דף הבית חוק ומשפט משפחה האם אפשר להכריח גבר או אישה להתגרש?
האם אפשר להכריח גבר או אישה להתגרש?
אלעד שניר 21/02/16 |  צפיות: 13110

הגעת להחלטה שאת/ה רוצה להתגרש, אבל בן/ת הזוג מסרב לכך. את/ה מנסה לשכנע, להסביר, אבל הצד השני פשוט לא בקטע של גירושין. האם ניתן להכריח את בן/ת הזוג להתגרש? האם יש הבדל בין הבעל לאשה בשאלת ההסכמה לגירושין? ומהי תופעת סרבנות גט? על כך במאמר שלפניכם.

גירושין של בני זוג יהודים בישראל נערכים אך ורק בבית הדין הרבני. בית הדין הרבני פוסק על פי ההלכה היהודית, ומשכך, הדין הקובע לגבי גירושין בישראל הוא הדין העברי.

על פי הדין העברי הקדום, גבר יכול לגרש אשה בעל כורחה, אך אשה לא יכולה להתגרש מגבר בעל כורחו. אולם, לפני כאלף שנה, קבעו חכמי היהדות כי גם גבר לא יכול לגרש אשה בעל כורחה, וגירושין חייבים להיות בהסכמה של שני הצדדים.

עם זאת, ישנה אפשרות להתגרש ללא הסכמה של בן הזוג כאשר מתקיימות 'עילות' גירושין. עילות גירושין הן רשימה סגורה של מקרים, בהם ההלכה רואה את הגירושין כמוצדקים ומאפשרת להתגרש ללא הסכמת בן הזוג השני ומייתרת את ההתלבטות סביב השאלה האם להתגרש.

עילות גירושין

אלו הן העילות המצדיקות גירושין:

העילות העומדות לאשה להתגרש מבעלה:

א. אם יש לבעל מום מסוכן העלול להדביק את האשה בקיום יחסי המין.

ב. אם הבעל אינו מסוגל לקיים יחסי מין.

ג. אם הבעל עקר, כלומר: איננו מסוגל להביא ילדים לעולם.

ד. אם הבעל מסרב לקיים יחסי מין [מכונה: "מורד"].

ה. אם הבעל אלים ומכה בצורה סדרתית.

ו. אם הבעל נרקומן.

העילות העומדות לבעל להתגרש מאשתו:

א. אם יש לאשה מום מסוכן שיכול להדביק את הבעל בשעת קיום יחסי המין.

ב. אם האשה לא הצליחה ללדת לאחר עשר שנות נישואין [מכונה: "עקרות"].

ג. אם האשה גורמת לו בכוונה תחילה לעבור על דיני הדת [מכונה: "עוברת על דת"].

ד. אם האשה עשתה מעשים הנחשבים בעיני בית הדין ל"מעשי כיעור".

ה. אם האשה שכבה עם גבר זר [במקרה כזה הבעל חייב לגרש ואסור לו להמשיך לחיות איתה].

בנוסף לעילות אלה, ישנה עילת 'מאיס עלי'. עילה זו מתקיימת כאשר הבעל או האשה טוענים כי בן/בת הזוג שלהם מאוס עליהם כל כך, עד כדי שאינם מסוגלים לקיים עמו/ה יחסי מין. עילה זו בדרך כלל אינה מספיקה כשלעצמה, וכדי שהיא תצדיק גירושין – יש להראות לבית הדין סיבות אובייקטיביות שיסבירו מנין נובעת תחושת המאיסות הלזו.

גירושין שלא בהסכמה – באמצעות תביעת גירושין

כאשר שני בני הזוג מעוניינים להתגרש, עליהם להגיש "בקשה משותפת לגירושין". במקרה כזה, בית הדין בדרך כלל לא יעמוד בדרכם של בני הזוג, אלא יאפשר להם להתגרש.

אולם, אם אחד מבני הזוג אינו מעוניין להתגרש, בן הזוג המעוניין להתגרש צריך להגיש "תביעת גירושין" לבית הדין. תביעת הגירושין צריכה לכלול עילה מוצדקת לגירושין; ללא עילה מוצדקת לגירושין – בית הדין לא יאפשר לבני הזוג להתגרש.

סרבנות גט

כל האמור עד לכאן נוגע לשאלה האם בית הדין יורה לבני הזוג להתגרש או לא. אולם, עצם ההוראה של בית הדין להתגרש - אינה מסיימת את הנישואין. בכדי לסיים את הנישואין, על הבעל והאשה לבצע את טקס נתינת הגט. על פי ההלכה, אי אפשר לאלץ את הבעל והאשה בצורה אלימה להשתתף בטקס הגט; האקט של הגירושין חייב להתבצע מרצונם החופשי.

למרבה הצער, הלכה זו יוצרת את התופעה המכוערת של 'סרבנות גט'. בעל או אשה יכולים לסרב להשתתף בטקס הגט, ועל ידי כך לעגן את בן הזוג במשך שנים רבות ולמנוע ממנו להמשיך לפרק ב' בחייו. כנגד הסרבן מופעלות סנקציות שונות אך לא ניתן לאלץ אותו באמצעות הפעלת כוח פיזי לבצע את טקס הגירושין.


דירוג המאמר:

תגיות של המאמר:

 אלעד שניר


 


מאמרים נוספים מאת אלעד שניר
 
האם להתגרש בלי ללכת לייעוץ זוגי מתוך רצון לשקם
01/01/17 | משפחה
אחוזי הגירושין נמצאים בעלייה מתמדת, ובני זוג רבים בוחרים לפרק את החבילה ולהתגרש. אם בעבר גירושין היו בגדר אות קלון על המתגרשים, כיום גירושין הם... קרא עוד

על הוראות חוק הוצאה לפועל
בכל הנוגע להוצאה לפועל חשוב להכיר שני מושגים ראשיים: זוכים וחייבים. זוכה הוא אדם שבידו פסק דין כספי... קרא עוד

מתי תוכל לתבוע בגין הלנת שכר?
אחד הסעדים החשובים ביותר העומדים לרשותם של העובדים בישראל הוא קבלת מלוא שכרם בזמן. על פי החוק להגנת השכר, פגיעה בזכות זו של העובד עשויה להביא לתביעות חמורות... קרא עוד

האם רשלנות רפואית מובילה לרפואה מתגוננת?
התביעות הרבות בגין רשלנות רפואית מביאות את הרופאים למצב בו הם שולחים פציינטים לאינספור בדיקות לא רלוונטיות שלא משיגות שום תועלת, כשכל מטרתם היא להגן על עצמם מפני... קרא עוד

למה הפייסבוק לא מוזכר בחוק איסור לשון הרע, ואיך בכל זאת יש תביעות על פרסומים בו
13/03/16 | כללי
חוק איסור לשון הרע, התשכ"ה-1965 מגן על זכות יסוד כבוד האדם. תפקידו של החוק להגדיר מהי לשון הרע ולאסור על השימוש בה כלפי אזרחים, עובדי ציבור ואחרים.

למה הפייסבוק לא מוזכר בחוק איסור לשון הרע, ואיך בכל זאת יש תביעות על פרסומים בו
13/03/16 | כללי
חוק איסור לשון הרע, התשכ"ה-1965 מגן על זכות יסוד כבוד האדם. תפקידו של החוק להגדיר מהי לשון הרע ולאסור על השימוש בה כלפי אזרחים, עובדי ציבור ואחרים.

הליכי גירושין בשיתוף פעולה – מציאות אפשרית?
10/03/16 | משפחה
לא אחת אנו שומעים על סכסוכי גירושין קשים. בני זוג שאהבו זה את זה מאד הופכים בגירושין לאויבים מרים. האם ניתן לעשות את זה אחרת? האם אפשר לפרק את החבילה בשיתוף פעולה ומתוך כבוד הדדי? על כך במאמר שלפניכם.

האם אפשר להכריח גבר או אישה להתגרש?
21/02/16 | משפחה
האם ניתן לכפות גירושין? מה קורה כשהצד השני מסרב להתגרש, מה הסנקציות אם בכלל? זוגיות במבחן. קרא עוד

מה השכר העדכני עבור שירותים נוטריוניים
07/10/15 | כללי
שכרו של הנוטריון הינו אחיד ונקבע על פי החוק. במאמר הנוכחי נסקור את התעריף העדכני לשנת 2015 עבור השירותים הנוטריוניים השונים.

רשלנות רפואית עקב היעדר הסכמה מדעת
הסכמה מדעת מייצגת את זכותו של המטופל לקבל החלטות באשר לטיפול רפואי שיקבל והיא מעוגנת בחוק זכויות החולה. כיצד מתאפיינת רשלנות רפואית עקב העדר הסכמה מדעת?
     
 
שיווק באינטרנט על ידי WSI