דף הבית רפואה ובריאות הריון ולידה ד"ר אילון לחמן - הנזקים העלולים להיגרם לאם ולעובר בלידה בבית
ד"ר אילון לחמן - הנזקים העלולים להיגרם לאם ולעובר בלידה בבית
אילון לחמן 01/08/13 |  צפיות: 3898


חלק מהנשים ההרות מרגישות שהן עצמאיות מספיק ומעוניינות "להרגיש" את חווית הלידה, ולכן בוחרות ללדת בבית בלידה טבעית. בישראל מדובר במיעוט של נשים שבוחרות ללדת בבית.


למען הגילוי הנאות, בעברי עבדתי באפריקה כמה שנים ובמהלך שהותי שם, ראיתי שהלידות הטבעיות הן עם אחוז גבוה של סיבוכים, גם לאם וגם לעובר. רוב הלידות בצורה הזו אמנם נגמרות בשלום, בלי צורך בהתערבות רפואית, אבל אין אפשרות לנבא מראש היכן יהיו סיבוכים. לכן, באופן כללי, אינני ממליץ לבחור בלידה בבית, בשל הסיבוכים העלולים להיווצר הן לאם והן לתינוק. סיבוכים אלו לעתים מצריכים טיפול בחדר ניתוח.

הנזקים העלולים להיגרם לאם

במהלך לידה בבית, האם עלולה לסבול מדימום חזק, מפגיעות ברחם ואף בתעלת הלידה, מה שמצריך טיפול מיידי בבית החולים. נזק נוסף וקריטי עלול להיגרם לנשים שילדו בעבר בניתוח קיסרי ובוחרות בפעם השנייה בלידה טבעית בבית. קיים סיכון גדול שהצלקת הניתוחית תיפתח במהלך הלידה, ומקרה כזה עלול להיגמר במות העובר ואף בכריתת הרחם.

ישנן נשים הסובלות ממחלות הקשורות להריון, כמו רעלת הריון. הדבר דורש טיפול תוך כדי הריון ועל אחת כמה וכמה בלידה. נשים הסובלות ממחלות כלליות, כולל לב, ריאות וסוכרת, ההמלצה הגורפת והחד משמעית עבורן היא ללדת בבית החולים ולא בבית. מצבן עלול להחמיר בצורה קיצונית בזמן הלידה, מה שעלול להביא לנזק בריאותי גבוה לאישה. מי שבכל זאת מעוניינת ללדת בבית, הדבר מתאים רק לנשים בסיכון נמוך, הן מבחינת האם והן מבחינת העובר.

הנזקים העלולים להיגרם לעובר

לידה בבית עלולה כאמור לגרום נזק לעובר. כאשר האישה הכורעת ללדת מגיעה לבית החולים, היא מחוברת למכשיר מוניטור שבאמצעותו ניתן לקבל מידע "בשידור חי" לגבי מצב העובר – איך הוא מרגיש, אם הוא מקבל מספיק חמצן, נוזלים ואנרגיה. בבית, ברוב הלידות אין מוניטור ולא ניתן לדעת במשך כל זמן הלידה מה מצבו של העובר.

לפעמים, גם כאשר יש מוניטור בלידה בבית, ומגלים מצוקת עובר, כמו למשל שחבל הטבור כרוך סביב צוואר העובר, אין אפשרות להעניק עזרה דחופה. בבית החולים, במצב שבו חבל הטבור נמצא סביב צוואר העובר, מתבצע ניתוח קיסרי דחוף.

פרטיות קיימת גם בבית החולים – וניתן לבחור בלידה טבעית גם שם

באופן כללי, אני לא ממליץ לנשים ללדת בבית. לשם כך נבנו בתי החולים וחדרי הלידה, שכיום נותנים מקסימום פרטיות ליולדת. כמו כן, בחלק מבתי החולים ניתן לבצע לידות טבעיות לחלוטין, ללא התערבות וללא תרופות, אך תוך כדי השגחת מיילדת ובתוך תחומי בית החולים, לכל סיטואציה שתתרחש.

ד"ר אילון לחמן , בוגר הפקולטה לרפואה בטכניון ומומחה בכיר לגיניקולוגיה ומיילדות ומנתח בעל מוניטין.
אילון לחמן נחשב לרופא מהשורה הראשונה בזכות רמתו המקצועית הגבוהה והשיטות החדשניות אותן הוא מיישם בעבודתו.
הוא מנתח בכיר בבית חולים "אסותא" ומיילד באופן פרטי בבית-חולים "לניאדו".
טלפונים ד"ר אילון לחמן:
03-5462965
טל' למקרי חרום: 050-5401104


דירוג המאמר:

תגיות של המאמר:

 אילון לחמן

ד"ר אילון לחמן, רופא נשים (גניקולוגיה ומיילדות). בוגר הפקולטה לרפואה בטכניון ומומחה בתחום הגניקולוגיה ומיילדות ומנתח בעל שם ומוניטין.



 


מאמרים נוספים מאת אילון לחמן
 
איילון לחמן - מה צריך לדעת על כריתת רחם נרתיקית?
כריתות רחם הן ניתוח נפוץ בקרב נשים. ניתוח זה מתבצע דרך הבטן או הנרתיק, בהתאם לאופי הבעיה: רחם שרירני, גידולים ממאירים, דימומים שאינם סדירים, צניחת רחם ועוד.

ד"ר אילון לחמן - הנזקים העלולים להיגרם לאם ולעובר בלידה בבית
חלק מהנשים ההרות מרגישות שהן עצמאיות מספיק ומעוניינות "להרגיש" את חווית הלידה, ולכן בוחרות ללדת בבית בלידה טבעית. בישראל מדובר במיעוט של נשים שבוחרות ללדת בבית.

כל מה שצריך לדעת על הריון חוץ רחמי - ד"ר לחמן
הריון חוץ רחמי כשמו כן הוא הריון, הממוקם מחוץ לרחם. המקום השכיח ביותר זה בחצוצרה. כזכור החצוצרה מחברת את השחלה בה נמצאות הביציות לבין גוף הרחם.

מדריך ההריון של ד"ר לחמן: שבוע 11
עד סוף שבוע זה הרחם צומח ונמוש מעל עצמות האגן הקדמיות בתחתית הבטן. אורכו מקצה הראש עד העכוז הוא בערך 70 מ"מ, משקלו כ-14 ג'. בבדיקת העל קול נוכל לראות את מרכזי הסידן ברוב העצמות, נצפות אצבעות הרגליים והידיים. העור והציפורניים מתפתחים ואף מתחילה צמיחת שערות. אברי המין מראים השתנות לכוון זכר או נקבה. העובר מתחיל להניע איבריו. כליות העובר מתחילות לתפקד ולייצר שתן.

אילון לחמן - מהם הסיכונים של קרישיות יתר?
הטקסט נכתב על ידי ד"ר אילון לחמן - בוגר הפקולטה לרפואה בטכניון ומומחה בכיר לגיניקולוגיה ומיילדות ומנתח בעל מוניטין. דוקטור אילון לחמן הוא מנתח בכיר בבית חולים "אסותא" ומיילד באופן פרטי בבית-חולים "לניאדו".

אילון לחמן - מהם הסיכונים בלידה רגילה לאחר לידה קיסרית?
כאשר אישה יולדת בניתוח קיסרי ולאחר מכן נכנסת שוב להריון, ישנם מספר גורמים המשפיעים על קביעת צורת הלידה: האם תהיה זו לידה רגילה או לידה בניתוח קיסרי.

אילון לחמן - הריון בסיכון גבוה - אין סיבה לדאגה
הריון בסיכון גבוה מוגדר כהריון בו לאם או לעובר קיים סיכון בשכיחות גבוהה יותר מאשר אצל שאר הנשים ההרות. גם אם האישה ההרה שייכת לקבוצת הסיכון הגבוהה, אין צורך להיכנס לדאגה או ללחץ, כי בסופו של דבר התוצאה הסופית היא אפילו טובה יותר מאשר אצל שאר הנשים ההרות – זאת עקב המעקב הקפדני בו היא נמצאת על ידי הגורמים הרפואיים ובראשם רופא הנשים.

אילון לחמן - תופעות וסיבוכים שיכולים לקרות בזמן המחזור
המחזור היא תופעה הורמונלית המתבטאת בכך שרירית הרחם, שהתפתחה באופן ביולוגי כדי לקלוט הריון והריון לא הגיע, נושרת ומתחילה להתפתח רירית חדשה עד כדי בשלות והמחזור הבא. כמות הדימום בזמן המחזור שונה מאישה לאישה. באופן ממוצע, המחזור מגיע אחת ל 28 ימים. הכאבים מתרחשים בדרך כלל אצל נשים שטרם עברו לידה והם נובעים מכך שברגע שנוצר הדימום בחלל הרחם, שלמעשה בנוי משריר, הוא מתכווץ כדי להפריש את הדם החוצה.

ד"ר לחמן - מדוע נשים מבצעות הפסקת הריון?
הפסקת הריון איננה מהלך של מה בכך. מאחורי ההחלטה עומדות בדרך כלל סיבות לא פשוטות וגם לא מעט ביורוקרטיה. על התהליך ושיטות הביצוע, נפרט בהמשך.

ד"ר לחמן - בדיקת מי שפיר, לא לכל אחת...
15/05/12 | נשים - אחר
לא מעט נשים נתקלות בהפתעה במושג "בדיקת מי שפיר", כאשר הדיעותלגביה הן חלוקות והמידע לעיתים לא ברור לחלוטין. אז האם לעבור את הבדיקה אולא? על כך במאמר הבא.
     
 
שיווק באינטרנט על ידי WSI