דף הבית חוק ומשפט נדל"ן ומקרקעין תנאים להיתר בניה במסגרת תמ"א 38
תנאים להיתר בניה במסגרת תמ"א 38
אלעד שניר 09/07/13 |  צפיות: 3586

פרק ד' בתכנית המתאר הארצית לחיזוק מבנים קיימים בפני רעידות אדמה מגדיר את התנאים בהם ניתן לקבל היתר בניה. ראשית, מבחינת הגשת התכנית להיתר תמ"א 38 מצויינים המסמכים אותם יש לצרף. מלבד תכניות לעיצוב החזיתות והגגות של המבנה תוך שילוב התוספת, כולל חומרי גמר וצבע, יש לצרף את תכניות הפיתוח של המגרש כולל שטחי חניה, התשתיות של המבנה, גדרות, שטחי גינון, שבילים ועוד. היתר תמ"א 38 מותנה גם בחוות דעת של מהנדס מומחה מטעם הועדה אשר יוודא כי כל ההוראות המופיעות בנספח "נוהל ביצוע בקרה הנדסית על בקשה להיתר הכוללת חיזוק בפני רעידות אדמה". מולאו, הוגשו ונבדקו. תפקיד נוסף של המהנדס הוא למצוא כי הבניה במצבה הסופי ולאחר ביצוע עבודות החיזוק אכן עומדת בעומסים הסיסמיים על פי דרישות התקן. מעניין למצוא כי באחד השינויים שנוספו לחוק צוין כי יש לצרף גם אישור על פיתרון מיגון על ידי הרשות המוסמכת. שינוי זה הוא תוצאה של מדיניות ממשלתית ברורה, המחזקת את ההגנה בפני אסונות שאינם קשורים בהכרח לתופעות טבע.

השלכות התכנית מחוץ לתחומי המגרש

התנאים להיתר בניה במסגרת תמ"ה 38 (תמ"א) כוללים התייחסות אל ההשלכות מחוץ לתחומי המגרש. במקום בו יש לתוספות בניה כולל יחידות דיור השלכות מן הסוג הזה, רשאי מהנדס הועדה המקומית המספקת את ההיתר לדרוש תכניות כתובות. תכניות אלו משמשות בתור בסיס להחלטתו בכל מקרה בו הוא נדרש לספק חוות דעת מקצועית. הנושאים אותם בודק המהנדס הם השתלבות של תוספות הבניה עם הרחוב והסביבה, עם הנגישות לכלי רכב והולכי רגל, עם מטרדים בבניינים הסמוכים, עם מצאי השטחים הציבוריים הפתוחים לכל נפש וכן הלאה.

יידוע הציבור לפני מתן היתר בניה

ההוגים של תמ"א 38 מייחסים חשיבות אדירה לנושא של יידוע הציבור. מלבד הדיירים עצמם שהם מן הסתם חלק בלתי נפרד מקבלת ההחלטה על ביצוע הפרויקט, התכנית רואה ביידוע הציבור תנאי לקבלת היתר בניה. על פי תמ"א 38 אין להתיר בניית תוספות אלא אם פורסמה על כך הודעה מסודרת. את ההודעה הזו יש להעביר לכל בעל עניין במטרה לתת לו הזדמנות להעיר הערות. ההערות מובאות אל הועדה המקומית למתן היתר בניה בתוך מועד שנקבע מראש וטרם מתן החלטה בעניין. רוב הפלטפורמות הנחשבות בתור בסיס להודעות מן הסוג הזה הן שלטים בבניינים סמוכים, פרסומים בעיתונות מקומית ופרסומים באתרי האינטרנט של הרשויות המקומיות. יחד עם זאת, ניתן לבדוק באופן ספציפי את דרכי הפרסום, שמיעת ההערות וההחלטה בבקשה להיתר על פי הקבוע בסעיף 149 לחוק. מתנגדים לביצוע תכניות אלו יכולים להתייעץ עם עורך דין אך עליהם לפעול מהר על מנת להספיק ולעכב או להשפיע על מתן ההיתר.

מדוע חשוב ליידע את הציבור?

הסעיף האחרון בפרק ד' של תמ"א 38 מחזק את החשיבות של היידוע. על פי סעיף זה שהוא למעשה שינוי שנוסף לחוק המקורי, היידוע של הציבור לפי הקבוע בסעיף 149 לחוק תקף גם ביחס לבקשה להקלה מקווי הבניין. זו עדות נוספת לחשיבות של הציבור ושל חוות דעתו במהלך פרויקטים מסדר הגודל של תכניות מתאר כמו תמ"א 38. סביר להניח כי בכל עיר עולות התנגדויות לקבלת היתר, אך לא תמיד השיקולים הם ענייניים. על המוסד המספק את ההיתר לבחון היטב את הסוגיה העומדת מולו ולקבל החלטה אשר עולה בקנה אחד עם האינטרס הציבור, האינטרס של הקבלן והאינטרס של הדיירים.


דירוג המאמר:

תגיות של המאמר:

 אלעד שניר

כותב מאמרים משפטיים



 


מאמרים נוספים מאת אלעד שניר
 
מהי רשלנות רפואית בלידה?
רשלנות רפואית בלידה מתייחסת לכל מה שסובב את הלידה כולל ההיריון ואף טיפול בילוד לאחר הלידה. מהן התכונות של רשלנות רפואית בלידה?

הקשיים העומדים מול נוטריון במהלך ההכשרה
תהליך ההכשרה והשגת הרישיון עבור עורך דין המעוניין להיות נוטריון כולל קשיים רבים ונחשב לתהליך מסובך. מהם הקשיים העומדים מול נוטריון במהלך ההכשרה?

ההיבט הרגשי של רשלנות רפואית בלידה
ההיבט הרגשי של תהליך תביעת רשלנות רפואית בלידה חשוב לא פחות מההיבט המשפטי. כיצד על ההורים לנהוג כדי להצליח לעבור את החודשים הקשים של ניהול התביעה?

בקשה לביטול רישיון נוטריון
למרות שמשרד המשפטים מאפשר לעורכי דין בעלי רישיון נוטריון להגיש בקשה לביטול הרישיון, הליך זה כרוך בשורה ארוכה של השלכות. כיצד מגישים את הבקשה?

סוגיות במתן שירותים נוטריוניים
סעיף 7 לחוק הנוטריונים מונה את תפקידיו של הנוטריון אך לא כולל הבהרה לגבי סוגיות חשובות בנוגע לתפקידיו. במאמר זה נעמוד על הסוגיות הללו.

ליטל יעקובוביץ על הסדרי ראייה ומשמורת
02/02/15 | משפחה
אחד הנושאים החשובים עליהם חובה להגיע להסכמה הוא משמורת על הילדים. בד"כ המשמורת תינתן לאם, אך כיצד מתקבלת ההחלטה לגבי ההורה המשמורן?

מה הורים מיועדים צריכים לדעת על פונדקאות?
במאמר זה נמנה מספר דברים שעל הורים מיועדים לדעת בכל הקשור בתהליך פונדקאות ומה משמעותו בטווח הקצר והארוך.

מה עושים אחרי רשלנות רפואית בלידה?
חשוב כי כל אזרח ידע כי הוא זכאי למימוש זכויות לאחר רשלנות רפואית בלידה ואל לו לוותר על התמודדות משפטית. מה כדאי לעשות אחרי רשלנות רפואית בלידה?

האם על פי דיני צבא חייל יכול לדרוש ייצוג של עורך דין אזרחי?
נאשמים בבית דין צבאי יכולים לבחור בייצוג עורך דין אזרחי. מדוע כדאי לבחור ייצוג של עורך דין אזרחי וכיצד הוא יכול לעזור בהליכי משפט צבאי?

רשלנות רפואית בהריון חוץ רחמי
הריון חוץ רחמי מעמיד את האישה ההרה ואת העובר בסכנה והוא מחייב אבחון מוקדם ומקצועי. מהן התלונות העיקריות במהלך הריון חוץ רחמי?
     
 
שיווק באינטרנט על ידי WSI