דף הבית רוחניות רייקי הרייקי בתרבויות המערב
הרייקי בתרבויות המערב
אלי נבון 27/05/08 |  צפיות: 14444

 הרייקי בתרבויות המערב
מאת אלי נבון

אחד מתלמידיו של אסואי, ד"ר היאשי סנסיי, לימד והעביר לראשונה את רזי דרך הרייקי של אוסואי לאישה זרה שהגיעה ליפאן מהוואי. אותה אשה, גברת הוויו טאקטה, החלה ללמד את דרך הרייקי מחוץ ליפאן ושינתה כהנה וכהנה מדרך הרייקי במטרה להתאימה להלך החשיבה בתרבות המערבית. סיפור האגדה של אוסואי וההיסטוריה של הרייקי, כפי שהופצו במערב, נושאים את חותמה של הגברת הוויו טאקטה. תלמידיה המשיכו ותרמו כנראה בדרכם שלהם לסיפור האגדה. כפי הידוע, הגברת הוויאו טאקטה הלכה לעולמה בשנת 1980, לאחר שלימדה והכשירה בחייה 22 מורים לרייקי, שנשאו את התואר המכובד  reiki master .


כיום ידועים פרטים מדויקים ואמינים יותר על ההיסטוריה של רייקי ועל האיש המופלא, מיקאו אוסואי, ממידע המגיע מיפאן הכולל גם כתבים שנשתמרו בכתב ידו של אוסואי ועדויות של תלמידיו הישירים.                                                     

ספרים רבים נכתבו במערב על ההיסטוריה של רייקי ועל יתרונותיה של השיטה המכונה usui shiki ryoho אך רובם חוזרים על עצמם ומתארים את הרייקי כשיטה אנרגטית טיפולית, שבאמצעותה ניתן "לרפא" בני אדם ובעלי חיים. כמעט בכל ספר, שהגיע לידי, מסופרת אגדת הרייקי המסורתי ומוצעות בו טכניקות שונות לטיפול בבעיות אלה ואחרות. הספרות המערבית ממוקדת ברובה בהיבטיה הפראקטיים של הרייקי ומציגה אותה כשיטה יעילה לטיפול עצמי ולטיפול בבני אדם אחרים. הגם שהדברים לרוב נכונים (אם כי לא בהכרח מדויקים) ההתמקדות בטכניקות ובהיבטים פראקטים גורעים מערכה הרוחני של דרך הרייקי ומגמדים אותה. דרך הרייקי מובילה להתפתחות אישית, להעמקת המודעות, לאיזון פנימי וליכולת הגשמה עצמית, שרק באמצעותם מועצמת, בתהליך הדרגתי, היכולת האנרגטית לטפל בעצמי ובאחרים. ההשתבעדות לתבניות פעולה ולטכניקות מובנות מונעת לדעתי התפתחות רוחנית אמיתית.

המנטליות המערבית (השונה מזו של תרבויות המזרח) הוסיפה לרייקי אלמנטים מסחריים (בעצמי כמעט התפתתי להם) ויש לכך כיום תוצאות שאינן הולמות, בלשון המעטה, את דרך הרייקי שהותוותה על ידי מיקאו אוסואי. התחרותיות המאפיינת את תרבויות המערב והשאיפה לעשיית רווחים קלים וצבירת כוח הובילו לקיצור דרכי הוראת הרייקי מחד ומאידך להוספת תכנים שאינם מצויים כלל בדרך הרייקי המסורתית. וכל זאת במגמה להופיע כ"ייחודי" ולרכוש את לבם של יותר תלמידים פונטציאלים. עובדה זו כשלעצמה נוגדת את דרך הרייקי הרוחנית, שאיננה "נמכרת" בשיטות שווק אגרסיביות ובגימיקים מסחריים.

כל מורה יודע לדקלם לתלמידיו כי "כאשר התלמיד מוכן המורה מופיע" אך אמירה זו נכונה ומכוונת לדעתי ביתר תוקף, למורה עצמו!  מורים רבים אינם מסתפקים בהעברת מידע אוטנטי על דרך הרייקי ונעזרים באמצעים שונים ומשונים על מנת למשוך יותר ויותר תלמידים. אמצעים כאלה כוללים תאורים ותכנים חדשים הלקוחים מתורות ושיטות אנרגטיות אחרות, שאין ולא היה להם מעולם קשר ממשי עם דרך הרייקי של אוסואי. מה שחמור בעיני בכל זה הוא שתלמידים תמימים מקבלים למעשה דרך או שיטה "משודרגת" כביכול וחושבים לתומם כי מי שלא למדו כמותם לא למדו עם המורה הנכון. מורים שהוסיפו לדרך הרייקי תכנים מתורות אחרות לא טרחו להדגיש זאת בפני תלמידיהם וכך נוצר בלבול בהבנת מהות הרייקי. בלבול שיצר לרייקי סטיגמה של תחום לא רציני, מבולבל ושרלטני. אלה המלמדים ולומדים את דרך הרייקי קרוב (ככל האפשר) לערכיה הרוחניים הידועים עושים זאת כשליחות נעלה ולא רק כעיסוק נוח לעשיית רווחים קלים.  

מגדילים לעשות מורים המתהדרים בתארים שאימצו לעצמם כמו  , grand master  "מורים בכירים"  grand grand masterוכיוצא בכאלה תארים, שאינם קיימים כלל במסורת הרייקי היפאני. איש מהם איננו יותר מאשר reiki master  ככל מורה אחר בשושלת אוסואי. אמנם, נכון שישנם מורים הנחשבים טובים או מנוסים יותר אך מי שמעיד על כך הוא ציבור התלמידים עצמו. דרך הרייקי מלמדת ענוה וצניעות וכל מורה טוב מלמד את מה שהוא בעצמו משתדל ליישם בחייו.

מצב זה איננו רק נחלת הרייקי. לצערי ולצערם של רבים מציאות זו באה לידי ביטוי גם בתחומים אחרים כמו באומניות שונות ובקלאסיקות תרבותיות אשר במרוץ חסר המעצורים לגריפת רווחים קלים איבדו מערכן האומנותי. זהו מרוץ שאינו מותיר די זמן לשמר איכויות ועל כן מייצר תרבות של "אומנות" זולה, שטחית, חסרת עומק וערך אמיתי לחיים. ריצה מתמדת, מכוח דחפים חסרי מעצורים, מובילה בסופו של דבר לאובדן האיזון, לאובדן שליטה ולהדרדרות. אינני ממציא כאן תזה חדשה ואין בדברי כל תגלית. כל בר דעת יודע זאת היטב אלא שבכוח דחפים נסתרים נוטים בני אדם "לשכוח" ובהיותי הולך בדרך הרייקי אני משתדל להזכיר זאת לעצמי מדי יום.

 

אור ואהבה

אלי נבון
© כל הזכויות שמורות


דירוג המאמר:

תגיות של המאמר:

 אלי נבון

www.osim-reiki.net

 

 



 


מאמרים נוספים מאת אלי נבון
 
הרייקי בתרבויות המערב
27/05/08 | רייקי
כיום ידועים פרטים מדויקים ואמינים יותר על ההיסטוריה של רייקי ועל האיש המופלא, מיקאו אוסואי, ממידע המגיע מיפאן הכולל גם כתבים שנשתמרו בכתב ידו של אוסואי ועדויות של תלמידיו הישירים.
     
 
שיווק באינטרנט על ידי WSI