול לסבול מכך שהפציעה תהפוך לפצע לחץ אשר תהליך ההחלמה יהיה ארוך, יקר, ואפילו יכול לאיים על חיי המשותק.

יש סיכוי שאדם עיוור ירגיש חוסר אונים ויבקש להפסיק את האימונים אם הוא נפל במהלך ריצה / רכיבה / עקב מלווה שאיחר.

יחד עם זאת שהפעילות הספורטיבית תורמת לשיקום הנכה, חשוב לוודא שהמאמן מגן על בריאותו. המאמן צריך להבין את מהות הנכות והפציעות תוך היכרות ההיבטים האנטומיים, וגם את ההשלכות הפיזיולוגיות והפסיכולוגיות, שאינן זהות לאדם בריא. הדבר החשוב ביותר בספורט נכים הוא לא ליטול שום סיכונים מיותרים.

לפעמים יש לספורטאי נכה דחף עז לשאוף למצוינות (כמו כל אדם, ולעתים אף יותר), אך אם צץ חשש קל שהוא יפצע יש לעצור מבעדו כדי להגן עליו.

ישנה המלצה לשלב נכים בתחומי הספורט שמותאמים להם, אבל השמירה על בריאותם עומדת בחשיבות עליונה. מאמן נכים חייב למנוע פציעות באמצעות הפעלת שיקול דעת והבנה מעמיקה של הסיכונים האפשריים ומהות הנכות.


דירוג המאמר:

תגיות של המאמר:

 אסי ארנסון

אסי ארנסון, מדריך במכון כושר המתמחה באימוני ספורט יחודיים.



 


מאמרים נוספים מאת אסי ארנסון
 
שלב טבעי לאחר טיפול בפציעה: ספורט שיקומי
השאלות המרכזיות שמעסיקות את המתעניינים בספורט שיקומי הן: מתי כדאי להתאמן בספורט שיקומי ומהי התרומה למטופל? למי אופני ידיים מיועדות ובמה הן מועילות? כל התשובות – במאמר הבא.

התרומה של ספורט טיפולי למתאמן
למי מתאים הספורט הטיפולי? מהי תרומתו למתאמן? כיצד מתנהל הטיפול? אלו חלק מהשאלות שמעסיקות את המתעניינים בספורט טיפולי, ובמאמר זה ניתן למצוא את התשובות.

על הסיכונים והיתרונות של ספורט נכים
מהי תרומת הפעילות הספורטיבית עבור נכים? אילו סיכונים טמונים בעיסוק בספורט נכים? מהי חשיבות השמירה על הבריאות בעת הפעילות? תוכלו למצוא את התשובות במאמר זה.

התאמת אומנויות לחימה לטיפול בתחום בריאות הנפש
מטופלים בבריאות הנפש יכולים להשתלב באומנויות הלחימה השונות וכך להתמודד טוב יותר עם המציאות היומיומית שלהם, ולקבל ערך מוסף מבחינה פיזית ונפשית.

הדרך לשלב את אומנויות הלחימה עם אוכלוסיות בעלות צרכים מיוחדים – בזכות איש מקצוע במכון כושר ייחודי
קיימת דרך מתאימה עבור שילוב אומנויות הלחימה עם אוכלוסיות בעלות צרכים מיוחדים, והיא מומלצת מאוד. לשילוב זה ישנו ערך גבוה מהפן הפיזי והנפשי.
     
 
שיווק באינטרנט על ידי WSI