דף הבית רפואה ובריאות בריאות הנפש טיפול בפוסט טראומה: אין תחליף לעזרה מקצועית
טיפול בפוסט טראומה: אין תחליף לעזרה מקצועית
אירה פינסקר 24/06/12 |  צפיות: 3631

כאשר אדם חווה אירוע טראומטי, כגון פיגוע, אובדן, אלימות וכדומה, ניתן לצפות לכך שההתאוששות הנפשית מהאירוע לא תתרחש באופן מיידי; החזרה לשגרה, ההשלמה עם מה שקרה והיכולת להמשיך בחיים הרגילים לוקחים זמן. יחד עם זאת, לעתים נראה שהזמן עובר והאדם אינו משתקם. במקרה כזה נדרש להפנות אותו אל איש מקצוע מומחה לטיפול בפוסט טראומה.

איך נדע שהאדם הנפגע זקוק לטיפול בפוסט טראומה, ולא לעוד זמן? אין דרך שבה אדם לא מקצועי יוכל לענות על השאלה. בכל אופן, אין סיבה לחשוש מפנייה לטיפול בפוסט טראומה, גם אם מדובר במקרה בו הזמן יכול לרפא. איש מקצוע, בין אם זה פסיכולוג, פסיכיאטר, מאמן אישי או מטפל רגשי, יתחיל את הטיפול מלימוד המקרה. בחלק מהמקרים, אם ישוכנע המטפל שמדובר באדם שיוכל להשתקם בכוחות עצמו ובעזרת סביבתו הקרובה ללא התערבות נוספת,  הטיפול יסתכם במעקב בלבד.

רבים נמנעים מפנייה לעזרה מקצועית בהתמודדות עם ההפרעה הפוסט טראומטית, מכיוון שאינם מעוניינים לקבל טיפול תרופתי. חשוב לזכור, שהצורך בטיפול תרופתי קיים רק אצל חלק מהמטופלים. בנוסף לכך, רק רופא – פסיכיאטר או נוירולוג – יכול להחליט על הצורך בנטילת תרופות ולתת מרשם בהתאם. פסיכולוגים, מטפלים רגשיים, מאמנים אישיים וכל אנשי המקצוע האחרים העוסקים בטיפול בפוסט טראומה – כל אלה אינם מוסמכים לרשום תרופות ולכן משתמשים בשיטות אחרות.

 

מרבית השיטות לטיפול בפוסט טראומה הן רגשיות או התנהגותיות. לעתים מספיק לעודד את המטופל לשוחח על המקרה ועל תחושותיו. במקרים אחרים מדובר בהתמודדות ישירה עם הטראומה, או בחווייתה מחדש תוך מתן אפשרות לתגובה אחרת ממה שהייתה בפועל. קיימות גם שיטות העושות שימוש בהיפנוזה. מאמצים רבים של טיפול בפוסט טראומה מופנים לחזרה לשגרה ולתפקוד יומיומי תקין, כגון השתלטות על התקפי זעם וכדומה.

לסיכום, חשוב לזכור כי המנעות מקבלת עזרה מקצועית אינה יכולה לתרום לשיקומו של אדם אשר חווה אירוע טראומטי. שיטת הטיפול בפוסט טראומה תמיד תותאם לצרכי המטופל, למצבו ולנטיותיו. איש מקצוע יוכל להעריך את מידת הפגיעה ולבנות את תכנית הטיפול.  לכן אם בסביבתכם הקרובה ישנו אדם שחווה אירוע טראומטי וסובל מהתקפי חרדה, נדודי שינה, הזיות, התקפי זעם וכדומה – מומלץ להפנות אותו לטיפול מקצועי.


דירוג המאמר:

תגיות של המאמר:

 אירה פינסקר


 


מאמרים נוספים מאת אירה פינסקר
 
חנויות הריון: חנויות לשופינג בתקופת ההריון
20/05/13 | קניות
חנויות הריון אינן מציעות רק מוצרים לשימוש בתקופת ההריון, אלא גם מוצרים לתינוקות ולאמהות. לכן המונח חנויות הריון מתייחס לתקופה בה מומלץ לבצע את הרכישות.

מוצרי החתלה: חיוניים ונוספים
20/05/13 | קניות
מוצרי החתלה נועדו להקל על פעילויות הטיפוח של התינוק. בין המוצרים האלה ניתן למצוא פריטים חיוניים, שקשה בלעדיהם, ופריטים שאינם הכרחיים.

עגלות תינוק: מספר הגלגלים והשלכותיו
20/05/13 | קניות
עגלות תינוק יוצרו בעבר על גבי ארבעה גלגלים באופן קבוע. יחד עם זאת, בשנים האחרונות הופיעו גם דגמים על גבי שלושה גלגלים. המאמר מביא את היתרונות ואת החסרונות התפקודיים של התצורה החדשה.

בגדי הריון: לכל משפחה ולכל תקציב
20/05/13 | אופנה
בגדי הריון מספקים מענה לצורכן של מיליוני נשים לתפקד באופן מלא בתקופת ההריון. בשוק קיימים מוצרים מקטגוריות שונות, המאפשרים לחדש את המלתחה בהתאם לאילוצי התקציב המשפחתי.

בחירה נבונה של עגלת מוצי
20/05/13 | קניות
עגלת מוצי היא עגלה יוקרתית, מתוחכמת, איכותית, אמינה ומסוגננת. בסניפי מדרלנד, המשווקת הבלעדית של מוצי בישראל, תוכלו להנות ממבחר רחב של דגמים ומייעוץ מקצועי.

טויוטה יאריס דור שלישי: נתונים עיקריים
טויוטה יאריס החדשה היא אחת המכוניות האיכותיות בשוק הרכבים הזעירים. במאמר נבחנים השינויים שבוצעו בדגם החדש של טויוטה יאריס.

טרייד אין: עסקה בטוחה
20/05/13 | צרכנות
טרייד אין נחשב בעבר לתחום אפור, כמעט על גבול הבלתי חוקי. בתי עסק קטנים ומפוקפקים הופיעו ונעלמו מהשוק. יחד עם זאת, כיום נמצאים בשוק כמה שחקנים סולידיים בתחום, אשר הפנייה אליהם נחשבת לבטוחה.

שדרוג של מכונית טויוטה בטרייד אין
20/05/13 | צרכנות
שדרוג של טויוטה בטרייד אין הוא עסקה נפוצה למדי, שכן לקוחות טויוטה שומרים בדרך כלל על נאמנות למותג. החלפת טויוטה בטרייד אין מאפשרת לבצע שתי עסקאות במקום אחד תוך חסכון משמעותי בזמן ובמאמץ.

טויוטה חדשה: הגשמת חלום
20/05/13 | צרכנות
רכישת טויוטה חדשה היא אירוע משמעותי בחיי כל נהג. שכלולים הנדסיים, אמינות גבוהה, בטיחות ונוחות בנסיעה – כל אלה יעמדו כעת לרשותו. המאמר דן בדרכים לביצוע הרכישה.

טרייד אין במחיר מחירון: תרגיל שיווקי
20/05/13 | צרכנות
עסקאות טרייד אין במחיר מחירון מוכרזות מדי פעם כמבצעים חסרי תקדים בסוכנויות רכב שונות. המאמר דן במהות המבצע, שאיננו אלא תרגיל שיווקי הנועד למשוך קהל לקוחות רחב אל הסוכנות.
     
 
שיווק באינטרנט על ידי WSI