דף הבית חוק ומשפט פלילי עו"ד לעבירות אלימות - אי הרשעה בעבירות של תקיפת בני זוג
עו"ד לעבירות אלימות - אי הרשעה בעבירות של תקיפת בני זוג
שרון נהרי 04/11/12 |  צפיות: 4492

כמעט מדי יום ביומו אנו נחשפים לפרשה במסגרתה מואשם גבר בתקיפת בת זוגו, בין אם מדובר באשתו ובין אם בחברתו או בידועה בציבור. העבירה של תקיפת בת זוג, קלה כחמורה, נתפסת על ידי בתי המשפט כעבירת אלימות חמורה ביותר.

מאת: עורך דין פלילי שרון נהרי

במקרים רבים תלונה מצד בת הזוג מובילה למעצר הבעל עוד לפני הגשתו של כתב האישום –  ולאחריו. גם אם המתלוננת חוזרת בה מתלונתה, ברוב המקרים תיק החקירה אינו נסגר, היות ולעיתים החזרה מהתלונה נתפסת כתוצר של התנהגות הבעל האלים. כמו כן, המשטרה לוקחת בחשבון את העובדה שבני הזוג מקיימים יחסי תלות, ויש להם אינטרסים משותפים (טובת ילדיהם למשל), והדבר מהווה מניע מצד המתלוננת שלא להתחיל בהליך פלילי. אשר על כן, לעיתים, חזרתה של אישה מתלונתה יכולה להוות נסיבה מחמירה.

יחד עם זאת לאור המורכבות שבניהול התא המשפחתי, בתי המשפט מוכנים לשקול במקרים המתאימים הימנעות מהרשעה גם כנגד מי שנקבע שביצעו עבירה.

תסקיר המבחן משחק תפקיד מכריע באשר לעונשו של הנאשם

לאחר הגשתו של כתב אישום כנגד נאשם בעבירה של תקיפת בת זוג, חשוב שכבר בטרם ההרשעה יבקש הסניגור מבית המשפט בהליך המעצר או השחרור בערובה לשלוח את הנאשם לקבלת תסקיר שירות המבחן. לשם הכנתו של התסקיר יראיין קצין המבחן את שני בני הזוג ויבחן מהם התנאי השחרור הראויים לאותו נאשם. שירות המבחן במקרים המתאימים יבחר להמליץ לבית המשפט להפנות את הנאשם להליך של טיפול מקדים לגברים אלימים עוד בטרם יחל ההליך העיקרי.

נאשם אשר יגיע להליך גזירת דינו כאשר הוא כבר נמצא בעיצומו של הליך טיפולי, יגביר את הסיכוי שבית המשפט יבחן אפיק של ענישה שיקומית על פני הענישה ההרתעתית. כמו כן, ניתן לבקש מבית המשפט לשלוח את הנאשם לקבלת תסקיר שירות המבחן לאחר הודאתו בעובדות כתב האישום ולפני מתן גזר דין.  לאחר קבלתו של התסקיר הסופי משירות המבחן, יבחן בית המשפט במתכונת של כל מקרה לגופו, האם יהיה זה ראוי להימנע מהרשעה. בבואו לעשות כן, יביא בחשבון בית המשפט את מכלול השיקולים הבאים

1. האם מדובר בעבירה ראשונה או יחידה – בית המשפט יהיה מוכן להימנע מהרשעה רק במקרה שמדובר בנאשם ללא כל עבר פלילי. אף אם מדובר בכמה עבירות באותו אישום, לאחר הליך טיפולי משמעותי בשירות המבחן, בית המשפט יהיה מוכן לשקול הימנעות מהרשעה.

2. חומרת העבירה ונסיבות ביצועה –  אם מדובר בתקיפה שאין עמה נזק רב, או שהאישה מצידה אף היא תרמה בחלקה להתלהטות הרוחות, יהיה בכך שיקול לטובת ההימנעות מהרשעה.

3. מידת הפגיעה של העבירה בזולת – בית המשפט יבחן את השאלה האם הילדים היו עדים לתקיפה, ומידת הפגיעה בבת הזוג והילדים

4. סבירות החזרה של הנאשם על אותה עבירה –  במקרה זה בית המשפט בוחן האם עצם הנקיטה בהליך הפלילי הרתיעה את הנאשם והאם הנאשם הפנים את ההליך הטיפולי אליו הופנה על ידי שירות המבחן. 

5. יחסו של הנאשם לעבירה –  חשוב להראות לשירות המבחן ובית המשפט חרטה כנה הבאה מתפיסה לפיה כל מעשה אלימות הינו מעשה שפל ובזוי שלא ייעשה.

6. השפעת ההרשעה על דימויו העצמי של הנאשם – באם בית המשפט ישתכנע כי הרשעתו של הנאשם, אשר מעד בפעם הראשונה והיחידה בחייו, תפגע במידה ניכרת בבטחונו ובדימויו העצמי כאדם נורמטיבי ושומר חוק, עשוי בית המשפט לשקול בחיוב את ההימנעות מהרשעה.

7. השלכות ההרשעה בדין על תחומי פעילותו/עיסוקו של הנאשם – שופטים רבים מציבים שיקול זה כשיקול ראשון במעלה. על הנאשם במקרים רבים להראות שההרשעה יכולה לפגוע בפרנסתו וביכולתה לגרום לו לאבד את עבודתו. יחד עם זאת, במקרים רבים הצליח משרדנו לשכנע את בית המשפט ששיקול זה אינו יכול להיות דומיננטי כאשר מדובר בנאשם צעיר היות ואין לדעת מה יוליד יום, ובאיזה אפיק מקצועי יבחר אותו נאשם צעיר.

עו"ד פלילי שרון נהרי - מהבולטים במשפט הפלילי בישראל.
משרד עו"ד לשימוע פלילי שרון נהרי הוקם בשנת 1998
ומאז עוסק בביטול כתב אישום פלילי, רישום פלילי, דיני הסגרה, הלבנת הון, עו"ד לחקירת משטרה, קובלנה פלילית ועוד...


דירוג המאמר:

תגיות של המאמר:

 שרון נהרי


 


מאמרים נוספים מאת שרון נהרי
 
עו"ד לחקירת משטרה - האם להורה מותר לשהות בקרבת הקטין לאחר חשד בהתעללות?
05/11/13 | פלילי
תושבת קריית גת חשודה כי פגעה בבתה בת השנה, פגיעה שהובילה למספר שברים ברגליה. האישה הגיעה לבי"ח ברזילי באשקלון עם הפעוטה, והרופאים אבחנו שברים בעצם השוק שלה.

שימוע פלילי - האם יש אפשרות להקלות בעבירת רצח?
על דניאל מעוז נגזרו שני מאסרי עולם מצטברים, אחרי שהורשע ברצח הוריו, נורית ונח, באוגוסט 2011. מהי המשמעות של שני מאסרי עולם שניתנים לאדם על עבירות רצח והאם יש אפשרות להקלות?

עו"ד לרישום פלילי על חשיבותו של תסקיר המבחן
03/04/13 | פלילי
חוק המרשם הפלילי מאפשר למספר גופים בעיקר נבחרי ציבור ועובדי מדינה בכירים במיוחד לעיין במרשם לפני ביצוע מינויים לתפקידים בתחומי אחריותם. בין גופים אלה נמנים הוועדה לבחירת שופטים, שר ומנכ"ל משרדו לצורך מינוי בסיווג "סודי ביותר", נציב שירות המדינה לגבי עובדי מדינה, מבקר המדינה לגבי עובדי משרדו ונציב שירותי בתי הסוהר לגבי סוהרים. עוד הותר העיון במקרים הכרוכים בבטחון המדינה, לשר הפנים לגבי הענקת אישורי כניסה ארצה, לבית המשפט במקרים ספציפיים ולגורמים נוספים.

מה החוק אומר לגבי הלבנת הון?
25/02/13 | פלילי
לפני מס' שבועות הגישה פרקליטות מחוז מרכז כתב אישום נגד 14 חשודים בארגון פשיעה מאזור טייבה וערי המשולש בחשד לסחיטה באיומים, הלבנת הון וביצוע שורת עבירות מס. על פי כתב האישום, היו 11 מהנאשמים מאוגדים בארגון פשיעה הפועל בתבנית מאורגנת, היררכית ושיטתית. במאמר שלפניכם נבקש להרחיב ולעמוד על אופיה של אחת העבירות העומדות במרכזו של כתב האישום – והיא עבירת הלבנת ההון.

עו"ד לחקירת משטרה - עבירה פלילית של בעילה אסורה בהסכמה
07/02/13 | פלילי
זה מכבר, מורה בן 45, נשוי ואב לילדים, המלמד בבית-ספר תיכון באזור השפלה הודה בחקירתו במשטרה, כי קיים יחסי מין עם תלמידה בת 15 מכיתה י'. הרומן האסור התגלה לאחר שהנערה סיפרה לחברתה ושוכנעה לפנות ליועצת בית-הספר. ההנהלה דיווחה להורים, ואלה התלוננו בתחנת המשטרה בסוף השבוע האחרון.

אישום פלילי - חקירה פלילית כאמצעי להפעלת לחץ על אנשי עסקים
21/01/13 | פלילי
זה מכבר פנו עורך הדין שרון נהרי ועמיתו עורך הדין יורם שפטל, סניגוריו של איציק אברג'יל, הגישו לפרקליטות המדינה בקשה לאפשר למרשם לרצות את שארית מאסרו, שלוש וחצי שנות מאסר בשטחי מדינת ישראל ולא בארצות הברית שבשטחה הוא נמצא כעת. עוד לפני שהוסגר אברג'יל לארצות הברית ניהל עורך הדין שרון נהרי משא ומתן מוצלח עם רשויות התביעה על מנת למחוק חלק מהסעיפים אשר הופיעו בכתב האישום המקורי. זוהי רק דוגמה אחת הממחישה את חשיבותו של הייצוג המשפטי בהליכי ההסגרה.

עו"ד לעבירות פלילים - ביצוע עבירות מין כלפי קטינים
01/01/13 | פלילי
לפני כארבע שנים פרסם בערוץ 10 העיתונאי דב גילהר כתבת תחקיר שעסקה בפדופילים המוצאים את קורבנותיהם באמצעות רשת האינטרנט. במסגרת הכתבה, נעשה שימוש בתחקירנית שהתחזתה לילדה בת 13 אשר יצרה קשר עם הפדופילים ותיאמה עמם מפגש למטרות מיניות. מהתחקיר עולה כי אותם הגברים כלל לא היו מגיעים לדירה, אילמלא עידוד פעיל מצדה של התחקירנית.

אי קיום חובת השימוע הפלילי
15/11/12 | פלילי
לפני מספר ימים החליט בית המשפט השלום בתל-אביב לדחות את פתיחת משפטו של בעלי הפועל תל-אביב לשעבר, אלי טביב בגין תקיפה לכאורה של נער אשר הגיע לביתו, וזאת נוכח העובדה שלא נערך לטביב שימוע לפני הגשת כתב האישום. החלטת בית המשפט מחדדת איפוא את ההלכה לפיה כללי הצדק הטבעי מחייבים את רשויות החוק להעניק לכל אדם את הזכות לשטוח בפניהן את טענותיו בטרם יוגש כנגדו כתב אישום.

אי הרשעה בעבירות סמים - עו"ד לעבירות פלילים
07/11/12 | פלילי
ההחזקה והשימוש בסמים נתפסים לעיתים על ידי הציבור כעבירה שאינה חמורה שכן מדובר בעבירה נפוצה למדי בקרב אנשים צעירים וקטינים שלרוב התנהגותם היא נורמטיבית. בה בעת, חשוב לזכור כי החזקת מריחואנה או חשיש במשקל מעל 15 גרם מקימה חזקה לפיה החזקת הסם אינה מיועדת לצריכה עצמית בלבד. כמו כן, שימוש בסמים בחבורה מקימה לעיתים עבירה של אספקת סם לאחר. רוב החשודים, בהיותם אנשים נורמטיביים מודים הן בהחזקת סמים לצריכתם העצמית ובמקרים רבים מתוך תמימות מודים כי השתמשו בסמים במפגשים חברתיים. מאת: עורך דין פלילי שרון נה

עו"ד לעבירות אלימות - אי הרשעה בעבירות של תקיפת בני זוג
04/11/12 | פלילי
כמעט מדי יום ביומו אנו נחשפים לפרשה במסגרתה מואשם גבר בתקיפת בת זוגו, בין אם מדובר באשתו ובין אם בחברתו או בידועה בציבור. העבירה של תקיפת בת זוג, קלה כחמורה, נתפסת על ידי בתי המשפט כעבירת אלימות חמורה ביותר.
     
 
שיווק באינטרנט על ידי WSI