דף הבית חוק ומשפט רשלנות רפואית האם רשלנות רפואית מובילה לרפואה מתגוננת?
האם רשלנות רפואית מובילה לרפואה מתגוננת?
אלעד שניר 14/12/16 |  צפיות: 12061

התביעות הרבות בגין רשלנות רפואית מביאות את הרופאים למצב בו הם שולחים פציינטים לאינספור בדיקות לא רלוונטיות שלא משיגות שום תועלת, כשכל מטרתם היא להגן על עצמם מפני תביעה בגין רשלנות רפואית.

מהי רפואה מתגוננת?

זו הסיבה שתופעה זו זכתה לשם "רפואה מתגוננת", שהרי מטרתה אינה לעשות חסד עם החולה, אלא להגן על הרופא. הבעיה היא שבחלק מן המקרים, הטיפולים מיותרים לחלוטין ובמקרים אחרים יש צורך בטיפול, אך רופאים חוששים לבצעו מכיוון שהוא כרוך בסיכון רב עבור החולה.

תרומת התקשורת לאווירת הרשלנות הרפואית

הרפואה המתגוננת היא נזק בריאותי ואף כלכלי והיא תופסת תאוצה ויוצרת אווירה שמכונה "האווירה המדיקו לגלית". תרומתה של מערכת המשפט ושל אמצעי התקשורת לתחושה זו אינה מבוטלת. נראה כי הדרישות של אמצעי התקשורת ובתי המשפט אינם מציאותיות לפעמים.

שתיקת הרופאים מול רשלנות רפואית

נכונה הטענה שבמשך שנים הרופאים נטו לטאטא מתחת לשטיח מקרים של רשלנות רפואית ולהגן על שמם של חבריהם, תופעה שזכתה לכינוי "שתיקת הרופאים". אך גם לקיצוניות השנייה שנועדה לתקן את התופעה של שתיקת הרופאים, צריך לשים גבול שהרי רפואה אינה מדע מדויק ואין 100% ברפואה. ישנם מקרים רבים שאינם נופלים בהגדרה של רשלנות רפואית למרות הנזק שנגרם לחולה ולמשפחתו, אלו מקרים אשר בהם לא ניתן למצוא אשם אשר עליו יושת הנזק.

בדיני הנזיקין המטרה היא למצוא את הגורם אשר יהיה "מפזר הנזק" הטוב ביותר, אך ישנם אירועים להם אין אחראי וקשה לנו לקבל זאת, על אחת כמה וכמה כשמדובר ברשלנות רפואית.

דרך נוספת, בה הרופאים מנסים להתגונן מפני תביעות הינה באמצעות עודף של רישום רפואי, הכול כדי למנוע את האופציה לתביעה בגין רשלנות רפואית. יש לציין, כי במקרים מסוימים, הרפואה המתגוננת מונעת רשלנות רפואית מכיוון שבכל התלבטות באם לשלוח חולה להיבדק, הרופא יחליט לבצע את הבדיקה, כך ניתן לאבחן מחלות בשלב מוקדם ולמנוע נזק עתידי.

אבל לא תמיד זה כך, ישנם מקרים בהם במקום למצוא את שורש הבעיה, המטופל נשלח לבדיקות מיותרות אשר מבזבזות זמן יקר בו עדיף היה שהרופא יחשוב ויתייעץ לגבי בעייתו הקונקרטית של החולה.

כיצד הנזק הכלכלי משליך על בריאות הציבור?

בנוגע לנזק הכלכלי, הוא לא נשאר בתחום הכספי בלבד שכן הוא מביא למצב בו קופות החולים מסרבות לאשר בדיקות מטעמים פיננסיים. כך, חולה אשר באמת נזקק לטיפול עשוי למצוא את עצמו מסורב לקבל מימון עבור טיפול זה. זאת אומרת, ההשלכה של הנתון הכלכלי היא על חשבון בריאותם של חולים אחרים והיא הופכת את הרפואה המתגוננת, אותה יצר החשש מתביעת רשלנות רפואית, לנזק חי וקיים עבור חולים רבים. באופן אירוני, דווקא הרפואה המתגוננת שתפקידה למנוע רשלנות רפואית, מכניסה את הרשלנות הרפואית מן הדלת האחורית.

האם עודף מידע באינטרנט מגביר את החשש מתביעות בגין רשלנות רפואית?

הבדיקות היקרות מביאות לבזבוז של מיליארדי שקלים. ראשיתה של התופעה היא בארצות-הברית, אשר תושביה ידועים בחיבתם לתביעות בגין רשלנות רפואית. גם בארץ, גדלים מימדי התופעה שכן חולים רבים חשופים למידע רב באינטרנט ולעיתים נוצרת התחושה כאילו הם יודעים על מחלתם יותר מאשר הרופאים. לרופאים אין כוח להתמודד עם דרישות החולים ועם תביעות בגין רשלנות רפואית שיבואו בהמשך ולכן הם שולחים אותם לבדיקות המיותרות. בנוסף, הכסף לבדיקה לא יוצא מכיסו של הרופא אלא מכספי הקופה וכך קל יותר לשלוח את החולים.

בשורה התחתונה, ככל שנדמה בעניין זה לארצות הברית, כך יושפעו בעתיד מחיריהם ואיכותם של הטיפולים המוענקים בארץ.

* צריך ייעוץ ברשלנות רפואית? דע מהן זכויותיך – פורום משפטי: פורום רשלנות רפואית


דירוג המאמר:

תגיות של המאמר:

 אלעד שניר


 


מאמרים נוספים מאת אלעד שניר
 
האם להתגרש בלי ללכת לייעוץ זוגי מתוך רצון לשקם
01/01/17 | משפחה
אחוזי הגירושין נמצאים בעלייה מתמדת, ובני זוג רבים בוחרים לפרק את החבילה ולהתגרש. אם בעבר גירושין היו בגדר אות קלון על המתגרשים, כיום גירושין הם... קרא עוד

על הוראות חוק הוצאה לפועל
בכל הנוגע להוצאה לפועל חשוב להכיר שני מושגים ראשיים: זוכים וחייבים. זוכה הוא אדם שבידו פסק דין כספי... קרא עוד

מתי תוכל לתבוע בגין הלנת שכר?
אחד הסעדים החשובים ביותר העומדים לרשותם של העובדים בישראל הוא קבלת מלוא שכרם בזמן. על פי החוק להגנת השכר, פגיעה בזכות זו של העובד עשויה להביא לתביעות חמורות... קרא עוד

האם רשלנות רפואית מובילה לרפואה מתגוננת?
התביעות הרבות בגין רשלנות רפואית מביאות את הרופאים למצב בו הם שולחים פציינטים לאינספור בדיקות לא רלוונטיות שלא משיגות שום תועלת, כשכל מטרתם היא להגן על עצמם מפני... קרא עוד

למה הפייסבוק לא מוזכר בחוק איסור לשון הרע, ואיך בכל זאת יש תביעות על פרסומים בו
13/03/16 | כללי
חוק איסור לשון הרע, התשכ"ה-1965 מגן על זכות יסוד כבוד האדם. תפקידו של החוק להגדיר מהי לשון הרע ולאסור על השימוש בה כלפי אזרחים, עובדי ציבור ואחרים.

למה הפייסבוק לא מוזכר בחוק איסור לשון הרע, ואיך בכל זאת יש תביעות על פרסומים בו
13/03/16 | כללי
חוק איסור לשון הרע, התשכ"ה-1965 מגן על זכות יסוד כבוד האדם. תפקידו של החוק להגדיר מהי לשון הרע ולאסור על השימוש בה כלפי אזרחים, עובדי ציבור ואחרים.

הליכי גירושין בשיתוף פעולה – מציאות אפשרית?
10/03/16 | משפחה
לא אחת אנו שומעים על סכסוכי גירושין קשים. בני זוג שאהבו זה את זה מאד הופכים בגירושין לאויבים מרים. האם ניתן לעשות את זה אחרת? האם אפשר לפרק את החבילה בשיתוף פעולה ומתוך כבוד הדדי? על כך במאמר שלפניכם.

האם אפשר להכריח גבר או אישה להתגרש?
21/02/16 | משפחה
האם ניתן לכפות גירושין? מה קורה כשהצד השני מסרב להתגרש, מה הסנקציות אם בכלל? זוגיות במבחן. קרא עוד

מה השכר העדכני עבור שירותים נוטריוניים
07/10/15 | כללי
שכרו של הנוטריון הינו אחיד ונקבע על פי החוק. במאמר הנוכחי נסקור את התעריף העדכני לשנת 2015 עבור השירותים הנוטריוניים השונים.

רשלנות רפואית עקב היעדר הסכמה מדעת
הסכמה מדעת מייצגת את זכותו של המטופל לקבל החלטות באשר לטיפול רפואי שיקבל והיא מעוגנת בחוק זכויות החולה. כיצד מתאפיינת רשלנות רפואית עקב העדר הסכמה מדעת?
     
 
שיווק באינטרנט על ידי WSI