דף הבית בידור ופנאי מוסיקה 1647דון קרלו-אופרה מאת ורדי באופרה הישראלית
1647דון קרלו-אופרה מאת ורדי באופרה הישראלית
ELYBIKORET 15/03/18 |  צפיות: 2616

 

1647דון קרלו-אופרה מאת ורדי צילומים-יחצ'ן דון קרלו-קרלוס הנה אופרה שורדי כתב בשתי גרסאות. בהתחלה הוא כתב את הגירסה הצרפתית בצרפתית עבור האופרה בפריזשהצגת הבכורה שלה התקימה בשנת 1867 בפריז . אופרה זו היתה בת 5 מערכות וכפי שהיה נהוג אז בפריז היה בה גםבלט?האופרה נקראה דון קרלוס. לאחר מכן ורדי עשה בה שינויים ,מחק את המערכה הראשונה כולה-ישהאומרים שהיא היפה מבין כל המערכות-, קיצר אותה ל4 מערכות,הוריד את הבלט  ועשהשינויים קטנים אחרים לא משמעותיים. זו הגירסה האיטלקית שנקראת דון קרלו ואותה אנו שומעים כעת באופרההישראלית. הבכורה שלה נערכה 17 שנה מאוחר יותר דהיינו ב1884 והיא נערכה בלהסקלה די מילנו . ליברית האופרה נכתב על ידי ז'וזף מרי וקאמיל דו לוקל עפ'י המחזהדון קרלוס שכתב שילר. זאת אחת האופרות ההיסטוריות של ורדי והנושא שלה היחסים בין המלך הספרדי פיליפ  השני  לבנו קרלוס ונסיכת צרפת אליזבת דה ולואה שאהבה את קרלוס אךנישאה לאביו  כתוצאה מהסכם שלום בין צרפת לספרד.אליזבת המלכה לוקחת זאת בקלותונאמנה למלך בעלה ,אך קרלו לוקח זאת קשה ביותר. ורדי רצה לעשות דרמה דרך המוסיקה והצליח בכך בגדול. בכמה מהאופרות שלו ורדי עסק בעמים במצוקה כמו שהוא עוסק באופרהזו.הנה כמה דוגמאות: נבוקו,מקבת,הלומברדים  ועוד. האופרה הוצגה בארץ לראשונה  בשנת 2006. זאת אופרה הארוכה ביותר שורדי כתב גם אחרי שקיצר אותה ובגלל זהאינה מוצגת לעתים קרובות הגירסה המוצגת כעת בארץ אורכה שלוש שעות וארבעים כולל הפסקה אחתואתנחתאות קצרות בין המערכות להחלפת תפאורה. ההפקה הפעם הנה בשיתוף עם בתי אופרה של בילבאו,סויליה ,אוביידוופסטיבל טנריף. ניצח על האופרה דניאל אורן כהרגלו בתנועות רחבות ידים והוצאתקולות תוך כדי ניצוח שהפעם היו מעטות מאוד אך בכל זאת נשמעו בשורותהראשונות. הכנת התזמורת היתה מצויינת והיא נשמעה מעולה. כרגיל היתה זו התזמורת הסימפונית ראשון לציון-תזמורת האופרהשהיתה הפעם בהרכב מתוגבר בעיקר כלי נשיפה כנדרש. האופרה כולה נעה בין סצינות המוניות שהפעם היו מרשימות ביותר,עםמקהלה גדולה מצויינת-מקהלת האופרה הישראלית עם המנצח איתן שמייסר,לבין סצינותאינטימיות בהן השתתפו מקסימום שנים שלושה משתתפים. הסצינות ההמוניות היו מרשימות ביותר. בדרך כלל באופרה יש אהבה בין הטנור לסופרן כאן היתה חברות ביןהבאס לבריטון ומוטיב החברות חזר לאורך כל האופרה. זאת היתה חברות אמיתית כאשר בסופו של דבר טובת המדינה גברה עלהחברות. באופרה רודריגו חברו של קרלו-יורש העצר הנו קולו של ורדי בעצמושדגל בחופש. רודריגו מנסה לשחרר את העם הפלנדרי  שהיה תחת הדיכוי הספרדיולמען מטרה זו הוא  מוכן להקריב את חייו. פיליפ המלך מתברר באופרה כאדם אנושי ,למרות אכזריותו,אךאומלל. בזמנו פיליפ היה השליט החזק ביותר בעולם ועבורו המדינה היתה מעלהאהבה.הוא מתחתן עם אליזבת לא מתוך אהבה אלא כדי לשמור על האינטרס של ממלכתו.הואהאדם הבודד ביותר מכל הדמויות באופרה.הוא מדכא את כולם ושולט על כולם. בתור אב אכל מרור.בתור בעל יסורים. בסצינה שבינו לבין האינקויזיטור הגדול, באחרון אין שום דבר אנושיוהוא משתמש בכנסיה ובכוחו כדי לדכא את העם. מענין שספרד והדרמה הספרדית משכו את מלחיני העולם לכתוב אופרותעל כך ,אך אם מתבוננים היטב רואים שאין מלחינים ספרדיים שכתבו אופרות  שאנו יודעיםעליהן.כנראה שהם היו עסוקים יותר במה שהעם אהב וכתבו זרזואלות-סוג של מחזמר ספרדי-ולא התענינו בכתיבת אופרות. התפאורה באופרה מרשימה  ויפה ביותר. היא משתנה בכל סצינה ועוצבהעל ידי קרלו צ'נטולאביניה. התלבושות בשלל צבעים ובסיגנון התקופה נהדרות ועוצבו על ידי חסוסרואיז. התאורה הטובה מאוד עוצבה על ידי וולפגנג פון צובק התרגום לעברית של הכיתוביות שהוקרנו נעשה ע'י ישראל אובל והיוכרגיל נהדרות ומלאכת מחשבת. באופרה מופיעים שני הרכבים.ראיתי את שניהם והם היו טובים מאודאך בגדול יכול אני לומר כי נהנתי יותר מההרכב השני פרט לאליזבת ששרה בקאסט הראשון-אירה ברטמן שהיתה מעולה לעומת יוליה אלכסייבה ששרה בקסט השני ולא הרשימה לא בקולהולא במשחקה. רודריגו-יונוץ פאסקו  היה בעל קול חם יותר בהשואה עם חואן חסוס רודריגזששר בהרכב הראשון . קטבאן קמוקלידזה כאבולי הרשימה אותי יותר  מיודית קוטאסי ששרהבקאסט הראשון.שתיהן האהבה הוציאה אותן מדעתן והן בגדו בחברה טובה-המלכה כאשר גנבואת תכשיטיה כדי לנסות לסכסך. .מלך פיליפ -אינסונג סים שראיתי היה טוב מאוד, בעל קול נעיםלאוזן ומשחק נהדר. שני האינקויזיטורים ג'ורג' אנדגולאדזה ואיבגן אורלוב היו בעליקול באס מרשימים. הבימוי ג'נקרלו דל מונקו והמחדשת שרה סקינזי היה  לדעתי  מאודשיגרתי  וסטאטי כאשר כמעט כל הזמרים שרו רוב הזמן בעמידה מבלי לזוז מהמקום כוללהמקהלה הגדולה והנהדרת. לראות או לא לראות:מוסיקה יפה,ביצוע טוב מאוד.תפאורה יפה.ארוך אךכדאי מאוד לראות.נהנתי וממליץ ביותר.הפקה מוצלחת מאוד.נכתבעל ידי elybikoret-אליליאון , 11/3/2018 23:51 אלי ליאון

[email protected]

www.elybikoret.022.co.il

03-6856786
0542493488
עיתונאי-מבקר אמנות
תיאטרון,מחול,מוסיקה,קולנוע,פנאי

חבר אגודת העתונאים של תל אביב
ותא המבקרים שליד האגודה
מנהלקהילות התרבות והפנאי-אתר מוטקה

מבקר התרבות של דעתון ושל הפורטל שלנו

מבקר תרבות גם בעסקים,ק. דה מרקר,תפוז,פרשן

WORDPRESS


דירוג המאמר:

תגיות של המאמר:

 ELYBIKORET

אלי ליאון-ELYBIKORET



 


מאמרים נוספים מאת ELYBIKORET
 
1822דב נבון-תיאטרון תמונע
12/07/20 | תיאטרון
הצגת יחיד

1823 הכוזרי-תיאטרון תמונע
10/07/20 | תיאטרון
עפי ספר של יהודה הלוי

1821 הבן- תיאטרון הקאמרי
27/06/20 | תיאטרון
מחזה מרגש ביותר

1818אלף לילה ולילה-תיאטרון יפו
30/05/20 | תיאטרון
4 מתוך סיפורי אלף לילה ולילה

1816אורית וולף דוד דאור-מסע בשניים
24/03/20 | מוסיקה
שירים מאלבום ובכלל

1813שבילי הזמן
01/03/20 | מוסיקה
סולן פסנתרן צעיר מעולה

1811אורית וולף-לימור עובד
15/02/20 | מוסיקה
קונצרט נפלא

1810ג'נטלי-מחזמר בתיאטרון חיפה
13/02/20 | מוסיקה
מחזמר על הפליה .רוב השחקנים כההי עור

1809חלבה בטעם מלבי-אחוה
09/02/20 | עיצוב
טעם שלא קיים בעולם בחלבה יחודי לאחוה

1808רומאו ויוליה-בלט מוסיקה פרוקופייב
08/02/20 | מוסיקה
ביצוע בולשוי בלט
     
 
שיווק באינטרנט על ידי WSI