דף הבית בידור ופנאי תיאטרון 1604שק שינה-תיאטרון דימונה
1604שק שינה-תיאטרון דימונה
ELYBIKORET 18/08/17 |  צפיות: 2794

1604שק שינה-תיאטרון דימונה צילומים-יחצןן
אמש נסעתי במיוחד לדימונה כדי לראות הצגהבשם'שק שינה'שהוצגה על ידי תיאטרון דימונה.
התיאטרון הוקם בשנת 2009 במסגרתפרויקט'מעבדות תרבות'במימון מפעל הפיס כדי לעודד היצירה התרבותית בפריפריה.יחד עםתיאטרון זה הוקמו באותה מסגרת עוד ארבעה תפעלי תרבות בישובים אחרים בפריפריה.
הפרויקט בדימונה  הצליח למשוך אליו כמהשחקנים להתגורר בדימונה אך היום -לפחות בהצגה שראיתי -רוב השחקנים למדו בבית הספרגודמן בבאר שבע .יש גם שחקנים הבאים מתל אביב.
למרות שעברו מאז 18 שנה מעטים בקהל הרחביודעים שבדימונה קיים תיאטרון פורה המעלה כמה הפקות בשנה. התיאטרון הוביל למהפך תרבותי אמיתי לא רקבדימונה אלא באזור הדרום כולו. ב2011 בעזרת מפעל הפיס  וגורמים אחרים כוללהעיריה נבנה לתיאטרון אולם המכיל 120 מקומות
מטרת התיאטרון היתה והיא גם היום להרגיל אתהקהל לצרוך תרבות ולהתענין לא רק בהצגות מסחריות קלילות אלא להפיק הצגות המתחיחסותלסביבה המקומית ולשתף עד כמה שאפשר יוצרים מקומיים בעשיה מקומית ולאפשר לכשרונותלהתפתח ולעסוק ביצירה איכותית במקום.
במשך השנים התחלפו מספר מנהלים בתיאטרוןוהיום המנהל האמנותי שלו הנו אורי וידיסלבסקי שכתב את המחזה 'שק שינה' שראית.י הואכתב את המחזה ביחד עם נעמה שפירא.המחזה מבוסס על סיפור מאת פרופסור אבי בסר.
הסיפור למרות היותו דמיוני מבוסס עלאירועים שקרו לסופר במשך חייו.דני היום פרופסור בילה שנה בפנימיה בשדהבוקר. היום אחרי שעברו כ 33 שנה מאז הוא שכח אתמה שעשו לו שם הילדים שבפנמיה.
התלמידים מקיימים ביניהם עד היום קשרבווטסאפ ומזמינים את דני למפגש מחזור. במפגש מתפתח דו שיח בין הפרופסור והילדיםלשעבר ומעלים זכרונות.
הם מזכירים לו מה עשו לו אז וביחוד מקרהשהכניסו אותו לשק שינה ובעטו בו ללא רחמים. מתברר שמאז יש לילדים טראומה מהמקרה והםהצטערו מאוד על שעוללו לו. הפרופסור שכח מהטראומה שלו שהיתה לו והיוםמוכן לשכח הכל אך זה אינו עוזר לילדים להפטר מהטראומה שסובלים ממנה מאז.
הילדים של אז חזרו היום על הפצעים הישניםוענין הסליחה שהציע הפרופסור מעוררת אצם שאלות.איך סולחים,מתי סולחים ומדוע סולחיםלהםאולי  רק כדי להשקיט את המצפון.

המקרה המתואר מאוד מקובל בין ילדים .הילדיםהם אכזריים כלפי ילדים אחרים,אך מעטים מהם, אם בכלל ,סובלים כל כך הרבה שניםממעשיהם כשהיו ילדים.
פרופ בסר שהגיע היום לדרגת משנה לנשיאבמכללת ספיר השתחרר מזמן מהטראומה ולא זכר את המקרה עד שהזכירו לו .מתברר לושהתוקפים נפגעו יותר מהקורבן.זאת אולי אות אזהרה  לילדים אחרים המתנהגים כך עםחבריהם החריגים במשהו בבית הספר.
שאלתי את עצמי מדוע הסכים הפרופסור לפגישה כאשר הוזמן אם שכח מהמקרה.מדוע רצה לפגוש אותם פעם נוספת.פרופסור שזה המקצוע שלולא נתן תשובה ברורה במחזה.
כאשר הוא סולח לחבורה הם מקבלים זאתכהתרפסות .כרצון הפרופסור, שהצליח יותר מהם דהיינו הוא פרופסור והם נשארוכלומניקים,לפאר את עצמו.
כהתנגדות לסליחה באה הכח-הבריונות.הם שכחואת אמרה"לא בכח אלא במח" כנראה קשה לשנות את נפש האדםוהתנהגותו.
ההפקה מענינת.הבימוי מדוייק ,מחזיק את הקהלבמתח.הסצינות קצרות ולא מתמשכות. השחקנים מבצעים את תפקידיהם על הצד הטובביותר. חבל רק שדף ההצגה לא מפרט שמות השחקניםבציון התפקידים שגילמו. אישית הכרתי רק שניים מהם שראיתי בהזדמויותאחרות כאשר למדו בתל אביב. לא אתיחס רק אליהם כי רוכש אני כבוד לכולםואינני רוצה לקפח מישהו רק בגלל שאיני מכיר אותו והתיאטרון לא מצא לנכון לציין בדףמי שיחק מה. אמנם אפשר להתענין ולשאול,אך הקהל הרחבזכאי לקבל נתונים אלו כדבר המובן מאליו. זה גם מכבד את השחקנים שהשקיעו רבות בגילוםהתפקיד.
זאת תופעה נפוצה בהרבה מקומות היום ולמרותשרבים כתבו על כך אין כל התיחסות וכבוד לשחקנים המשחקים.
בהתחשב במקום ההצגה והאמצעים הלא רביםשעמדו לרשות ההפקה ,הצליח התיאטרון להפיק הצגה המעוררת למחשבה,אינה פוטרת בעיהואינה מציעה פטרון אך ממריצה את הילדים,שאין להתיחס אל השונה, החריג, הלא 'משלנו',בהרחקה,בהתנכלות לו,בזאת שמבודדים אותו ,מעליבים אותו. כל הילדים זכאים ליחס שווה בינם לבין עצמםובינם לבינינו.
אורי כתב גם את המוסיקה.עיצבו את הוידאוארט והתאורה ניקו ציבולסקי-סטודיו נדרימה.התלבושות היום יומיות והאותנטיות עצבה יחדעם האביזרים המעטים שהיו על הבמה מיכל קפלוטו.
לראות או לא לראות:שמח שנסעתי לדימונהוראיתי שיש תרבות יפה וענפה לא רק בתא -'הפרובינציה',אלא גם בדימונה-'המרכז' כפישאמרו והרגישו המקומיים.מומלץ ביותרנכתבעל ידי elybikoret-אלי ליאון,11/8/2017 10:05אליליאון [email protected] www.elybikoret.022.co.il 03-6856786
0542493488
עיתונאי-מבקראמנות
תיאטרון,מחול,מוסיקה,קולנוע,פנאי חבר אגודת העתונאים של תל אביב
ותא המבקרים שליד האגודה
מנהלקהילות התרבות והפנאי-אתר מוטקה מבקר התרבות של דעתון ושל הפורטל שלנו מבקר תרבות גם בעסקים,ק. דה מרקר,תפוז,פרשן WORD PRESS


דירוג המאמר:

תגיות של המאמר:

 ELYBIKORET

אלי ליאון-ELYBIKORET



 


מאמרים נוספים מאת ELYBIKORET
 
1822דב נבון-תיאטרון תמונע
12/07/20 | תיאטרון
הצגת יחיד

1823 הכוזרי-תיאטרון תמונע
10/07/20 | תיאטרון
עפי ספר של יהודה הלוי

1821 הבן- תיאטרון הקאמרי
27/06/20 | תיאטרון
מחזה מרגש ביותר

1818אלף לילה ולילה-תיאטרון יפו
30/05/20 | תיאטרון
4 מתוך סיפורי אלף לילה ולילה

1816אורית וולף דוד דאור-מסע בשניים
24/03/20 | מוסיקה
שירים מאלבום ובכלל

1813שבילי הזמן
01/03/20 | מוסיקה
סולן פסנתרן צעיר מעולה

1811אורית וולף-לימור עובד
15/02/20 | מוסיקה
קונצרט נפלא

1810ג'נטלי-מחזמר בתיאטרון חיפה
13/02/20 | מוסיקה
מחזמר על הפליה .רוב השחקנים כההי עור

1809חלבה בטעם מלבי-אחוה
09/02/20 | עיצוב
טעם שלא קיים בעולם בחלבה יחודי לאחוה

1808רומאו ויוליה-בלט מוסיקה פרוקופייב
08/02/20 | מוסיקה
ביצוע בולשוי בלט
     
 
שיווק באינטרנט על ידי WSI