דף הבית עסקים עסקים קטנים ובינוניים שיפור התנהלות העסק מול הבנקים – חוזק לעסק
שיפור התנהלות העסק מול הבנקים – חוזק לעסק
ערן רגב 06/03/14 |  צפיות: 3797

עסקים רבים כיום מנהלים מלחמות מול ספקיהם על תנאי תשלום ועלויות סחורה ושירותים, החשיבות של פן זה ידועה לכולם. ובכל זאת היחס לבנק כאל גוף נפרד משאר הספקים הינו תפיסה שגויה ומוטעית. התנהלות יעילה מול פקיד הבנק תביא לצמצום עלויות מימון ושיפור משמעותי במצבו הפיננסי של העסק. במהלך חיי העסק ייתכן מצב בו העסק יקלע לקשיים תזרימיים או לצרכי צמיחה, במצבים אלו העסק זקוק למימון חיצוני על מנת להמשיך פעילותו ובחירת האפיק המתאים והזול ביותר הינה משמעותית לצורך הצלחת העסק והגדלת רווחיותו. לכן, חשוב לקיים פגישות תקופתיות עם הבנק על מנת לבחון חלופות מימון שיפור תנאי הלוואות והורדת עמלות, כל אלו ישפרו את סעיף הוצאות המימון של העסק וישפרו את תפעול העסק. בעל עסק שמתנהל בצורה נכונה מול הבנק יהנה מתמהיל אשראי אופטימלי, עלויות מימון נמוכות יותר ויחס כללי טוב יותר מצד הבנק. הבנקים לא תמיד מוכנים לתת סיוע לעסקים קטנים ולכן אתם כבעלי עסק חייבים לעמוד על המשמר.

 

בכדי לשפר את ההתנהלות אל מול הבנק ריכזנו מספר נקודות שחשוב לזכור:

  1. התמקחו על ריביות ועמלות

    לעיתים קרובות בעלי עסקים לוקחים כמובן מאליו את הריביות והעמלות שמוצעות להם על ידי הבנקים – טעות חמורה. ישנה תחרות גדולה בין הבנקים השונים על המגזר העסקי ולכן עסקים רבים יכולים להתמקח עם הבנק על תנאי הריבית והעמלות שמוצעים ובכך לצמצם עלויות מימון ולפשר רווחיות העסק.

  2. שמירה על אמינות ושקיפות מול הבנק

    יש לעדכן את הבנק במצב העסק הן בפעילות השוטפת, הן בצרכיו העתידיים של העסק והן במצבים חריגים אליהם העסק נקלע. אמנם לא תמיד העדכונים יהיו על מצבים חיוביים בעסק אך אי דיווח על מצבים מסויימים עלול להחמיר את יחס הבנק, מעבר לכך, בדיווח על שינויים לא טובים הבנק יכול לייעץ לבעל העסק לגבי פתרונות יעילים ודרכי פעולה אפשריות במצבים אלו. שמירה על שקיפות תוביל לבסוף לצמיחת אמון הבנק בעסק ושיפור תדמית העסק אל מול הבנק.

  3. הכינו תכנית עסקית מפורטת

    על מנת לצמוח ולגדול עסק זקוק למימון חיצוני ואשראי. קבלת המימון מגיעה בדרכים רבות כאשר המקובלת ביותר הינה הלוואה בנקאית. על מנת שהבנק ישקול הצעתכם באופן רציני מומלץ להגיע עם תכנית עסקית שמפרטת את הפעילות העתידית של העסק ואת ייעוד המימון. התכנית העסקית אמורה לכלול גם את מצב העסק היום ובנוסףאת יכולתו לעמוד בתנאי המימון.

  4. הבנק מקבל בברכה את נכונותך להיעזר במומחים

    ליווי של מומחה כלכלי תעזור לבעל העסק לענות על צרכי הבנק ולהבינם בייתר קלות. עצם ההתלוות בנציג כלכלי מומחה מטעם העסק תשנה את יחסו של הבנק כלפי העסק ותאפשר קבלת תנאים עדיפים ונוחים. בנוסף, לבנקים נוח יותר להתנהל מול מומחים שמבינים את הז'רגון המקצועי ובעלי היכולת להבין בייתר קלות את הצעות הבנק ותנאיו.

  5. בנקים לא אוהבים חוסר וודאות

    חשוב ליזום פגישה עם מנהל הבנק בה יבחן מצב העסק. בפגישה זו יש להפגין ידע בכל הוצאה והכנסה שיש לעסק ולשדר שליטה. כמו כן יש לדווח על אירועים חריגים עתידיים על מנת לאפשר טיפול ראוי מצד הבנק ולהמנע משגיאות בחשבון.

  6. תכנון מסגרת אשראי אופטימלית

    בעת ניהול העסק חשוב לצפות בעיות עתידיות. אמנם לא ניתן לצפות את העתיד אבל בהחלט אפשר לעשות תכניות שמכסות על בעיות עתידיות שעלולות לצוץ בעסק. בעת תכנון המסגרת חשוב לקחת בחשבון מקרי קיצון הגיוניים בהם העסק עלול להקלע לפער תזרימי. תכנון פתרונות אלה מראש יאפשר לעסק להתמודד בצורה טובה יותר עם בעיות שעלולות לצוץ ובכך להמנע מקשיים עסקיים. יש להבין שבנקים נמנעים מלתת הלוואות לעסקים בקשיים ולכן צפיית הבעיה והכנה מראש תאפשר לעסק לקבל תנאי מימון ואשראי עדיפים מאשר אם היו מחכים לתקופה קשה ואז פונים לבנק.

  7. התנהלות מול מספר מוסדות מימון

    ישנם מוסדות נוספים מלבד הבנקים שמעניקים שירותי הלוואות לעסקים ואשראי כגון חברות אשראי, חברות ביטוח וקרנות סיוע לעסקים. ישנו יתרון משמעותי למוסדות אלו בכך שלקיחת הלוואה ממוסד חוץ בנקאיים לא משפיעה על האובליגו הבנקאי של העסק ומאפשרת פתיחת ערוץ מימון נוסף. כיום הפתרון החוץ בנקאי היעיל והטוב ביותר הינו קרן סיוע לעסקים קטנים ובינוניים שמציעה הלוואות חוץ בנקאיות בערבות המדינה. בחינת כלל אפיקי המימון תעזור לעסק לשמור על יציבות פיננסית ותצמצמם הוצאות מימון מיותרות.

 

ראינו לעיל שההתנהלות של העסק אל מול הבנק היא גורם חשוב ומשמעותי בניהולו הבריא של עסק. שיפור ההתנהלות אל מול הבנקים בעזרת הנקודות שצוינו כאן יאפשר לעסק לייעל את מצבת ההתחייבויות הבנקאיות שלו ובכך לחזק את האיתנות הפיננסית של העסק ולהגדיל את הרווחיות בעסק. עדיין מתקשים? פנו אלינו, מנועי צמיחה - חברת ייעוץ עסקי המתמחה בהתנהלות של עסקים מול הבנקים.


דירוג המאמר:

תגיות של המאמר:

 ערן רגב

ערן רגב, מוסמך במימון (MBA), מנכ"ל מנועי צמיחה - ייעוץ עסקי.



 


מאמרים נוספים מאת ערן רגב
 
שיפור התנהלות העסק מול הבנקים – חוזק לעסק
ישנן יתרונות רבים להתנהלות נכונה מול המערכת הבנקאית. התנהלות נכונה תוביל להתחזקות פיננסית של העסק ותאפשר המנעות מבעיות עתידיות כגון בעיות תזרימיות, צורך במימון לצורך צמיחה ועוד. פגישה עם מנהל הבנק ושיפור מספר מצומצם של נקודות בחשבון יפתרו בעיות אלו ושיפרו משמעותית מצבו של העסק.

הלוואה חוץ בנקאית היא מנועי הצמיחה של המשק
06/03/14 | הלוואות
עסקים רבים נמנעים תכופות מלקחת הלוואה חיצונית או לפגוע באובליגו הבנקאי שלהם אך לעיתים קרובות ישנו צורך במימון חיצוני בעקבות קשיי תזרים או צרכי השקעה וצמיחה.

פתיחת עסק, זכיינות וכל מה שבניהם
בשנים האחרונות צצה שיטה עסקית חדשה בשם זכיינות, שיטה זו מאפשרת לבצע פתיחת עסק בצורה מהירה ויעילה יותר. במאמר הבא ננסה לענות על השאלה: מהי בעצם זכיינות והאם היא מתאימה לכל אחד?

קרן תבור ויתרונות ערבות מדינה
04/03/14 | הלוואות
קרן תבור הינה גוף מקשר לקרן סיוע לעסקים קטנים ובינוניים. מטרת הקרן היא סיוע לעסקים קטנים ובינוניים שחשופים הרבה יותר לקשיים וקריסה.

מסלולי קרן סיוע לעסקים ומי זכאי להגשה
04/03/14 | הלוואות
קרן סיוע לעסקים הינה קרן תמיכה שנוצרה ביוזמה ממשלתית על ידי משרד האוצר. מטרת הקרן הינה הענקת הלוואות לעסקים קטנים ובינוניים בהתאם למגוון סיבות ובעיות. הקרן פועלת למעשה ב-2 מסלולים עיקריים: מסלול הון חוזר ומסלול השקעה.

ניהול עסק – מעשה פשוט או אתגר גדול
ניהול עסק קטן הינו אתגר גדול. ניהול נבון של עסק מצריך רכישת ניסיון לאורך זמן, וברוב המקרים מצריך גם קבלת עזרה.

בחינת מוצר, שירות וצרכי השוק
02/03/14 | מחקרי שוק
כל יזם המעוניין לפתוח עסק חייב לבחור, בראש ובראשונה, את היתכנות המוצר, שירות וצרכיה שוק שאותם הוא מעוניין לספק. יזמים רבים המבצעים בחינה נבונה וראויה של המוצר אותו הם מתכוונים לספק, יכולים להגדיל את סיכויי הצלחת העסק.

תפיסת החזון העסקי בעסק שלכם
מעטים רואים בחזון עסקי כמרכיב חשוב בהקמת עסק אך זאתי תפיסה לא נכונה. חזון מתווה את הדרך של העסק ומתווה דרך עסקית.

גיוס אשראי בקרב עסקים קטנים והקושי המתקיים בגיוס אשראי בקרב עסקים קטנים
17/02/14 | הלוואות
הדוח האחרון של הסוכנות לעסקים קטנים ובינוניים שפועלת במסגרת משרד הכלכלה מעיד על נתונים קשים של מצב המשק בכל הנוגע לגיוס אשראי. לפי נתוני הדוח, עסקים קטנים ובינוניים מדווחים על על קושי בגיוס אשראי ומימון כקושי משמעותי בניהול העסק.

ייעוץ עסקי לעסקים - הקלה על עסקים קטנים ובינוניים
קרן סיוע לעסקים הינה יוזמה של הרשות לעסקים קטנים ובינוניים אשר מטרתה להעניק הלוואות לעסקים בערבות מדינה וכך להקל על עסקים בשלבי צמיחה ובקשיים תזרימים.
     
 
שיווק באינטרנט על ידי WSI