דף הבית חברה, פוליטיקה ומדינה איכות הסביבה אי-גרין (http://e-green.co.il) מציגה: מה נשתנתה הפסולת האלקטרונית מכל הפסולות?
אי-גרין (http://e-green.co.il) מציגה: מה נשתנתה הפסולת האלקטרונית מכל הפסולות?
ליאור פולק 21/02/12 |  צפיות: 3447

אין עוררין כי השלכת פסולת אלקטרונית מהווה מטרד סביבתי ופגם מוסרי: יצרניות המכשירים האלקטרוניים משווקות את מרכולתן לצרכנים, אלה עושים בהם שימוש של מספר שנים ולבסוף משליכים אותם אל פח האשפה.  אך מה קורה לציוד האלקטרוני שנזרק חודש לאחר מכן? שנה? עשור?


ראשית, כדאי לזכור כי פסולת אלקטרונית נבדלת מרוב סוגי הפסולת האחרים בשני מובנים:  האחד, היא כמעט שאינה מתכלה, הווה אומר: כפי שהפסולת האלקטרונית נזרקת אל המזבלה, כך היא נשארת במשך עשרות שנים כמעט ללא התפרקות כימית.  סוגי פסולת אחרים עשויים מחומרים הנוטים במידה רבה יותר להתפרק במשך החודשים והשנים.


השני, הפסולת האלקטרונית בכלל וציוד מחשוב בפרט נוטה לטפטף חומרים מרעילים המצויים בתוכה, כגון: עופרת, כספית ובריליום.  החומר שזולג מתוך הפסולת נשאר על פני הקרקע או מחלחל אל תוך הקרקע.  כאשר הוא נשאר על פני הקרקע, הוא עשוי לפגוע בריאותית בשוהים בסביבתו ואילו כאשר הוא מחלחל אל תוך הקרקע, הוא עשוי להגיע אל מי התהום או לפגוע בפוריות הקרקע.


מה ניתן לעשות כדי להפחית את היקף הבעיה?  אפשרות אחת - לתכנן את המכשירים האלקטרוניים כך שיהיה צורך בפחות חומרי גלם על מנת לייצר אותם.  אם יהיה ניתן להשתמש בפחות חומרי גלם, גם נפח הפסולת האלקטרונית ייקטן.


אפשרות שניה - להחזיר אל הייצרן את המכשירים האלקטרוניים מיד עם סיום השימוש בהם כדי שהוא ייפרק מתוכם את החלקים שניתן למחזר, ואז ישליך אל האשפה את שאר רכיבי המכשיר האלקטרוני.


אפשרות שלישית - מרחיבה את האפשרות השניה: לבצע פירוק של חלקים בעלי ערך כלכלי מתוך המכשיר האלקטרוני הישן ובנוסף לכך - להצע טיפול מיוחד לנטרול החומרים המרעילים המצויים בתוך המכשיר.  מטבע הדברים, זו האפשרות העדיפה, אלא שהיא מחייבת תמיכה כלכלית של השלטונות בתהליך נטרול החומרים המרעילים, שכן בד"כ אין לגורמים מסחריים אינטרס לממן אותו.

קריאה נוספת באתר אי-גרין http://e-green.co.il


דירוג המאמר:

תגיות של המאמר:

 ליאור פולק


 


מאמרים נוספים מאת ליאור פולק
 
אי-גרין (e-green.co.il) מציגה: אישור החוק למחזור פסולת אלקטרונית
מזל טוב! הצעת החוק למחזור פסולת אלקטרונית עברה בקריאה ראשונה בכנסת בתאריך 19.2.12. החוק מגדיר את היצרנים והיבואנים של מוצרי אלקטרוניקה כאחראים לאיסוף המכשירים עם סיום השימוש בהם והעברתם למחזור או לשימוש מחדש. עד עתה עשתה מרבית הפסולת האלקטרונית את דרכה אל מאגרי האשפה הרגילים, הווה אומר שפסולת זו לא עברה מחזור או השמשה מחדש.

אי-גרין (e-green.co.il) מציגה: מטרת חוק הפחתת פסולת אלקטרונית.
בארץ נוצרת פסולת בהיקף של כ-6 מיליון טונות בשנה: כ-5 מיליון טונות של פסולת עירונית (של משקי בית) ומיליון טונות של פסולת תעשייתית. משמעות הדבר היא כי כל תושב מייצר כ-1.5 ק"ג פסולת ביום. בשנים האחרונות כמות הפסולת הנוצרת גדלה מדי שנה בכ-4% ומגמה זו צפויה להימשך בעתיד הנראה לעין.

אי-גרין (e-green.co.il) מציגה: חובות היצרן והיבואן בחוק להפחתת פסולת אלקטרונית
החוק להפחתת פסולת אלקטרונית מטיל על היצרנים ועל היבואנים של מכשור אלקטרוני את האחריות לבצע מחזור של מכשור שהסתיים השימוש בו. האחריות של היצרן מתקיימת כאשר המדובר בייצור בתחומי ישראל ואילו האחריות של היבואן מתקיימת כאשר המדובר במכשור תוצרת חוץ.

אי-גרין (e-green.co.il) מציגה: 8 עובדות על פסולת אלקטרונית
פסולת אלקטרונית היא מכשור אלקטרוני היוצא משימוש: מחשבים,מדפסות, טלפונים ניידים,נגני מדיה, טלויזיות, מקררים, תנורים ועוד. הפסולת האלקטרונית הבעייתית ביותר מבחינה אקולוגית מקורה במסכי מחשב ובטלויזיות.

אי-גרין (e-green.co.il) מציגה: האו"ם קרוב להשלמת האיסור על יצוא פסולת אלקטרונית מהמערב
האו"ם מצוי כעת צעד אחד קרוב יותר לעבר יישום האיסור על ייצוא של פסולת אלקטרונית בין המדינות המפותחות לעולם המתפתח.

אי-גרין (e-green.co.il) מציגה: מזל טוב! חוק להפחתת פסולת אלקטרונית בישראל
יום ה- 19.2.2012 ייזכר אצל שוחרי איכות הסביבה בישראל כארוע מכונן במאבקם לקידום איכות הסביבה בישראל. ביום זה העבירה ממשלת ישראל חוק להפחת פסולת אלקטרונית. משמעות החוק היא כי האחריות לפינוי מרוכז ומיחזור פסולת אלקטרונית מוטל על יבואני המכשור האלקטרוני. המדובר בעיקר במחשבים, טלוויזיות, מסכים, מדפסות, טלפונים ניידים ואף מצברים.

אי-גרין e-green.co.il מציגה: מה מסוכן כל-כך בפסולת אלקטרונית?
עניין הפסולת האלקטרונית, אותם מכשירי חשמל היוצאים משימוש ונזרקים כלאחר יד אל האשפה, מעורר דאגה בקרב מומחי איכות סביבה באופן גובר והולך במהלך עשרות השנים האחרונות. זאת ועוד, קיימת מגמה של חברות אלקטרוניקה למחזר מוצרים ישנים באופן חלקי, שבו הן מפיקות את החלקים היקרים מתוך המוצרים הישנים, ואילו את שאר החלקים הן זורקות למזבלה הקרובה.

אי-גרין (http://e-green.co.il) מציגה: מה נשתנתה הפסולת האלקטרונית מכל הפסולות?
אין עוררין כי השלכת פסולת אלקטרונית מהווה מטרד סביבתי ופגם מוסרי: יצרניות המכשירים האלקטרוניים משווקות את מרכולתן לצרכנים, אלה עושים בהם שימוש של מספר שנים ולבסוף משליכים אותם אל פח האשפה. אך מה קורה לציוד האלקטרוני שנזרק חודש לאחר מכן? שנה? עשור?

אי-גרין e-green.co.il מציגה: על פסולת אלקטרונית וסרטן
מחקר בין-לאומי חדש מגלה כי חשיפה לפסולת אלקטרונית עשויה להוביל לנזקים בריאותיים בלתי הפיכים, כגון: מחלות לב וכלי דם (cardiovascular ), נזק למטען הגנטי (DNA) ולגידולים סרטניים. פסולת אלקטרונית מוגדרת כמוצרי אלקטרוניקה שהסתיים השימוש בהם: טלויזיות, מחשבים, מסכי מחשב, מדפסות, טלפונים ניידים, סורקים ועוד.
     
 
שיווק באינטרנט על ידי WSI