דף הבית בידור ופנאי מוסיקה 1559לוציה די למרמור-דוניצטי-האופרה הישראלית
1559לוציה די למרמור-דוניצטי-האופרה הישראלית
ELYBIKORET 19/01/17 |  צפיות: 2972

1559לוצ'יה דילמרמור-דוניצטי-האופרה הישראלית

צילומים-אלי ליאון

האופרה הישראלית מציגה כעת את האופרה 'לוצ'יה די למרמור 'מאתדוניצטי.האופרה הציגה כבר הפקה זו בשנת 2012 וכעת מוצגת מחדש עם צוות זמרים,מנצחועוד אחרים.

ראיתי את האופרה בשני הרכבים שונים בבכורה וערב לפני זה.הזמריםבשני ההרכבים היו טובים מאוד פרט לזמר ששר את ארתורו-החתן של לוצ'יה –יוסףארידן שהיה לו תפקיד קטן ביותר והופיע בשני ההרכבים.

כמובן שלכל אחד מהזמרים ישאתהגוונים שלו וקול בגוון אחר, כאשר לכל מאזין העדפות משלו בהתאם לטעמו, אך לו היתיצריך לבחור איזה הרכב לשמוע היתי בוחר את ההרכב שהופיע לא בבכורה (הילה בג'יו בתפקיד לוצ'יה). ולו רק בגללארית השגעון שביצועה על ידי הילה בג'יו ריגשה אותי ביותר, דבר שלא קרה כך כאשרבוצעה על ידי מריה חוזה מורנו.הילה האריכה את הטונים הארוכים עד קצה גבול יכולתה שנתנו לאריה הארוכה כ20דקות ביצוע ויופי מרגשים במיוחד.סיבה שניה להעדפה זו היתה שבהרכב זה שמענוקולות של זמרים מקומיים שלא נפלוביופיםמהקולות של האורחים.

האופרה מבוססת על רומן –"הכלה מלמרמור" מאת וולטר סקוט שהיה הסופר הלאומישל סקוטלנד וההסטוריון הטוב ביותר שלה, כשכותב הליברית היה סלוודורה קמרנו.הרומניםשהוא כתב שימשו כהשראה לכתיבת הרבה אופרות כאשר גם רוסיני ואחרים השתמשובהם.

אם אני משוה את שני ההרכבים, ההרכבבבכורה יצר אופרה עם קולות קצת מתכתייםבהתחלה וקולניים יתר על המידה ומנוקרתבמקצת, בעוד בערב הראשון היתה זו אופרהרומנטיתעם קולות חמים ומרופדים יותר.כל זה נבע גם משילוב הקולות השונים בשני ההרכבים כאשר בערב הראשון הוא היה נהדר ,מתואם ומוצלח יותר.

הפקה זו נוצרה במקור עבור ביתהאופרה של אוביידו.ביים אמיליו סאחי ובמאי המחדש היה חאווייר אולסיה.הבימוי היהסטאטי ביותר והורגש שלבמאי היו חסרים רעיונות והשראה או נכון יותר לא הרגיש צורך להשתמש בהם.

העמדת הזמרים בסצינות השונות לא יצרו תמיד תמונות יפות כי הם בדרך כלל עמדובמקוםאחד ושרו.

לאור המוסיקה היפה נאמר לי כי זו היתה כוונת הבמאי כדי שהבימוי לא ימשוךאת תשומת לב הקהל על חשבון המוסיקה...

התפאורה שעיצבה אנריקה בורדוליניהיתה יפה אך היא לא התחלפה לאורך כל האופרה.כשהיה מעבר ממקום אחד לשני כדי שיהיהבכל זאת שינוי כל שהוא השתמשו בין השארבדברים פעוטים כגון שטיח אדום שהוסר במעבר למקום האחר.

עיצוב התאורה היה כזה שבערב הראשון הבמה היתה חשוכה יתר על המידה כאשרהיא השתפרה בבכורה.בנוסף, בשני הערבים היה סינוור בלתי נסבל שהפריע לעיניים שלהקהל בתחילת האופרה ופחות בסיומה.המעצב אדוארדו בראוו התחשב באפקט בלבד ולאבקהל.

האופרה מתרחשת בסקוטלנד.זאת טרגדיה בה מעורב משולש של שני גברים ואישהאחת.ובה בסופו של דבר בעלי התפקידים ראשיים מתאבדים ,נרצחים אומשתגעים.

אחיה של לוציה –אנריקו משיקולים כלכליים בעיקר רוצה לחתן את אחותו עםארתורו בחושבו כי רק חתונה כזו יכולה להציל אותו מחורבן כלכלי טוטלי.לוצ'יה מאוהבתבאדגרדו.היא אינה יכולה להשלים עם חתונה כזו ולאחר החתונה רוצחת את בעלה, משתגעתומתה.

דוניצטי כתב משך חייו כ 60 אופרות אך לא כולם מבוצעות.רקאופרות ספורות שלו מבוצעות לעתים קרובות.הוא לאהתחשב בכתיבת המוסיקה בנשים –הסופרניות שלו ועשה את שירתן קשה ביותר.לא כל זמרתסופרן מסוגלת לשיר את התפקיד שדוניצטי כתב לה.באופרה לוצ'יה די למרמור שרה סופרן שחייבת להיות בעלת קול קולורטורימיוחד כדי לבצע את כל העליות הגבוהות והסילסולים שהתפקיד דורש.הילה בג'יו עשתה זאתבצורה מרשימה.

אין באופרה זו קטעים מיותרים ובכל זאת ברוב ההפקות בגלל אורכה לא מבוצעיםקטעים רבים.המנצח דניאל קלגרי שהדריך את התזמורת והסולנים היטב,הכניס בהפקה זו אתכל הקיצוריםשנהוג להשמידם וכך שמענו אתכל המוסיקה שדוניצטי כתב ,כאשר האופרה כולל ההפסקה נמשכה מעל לשלוששעות.

מאחר והמוסיקה מקסימה,זמן הזה עבר מבלי שהקהל הרגיש בכך.המקהלה בהדרכת איתןשמייסר היתה טובה מאוד,התזמורת היתה נהדרת והניצוח מעולה.

לאור המוסיקה היפה,הביצוע הטוב של הזמרים, המקהלה והתזמורת, היה זה ערבנהדר ומומלץ ביותר.

 

נכתב על ידי elybikoret , 18/1/2017 09:12

אלי ליאון [email protected] www.elybikoret.022.co.il 03-6856786
0542493488
עיתונאי-מבקראמנות
תיאטרון,מחול,מוסיקה,קולנוע,פנאי

חבר אגודת העתונאים של תל אביב
ותא המבקריםשליד האגודה
מנהל קהילות התרבות והפנאי-אתר מוטקה מבקר תרבות בדעתון,עסקים,קפה דהמרקר,הפורטל שלנו,פרשן, WORDPRESS


דירוג המאמר:

תגיות של המאמר:

 ELYBIKORET

אלי ליאון-ELYBIKORET



 


מאמרים נוספים מאת ELYBIKORET
 
1822דב נבון-תיאטרון תמונע
12/07/20 | תיאטרון
הצגת יחיד

1823 הכוזרי-תיאטרון תמונע
10/07/20 | תיאטרון
עפי ספר של יהודה הלוי

1821 הבן- תיאטרון הקאמרי
27/06/20 | תיאטרון
מחזה מרגש ביותר

1818אלף לילה ולילה-תיאטרון יפו
30/05/20 | תיאטרון
4 מתוך סיפורי אלף לילה ולילה

1816אורית וולף דוד דאור-מסע בשניים
24/03/20 | מוסיקה
שירים מאלבום ובכלל

1813שבילי הזמן
01/03/20 | מוסיקה
סולן פסנתרן צעיר מעולה

1811אורית וולף-לימור עובד
15/02/20 | מוסיקה
קונצרט נפלא

1810ג'נטלי-מחזמר בתיאטרון חיפה
13/02/20 | מוסיקה
מחזמר על הפליה .רוב השחקנים כההי עור

1809חלבה בטעם מלבי-אחוה
09/02/20 | עיצוב
טעם שלא קיים בעולם בחלבה יחודי לאחוה

1808רומאו ויוליה-בלט מוסיקה פרוקופייב
08/02/20 | מוסיקה
ביצוע בולשוי בלט
     
 
שיווק באינטרנט על ידי WSI