דף הבית חינוך ולימודים ליקויי למידה לקויות למידה- כל המידע
לקויות למידה- כל המידע
אתי קסנר 30/08/12 |  צפיות: 4206

הוא חולמני, אינו מרוכז, ולהכין איתו מטלה פשוטה כמו הכנת שיעורי בית הופכת למשימה מורטת עצבים, או שאולי הקריאה שלו איומה עד לרמה שבלתי אפשרי להבין את מה שהוא קורא, או שאולי שגיאות הכתיב שלו איומות. אם אחד הסימנים הללו או אחר קיים אז ייתכן שילדכם סובל מלקויות למידה. . בהתאם לחוזר משרד החינוך תלמידים לקויי למידה יוגדרו כך ויזכו להכרה במידה ומתקיימים שני הקריטריונים הבאים: קיים פער משמעותי מתמשך בין הישגיו הלימודיים של התלמיד לבין ההישגים המצופים ממנו בהתאם לשכבת גילו, או  שקיים פער משמעותי בין הישגיו הלימודיים של התלמיד לבין כישוריו האינטלקטואליים כפי שנמצאו במבחני משכל אובייקטיביים.

סוגי לקויות הלמידה השכיחים

קיימים לא מעט לקויות למידה כאשר  לעיתים הילד ילקה במספר לקויות במקביל בדרגות משתנות. אנו נביא בפניכם ארבע לקויות למידה שכיחות:

דיסלקציה: התקשות בקריאה והבנת הנקרא בשל כך. ארגון הנוירולוגים העולמי הכיר בליקוי כקוגניטיבי בסיסי.

דיסגרפיה: שיבושים בכתיבה עד למצב שלכתב בלתי קריא, הכתב כולל לרוב בשגיאות כתיב, טעויות דקדוקיות וסימני פיסוק במקומות שגויים.

דיסקלקוליה: לקות למידה בענף המתמטיקה, המתאפיינת בקושי לזהות מספרים, כמויות וגם ביצוע פעולות חשבוניות בסיסיות. מדענים גילו שקיים קשר בין דיסקלקוליה ליכולות חזותיות נמוכות וקושי בביצוע מטלות פסיכו מוטוריות מורכבות.

הפרעות קשב וריכוז והיפראקטיביות: הלקויות מתאפיינות בטווחי קשב וריכוז לפרקי זמן קצרים ביותר, רגישות יתר לגירויים, ושיבושים בחשיבה היוצרים קשיים ברכישת מיומנויות. ההיפראקטיביות באה לידי ביטוי בפעלתנות יתר, קושי בדחיית סיפוקים ותנודות רגשיות.

כמו כן ישנן לקויות נוספות אך הן נדירות.

לקויות למידה: מבדק פסיכו דידקטי ומבחן "טובה"

לאחר שקראתם את סוגי לקויות למידה השכיחות, אם אתם חושדים ילדכם סובל מלקויות למידה עליכם לפנות למבחן פסיכו דידקטי משולב המכיל מהביטים דידקטיים והביטים פסיכולוגיים רגשיים. הבדיקה הדידקטית בודקת בעיות קשב וריכוז, קשיים בכישורי הלמידה, קושי בשפה, זיכרון פגום, יכולת אלתור בזמן אמת ועוד. האבחון הדידקטי מציג תמונה ברורה על הלקויות ואומדן לגבי הדרכים בהם יש לנקוט על מנת לסייע לילדכם. האבחון הפסיכולוגי מציג ניתוח כולל של היכולות הקוגניטיביות והרגשיות של ילדכם ובסופו מגובשת חוות דעת ודרכים מומלצות לטיפול בלקויות הלמידה. כדי לקבל תמונת מצב נוספת תופנו לרופא נוירולוג כדי לבצע את מבדק טובה. מטרתו של מבחן טובה הוא לבדוק כאומדן נוסף, באם לילדכם נדרש טיפול בריטלין. הריטלין הינו חומר ממריץ המסייע לילדכם להתמקד ולהתרכז כל משך פעילותו, אך אין בו בכדי לרפא את הלקות, בשל היותו סימפטומאטי בלבד.

עקרונות ההוראה המתקנת

באם ילדכם אובחן כסובל בלקויות למידה הוא יופנה להוראה מתקנת כחלק ממערך הטיפולים בלקויות. לילדכם יוענק סיוע ממורים וותיקים אשר למדו להתאים את שיטת הלימוד אל ילדכם במקום בשיטה הרגילה בה על הילד מוטלת האחריות להתאים את עצמו לשיטת הלימוד הקונבנציונאלית. הא יקבל את הסיוע בהתאם לצרכיו המיוחדים, קשייו ויכולותיו. הוא ירכוש אסטרטגיות למידה חדשות בכדי שיוכל ללמוד לעקוף בהמשך דרכו את קשיים ולהתמודד איתם בהצלחה. עוד הוא יזכה להקלות במבחנים ובמטלות המכונות "התאמות" כמו לדוגמה תוספת זמן במבחנים ומטלות, הקראת שאלונים, דפי נוסחאות במתמטיקה ואף מילוניות אלקטרוניות באנגלית במבחני הבגרות.


דירוג המאמר:

תגיות של המאמר:

 אתי קסנר

גלגל הצלה,

נוצר ע"י אתי קסטנר, מומחית לטיפול בהפרעות קשב וריכוז בקרב ילדים ומבוגרים

בראשון לציון.



 


מאמרים נוספים מאת אתי קסנר
 
הפרעות קשב וריכוז – ממה הילד שלכם סובל ? אתם יודעים ?
הפרעות קשב וריכוז – לטפל בשורש הבעיה בצורה הנכונה והיעילה ביותר

הפרעות קשב וריכוז בראשון לציון – לשים לב למצבו של הילד ולהגיש עזרה במהירות
הפרעות קשב וריכוז בראשון לציון – לשבור את מעגל ההרס וחוסר ההצלחה

הוראה מתקנת – מתי התחילו להיעזר בשיטת ההוראה המתקנת ?
הוראה מתקנת - למה חשוב לאפשר לכמה שיותר אנשים לרכוש השכלה ?

הוראה מתקנת – לממש את הפוטנציאל האישי
הוראה מתקנת – איך נוסד המכון

הוראה מתקנת - תקן אותי אם אני טועה
הוראה מתקנת - הכנה לחיים הבוגרים

זיהוי הפרעות קשב וריכוז בגיל הרך
שובבות של ילדים או הפרעות קשב וריכוז – איך מבחינים בין השניים?

לקויות למידה- אז מה?
לקויות למידה- אבחן וטפל עוד היום מכירים את זה שהילד שלכם חוזר הביתה בשעה שתיים, זורק את התיק והמעיל על הרצפה ומייד מתיישב על המחשב עד שאתם קוראים לו לאכול?

הפרעות קשב וריכוז בראשון לציון- משפחה וחברים
הפרעות קשב וריכוז בראשון לציון - מה יהיה עם מושיקו? מושיקו נולד למשפחה חסרת אמצעים. אחיו הגדול היה בחור מבריק מאין כמוהו, הוא היה מצוין במתמטיקה, פתר תרגילים במהירות ואף עזר לאחרים. כמו כן, היה אחיו הגדול שחקן כדורגל מעולה ומקובל מבחינה חברתית.

הפרעות קשב וריכוז בראשון לציון – להפוך את הדרכים העקלקלות לקלות
הפרעות קשב וריכוז בראשון לציון- ללמוד בדרך הישרה שלך קיימות אינטליגנציות שונות, ביניהן: אינטליגנציה לוגית מתמטית, אינטליגנציה לשונית, אינטליגנציה מוסיקלית, אינטליגנציה מרחבית, אינטליגנציה גופנית- תנועתית, אינטליגנציה בן- בן אישית, אינטליגנציה תוך- אישית ואינטליגנציה נטורליסטית. ייתכן כמובן כי קיימות עוד. מה עשויה מערכת החינוך להבין מכל אלו? מערכת החינוך עשויה להבין כי כל התלמידים שונים זה מזה ולכל אחד צורת החשיבה אשר אופיינית לו.

מהן הפרעות קשב וריכוז?
קיים מידע רב על תופעה הזו של קשב וריכוז המסתובב ברשת שכבר קשה לדעת האם המידע מדויק ועד כמה. הפרעות קשב וריכוז (ADHD) היא תופעה השנויה במחלוקת
     
 
שיווק באינטרנט על ידי WSI