דף הבית חוק ומשפט נדל"ן ומקרקעין עורך דין מקרקעין מסביר: סעיפים נבחרים בחוק מכר דירות
עורך דין מקרקעין מסביר: סעיפים נבחרים בחוק מכר דירות
אלעד שניר 10/01/12 |  צפיות: 3168

מאת: שירה אלה

משרד עורכי דין המטפל בעסקאות מכר דירה, מקפיד להבהיר ללקוחותיו, את החשיבות שבחוק מכר דירות.

כל אדם הרוכש או מוכר דירה, צריך להכיר את סעיפיו המרכזיים של החוק.  הרוכש חייב להכירו, משום שהחוק מגן על זכויותיו והמוכר חייב להכירו, משום שהוא מטיל עליו חובות.

לחוק מכר דירות, שלושה סעיפים מרכזיים חשובים.

סעיף 2 לחוק קובע, כי על המוכר, לצרף לחוזה המכר, מפרט וכן הוראות תחזוקה לנכס. החוק מסביר כיצד ייראה המפרט (בסעיף 3 לחוק) וכן קובע, בסעיף 5, חזקה לגבי מוכר שאינו מוסר מפרט.

סעיף 4 לחוק מתייחס לנושא אי התאמה בדירה, אשר יכולה לבוא לידי ביטוי בליקויים שונים.

סעיף 5 א' לחוק מעגן את זכותו של הרוכש, לפיצוי כספי במקרה של איחור במסירה.

חובת מסירת מפרט והוראות תחזוקה

בסעיף 2 לחוק מכר דירות נקבע כי על המוכר, לצרף לחוזה, מפרט של הדירה, אשר יכול גם להתייחס לחלקים אחרים של הבניין ולא רק לדירה עצמה.

משרד עורכי דין המייצג את המוכר, ידאג לכך כי הפריטים ימולאו בצורה מסודרת, תוך שמירה על דיוק. היה ופריט כלשהו, איננו חל, חובה על המוכר לציין זאת.

עורכי דין בישראל המייצגים את המוכר, יוודאו כי המפרט יימסר לקונה, במעמד החתימה על חוזה המכר, כפי שדורש החוק.

הוראות השימוש והתחזוקה בדירה, ניתן למסור גם בעת מסירת החזקה בדירה.

מה קורה כאשר המוכר לא מסר מפרט? על פי סעיף 5, יראו במוכר כמי שהתחייב למסור את הדירה, כשכל פריט שהיה צריך להיות במפרט, הוא באיכות גבוהה.

מדוע קבע המחוקק כי על המוכר למסור לקונה, הוראות תחזוקה ושימוש? עורכי דין בישראל מסבירים כי חובה זו נוצרה על מנת לאפשר לקונה ליהנות בצורה מלאה מן הדירה שרכש ולשמור על מצבה התקין.

אי התאמה

עורך דין מקרקעין מסביר כי אחת החובות החשובות אשר מטיל חוק מכר דירות, על המוכר, היא תיקון אי התאמה בדירה. סעיף 4 לחוק, מגדיר מהי אי התאמה, כאשר האחריות על המוכר, משתנה בהתאם לתקופה בה התגלתה אי ההתאמה.

כך למשל, אם נתגלתה אי התאמה במסגרת תקופת הבדק, מוטלת האחריות על המוכר, אלא אם הוכיח כי אי ההתאמה, נגרמה בשל התנהגות הקונה.

הרוכש יודיע למוכר על אי ההתאמה ויאפשר למוכר, הזדמנות לתקנה תוך זמן סביר.

פיצוי בגין איחור במסירה

המוכר חייב להעמיד לרשות הרוכש, את הדירה, במועד שהוסכם עליו בחוזה המכר. זהו אחד הדגשים של עורכי דין בישראל למוכרי דירות.

איחור במסירת החזקה על הדירה, מזכה את הרוכש בפיצוי כספי, ללא הוכחת נזק.

כך קובע סעיף 5 א' לחוק. שיעור הפיצוי יהיה הגבוה מבין השניים: כקבוע בסעיף החוק, או על פי הסכמת הצדדים בחוזה המכר. עורך דין מקרקעין מדגיש כי אין מדובר בפיצוי כפול, אלא אחד מן השניים.

הזכות לפיצוי קמה לאחר שחלפו שישים יום מן המועד שבו הייתה אמורה להימסר החזקה.

טיפים לבחירת עורך דין מקרקעין

אתם מעוניינים לרכוש או למכור דירה. זהו תהליך המחייב ליווי צמוד של משרד עורכי דין המתמחה במקרקעין. להלן, מספר טיפים שיסייעו לכם בבחירת עורך דין מקרקעין:

1. פונים לעורכי דין מומחים בלבד : עורכי דין בישראל, מתמחים בענפי משפט שונים. יש לפנות אך ורק למשרד המומחה למקרקעין.

2. יחסי אנוש : מקצועיות אינה נמדדת רק במומחיות משפטית, אלא גם ביחסי אנוש טובים. פנו אל עורך דין מקרקעין, סבלני ונעים הליכות.

3.  שכר טרחה : משרד עורכי דין נותן לכם הצעת שכר טרחה. בררו מהו שכר הטרחה המקובל לעסקת מכר דירה וודאו כי השכר שהנכם מתבקשים לשלם, מתאים.

עסקת מכר דירה, היא אחת מעסקאות המקרקעין הנפוצות ביותר. המוכר והרוכש, צריכים להכיר את סעיפי המפתח של חוק מכר דירות, המעגן את חובות וזכויות הצדדים.


דירוג המאמר:

תגיות של המאמר:

 אלעד שניר


 


מאמרים נוספים מאת אלעד שניר
 
האם להתגרש בלי ללכת לייעוץ זוגי מתוך רצון לשקם
01/01/17 | משפחה
אחוזי הגירושין נמצאים בעלייה מתמדת, ובני זוג רבים בוחרים לפרק את החבילה ולהתגרש. אם בעבר גירושין היו בגדר אות קלון על המתגרשים, כיום גירושין הם... קרא עוד

על הוראות חוק הוצאה לפועל
בכל הנוגע להוצאה לפועל חשוב להכיר שני מושגים ראשיים: זוכים וחייבים. זוכה הוא אדם שבידו פסק דין כספי... קרא עוד

מתי תוכל לתבוע בגין הלנת שכר?
אחד הסעדים החשובים ביותר העומדים לרשותם של העובדים בישראל הוא קבלת מלוא שכרם בזמן. על פי החוק להגנת השכר, פגיעה בזכות זו של העובד עשויה להביא לתביעות חמורות... קרא עוד

האם רשלנות רפואית מובילה לרפואה מתגוננת?
התביעות הרבות בגין רשלנות רפואית מביאות את הרופאים למצב בו הם שולחים פציינטים לאינספור בדיקות לא רלוונטיות שלא משיגות שום תועלת, כשכל מטרתם היא להגן על עצמם מפני... קרא עוד

למה הפייסבוק לא מוזכר בחוק איסור לשון הרע, ואיך בכל זאת יש תביעות על פרסומים בו
13/03/16 | כללי
חוק איסור לשון הרע, התשכ"ה-1965 מגן על זכות יסוד כבוד האדם. תפקידו של החוק להגדיר מהי לשון הרע ולאסור על השימוש בה כלפי אזרחים, עובדי ציבור ואחרים.

למה הפייסבוק לא מוזכר בחוק איסור לשון הרע, ואיך בכל זאת יש תביעות על פרסומים בו
13/03/16 | כללי
חוק איסור לשון הרע, התשכ"ה-1965 מגן על זכות יסוד כבוד האדם. תפקידו של החוק להגדיר מהי לשון הרע ולאסור על השימוש בה כלפי אזרחים, עובדי ציבור ואחרים.

הליכי גירושין בשיתוף פעולה – מציאות אפשרית?
10/03/16 | משפחה
לא אחת אנו שומעים על סכסוכי גירושין קשים. בני זוג שאהבו זה את זה מאד הופכים בגירושין לאויבים מרים. האם ניתן לעשות את זה אחרת? האם אפשר לפרק את החבילה בשיתוף פעולה ומתוך כבוד הדדי? על כך במאמר שלפניכם.

האם אפשר להכריח גבר או אישה להתגרש?
21/02/16 | משפחה
האם ניתן לכפות גירושין? מה קורה כשהצד השני מסרב להתגרש, מה הסנקציות אם בכלל? זוגיות במבחן. קרא עוד

מה השכר העדכני עבור שירותים נוטריוניים
07/10/15 | כללי
שכרו של הנוטריון הינו אחיד ונקבע על פי החוק. במאמר הנוכחי נסקור את התעריף העדכני לשנת 2015 עבור השירותים הנוטריוניים השונים.

רשלנות רפואית עקב היעדר הסכמה מדעת
הסכמה מדעת מייצגת את זכותו של המטופל לקבל החלטות באשר לטיפול רפואי שיקבל והיא מעוגנת בחוק זכויות החולה. כיצד מתאפיינת רשלנות רפואית עקב העדר הסכמה מדעת?
     
 
שיווק באינטרנט על ידי WSI