דף הבית רפואה ובריאות הריון ולידה אילון לחמן - מהם הסיכונים של קרישיות יתר?
אילון לחמן - מהם הסיכונים של קרישיות יתר?
אילון לחמן 16/01/13 |  צפיות: 4409

הטקסט נכתב על ידי ד"ר אילון לחמן - בוגר הפקולטה לרפואה בטכניון ומומחה בכיר לגיניקולוגיה ומיילדות ומנתח בעל מוניטין. דוקטור אילון לחמן הוא מנתח בכיר בבית חולים "אסותא" ומיילד באופן פרטי בבית-חולים "לניאדו". מהי קרישיות יתר?

קרישיות יתר של הדם (מצב המוכר גם בשמו האחר טרומובפיליה) היא מצב של פגיעה במנגנון קרישת הדם, כך שלמעשה הדם נקרש בקלות רבה יותר או לחילופין יתר על המידה.  בכל הנוגע להריון הרי שברור ונהיר הוא כי התפתחותו של הריון תקין תלויה בראש ובראשונה באספקת הדם התקינה והסדירה לרחם ומשם לשיליה ולעובר. כאשר אנו עדים למצב של קרישיות יתר, הרי שנוצרות חסימות או סתימות שיכולות לגרום לאישה או לעובר נזק בלתי הפיך.

ד"ר אילון לחמן - קרישיות יתר

על פי הנחיות משרד הבריאות, כל אישה שעברה שלוש הפלות טבעיות זקוקה לבדיקה של מנגנון הקרישה בגופה וזאת בכדי לשלוט מבעוד מועד באפשרות של קרישיות היתר. נסיבות נוספות שיכולות להוביל לביצועה של הבדיקה המקיפה הן מוות עוברי תוך רחמי, פיגור בהתפתחותו של העובר בתוך הרחם, רעלת הריון קשה וכיוצא באלה. את קרישיות היתר מחלקים לכמה צורות ובודקים באמצעות ביצוען של בדיקות דם מיוחדות וייעודיות. התוצאה מאפשרת לרופא להבין האם קיימת בעיה או שמא מדובר באזעקת שווא. הניסיון מלמד כי הדרגה החמורה ביותר של קרישיות הדם אותרה אצל נשים  שהוגדרו כהומו-זיגוטיות לקרישיות יתר וזאת לעומת נשים שהוגדרו הטרו-זיגוטיות – הבעיה אצלן לא מלאה ומכאן שהיקף הסיכון הוא נמוך יותר.

המפתח לטיפול בקרישיות יתר במהלך ההריון – מעקב מתמיד

באופן טבעי, ברגע שאנחנו מאתרים אצל האישה מנגנון של קרישיות יתר – ישנם בנמצא מגוון רחב של טיפולים שנועדו למנוע את היווצרותן של בעיות נוספת בעתיד הקרוב והרחוק כאחד. נשים שאצלן אובחנה תופעת קרישיות היתר יטופלו בתרופות דרך הפה (דוגמת האספירין) או בזריקות ישירות לבטן (בין היתר של חומר הנקרא קלקסן). באופן טבעי, מקרים חמורים יותר ידרשו טיפול משולב של כמה סוגי תרופות. הטיפול יימשך לכל אורך ההריון עד מועד הלידה, אך אם למשל מדובר בהזרקות, הרי שנכון יהיה להפסיקן לכל הפחות יום לפני הלידה על מנת שהיולדת תוכל לקבל את זריקת האפידורל המסייעת להפחתת הכאבים במהלך הלידה. בכנס האחרון של האגודה האמריקאית למחלות לב הוצג מחקר רלוונטי מאין כמוהו מדנמרק אשר התבסס על מעקב אחר לא פחות ממיליון נשים. במסגרת המחקר נמצא כי נשים אשר עברו מספר הפלות או לחילופין ילדו עובר מת – עלולות לסבול בהמשך חייהן משיעורי סיכון כפולים בכל הנוגע לאוטם מוחי, אוטם לבבי או יתר לחץ דם. יתרה מכך נתגלה כי לא מן הנמנע הוא שמדובר בבעיה גנטית ומכאן שזו יכולה להיות בעיה בסיסית אשר מתגלה בגיל צעיר תוך כדי ההריונות ועלולה לבוא לידי ביטוי בגיל מבוגר יותר ולגרום לשורה של סיבוכים לא פשוטים. אשר על כן, המסקנה המתבקשת היא שהנשים אשר סובלות ממגוון התסמינים שתוארו לעיל, על אחת כמה וכמה כשמדובר בנשים שעברו מספר הפלות – חייבות להימצא במעקב מתמיד אצל רופאים המטולוגיים המתמחים במערכת תאי הדם. תופעת קרישיות היתר של הדם היא תופעה מסוכנת אך למרבה השמחה קיימים כיום מגוון רחב של טיפולים המאפשרים את מהלכו התקין והמוצלח של ההריון ללא כל סכנה לעובר

–כל זאת בכפוף לקיומו של מעקב רפואי עקבי אצל הרופא המטפל והתערבות מוקדמת במידת הצורך.

דוקטור אילון לחמן נחשב לרופא מהשורה הראשונה בזכות רמתו המקצועית הגבוהה והשיטות החדשניות אותן הוא מיישם במהלך עבודתו.  כיום מנהל ד"ר אילון לחמן שתי קליניקות משגשגות: האחת ליד בית-חולים "אסותא" בתל-אביב והשנייה באילת.


דירוג המאמר:

תגיות של המאמר:

 אילון לחמן

ד"ר אילון לחמן, רופא נשים (גניקולוגיה ומיילדות). בוגר הפקולטה לרפואה בטכניון ומומחה בתחום הגניקולוגיה ומיילדות ומנתח בעל שם ומוניטין.



 


מאמרים נוספים מאת אילון לחמן
 
איילון לחמן - מה צריך לדעת על כריתת רחם נרתיקית?
כריתות רחם הן ניתוח נפוץ בקרב נשים. ניתוח זה מתבצע דרך הבטן או הנרתיק, בהתאם לאופי הבעיה: רחם שרירני, גידולים ממאירים, דימומים שאינם סדירים, צניחת רחם ועוד.

ד"ר אילון לחמן - הנזקים העלולים להיגרם לאם ולעובר בלידה בבית
חלק מהנשים ההרות מרגישות שהן עצמאיות מספיק ומעוניינות "להרגיש" את חווית הלידה, ולכן בוחרות ללדת בבית בלידה טבעית. בישראל מדובר במיעוט של נשים שבוחרות ללדת בבית.

כל מה שצריך לדעת על הריון חוץ רחמי - ד"ר לחמן
הריון חוץ רחמי כשמו כן הוא הריון, הממוקם מחוץ לרחם. המקום השכיח ביותר זה בחצוצרה. כזכור החצוצרה מחברת את השחלה בה נמצאות הביציות לבין גוף הרחם.

מדריך ההריון של ד"ר לחמן: שבוע 11
עד סוף שבוע זה הרחם צומח ונמוש מעל עצמות האגן הקדמיות בתחתית הבטן. אורכו מקצה הראש עד העכוז הוא בערך 70 מ"מ, משקלו כ-14 ג'. בבדיקת העל קול נוכל לראות את מרכזי הסידן ברוב העצמות, נצפות אצבעות הרגליים והידיים. העור והציפורניים מתפתחים ואף מתחילה צמיחת שערות. אברי המין מראים השתנות לכוון זכר או נקבה. העובר מתחיל להניע איבריו. כליות העובר מתחילות לתפקד ולייצר שתן.

אילון לחמן - מהם הסיכונים של קרישיות יתר?
הטקסט נכתב על ידי ד"ר אילון לחמן - בוגר הפקולטה לרפואה בטכניון ומומחה בכיר לגיניקולוגיה ומיילדות ומנתח בעל מוניטין. דוקטור אילון לחמן הוא מנתח בכיר בבית חולים "אסותא" ומיילד באופן פרטי בבית-חולים "לניאדו".

אילון לחמן - מהם הסיכונים בלידה רגילה לאחר לידה קיסרית?
כאשר אישה יולדת בניתוח קיסרי ולאחר מכן נכנסת שוב להריון, ישנם מספר גורמים המשפיעים על קביעת צורת הלידה: האם תהיה זו לידה רגילה או לידה בניתוח קיסרי.

אילון לחמן - הריון בסיכון גבוה - אין סיבה לדאגה
הריון בסיכון גבוה מוגדר כהריון בו לאם או לעובר קיים סיכון בשכיחות גבוהה יותר מאשר אצל שאר הנשים ההרות. גם אם האישה ההרה שייכת לקבוצת הסיכון הגבוהה, אין צורך להיכנס לדאגה או ללחץ, כי בסופו של דבר התוצאה הסופית היא אפילו טובה יותר מאשר אצל שאר הנשים ההרות – זאת עקב המעקב הקפדני בו היא נמצאת על ידי הגורמים הרפואיים ובראשם רופא הנשים.

אילון לחמן - תופעות וסיבוכים שיכולים לקרות בזמן המחזור
המחזור היא תופעה הורמונלית המתבטאת בכך שרירית הרחם, שהתפתחה באופן ביולוגי כדי לקלוט הריון והריון לא הגיע, נושרת ומתחילה להתפתח רירית חדשה עד כדי בשלות והמחזור הבא. כמות הדימום בזמן המחזור שונה מאישה לאישה. באופן ממוצע, המחזור מגיע אחת ל 28 ימים. הכאבים מתרחשים בדרך כלל אצל נשים שטרם עברו לידה והם נובעים מכך שברגע שנוצר הדימום בחלל הרחם, שלמעשה בנוי משריר, הוא מתכווץ כדי להפריש את הדם החוצה.

ד"ר לחמן - מדוע נשים מבצעות הפסקת הריון?
הפסקת הריון איננה מהלך של מה בכך. מאחורי ההחלטה עומדות בדרך כלל סיבות לא פשוטות וגם לא מעט ביורוקרטיה. על התהליך ושיטות הביצוע, נפרט בהמשך.

ד"ר לחמן - בדיקת מי שפיר, לא לכל אחת...
15/05/12 | נשים - אחר
לא מעט נשים נתקלות בהפתעה במושג "בדיקת מי שפיר", כאשר הדיעותלגביה הן חלוקות והמידע לעיתים לא ברור לחלוטין. אז האם לעבור את הבדיקה אולא? על כך במאמר הבא.
     
 
שיווק באינטרנט על ידי WSI