דף הבית בידור ופנאי תיאטרון ביקורת: פרויקט לאראמי - מחזה נוקב ומרגש המשחזר את רצח סטודנט אמריקני בשל היותו הומוסקסואל - בית צבי
ביקורת: פרויקט לאראמי - מחזה נוקב ומרגש המשחזר את רצח סטודנט אמריקני בשל היותו הומוסקסואל - בית צבי
חיים נוי 29/05/19 |  צפיות: 3535

ביקורת: פרויקט לאראמי -  מחזה נוקב ומרגש המשחזר את רצח סטודנט אמריקני בשל היותו הומוסקסואל - בית צבי

מאת חיים נוי

כיצד הפכה עיירה אמריקנית שלווה לזירת רצח מתוך שנאה להומוסקסואלים, זה הבסיס למחזה "פרויקט לאראמי"  העולה בבית צבי. מדובר במעין הצגה דוקומנטרית המשחזרת את רצח השנאה, המשפט ובמרכזו התייחסות התושבים לרצח שעורר טלטלה עזה בארה"ב וגם בעולם בשנת 1998.

המחזה נכתב בידי מוזס קאופמן וחברי התיאטרון הטקטוני של ניו יורק, שיצאו לראיין את תושבי העיירה ואת העדים בפרשה והתוצאה כפי שהעלה הבמאי גמא פריד היא הצגה נוקבת ומרגשת , המנסה להאיר את הנסיבות של הרצח המזעזע בעיירה האמריקנית.

מת'יו שפרד היה סטודנט בן 22 כאשר נתקל בשני רוצחיו במסבאה מקומית. הם הסיעו אותו טרמפ וכאשר הבינו כי מדובר בבחור הומוסקסואל, חטפו אותו , שדדו אותו וכפתו אותו לגדר בדרך צדדית ושם הכו אותו באכזריות והתעללו בו עד שמת מפצעיו הקטלניים, מספר ימים לאחר מכן. את הגופה גילה אחד התושבים שסבר תחילה כי מדובר בדחליל, עד שהתברר כי זהו תושב המקום. העדים תיארו כי כל פניו של הסטודנט היו אדומות מהדם שניגר עליהם, למעט חלקים לבנים על הפנים, סימני הדמעות שנקוו עליהם.

המשטרה עצרה את שני הנאשמים, לאחר שנתגלו נעליו וארנקו של הנרצח במכוניתם.  כאשר שכב שפרד בבית החולים היו תגובות נסערות ברחבי העולם והיו משמרות תמיכה והודלקו נרות כדי להעלות לדיון ציבורי את נושא פשעי השנאה והיחס כלפי הומוסקסואלים.

הנאשמים נידונו לשני מאסרי עולם מצטברים. אחד מהם שלא הודה, הורשע וכמעט נידון לעונש מוות, אך הוריו של הסטודנט ביקשו לגזור גם עליו שני מאסרי עולם מצטברים, זאת בנימוק שנתנו לו חיים לזכר אדם אחר שלא יזכה לחיות יותר.

שנתיים ערכו חברי קבוצת התיאטרון תחקיר בקרב התושבים והתוצאה הייתה מחזה מטלטל ונוקב.

השחקנים המוכשרים בבית צבי מגלמים את כל הדמויות ומעניקים לצופים חוויה תיאטרלית מיוחדת שלא נותנת מנוח ומציקה לפענוח פשר הרצח הנורא, רק מתוך  השנאה לזהותו המינית של הקרבן.

דניאלה חכים נפלאה במספר תפקידים ובהן, אימא של אחות בית החולים, שופט ותושבת המקום. אנה אקהרד מגישה גם משחק נהדר וגם מרגשת ומעולה בהגשת השיר המצמרר AMAZING GRACE שעיבד  לשירה ווקלית עודד אסנר.

נאור מלקוב,הראל גלזר, דניאל הרוש, ירון חנונה, עדן יששכר, יונתן תורג'מן ורז סלמון, מצוינים בגילום הדמויות השונות ואין ספק כי מדובר באנסמבל מחונן שראוי לתשואות מיוחדות.

הבמאי גמא פריד גם תרגם את המחזה ואחראי לעריכה המוזיקלית המעולה. התפאורה המינימאלית של כיסאות והתלבושות של זהר אלמליח הן מוצלחות מאוד.

התאורה בעיצוב רותם אלרואי היא ראויה ומשובחת ויש לה תפקיד חשוב בהצגה.

הכותב הוא חיים נוי, עיתונאי, עורך ראשי סוכנות החדשות הבינ"ל IPA, עורך ראשי לשעבר סוכנות הידיעות עתים, חבר אגודת העיתונאים, חבר תא מבקרי התיאטרון באגודת העיתונאים.

צילום: יוסי צבקר


דירוג המאמר:

תגיות של המאמר:

 חיים נוי

חיים נוי, עיתונאי, עורך ראשי של סוכנות החדשות הבינ"ל IPA, לשעבר עורך ראשי של סוכנות הידיעות עתים, חבר תא מבקרי התיאטרון באגודת העיתונאים



 


מאמרים נוספים מאת חיים נוי
 
Corpay Cross-Border ממנה את אוליבר מוריס לתפקיד המנהל החדש של מחלקת שירותי הקרנות המוסדיות באירופה, במזרח התיכון ובאפריקה
Corpay1 NYSE: CPAY)), מובילה עולמית בתחום התשלומים התאגידיים, שמחה להודיע כי חטיבת Cross-Border של Corpay מינתה את ותיק ענף ההון הפרטי וניהול הקרנות אוליבר (אולי) מוריס לתפקיד המנהל החדש של שירותי המחלקות המוסדיות שלה באירופה, המזרח התיכון ואפריקה.

ExaGrid זוכה בדירוג של 5 כוכבים במדריך CRN® Partner Program Guide לשנת 2024
תוכנית שותפי השיווק של ExaGridנבחרה בזכות מחויבותה לקידום שותפויות ערוץ חזקות, רווחיות ומצליחות

Falcon’s Creative Groupחושפת את תפקיד המפתח שלה בפארק השעשועים דרגון בול הראשון מסוגו
חברת ההשקעות קידיה (Qiddiya Investment Company) וטואי אנימציה (Toei Animation) בחרו בקבוצת הקריאייטיב של פלקון (Falcon’s Creative Group) כדי להפיח חיים בתופעת המנגה והאנימה העולמית בפארק שעשועים סוחף למעריצים

Ambiq Apollo510 מספק שיפור פי 30 ביעילות הספק כדי לשחרר את עוצמת הבינה המלאכותית בנקודת הקצה
הדור הבא של Apollo משלב תאוצה וקטורית עם יעילות אנרגטית ללא תחרות כדי לאפשר ביצועי היסק מבוססי בינה מלאכותית במכשיר עצמו ללא NPU ייעודי

התמחות הליבה מובילה את הדרך בחדשנות עם פתרונות התוכנה כשירות מבוססי ענן של Duck Creek שמוצעים ב-Microsoft Azure Marketplace
באמצעות מערכת היחסים שלהם עם Microsoft, Duck Creek מגדירה מחדש את חווית הלקוח ומפשטת עסקאות עבור חברות ביטוח ממוקדות טכנולוגיה כמו Core Specialty

O’Reilly הוכרזה כמתמודדת עיקרית ב-™2024Fosway 9-Grid בזכות התוכן המוביל וקידום הלקוחות המוכח שלה
O’Reilly, המקור העיקרי ללמידה מבוססת תבונות בנושאי טכנולוגיה ועסקים, הכריזה היום כי דורגה כמתמודדת עיקרית בתחום הלמידה הדיגיטלית במסגרת מודל ™Fosway 9-Grid היוקרתי.

Aqara ו-e& פותחות בשיתוף פעולה כדי לחולל מהפכה בחיים החכמים באיחוד האמירויות
Aqara, ספקית מובילה של פתרונות בית חכם, נרגשת להכריז על שיתוף הפעולה שלה עם e& UAE, זרוע הטלקום של e&. שותפות זו שמה לה למטרה לענות על הביקוש הגובר לחיים חכמים באזור, לספק לצרכני איחוד האמירויות את החידושים האחרונים בטכנולוגיות ובפתרונות בית חכם הנותנים מענה להיבטים שונים של חיים חכמים, לרבות אבטחת בית, נוחות וחיסכון באנרגיה.

בינה מלאכותית, הכלה וקיימות: נושאי חובה עבור אלו ששואפים להירשם לבית ספר לעסקים
הסקר השנתי של GMAC מוצא מניעים מתפתחים לחינוך עסקי מתקדם

Medisca פותחת את מעבדת MAZ® באריזונה: מרכז חדשנות ומשאבי לקוחות
Medisca, מובילה עולמית בפתרונות רפואה מותאמת אישית ושרשרת אספקה פרמצבטית, מכריזה בגאווה על פתיחת מעבדת Medisca MAZ Lab בפיניקס, אריזונה. מעבדתMAZ Lab , המוקדשת בלעדית לפיתוח והרחבה של מערכת האקולוגית של MAZ, היא מרכז חדשנות ומשאבי לקוחות.

כדי לחזק את המאמצים העולמיים במאבק בחיידקים עמידים לאנטיביוטיקה מדעני KFSH&RC מגלים מיני חיידקים חדשים: ריאדהנסיס (Riyadhensis)
בפיתוח פורץ דרך, מדענים בבית החולים ומרכז המחקר על שם המלך פייסל - King Faisal Specialist Hospital and Research Centre (KFSH&RC) זיהו זן חדש של חיידקים, המכונה "Stenotrophomonas Riyadhensis" באמצעות יישום טכנולוגיית ריצוף גנום שלם (WGS). תגלית זו מסמלת התקדמות משמעותית בהבנת האופן שבו חיידקים מתקשרים עם תרופות קיימות, וסוללת את הדרך לאסטרטגיות טיפוליות חדשניות.
     
 
שיווק באינטרנט על ידי WSI