דף הבית חוק ומשפט ירושה ירושה על פי חוק
ירושה על פי חוק
rina 11/12/12 |  צפיות: 5149

ירושה על פי חוק

ישראל היא מדינת חוק, משמע החיים השגרתיים ומצבי החרום מוגדרים באמצעות החוק, ועל פיו יש לפעול. החקיקה בארץ הינה רחבה ונוגעת לתחומי חיים שונים, תוך שמירה על ערכי הדמוקרטיה, חרויות וזכויות הפרט והאזרח, אך בהתחשב באינטרס הלאומי ובטובת המדינה.

מדינת ישראל רואה לנכון כי יש להסדיר גם את נושא הירושה בחוק. מובן שכל מקרה לגופו, אבל החוק בא ליצור בסיס משותף לכלל האזרחים כיצד יש להתייחס לנושא העיזבון.
החוק נקרא חוק הירושה או צו הירושה, נחקק בשנת 1965, תשכ"ה. החוק מצהיר על זכויות היורשים, זהותם וחלקם היחסי בעיזבון של המנוח. צו הירושה מצהיר על זכות היורשים החוקיים,  אך הוא אינו יוצר את זכותם המהותית. החוק פורט מי כשיר להיות יורש- החוק אף מחלק את הסעיף לבני אדם ( מי שהרע במזיד למוריש- לא כשיר לירוש, לדוגמא ) ולתאגידים.

" לאחר מות המוריש וכל עוד לא חולק העזבון, רשאי יורש, בהסכם שבכתב, להעביר או לשעבד את חלקו בעזבון, כולו או מקצתו, ורשאים נושי היורש לעקל חלקו בעזבון. העברה ושעבוד כאמור מצד קטין ומצד מי שהוכרז פסול-דין טעונים אישור בית המשפט." (סעיף 7 בחוק הירושה )

חוק הירושה קובע כי היורשים הינם בני המשפחה של המנוח (ילדיו וילדיהם, הוריו וילדיהם ) ובן הזוג שהיה עם המנוח טרם הפטירה. בנושא זה הוכנס תיקון בחוק מספר פעמים, כשהאחרון היה בשנת 1984.

החוק אינו פשוט להבנה ולכן מומלץ לפנות לעורך דין ירושה- ליישוב הנושא הרגיש הנ"ל.

כמו כן החוק נוגע לזכות הירישה של המדינה לרכוש העיזבון. "מה שירשה המדינה לפי סעיף זה ישמש למטרות חינוך, מדע, בריאות וסעד, אולם רשאי שר האוצר להעניק מנכסי העזבון או לשלם, בתחום שוויים של נכסי העזבון שהגיעו לידי המדינה אחרי סילוק חובות העזבון, תשלום חד-פעמי או תשלומים חוזרים" (סעיף 17 ב בחוק הירושה).

באם הימצא צוואה הנכתבה בידי המנוח המוריש- החוק מתייחס לחלוקת העיזבון, חלוקת הירושה על פי צוואה. בחוק מפורט כיצד ניתן לערוך צוואה ובאילו מקרים תחושב הצוואה בכמבוטלת. עורך דין צוואה מוסמך לערוך צוואה, ולפרשה על פי דין.
" מפרשים צוואה לפי אומד דעתו של המצווה כפי שהיא משתמעת מתוך הצוואה, ובמידה שאינה משתמעת מתוכה - כפי שהיא משתמעת מתוך הנסיבות. " ( סעיף 54 א בחוק הירושה )

חוק הירושה מתייחס להבטים רבים נוספים בהקשר של צוואה וירושה. החוק עצמו ארוך (יותר מ-20 עמודים מפורטים ) אך הוא נוגע כמעט בכל היבט אופיונאלי של ירושה וצוואה.

· הכותב אינו עורך דין או בעל מקצוע בתחום המשפטים. אין לראות באמור לעיל ייעוץ או חיווי דעת משפטי.


דירוג המאמר:

תגיות של המאמר:

 rina


 


מאמרים נוספים מאת rina
 
צוואה ומה שמסביב
28/03/13 | ירושה
מספר דברים שיש לציין בכל הנוגע לצוואה וכל מה שקושר ונוגע בה...

יומולדת קטן
האם כל יומולדת של הילדים שלכם חייב להיות מפוצץ עם כדור פורח ולהטוטים!? איך אפשר להכין לילד יום הולדת קטן- אך איכותי!?

מארגנת או משכירה?
את הסרט של ג'ניפר לופז "מארגנת החתונות" סביר להניח שכמעט כל אחד ואחת מכם ראיתם. מה עדיף? להיות הג'ניפר שמארגנת לעצמה את החתונה או הג'ניפר שמארגנת לאחרים ומקבלת על כך כסף? מה עדיף? לארגן או להשכיר מארגן?

צוואה בפני רשות
31/01/13 | ירושה
אחת האופציות ליצירת צוואה הינה בפני רשות. מה המשמעויות ? כיצד בדיוק יש לעשות זאת- כל זאת ועוד במאמר המוצג לפניכם.

יום הולדת בחורף
הימים האחרונים היו כל כך קרים, סופות וסערות ושיטפונות.. איך חוגגים ככה יום הולדת לילדים?!

השפעה על הצוואה
רבים הם האנשים שעורכים צוואה בטרם עת, אך מה ההתערבות המותרת על פי חוק מצב קרובי המשפחה השונים בנושא?

מערכת לקידום
אם החלטתם לקדם אתר ואתם מחפשים מערכת טובה לעבוד איתה, כדאי שתקראו את המאמר שמסביר מה יש לבדוק במערכת ומה חשוב שיהיה בה לקידום טוב ומוצלח של האתר.

עורכי דין לנושאי ירושה
26/12/12 | ירושה
האם אנחנו צריכים עורכי דין לענייני ירושה או שמא נוכל להסתדר גם ללא עזרתם?

ירושה על פי חוק
11/12/12 | ירושה
מה מגדיר החוק וכיצד בנוגע לנושאי הירושה? החוק נחקק לפני כ 40 שנה, האם שונה והותאם מאז?

חגיגת יום הולדת לילדים
חגיגת יום ההולדת לילדים שלנו זה אירוע חשוב ומכונן! צרי לארגן אותו כמו שצריך ולשיג דגש על הדברים הנכונים. שיהיה לכולנו בהצלחה
     
 
שיווק באינטרנט על ידי WSI