דף הבית ספורט וכושר גופני דיאטה האם מותר לאכול שומנים בדיאטה?
האם מותר לאכול שומנים בדיאטה?
יסמין חיו 09/04/12 |  צפיות: 3776

על אף השם הרע שיצא לשומנים, השומן הוא אחד מאבות המזון וגםבזמן של דיאטה חייבים להניס אל הגוף כמות מינימלית של שומן מסוגים שונים,אשר אותם הגוף לא יודע לייצר בעצמו. לשומנים ישנם תפקידים חשובים בתפקודמערכות שונות בגוף כגון המוח, העיכול ומערכת החיסון. ידוע למשל כי חומצותשומן מסוג אומגה משפיעות על התפתחות המוח ועל מצבי רוח, כמו גם על המלחתהבדלקות הקיימות בגוף.

בגלל כל זה, גם כאשר אנו מנסים לרדת במשקל ולהפחית את מאגרי השמן בגוף,עדיין עלינו לצרוך שומנים. מאגרי השומן הקיימים בגופנו הם הדרך של גופנולאגור אנרגיה עודפת ולשמור אותה לעת צרה. כלומר, זה שיש לנו עודפי שומר, זהלא אומר בהכרח כי אכלנו הרבה שומן. ייתכן כי הסיבה לאגירה היא דווקא עודףפחמימות או אפילו חלבונים, שהם לכאורה אינם משמינים, אך אם צרכנו כמותמופרזת מהם, הגוף יאגור את המיותר וישמור את זה בתור שומנים בגופנו.

אילו מאכלים כדאי לאכול?

בזמן דיאטה, אם כן, אנו מעוניינים לאכול את כמות השומן הנחוצה לגוף, אךמבלי להפריז. מובן שנרצה להימנע משומן המזיק לגוף, כגון שומני טראנס, אולחלופין רדיקליים חופשיים הנוצרים בעת חימום של שמן (למשל בטיגון). אלו הםחומרים מסוכנים לגוף ורצוי להימנע מהם לא רק בזמן דיאטה, אלא בכלל.

שומני טראנס הנם שומנים מוקשים, כלומר שומן טבעי שעבר תהליך כימי כלשהובמעבדה והפך עקב כך לשומן קשה, כמו למשל מרגרינה. מאכלים המכילים שומניטראנס הם למשל בורקסים, עוגות מוכנות, חטיפים כגון צ'יפס ומזון מוכן. רובהאוכלוסייה מודעת לכך שמזון זה מזיק לגוף וישנה כבר מודעות לכך שניתן לבדוקעל גבי האריזה האם המוצר מכיל שומני טראנס או לא.

אילו שומנים מותר לאכול?

בתפריט מאוזן, וגם בזמן דיאטה, מותר לאכול שומנים עדי לכדי כשלושיםאחוזים מהתפריט היומי שלנו. יש לצרוך שומנים חד-בלתי רוויים, רב-בלתירוויים ואפילו חומצות שומן רוויות, הכול במידה. שומנים טבעיים שלא עברותהליך כימי או תהליכי עיבוד מזיקים, הם בעיקרון מותרים לאכילה ואפילוחשובים לגוף. למשל שומנים המצויים בבשר כגון בקר, עוף או דגים הם שומניםטובים, כמו גם השומנים שבמוצרי חלב.

להלן כמה דוגמאות למזונות שכדאי לשלב בדיאטה:

  • יוגורט - יוגורט מופחת שומן הוא פתרון טוב לארוחת בוקר או ארוחתבביניים מזינה. יש בו מעט קלוריות יחסית, אך הוא מכיל שומן בריא וכןחיידקים "טובים" לעיכול המסייעים להפחתת תחושת נפיחות וגזים.
  • שמן זית - לתיבול סלט שמן זית הינו מתאים במיוחד מכיוון שהוא שומן צמחי איכותי המכיל חומצת שומן אולאית המסייעת בהפחתת מחלות לב.
  • טחינה - הטחינה המופקת משומשום גם היא מכילה שומן בריא ומזין והיאמסייעת לגיוון המאכלים והרטבים שניתן להכין במגבלות התזונה הבריאה.
  • אבוקדו - זהו פרי המכיל כמויות שומן גבוהות יחסית לפרות וירקות אחרים, ואלםמדובר בשומנים חשובים לגוף ולכן מומלץ להכניס אבוקדו לתפריט, אך כמובןבמידה והקפדה על כמות הקלוריות היומית.

דירוג המאמר:

תגיות של המאמר:

 יסמין חיו


 


מאמרים נוספים מאת יסמין חיו
 
הכשרת מאמנים אישיים
מאמן אישי שעבר הכשרה מקצועית, הוא בעל כל הכלים והידע הדרושים על מנת לעזור למתאמנים שלו להשיג את המטרות שהם מציבים לעצמם בתהליך האימון האישי.

למה רפואה טבעית?
מהם יתרונותיה של הרפואה הטבעית על פני הרפואה המערבית? כיום רבים פונים לרפואה משלימה על מנת למצוא מזור לבעיות שונות שלא נמצא להן פתרון אצל רופא המשפחה.

למה אני לא מצליח בדיאטה לבד?
כשאנו ננסים לעשות דיאטה בעצמנו, ללא ליווי תזונאית או קבוצת תמיכה, הרבה פעמים הסיכויים נגדנו, ואנו לא מצליחים לרזות ולשמור על התוצאות. מה הסיבה לכישלון הדיאטות?

מה שותים בזמן דיאטה?
בזמן דיאטה חשוב מאוד להקפיד על שתייה של מים בכמות מספקת. מדוע זה כה חשוב? ומה אפשר לעשות כדי לשתות נכון במהלך היום?

איך לאכול מגוון גם בזמן דיאטה?
11/10/12 | דיאטה
הצעות מעניינות לגיוון של התפריט שלכם בזמן דיאטה. ארוחת בוקר, ערב, צהריים או ארוחת ביניים יכולה להיות מעניינת - ולא חייבים לאכול כל יום אותו דבר!

אחרי החגים מגשימים חלומות
זהו הקץ לדחיינות. כעת אנו רוצים באמת להגשים את החלומות שלנו ולהתגבר על המכשולים המונעים מאיתנו להצליח. אימון אישי עם מאמן אישי מוסמך מסייע מאוד בהגשמת היעדים.

המלצות לתפריט מאוזן בזמן חופשה
12/09/12 | דיאטה
יוצאים לחופשה בחג או בסוף השבוע? נפלא. רק חבל להרוס את הדיאטה בגלל כמה ימים של כיף. הכנו עבורכם כמה המלצות כיצד לצאת לנופש ולהינות, אך עדיין להישאר במסגרת המותר לפי הדיאטה שלכם.

נמאס לך מהעבודה - מה עושים?
לאחר שנים רבות באותו תפקיד ובאותה חברה, לאנשים רבים נמאס ורוצים לעשות שינוי בקריירה. אחת האפשרויות היא להקים עסק עצמאי בתור מאמן אישי. המאמר מסביר מהם היתרונות של עסק עצמאי, ומדוע כדאי לפנות לאימון אישי.

טיפים לבישול בריא לדיאטה
02/08/12 | דיאטה
לרבים מאתנו חשוב אכול מזון בריא ולהכין כמה שיותר מן המזון בבית ולא לקנות מזון מוכן המזיק לבריאות. אם גם לכם חשוב לאכול בריא, יש לנו כאן כמה עצות עבורכם כיצד לעשות זאת בבית.

מדוע מזון מטוגן איננו מומלץ?
26/06/12 | דיאטה
כידוע, אכילת שומנים איננה מומלצת בדיאטה. אבל מדוע? ומה ההבדל בין שומנים מסוגים שונים? מאמר זה מסביר על הצורך בשומנים בגופנו, ומדוע כדיא להימנע מטיגון בשמן, לא רק בשמן דיאטה.
     
 
שיווק באינטרנט על ידי WSI