דף הבית בית משפחה וזוגיות חיות מחמד דלקת שתן בכלבים
דלקת שתן בכלבים
דר' תומר ויינגרם 03/09/12 |  צפיות: 3887

דלקת בדרכי השתן הינה מחלה נפוצה אשר הגורם העיקרי לה הינו  חיידקים שמקורם במערכת העיכול. לעיתים רחוקות יותר מקור החיידקים הינו מן הפרוסטטה או שהם מגיעים אל מערכת השתן מהדם.

דלקות בדרכי השתן נפוצות יותר בכלבות מאשר בכלבים זכרים מאור וצינור השופכה שלן רחב ואקצר יותר דבר המאפשר הגעת חיידקים בקלות יחסית אל שלפוחית השתן משטח פני העור.

סימני דלקת בדרכי השתן בכלבים

דלקת בדרכי השתן התחתונות (דלקת בשלפוחית השתן) נחשבת מחלה שאינה חמורה, בזמן דלקת שכזו הכלב נראה במצב רוח תקין, ללא חום ותיאבונו תקין.

במצב זה יבחינו בעלי הכלב ב:

קושי או כאב במהלך מתן שתן

מתן שתן בתדירות גבוהה

מתן כמות קטנה של שתן בכל השתנה

שתן מסריח / עכור / דמי

מצב חמור יותר הוא דלקת בדרכי השתן העליונות (דלקת אשר מערבת את הכליות). זוהי נחשבת מחלה קשה ואף מסכנת חיים.

סימני דלקת בדרכי השתן העליונות הם:

חוסר תיאבון

דיכאון

הקאות

חום גבוה

שתן דמי או עכור בעל ריח רע

כיצד יאבחן וטרינר דלקת שתן בכלבים

בדיקת שתן – בדיקה זו מבוצעת באמצעות "סטיק" שתן מיוחד. בבדיקה זו נבדקים ריכוז השתן, חומציות השתן, וכן המצאות תאי דם לבנים, אדומים, קריסטלים וחיידקים. בנוסף נבדק השתן באמצעות מיקרוסקופ לחיפוש וזיהוי סוגי תאי הדלקת, חיידקים (מתגים לעומת קוקים), קריסטלים או צברי תאים המעידים על פגיעה בכליות ("'קאסטים").

תרבית שתן – בדיקה המתבצעת במרבית המקרים במעבדה חיצונית ומאפשר זיהוי של החיידק אשר גרם לדלקת ומהי האנטיביוטיקה המתאימה ביותר לטיפול. חסרונה של הבדיקה היא שלוקחים מספר ימים עד גדילת החיידק בתרבית.

בדיקות דם – משמשות לזיהוי  מחלות או מצבים אשר יכולים להוות מצב מקדים או מחמיר של דלקות בדרכי השתן כגון סכרת או מחלות הורמונליות שונות. כמו כן, במצב של דלקת בדרכי השתן המערבת את הכליות לעיתים נראה עליה בספירת תאי הדם הלבנים או פגיעה במדדי תפקוד הכליה.

אולטראסאונד ע"י וטרינר מומחה – יכול  לעזור באבחון דלקת המערבת את הכליות, דלקת חמורה בשלפוחית השתן או קיום של אבנים או גידולים בדרכי השתן (לעיתים נעזרים גם בצילומי רנטגן)

מהו הטיפול בדלקת בדרכי השתן

הטיפול הוא אנטיביוטי למשך עשרה עד ארבעה עשר יום. (למקרים קלים). במקרים בהם יש חזרתיות של הדלקת ידרש טיפול ממושך יותר (עדיף לאחר ביצוע תרבית שתן אשר תכתיב את הטיפול המיטבי באנטיביוטיקה המתאימה).

במידה ונמצאו נמצאו אבנים בדרכי השתן ימליץ הוטרינר על ניתוח להוצאתן או במידת האפשר על שימוש במזון רפואי מיוחד אשר יכול לגרום להמסת האבנים. במידה ובאולטראסאונד או בצילומי הרנטגן נמצא מצב אנטומי לא תקין אשר יכול להוות גורם לדלקות בדרכי השתן יהיה צורך בניתוח לתקנו.


דירוג המאמר:

תגיות של המאמר:

 דר' תומר ויינגרם

דר' תומר ויינגרם
בית החולים הוטרינרי הרצליה
וטרינר חירום 24 שעות ביממה.



 


מאמרים נוספים מאת דר' תומר ויינגרם
 
המתת חסד של חיות מחמד
26/09/12 | חיות מחמד
המתת חסד הינה זכות השמורה לבעלי חיים למניעת סבל וכאב. עם זאת זו אחת ההחלטות הקשות עבור בעלים של כלבים וחתולים. במאמר זה ננסה להסביר על התהליך ומתי הוא הזמן לשקול המתת חסד.

שבב זיהוי בכלב
11/09/12 | חיות מחמד
שבב הזיהוי בכלבים הינו שבב אלקטרוני בגודל של גרגר אורז המוזרק מתחת לעורו של הכלב ומשמש לזיהויו. למידע נוסף לגבי שבב הזיהוי בכלבים היכנסו למאמר המלא.

דלקת שתן בכלבים
03/09/12 | חיות מחמד
דלקת בדרכי השתן בכלבים הינה מחלה אשר נגרמת במרבית המקרים ע"י חיידקים המגיעים משטח פני העור. הטיפול בה הינו באנטיביוטיקה לתקופה ממושכת יחסית. על סימנים של דלקת בדרכי השתן בכלבים והטיפול במחלה במאמר המלא.

וטרינר 24 שעות
27/03/12 | חיות מחמד
וטרינר 24 שעות הינו שירות חשוב לבעלי חיות המחמד. שירות זה מספר פיתרון למקרי חירום וטרינרים או כל שאלה גם בלילות ובחגים. שירות וטרינר 24 שעות מסופק ע"י בית חולים וטרינרי.
רוצים לדעת עוד? כנסו למאמר המלא.


פרוו בכלבים
20/03/12 | חיות מחמד
פרוו הינה מחלה קשה הגורמת להקאות ושלשולים דמיים בגורי כלבים צעירים שאינם מחוסנים באופן מלא. המחלה דורש אישפוז בבית חולים וטרינרי וטיפול אינטנסיבי בכדי להוביל להחלמה.
רוצים לדעת מה סימני המחלה? רוצים לדעת איך מטפלים בה?
כנסו למאמר המלא!


מיהו וטרינר מומחה
20/03/12 | חיות מחמד
לא כל וטרינר המציג עצמו כמומחה הוא אכן כזה. בכדי לקבל מומחיות ברפואה וטרינרית יש ללמוד לפחות שלוש או ארבע שנים לאחר סיום לימודי הוטרינריה ולעבוד מבחן התמחות.
רוצים לדעת מהם מסלולי ההתמחות בוטרינריה? רוצים לדעת מה היתרון בטיפול ע"י וטרינר מומחה? כנסו עכשיו למאמר המלא!

     
 
שיווק באינטרנט על ידי WSI