דף הבית חינוך ולימודים חינוך ילדים דימוי עצמי בגיל ההתבגרות
דימוי עצמי בגיל ההתבגרות
ביטחון עצמי 17/12/12 |  צפיות: 4157

גיל ההתבגרות הוא אחד השלבים המאתגרים בחייו של אדם. כל גיל בא כמובן עם האתגרים והקשיים שלו, אבל בגיל ההתבגרות המצב ההורמונאלי בגוף כל כך משוגע שכל התמודדות הופכת להיות הרבה יותר מורכבת ומציפה. זהו שלב מאוד רגשי, מאוד אמוציונאלי, סערת רגשות קשה היא לרוב עניין כמעט יומיומי, אצל רוב המתבגרים. ולמי קשה ההתמודדות הזו כמעט כמו למתבגרים עצמם (אם לא יותר)? כמובן, להוריהם.
אחת הבעיות בגילאים הללו היא שההקשבה יורדת, השפעת ההורים מצטמצמת ואפילו מקבלת תפנית שלילית (רבים המתבגרים שרואים את ההורים כאיזו מרוּת מפלצתית ובלתי אהודה בשנים אלו). אז איך אפשר לעזור לנוער האהוב שלנו בבית לעבור את השנים האלו במינימום סבל? אחת התשובות היא כמובן לטפל בנושא הדימוי העצמי שלהם.

דימוי עצמי אצל נערים ונערות: מפלצת או מלאך?

דימוי עצמי בגיל ההתבגרות יכול להיות הקלף הקובע בהמון מצבים, האם הנער שורד אותם בטוב או נכשל בהם ברע. ומה קובע טוב או רע? בעיקר הרגשות והתחושה שנשארים אחר כך שלא לדבר על הבחירות האישיות שלוקח הנער בתוך הסיטואציה. מתבגרים בעלי דימוי עצמי גבוה יותר יוכלו לעמוד בפני פיתויים שונים שליליים שניצבים בלי סוף בגילאים האלו. שכן החלטות נלקחות ממקום נקי יותר ופחות מושפע. מי שבטוח בעצמו, פחות יהיה צריך את אישור החברה במעשיו.

באופן טבעי, אלו הבטוחים בעצמם גם הופכים פעמים רבות להיות הלידרים, המנהיגים בסביבה החברתית בה הם נמצאים. חישבו כאילו הנער או הנערה מנוהלים מבפנים על ידי מפלצת (דימוי עצמי נמוך) או עלי ידי מלאך (דימוי עצמי גבוה). כך גם ייראו ההחלטות.

הנזקים של דימוי עצמי נמוך

כאמור אחת ההשלכות הגרועות ביותר שיש לדימוי עצמי נמוך אצל מתבגרים אלו הבחירות ההרסניות שהם עלולים לעשות בסיטואציות שונות. חוקרים בתחום למשל מצאו קשר הדוק ובלתי מעורער בין אלימות בבית הספר שמתפרצת לרוב אצל אותם נערים ונערות לבין הדימוי העצמי הנמוך שלהם. יש כמובן דרכים לבדוק ולהבין מנער או נערה כיצד הם תופסים את עצמם, מה יושב בנפשם ובראשם וכך להסיק איפה ממוקם הדימוי העצמי שלהם ואיך הוא מבלי משים עלול לנהל אותם ולהוביל אותם לכיוונים לא טובים.

מומלץ להורים ולמחנכים להיות ברמת מודעות מאוד גבוהה לנושא וכך גם להצליח להשפיע עליו ולהכניס את ההשפעה החיובית הזו לחייו של המתבגר.


דירוג המאמר:

תגיות של המאמר:

 ביטחון עצמי


 


מאמרים נוספים מאת ביטחון עצמי
 
דימוי עצמי בגיל ההתבגרות
גיל ההתבגרות הוא אחד השלבים המאתגרים בחייו של אדם. כל גיל בא כמובן עם האתגרים והקשיים שלו, אבל בגיל ההתבגרות המצב ההורמונאלי בגוף כל כך משוגע שכל התמודדות הופכת להיות הרבה יותר מורכבת ומציפה

השפעת הסמכות ההורית על בטחון הילד
לכל אחד שיש לו ילדים יש רגעים שהוא לא באמת יודע מה לעשות. הבעיה היא, שהילדים רואים אותנו בתור המבוגרים שיודעים הכול, ואם חלילה אנחנו לא משדרים את זה, אנחנו עלולים לפגוע בילדים שלנו, בביטחון העצמי שלהם ובהתנהלות שלהם בעולם.

ביטחון עצמי נמוך אצל הילד? מה עושים?
להיות הורים זה אחד מהתפקידים היותר קשים שאנחנו לוקחים על עצמנו כאשר אנחנו מחליטים להביא ילדים לעולם. זה לא פשוט להיות הורים כי צריך לדאוג לילדים שלנו לכל דבר, ויש לנו הרבה מאוד אחריות בידיים. אחד הדברים היותר מורכבים בחיים, הוא להתמודד עם ביטחון עצמי נמוך של הילד, ומה שהכי פחות נעים, הוא כי עלול להיות שמשהו בהתנהגות שלנו גורם לו למצב של דימוי עצמי לא חיובי.

5 כלים לפיתוח בטחון עצמי
כל אחד מאתנו ישמח לרמה גבוהה של בטחון בפעולות שלו על מנת ולראות כיצד הוא מצליח לסמן מטרות ואף לעמוד בהן. בעולם של היום אפשר לראות לא מעט אנשים מתמודדים עם בעיה אמיתית של דימוי עצמי נמוך כשהם חוששים לבצע פעולות רבות או שהם נמנעים לעמוד על שלהם בצורה רצינית, כל זאת מאחר והם בטוחים שלא יצליחו להשיג את מטרותיהם או שחלילה יכשלו בגדול.

3 דרכים להתמודדות עם בטחון עצמי נמוך
נראה כי לא צריך להיות אנשי מקצוע או מומחים מקצועיים על מנת לראות כיצד חוסר ביטחון או ביטחון נמוך מאוד יכולים להיות לרועץ בכל שלב של החיים. לא מעט אנשים מבוגרים מסתכלים אחורה על חייהם ומבינים כיצד רמת הביטחון הנמוכה שהייתה להם במקרים מסוימים יצרה להם לא מעט בעיות.
     
 
שיווק באינטרנט על ידי WSI