דף הבית עסקים יזמות עסקית השאלות שאתה צריך לשאול את עצמך לפני שאתה מקים עסק משלך
השאלות שאתה צריך לשאול את עצמך לפני שאתה מקים עסק משלך
ישראל שטרן 22/03/12 |  צפיות: 3172

השאלות שאתה צריך לשאול את עצמך לפני שאתה מקים עסק משלך

לא קל להקים עסק חדש. לא קל לקחת רעיון ולהפוך אותו לעסק חי, נושם ומרוויח. לא לכל אחד יש את האופי המתאים או את התנאים הבסיסיים המתאימים כדי להפוך ליזם מצליח. לכן לפני שאתה מחליט להקים עסק חדש, לעזוב את מקום העבודה ולהוציא כסף מהחסכונות כדאי לך לעצור לרגע ולשאול את עצמך את השאלות המופיעות במאמר

האם אתה מוכן ומסוגל לקחת סיכון כספי?

כחצי מהיזמויות העסקיות  נסגרות לאחר החמש השנים הראשונות, כך שאתה חייב להיות ריאליסטי ולחשוב על האפשרות של כישלון ושל הפסדים כספיים.

אתה חייב לדעת מראש שגם אם אתה תפסיד את הכסף שהשקעת תוכל לעמוד בהפסד מבחינת מצבך הפיננסי . ואם לא אתה חייב להיות מוכן, אם חס וחלילה העסק לא יצליח כמתכונן, להתמודד עם כל מה שקשור לתהליכים של פירוק החברה או פשיטת רגל אישית.

אל תבנה על הורדת הסיכון שלך באמצעות גיוס הון ממשקיעים. פחות מ 10% מהיזמויות מצליחים לגייס את ההון ההתחלתי מקרנות סיכון או מה"אנגלס".

האם אתה מוכן לשנות את אורח החיים שלך ואת רמת החיים שלך למשך שנים אחדות?

אם התרגלת לקבל משכורת קבועה, אחזקת רכב, ביטוח מנהלים וחופשות ממומנות מחכה לך הפתעה, זה נגמר לתקופה הקרובה של חייך!

הקמת חברה חדשה והרצת רעיון חדש מצריכים השקעה של 60 שעות בשבוע והשקעת כל הרווחים שיהיו בתחילת הדרך בחזרה  לתוך העסק.

פעמים רבות יזמים לא מושכים משכורת במשך שנים ולא יוצאים לחופשה עד שהעסק שבנו הגיע לאיזו שהיא יציבות.

העדר ההכנסה במשך תקופה ארוכה, חוסר הזמן למשפחה ולחברים, המתח הנפשי זה נחלתו של היזם, האם תוכל לעמוד בכך?

האם הקרובים אליך יתנו לך רוח גבית?

אל תתעלם מהמחיר שהקרובים אליך יאלצו לשלם בתקופה שאתה תקים את העסק.

היו מקרים  שכשלון בהקמה של עסק גרם לגירושין וגם במקרים שבהם העסק כן הצליח, המתח, ההקרבה האישית והשעות המטורפות גרמו להרס משפחות.

האם תאהב את כל האספקטים הקשורים לניהול העסק?

בתחילת חייו של העסק היזם עושה הכול. הוא המנכ"ל, הוא מנפיק חשבוניות, הוא מגייס עובדים, הוא איש המכירות, הוא הקניין.

יזמים רבים נתקלים בקשיים מרובים בפעילות היומיומית כי הם אוהבים להתעסק בתחומים האהובים עליהם ונרתעים מלעסוק בתחומים שבהם הם לא חזקים או שאינם מעניינים אותם.

האם תוכל לקבל החלטות בתנאים של חוסר וודאות, חוסר יציבות ומול מקרים בלתי צפויים מראש?

אנשים רבים, במיוחד עובדים בחברות גדולות ומסודרות, נתקלים בקושי רב להתמודד עם הצורך לקבל הרבה החלטות שברוב המקרים אינן מבוססות על אסטרטגיה מסודרת או על ניסיון העבר.

מה הרקורד שלך בהוצאת רעיונות אל הפועל?

אחד מהמאפיינים המייחדים יזם מצליח מול מי שאיננו כזה, הוא היכולת להוציא רעיונות אל הפועל.

יכול להיות שעלית על רעיון מצוין והמצאת קונספט מבריק, אבל זה עדיין לא אומר שיש לך את התערובת הנחוצה של "דרייב", כוח שכנוע, כושר מנהיגות ואינטואיציות חדות כדי להוציא את הרעיון אל הפועל.

עליך לבחון את העבר שלך ולראות האם בעברך לקחת על עצמך הובלה וייזום של פרויקטים. האם הפכת רעיון למציאות.

איך כושר הדיבור שלך ועד כמה אתה יודע לשכנע?

כמעט בכל שלב בדרך יזם צריך למכור. תצטרך למכור את הרעיון למשקיעים או לגופים שילוו לך כסף, תצטרך למכור את החזון שלך ואת המשימות לעובדים שלך, וכמובן שתצטרך למכור את מוצריך או את שירותיך ללקוחותיך.

אתה צריך שיהיה לך את הכישרון לדבר לאנשים ולגרום להם להקשיב, לספר לאנשים על החזון שלך ולגרום להם להאמין באותה מידה שאתה מאמין.

אם "אין לך את זה" עליך לחשוב פעמיים לפני שאתה מתחיל את היזמות שלך או לקחת איתך למסע מישהו שיש לו את התכונות האלה ושיוביל את המסע עבורך.

אתה לא יכול להרשות לעצמך לחכות לטלפון שיצלצל, אתה חייב לגרום לטלפון לצלצל!

האם הרעיון או הקונספט שלך גורמים לך להתלהב ומבעירים בך תשוקה עזה להצליח?

האם אתה מחכה שסוף השבוע יסתיים כדי לחזור לעבודה? האם את קופץ בהתלהבות מהמיטה בכל בוקר כדי להסתער לקדם את העבודה? אם לא ... יהיה לך מאד קשה להצליח!

האם יש לך יכולת להניע אחרים במקרים קשים?

יזמים נתקלים לאורך הדרך באירועים רבים הגורמים לייאוש ולרפיון ידיים. המשקיעים שפנית אליהם החליטו שהם לא רוצים להשקיע, הגיעה תשובה שלילית מלקוח פוטנציאלי גדול. בשלבים הראשונים של היזמות במיוחד אתה מקבל הרבה יותר בשורות קשות מבשורות משמחות.

כאשר הבשורה הרעה מגיעה אתה חווה הרגשת ייאוש המתפשטת בגוף במהירות וגורמת לך לרצות לשבת ולא לעשות כלום. ליזם המצליח יש את האופטימיות הלא מוסברת ושאינה מסתמכת במקרים רבים על כלום. עליו להתעשת במהירות מהמהלומה שספג ולהמשיך הלאה. כמו חיילים בקרב הרצים מול המוות אחרי מפקדם הכריזמטי, כך העובדים שלך יבחנו אותך בעין חדה ואו שהם ישאבו ממך מרץ ועידוד להמשך הדרך או שהם יבינו שהספינה שוקעת ועליהם להתחיל לחפש מקום עבודה אחר.

יזמים מצליחים לוקים לפעמים באופן זמני ב"היפו מאניה" (מהמילון: היפו מאניה היא הפרעת מצב רוח והתנהגות - דרגה מתונה של מאניה. ללוקים בהפרעה יש מרץ רב באופן יחסי, ופעילותם מוגברת. באופן כללי ניכרות תחושות של הרגשה טובה ושל חיוניות. גובר הצורך בקשרים חברתיים, ויש נטייה לדברנות יתר, לידידותיות ולהסתפקות בשעות שינה מועטות מהרגיל.) במקרים קשים הם נהפכים פתאום ליותר קריאטיביים, חסרי סבלנות, עם אנרגיות מטורפות ועקשנים באופן שאי אפשר לעצור אותם. ה"היפו מאניה" הזמנית הזו לוקחת אותם קדימה במקרים שכל האחרים מאבדים תקווה.

אם יש לך נשמה של יזם מצליח תהיה עיוור לסיכונים, תרגיש מעמוק מבפנים שאתה לא יכול להיכשל. אם תיכשל לא תישאר למטה לאורך זמן. תתעשת מייד, תחשוב על רעיון ותתחיל להריץ בהתלהבות את כולם קדימה לעבר הפיתרון ולעבר ההצלחה.

האם יש לך שותף שיכול לחפות על החסרונות שלך?

אם אין לך את כל התכונות הדרושות מיזם מצליח, מצא שותף שיש לו את התכונות הדרושות ושהוא מתלהב מהקונספט שלך בדיוק כמוך.

מחקרים מראים כי ליזמיות חדשות המנוהלות ע"י שותפים המשלימים בתכונותיהם זה את יש סיכויים רבים יותר להצליח מאשר ליזמיות המנוהלות ע"י אדם אחד.

החוכמה בניהול משותף היא להשלים זה את הה ולא להפריע זה לזה.לדוגמא אם אתה אוהב להיות באור הזרקורים עליך לחפש שותף שקט, האוהב לעבוד במשרד ולעזור לך מאחורי הקלעים.

מציאת שותפים נכונים היא לא משימה קלה. שותפויות רבות מתפרקות בגלל חוסר הסכמה ובגלל שהשותפים דורכים זה לזה על היבלות.


דירוג המאמר:

תגיות של המאמר:

 ישראל שטרן

ישראל שטרן יזם ש"עשה את זה" מרצה בנושאי יזמות עסקית, יועץ ומלווה יזמים ומנהלי עסקים www.2byazam.co.il



 


מאמרים נוספים מאת ישראל שטרן
 
השאלות שאתה צריך לשאול את עצמך לפני שאתה מקים עסק משלך
לא קל להקים עסק חדש. לא קל לקחת רעיון ולהפוך אותו לעסק חי, נושם ומרוויח. לא לכל אחד יש את האופי המתאים או את התנאים הבסיסיים המתאימים כדי להפוך ליזם מצליח. לכן לפני שאתה מחליט להקים עסק חדש, לעזוב את מקום העבודה ולהוציא כסף מהחסכונות כדאי לך לעצור לרגע ולשאול את עצמך את השאלות המופיעות במאמר
     
 
שיווק באינטרנט על ידי WSI