דף הבית רפואה ובריאות רפואה משלימה טיפול בכאבי ברכיים
טיפול בכאבי ברכיים
מוטי שוחט 13/08/09 |  צפיות: 3830

טיפול בכאבי ברכיים

כאבי ברכיים הן תופעה נפוצה ללא קשר ישיר לגיל, מין או עיסוק.

הברך היא מפרק "מרכזי בחיינו" וקשורה קשר הדוק לתנועה ותנועתיות. לכן כאשר קיים כאב או אי נוחות בברך, זה מגביל ומונע מאיתנו לבצע פעולות רבות ובסיסיות.

כאבי ברכיים יכולים להיות מורגשים במגוון רחב של פעולות כגון: כאבים בזמן עמידה, הליכה או ריצה, בעליית וירידת מדרגות, קושי ליישר או לכופף את הברך, ולעיתים הכאב מציק גם במצב מנוחה.

רוב המקרים, בהם פגשתי במטופל עם כאבי ברכיים הוא כבר שמע מהרופא, האורטופד, או מהחברים, שהוא כנראה סובל מאחת או יותר מהבעיות הבאות: שחיקת סחוסים, דלקת בברך, דלקת בשריר הברך, קרע במיניסקוס, "מים בברך".

איזון - זה כל הסיפור!

מניסיוני האישי והמקצועי הרב בנושא: ביותר מ- 95% מכאבי הברכיים נובעים מחוסר איזון (כיווץ לא שווה) בשרירים סביב הברך! שיחרור השרירים פתר את הבעיה כמובן.

הגורמים לכאב

הברך מוקפת ברצועות, גידים ושרירים גדולים וקטנים החוצים אותה מכיוונים שונים (איורים 1 ו- 2 )

כאשר יש מאמץ ייתר, מתיחה או עומס פתאומי ללא הכנה או חימום, נעליים שחוקות לאורך זמן, וגם מתח או פעילות גופנית מאומצת, עלולים אחדים מהשרירים להתכווץ בצורה לא מאוזנת ולגרום לאי נוחות ועד לכאבי ברכיים בלתי נסבלים ותמידיים.

הגורמים יכולים להיות שונים ומגוונים.

איור 1.  (מבט קדמי)       איור 2. (מבט אחורי)

אם מסיבה כלשהי, אחד או יותר מהשרירים מתכווץ קצת יותר מהשאר, נוצר מצב של חוסר איזון הגורם למתיחה של שרירים, רצועות וגידים בברך, כל אלו מביאים לעומס נקודתי גדול ולחץ לא שווה על המיניסקוס והסחוס ולכאב.

כאשר שריר או גיד נמצאים בעומס, במשך הזמן עלולה להתפתח דלקת ורגישות מקומית.

במקרים בהם הכאב בברך מביא לכדי צליעה, שרירים נוספים בשלד מועמסים ומתחילים לכאוב: גב, אגן, קרסוליים ואפילו צוואר וראש.

מניסיוני, ברוב גדול של המקרים כל שדרוש כדי למנוע את כאבי הברכיים הוא למצוא את השרירים המכווצים ולהחזיר את הברכיים לאיזון!

בנוסף חשוב לזהות מה גרם לחוסר האיזון מלכתחילה כדי למנוע כאב בעתיד.

כבכל טיפול יש לבחון את הגורמים לחוסר האיזון מההיבט הפסיכוסומטי (גוף- נפש)

אביא דוגמא לפעולה שנחשבת פשוטה ועלולה לגרום לכאבי ברכיים:

כאשר סוחבים תיק עם קצת משקל על כתף אחת לאורך זמן, אז הגוף, כדי לשמור על מרכז כובד מאוזן, נוטה לצד הנגדי ומאמץ יותר את הרצועות ושרירים הלטרליים (בחלק החיצוני) של הרגל והברך (וגם של האגן). במשך הזמן, שרירים אלו יתחזקו יותר ועלולים להתקצר ולגרום לחוסר איזון שיביא לכאב בברך. תוצאה דומה עלולה להיגרם מסחיבת משקל כבד בצד אחד, בתקופה קצרה יחסית.

כאבי ברכיים המתגברים בזמן פעילות

כאשר כאבי הברכיים מופיעים או מתגברים בעת ביצוע פעילות כלשהי ופחות מורגשים בשגרה, לרוב הסיבה היא, שבמצב "רגיל", ללא מאמץ, לשרירים יש רמת מתיחות מסוימת [טונוס - Tonus]  עם הפרש קטן בין השרירים סביב הברך. אך במצב של פעילות, פער הגמישות והאלסטיות בין השריר ה"בעייתי" והמכווץ לבין יתר השרירים בברך גדל, ואז הכאב בברך מתגבר.

לטפל בשורש הבעיה

במקרים של כאבי ברכיים, כדאי מאד לבחון את האפשרות של שרירים שזקוקים לשחרור ואיזון לפני שמכניסים לחיינו באופן קבוע כדורים נגד כאבים או דלקות, זריקות למיניהן וניתוחים.

ברצוני לציין, שכאבים ביתר המפרקים בגוף וכן כאבי גב צוואר וראש נובעים ברוב המקרים מאותה הסיבה - שרירים מכווצים בצורה לא מאוזנת, אלא שבנוסף, לפעמים השריר המכווץ לוחץ על העצבים שמתחתיו ולכן מורגשת הקרנה לאזורים אחרים בגוף או להרדמות ונימול של אצבעות, ידיים או רגליים.

כאשר יש חשש לפציעה קיצונית בברך (שסביר להניח שילווו בנפיחות מוגברת בברך ו\או אודם  ו\או חום מקומי) , מובן שכדאי להיבדק אצל רופא קודם.

ב 10 שנים האחרונות, טיפלתי במקרים רבים של כאבי ברכיים מגילאי 15 ועד 85. בעיסוי רקמות עמוק בשילוב שיטות נוספות,שוחררו השרירים המשפיעים על הברך, וכן ייתר השרירים הקשורים ליציבה. בטיפולים בודדים כאבי הברכיים חלפו ולא חזרו!

מוטי שוחט - מטפל רב תחומי ברפואה משלימה

מומחה בטיפול בכאבי ברכיים, גב, שרירים ומפרקים

http://motishohat.cafe.themarker.com/

 


דירוג המאמר:

תגיות של המאמר:

 מוטי שוחט


 


מאמרים נוספים מאת מוטי שוחט
 
כאבים ביד שלוחצת על העכבר – טיפים, טיפול ומניעה
כאבים ביד שלוחצת על העכבר הינה תופעה נפוצה. טיפים חשובים כיצד להימנע וכיצד לטפל בכאבים שמופיעים.

כאבים ביד שלוחצת על העכבר – טיפים, טיפול ומניעה
כאבים ביד שלוחצת על העכבר הינה תופעה נפוצה. טיפים חשובים כיצד להימנע וכיצד לטפל בכאבים שמופיעים.

כאבי ברכיים
יותר מ- 95% מכאבי הברכיים נובעים מחוסר איזון (כיווץ לא שווה) בשרירים סביב הברך! שיחרור השרירים פותר את הבעיה כמובן.

טיפול בכאבי ברכיים
יותר מ- 95% מכאבי הברכיים נובעים מחוסר איזון (כיווץ לא שווה) בשרירים סביב הברך! שיחרור השרירים פותר את הבעיה כמובן.

טיפול בכאבי ברכיים
מניסיוני האישי והמקצועי הרב בנושא: ביותר מ- 95% מכאבי הברכיים נובעים מחוסר איזון (כיווץ לא שווה) בשרירים סביב הברך! שיחרור השרירים פתר את הבעיה כמובן.
     
 
שיווק באינטרנט על ידי WSI