דף הבית חוק ומשפט דיני עבודה תביעת חברה נגד עובד שהפר התחייבותו לשנת עבודה
תביעת חברה נגד עובד שהפר התחייבותו לשנת עבודה
מה הסיכוי? 26/02/12 |  צפיות: 4389

עובד התחייב לעבוד במשך שנה שלמה בחברה, לאחר שזו הכשירה אותו בקורס הכשרה, והחתימה אותו על חוזה ולפיו, באם יעזוב באמצע השנה את מקום עבודתו, יהא חייב לחברה סך של 10,000 ש"ח - עלותו הנטענת של קורס ההכשרה; בחלוף ארבעה חודשים מתחילת עבודתו, עזב העובד את מקום העבודה (וזאת בעקבות מעבר דירה מתל אביב לירושלים); האם בהתאם לחוזה העסקה הינו חב בתשלום קנס של 10,000 ש"ח ? שאלה זו נדונה בדמש (ת"א) 8693-09 שלג לבן (1986) בע"מ נ' אפרת אליהו, פורסם בנבו (2011).

באותו עניין, היות והעובדת עזבה את מקום עבודתה לאחר ארבעה חודשי עבודה, היא נתבעה "רק" על החלק היחסי של הסך האמור, היינו כ – 6,600 שקלים. בית הדין לעבודה מצא כי מדובר בתנאי מקפח בחוזה אחיד, שכן, התנאי המחייב את העובד לעבוד 12 חודשים כאשר "חרב הקנס הכספי מונחת על צווארו, ומאידך, המעביד לא מחויב להעסיק את העובד לאותו פרק זמן" הינו, בלא ספק, תנאי מקפח, ודינו בטלות.

 

יחד עם זאת, גם לאחר שמצא בית הדין לעבודה כי התנאי הינו תנאי מקפח, קביעה זו לא פטרה את העובדת העוזבת בלא כלום, שכן בית הדין בחן אם נגרם למעביד נזק, ואם כן – מהו שיעורו.

לעניין תקופת ההכשרה והחפיפה, נפסק כי היות ומכוח חוק חייבת המעסיקה לשלם שכר בגין תקופת ההכשרה לעובדיה (בס"ק (ת"א) 1148/02 הסתדרות העובדים הכללית החדשה נ' אל-על נתיבי אויר לישראל בע"מ, פורסם בנבו (2005)), הרי לא תישמע טענה לפיה על העובדת להשיב למעסיקה את שהיא, האחרונה, חייבת לשלם לעובדת מכוח חוק, והוא הדין לעניין ארוחותוהסעות, שגם את עלותן של אלו חייבת המעסיקה לשלם לעובדת מכוח חוק.

עם זאת, בנסיבות שבהן חברת ההשמה משלמת לרשות שדות התעופה סך של כ – 3500 שקלים בגין הכשרת כל עובד, והיות והעובדת עבדה כ 2/3 מתקופת ההתחייבות, נפסק כי עליה להשיב למעסיקה סך של 2,333 שקלים בגין קורס ההכשרה  שעברה.

 

יחד עם זאת, בנסיבות שבהן העובדת הציעה למעבידה סכום שכזה, אך האחרונה סירבה וגררה אותה להליכים משפטיים מיותרים, נפסקו לטובת העובדת הוצאות משפט בסך 1,200 שקלים, כך שהיא חויבה לשלם בפועל למעבידה סך של כ 1,133 שקלים בלבד.

 

עובד החש כי חוזה העבודה שלו 'דרקוני', ומעמיד אותו בסיטואציה בלתי אפשרית, כגון איום בתביעה כספית באם יעזוב את מקום העבודה , וכיוצא באלו – טוב אם יפנה לעורך דין דיני עבודה, שכן רק עורך דין דיני עבודה אשר מכיר את הדין, ואת הפסיקה, כמו גם את ההליכים בבית הדין לעבודה, יוכל לסייע לעובד להיחלץ ממלכודת של חוזה דרקוני.


דירוג המאמר:

תגיות של המאמר:

 מה הסיכוי?


 


מאמרים נוספים מאת מה הסיכוי?
 
מתי תובעים תביעות ביטוח לאומי?
במקרים אשר קיים נזק מתאונה כגון תאונות עבודה, תאונות בשטחים ציבוריים, תאונות של תלמידים, תאונות ממוצרים פגומים, תאונות דרכים או מפגיעה גופנית ניתן לתבוע את ביטוח לאומי.

מוסד המשפחה ומוסד הנישואים והחוקים שביניהם
06/03/12 | משפחה
משפחה היא התא החברתי הבסיסי שמרכיב את החברה. קיימת המשפחה הגרעינית שכוללת את ההורים וילדיהם וקיימת המשפחה המורחבת שכוללת את ההורים, אחים, אחיות ובני משפחותיהם.

עורך דין ביטוח לאומי וועדות רפואיות
27/02/12 | כללי
כאשר אדם נפגע בתאונה ולא משנה איזה סוג תאונה, למעשה קיימת אופציה של תביעות ביטוח לאומי. התביעה היא למעשה קבלת כספים עבור ימי מחלה שלא עובדים בהם ועבור אובדן תשלומים שהיו יכולים להיות לחולה ולא מתקבלים כמו למשל שעות נוספות.

האם ניתן לתבוע תביעות ביטוח לאומי במקרים של רשלנות רפואית?
עו"ד ביטוח לאומי הוא עורך דין שמתמחה במקרים של תביעות ביטוח לאומי. מקרים של רשלנות רפואית הם מקרים שצריך להוכיח שאכן הייתה רשלנות ובגלל הרשלנות נגרם נזק.

תביעת חברה נגד עובד שהפר התחייבותו לשנת עבודה
עובד התחייב לעבוד במשך שנה שלמה בחברה, לאחר שזו הכשירה אותו בקורס הכשרה, והחתימה אותו על חוזה ולפיו, באם יעזוב באמצע השנה את מקום עבודתו, יהא חייב לחברה סך של 10,000 ש"ח - עלותו הנטענת של קורס ההכשרה

זכויות אדם בעל מוגבלות במקום עבודה רגיל
אדם הסובל ממוגבלות, עובד במפעל רגיל (שאינו מוגן), אך מקבל שכר העומד על סך כ – 30% - 40% משכר המינימום. בחלוף עשור, לאחר שיחסי העבודה בין הצדדים מסתיימים, הוא תובע את מעסיקיו לשעבר לתשלום שכר מינימום, רטרואקטיבית, לכל השנים הללו.

האם ניתן לחייב אישה בגין חובות בעלה?
26/02/12 | משפחה
התובע העמיד ערבות בנקאית לאדם כבטוחה לצורך ניהול עסקיו והתקשרותו עם הבנק. אף על פי שהוסכם בין התובע ומקבל הערבות כי הערבות לא תחולט מכל סיבה שהיא, חולטה הערבות על ידי הבנק, והתובע חויב לשלם את סכום הערבות הבנקאית.
     
 
שיווק באינטרנט על ידי WSI