דף הבית חוק ומשפט פלילי עו"ד לעבירות פלילים - ביצוע עבירות מין כלפי קטינים
עו"ד לעבירות פלילים - ביצוע עבירות מין כלפי קטינים
שרון נהרי 01/01/13 |  צפיות: 4525

לפני כארבע שנים פרסם בערוץ 10 העיתונאי דב גילהר כתבת תחקיר שעסקה בפדופילים המוצאים את קורבנותיהם באמצעות רשת האינטרנט. במסגרת הכתבה, נעשה שימוש בתחקירנית שהתחזתה לילדה בת 13 אשר יצרה קשר עם הפדופילים ותיאמה עמם מפגש למטרות מיניות. מהתחקיר עולה כי אותם הגברים כלל לא היו מגיעים לדירה, אילמלא עידוד פעיל מצדה של התחקירנית. 

מאת: עורך דין פלילי שרון נהרי

התיקים הסתיימו בהרשעות קלות בלבד


הגברים אשר הגיעו לדירה פגשו בתחקירנית ודיברו עמה במישרין. לפתע, מאמצע הסצנה לערך הופיע דב גלהר ומאחוריו הגיחה המשטרה אשר עצרה את אותם הגברים על עבירות של ניסיון למעשה מגונה בקטין.

הפרשות מאחורי התחקיר של ערוץ 10 אומנם הסתיימו בהרשעות. יחד עם זאת כולן, ללא יוצאת מן הכלל, הסתיימו בעונשים קלים ביותר. יתרה מזאת, היו שופטים אשר הביעו מורת רוח מכך שגופי התקשורת הם אלה אשר מנהלים את החקירה הפלילית שלא בהתאם לכללים ואמות המידה הראויים. אחד משופטי השלום אף אמר שיש לזכות את אחד הנאשמים בנימוק שעידוד ושידול לביצוע העבירות מצד התחקירנית מקימה הגנה מן הצדק. פסק דין זה התהפך בערעור לבית המשפט המחוזי.

לטעמנו פרשות אלה הסתיימו בהרשעות נובעות מכמה סיבות. הנושא של ההגנות במשפט הפלילי אינו מפותח דיו בדין הישראלי. שנית, דובר על עבירות מין שהכוונה העומדת מאחוריהן מכוונת כלפי קטינים, וקיים קושי מבחינה ציבורית להביע מורת רוח מן הפעילות של המשטרה וערוץ עשר.


טענת ההגנה מן הצדק

ההגנה מן הצדק התקבלה דרך פסיקת בית המשפט העליון וכיום מעוגנת בסעיף 149 לחוק סדר הדין הפלילי. המשמעות של הגנה מן הצדק היא שיש לבטל את כתב האישום היות והוא עומד בסתירה לעקרונות הצדק המקובלים. כלומר כתב האישום הוא תוצאה של התנהגות בלתי נסבלת של רשויות האכיפה, עד כי האינטרס הציבורי מעדיף כי יבוטל כתב האישום על פני המשך את ההליך. הגנה מן הצדק אומרת שכתב האישום בטל היות וניהול ההליך פוגע משמעותית בזכותו של נאשם למשפט הוגן. כיום אופן ניהולה של חקירה פלילית נכללת בתוך המושג משפט הוגן.

בארה"ב קיימת מזה שנים במסגרת ההגנה מן הצדק הגנת ה-ENTRAPMENT. המשמעות היא שסוכן של רשות החקירה לא נמצא ומתלווה לחקירת ביצוע העבירה, אלא הוא הגורם הדומיננטי המעודד את ביצוע העבירה. הוא גורם לאדם לבצע עבירה או משדל אותו לבצע את העבירה רק שאחר כך הוא יוכל לעצור אותו. בתי המשפט בארצות הברית התייחסו בחומרה רבה לעובדה שרשויות אשר אמונות על שמירת החוק ואכיפתו משמשות כמעודדות פעילות לביצוע עבירות, אשר לא היו מתבצעות על ידי העבריינים לולא פעולתם של סוכנים משטרתיים. בתי המשפט מצאו כי הדבר נוגד את האינטרס הציבורי ולא משרת אותו.

ראוי כי הגנת הסוכן המדיח תאומץ בדין הישראלי – ויפה שעה אחת קודם

לטעמנו יש לאמץ את ההגנה של סוכן מדיח כחלק מההגנות במשפט הפלילי הישראלי במסגרת ההגנה מן הצדק. לא ראוי שגורם ברשויות האכיפה יהיה הגורם המניע של ביצוע עבירות פליליות רק לצורך הפללת גורמים אשר המשטרה רואה בהם לא רצויים. התחקיר של ערוץ 10 הוא דוגמא מובהקת למקרה שמעשה פלילי לא היה מתבצע לולא המעורבות הפעילה של רשויות החקירה והאכיפה. כמו כן, המקרה הזה מערב כתבים ותחקירנים בביצוע חקירות פליליות, כאשר אין זה כלל מתפקידם, ואין להם כל הכשרה לכך.

בתי המשפט עצמם אימצו לטעמנו את הגנת הסוכן המדיח באופן חלקי, בכך שלא גזרו על הנאשמים שעמדו בפני האישום הפלילי רכיבי ענישה הכוללים ישיבה בין סורג ובריח. בנושא זה, לטעמנו יש ללכת צעד אחד נוסף ולהורות על ביטול אישומים במקרים בהם עולה כי העבירה לא הייתה מתבצעת לולא פעילות מעודדת של סוכן משטרתי.

נכתב ע"י עו"ד לשימוע פלילי שרון נהרי - מהבולטים במשפט הפלילי בישראל.
משרד עו"ד לעבירות פלילים שרון נהרי הוקם בשנת 1998


דירוג המאמר:

תגיות של המאמר:

 שרון נהרי


 


מאמרים נוספים מאת שרון נהרי
 
עו"ד לחקירת משטרה - האם להורה מותר לשהות בקרבת הקטין לאחר חשד בהתעללות?
05/11/13 | פלילי
תושבת קריית גת חשודה כי פגעה בבתה בת השנה, פגיעה שהובילה למספר שברים ברגליה. האישה הגיעה לבי"ח ברזילי באשקלון עם הפעוטה, והרופאים אבחנו שברים בעצם השוק שלה.

שימוע פלילי - האם יש אפשרות להקלות בעבירת רצח?
על דניאל מעוז נגזרו שני מאסרי עולם מצטברים, אחרי שהורשע ברצח הוריו, נורית ונח, באוגוסט 2011. מהי המשמעות של שני מאסרי עולם שניתנים לאדם על עבירות רצח והאם יש אפשרות להקלות?

עו"ד לרישום פלילי על חשיבותו של תסקיר המבחן
03/04/13 | פלילי
חוק המרשם הפלילי מאפשר למספר גופים בעיקר נבחרי ציבור ועובדי מדינה בכירים במיוחד לעיין במרשם לפני ביצוע מינויים לתפקידים בתחומי אחריותם. בין גופים אלה נמנים הוועדה לבחירת שופטים, שר ומנכ"ל משרדו לצורך מינוי בסיווג "סודי ביותר", נציב שירות המדינה לגבי עובדי מדינה, מבקר המדינה לגבי עובדי משרדו ונציב שירותי בתי הסוהר לגבי סוהרים. עוד הותר העיון במקרים הכרוכים בבטחון המדינה, לשר הפנים לגבי הענקת אישורי כניסה ארצה, לבית המשפט במקרים ספציפיים ולגורמים נוספים.

מה החוק אומר לגבי הלבנת הון?
25/02/13 | פלילי
לפני מס' שבועות הגישה פרקליטות מחוז מרכז כתב אישום נגד 14 חשודים בארגון פשיעה מאזור טייבה וערי המשולש בחשד לסחיטה באיומים, הלבנת הון וביצוע שורת עבירות מס. על פי כתב האישום, היו 11 מהנאשמים מאוגדים בארגון פשיעה הפועל בתבנית מאורגנת, היררכית ושיטתית. במאמר שלפניכם נבקש להרחיב ולעמוד על אופיה של אחת העבירות העומדות במרכזו של כתב האישום – והיא עבירת הלבנת ההון.

עו"ד לחקירת משטרה - עבירה פלילית של בעילה אסורה בהסכמה
07/02/13 | פלילי
זה מכבר, מורה בן 45, נשוי ואב לילדים, המלמד בבית-ספר תיכון באזור השפלה הודה בחקירתו במשטרה, כי קיים יחסי מין עם תלמידה בת 15 מכיתה י'. הרומן האסור התגלה לאחר שהנערה סיפרה לחברתה ושוכנעה לפנות ליועצת בית-הספר. ההנהלה דיווחה להורים, ואלה התלוננו בתחנת המשטרה בסוף השבוע האחרון.

אישום פלילי - חקירה פלילית כאמצעי להפעלת לחץ על אנשי עסקים
21/01/13 | פלילי
זה מכבר פנו עורך הדין שרון נהרי ועמיתו עורך הדין יורם שפטל, סניגוריו של איציק אברג'יל, הגישו לפרקליטות המדינה בקשה לאפשר למרשם לרצות את שארית מאסרו, שלוש וחצי שנות מאסר בשטחי מדינת ישראל ולא בארצות הברית שבשטחה הוא נמצא כעת. עוד לפני שהוסגר אברג'יל לארצות הברית ניהל עורך הדין שרון נהרי משא ומתן מוצלח עם רשויות התביעה על מנת למחוק חלק מהסעיפים אשר הופיעו בכתב האישום המקורי. זוהי רק דוגמה אחת הממחישה את חשיבותו של הייצוג המשפטי בהליכי ההסגרה.

עו"ד לעבירות פלילים - ביצוע עבירות מין כלפי קטינים
01/01/13 | פלילי
לפני כארבע שנים פרסם בערוץ 10 העיתונאי דב גילהר כתבת תחקיר שעסקה בפדופילים המוצאים את קורבנותיהם באמצעות רשת האינטרנט. במסגרת הכתבה, נעשה שימוש בתחקירנית שהתחזתה לילדה בת 13 אשר יצרה קשר עם הפדופילים ותיאמה עמם מפגש למטרות מיניות. מהתחקיר עולה כי אותם הגברים כלל לא היו מגיעים לדירה, אילמלא עידוד פעיל מצדה של התחקירנית.

אי קיום חובת השימוע הפלילי
15/11/12 | פלילי
לפני מספר ימים החליט בית המשפט השלום בתל-אביב לדחות את פתיחת משפטו של בעלי הפועל תל-אביב לשעבר, אלי טביב בגין תקיפה לכאורה של נער אשר הגיע לביתו, וזאת נוכח העובדה שלא נערך לטביב שימוע לפני הגשת כתב האישום. החלטת בית המשפט מחדדת איפוא את ההלכה לפיה כללי הצדק הטבעי מחייבים את רשויות החוק להעניק לכל אדם את הזכות לשטוח בפניהן את טענותיו בטרם יוגש כנגדו כתב אישום.

אי הרשעה בעבירות סמים - עו"ד לעבירות פלילים
07/11/12 | פלילי
ההחזקה והשימוש בסמים נתפסים לעיתים על ידי הציבור כעבירה שאינה חמורה שכן מדובר בעבירה נפוצה למדי בקרב אנשים צעירים וקטינים שלרוב התנהגותם היא נורמטיבית. בה בעת, חשוב לזכור כי החזקת מריחואנה או חשיש במשקל מעל 15 גרם מקימה חזקה לפיה החזקת הסם אינה מיועדת לצריכה עצמית בלבד. כמו כן, שימוש בסמים בחבורה מקימה לעיתים עבירה של אספקת סם לאחר. רוב החשודים, בהיותם אנשים נורמטיביים מודים הן בהחזקת סמים לצריכתם העצמית ובמקרים רבים מתוך תמימות מודים כי השתמשו בסמים במפגשים חברתיים. מאת: עורך דין פלילי שרון נה

עו"ד לעבירות אלימות - אי הרשעה בעבירות של תקיפת בני זוג
04/11/12 | פלילי
כמעט מדי יום ביומו אנו נחשפים לפרשה במסגרתה מואשם גבר בתקיפת בת זוגו, בין אם מדובר באשתו ובין אם בחברתו או בידועה בציבור. העבירה של תקיפת בת זוג, קלה כחמורה, נתפסת על ידי בתי המשפט כעבירת אלימות חמורה ביותר.
     
 
שיווק באינטרנט על ידי WSI