דף הבית חוק ומשפט פטנטים יזמים, חשבתם שהוזילו את אגרת רישום הפטנטים? תחשבו שוב
יזמים, חשבתם שהוזילו את אגרת רישום הפטנטים? תחשבו שוב
ליאת גלילי פרל 02/01/13 |  צפיות: 12927

ב-3 בדצמבר פורסמה הודעת רשם הפטנטים, לפיה החל מ-1 בינואר 2013 "תינתן הנחה בשיעור של 40% בגין אגרת ההגשה הבסיסית ואגרת הקיבול למבקשים פרטיים ולחברות ושותפויות, שהיקף מחזור עסקיהן בשנה הקודמת לתשלום האגרה לא עלה על 10 מיליון שקל בשנה, ושזוהי בקשתם הראשונה לפטנט בגין אותה המצאה". תנאי נוסף לקבלת ההנחה הוא הגשת תצהיר על ידי מבקש ההנחה.

שמחתי הייתה רבה: חשבתי לעצמי כי סוף כל סוף מבינים במשרד המשפטים את החשיבות של הקניין הרוחני בישראל ומאפשרים לממציאים וחברות קטנות בראשית דרכן להגיש בקשת פטנט בעלות מוזלת, ובכך לנסות ולהגן על זכויות הקניין הרוחני שלהם, בטרם יחל המסע המפרך של איתור המשקיעים ובטרם תבוצע החשיפה של ההמצאה (שכן חשיפה כאמור בטרם הגשת בקשת פטנט עלולה לסכן את תוקף הפטנט גם אם הממציא עצמו הוא שחשף את ההמצאה).

בארה"ב כבר הבינו את החשיבות של מתן הקלות לציבור הממציאים, וחברות קטנות ובינוניות: משרד הפטנטים האמריקאי מאפשר הגשת "בקשה ארעית לפטנט בארה"ב" (PROVISIONAL), הכרוכה בתשלום אגרה מוזלת שהיא כחמישית מעלות האגרה של בקשת פטנט רגילה וללא חובה של עריכת בקשת פטנט מלאה. בכך, פתח משרד הפטנטים האמריקאי את שעריו ליזמים ולחברות רבות ברחבי העולם.

אמנם, על מנת להשלים את הליך רישום הפטנט בארה"ב, תידרש הגשה של בקשת פטנט מלאה בארה"ב, אך עדיין, ליזם או חברת סטארט אפ בתחילת הדרך אשר עוד לא גייסו משקיע ושטרם התבססו כלכלית, קיימת האפשרות לנסות ולהגן על קניינם הרוחני טרם חשיפת ההמצאה. האפשרות להגיש "בקשה ארעית לפטנט" הגדילה בצורה משמעותית את סך ההגשות של בקשות הפטנט בארה"ב, ואף הייתה תקופה בישראל בה ציבור עורכי הדין ומשרדי הפטנטים הוצפו בפניות להגשת בקשות ארעיות לפטנט בארה"ב.

וחזרה אלינו, לישראל. סברתי לתומי שלקוחותיי העומדים בתנאים שפורטו לעיל יתמוגגו מהבשורה כי מדינת ישראל מכירה בחשיבותו של הממציא הבודד או החברה הקטנה ומכירה בכוח הכלכלי העצום הטמון בהמצאות שלהם.

תחושת ההתמוגגות התחלפה בתחושת אכזבה רבה מאחר שבפועל, משרד המשפטים מצא לנכון לייקר בצורה משמעותית את שיעור האגרות בתחום הפטנטים. כך למשל, אגרת הגשת בקשת פטנט חדשה, אשר שיעורה הסתכם עד עתה בסך של 1,075 שקל תסתכם, החל ממועד התיקון, ב-2,000 שקל. המשמעות היא כי האגרה עבור הגשת בקשת פטנט למעשה הכפילה את עצמה. עתה, למעשה, עליי לבשר ללקוחותיי, לא כי האגרה תופחת, אלא כי ישלמו יותר. גם אם יעמדו בתנאים הנדרשים ויקבלו את ההנחה, עלות האגרה תהיה 1,200 שקל - התייקרות של 125 שקל (לא כולל עלות אימות חתימה על התצהיר הנלווה לבקשה להפחתת האגרה). כך שלמעשה, אין כאן בשורה אמיתית.

הודעת רשם הפטנטים נועדה אולי לטשטש את המכה הלא מבוטלת שצפויים לספוג התאגידים הגדולים המגלגלים מחזור שנתי העולה על סך של 10 מיליון שקל. ברם, ציבור זה פחות פגיע לשינויים בשיעורי האגרה בעוד שציבור הממציאים והחברות הקטנות ספגו מכה לא מבוטלת בדמות של התייקרות האגרות הנדרשות להגנה על זכויות הקניין הרוחני שלהם במסווה של "הטבה". אם משרד המשפטים מעוניין לסייע לממציאים וחברות קטנות, אנא עשו זאת. לדעתי, הפעם פיספסתם בגדול. חבל.

הכותבת הינה עורכת דין המתמחה בקניין רוחני ובעלת המשרד פרל עורכי דין. www.israel-ip.com


דירוג המאמר:

תגיות של המאמר:

 ליאת גלילי פרל


 


מאמרים נוספים מאת ליאת גלילי פרל
 
יזמים, חשבתם שהוזילו את אגרת רישום הפטנטים? תחשבו שוב
02/01/13 | פטנטים
חבל שבארץ לא לומדים ממשרד הפטנטים בארה"ב כיצד מעודדים יזמות
     
 
שיווק באינטרנט על ידי WSI