דף הבית בידור ופנאי ספרות ספר זכרונות, זהו הטרנד עכשיו
ספר זכרונות, זהו הטרנד עכשיו
אורלי עמית 05/09/09 |  צפיות: 4043

איך כתיבת זכרונות הפכה לטרנד?

בשנים האחרונות הפכו ספרי זיכרונות לטרנד של ממש. דומה שכולם, בייחוד בני גיל הזהב, כותבים את סיפור חייהם. והתחום הזה, של כתיבת זיכרונות אישיים היא פופולרית ונפוצה עד כדי, שגם ספרי זיכרונות הפכו ז'אנר בפני עצמם.

"עד היום, אפילו שחלפו עשרות שנים מאז שראיתיו לאחרונה, דמותו של אבי חרוטה עדיין בזיכרוני. כשאני עוצמת את עיניי, אני יכולה לראות היטב את פניו הנאות, עטורות זקן לבן ארוך ואת עניו החומות הטובות..."
(מתוך ספר זכרונות בין פולין לפלסטין, הוצאת דפי חיים, 2007)

"הלכנו בין שלושים לארבעים קילומטרים ביום, בקור מקפיא. מדי פעם ירד גשם או שלג, ואנחנו בוססנו בבוץ, בלי אוכל, בלי בגדים, ובלי מים. הנעלים כבר איבדו מזמן את הסוליות שלהם, ובמקום גרביים השתמשנו בסמרטוטים שקיפלנו וריפדנו בהם את הנעליים. בערב הגענו לאיזה כפר. שלחו אותנו לישון על הארץ. שכבתי על הגב, רעב חולה ותשוש והבטחתי לעצמי שאם אצא מזה חי, אני מוכרח לספר את מה שעברתי."
(מתוך ספר זכרונות על הנסים – סיפורם של אודים מוצלים, הוצאת דפי חיים, 2007)

כל זה קרה בדצמבר 1944, ואולם הסיפור האישי והזיכרונות יצאו לאור רק בדצמבר 2007, באיחור של שישים ושלוש שנה.

מדוע? מה גרם לעיכוב בכתיבת ספר זכרונות ומה הביא להתעוררות דווקא בשנים האחרונות? מה קרה שאנשים החלו לחשוב על כתיבת ביוגרפיה רק לאחרונה?

הסיבה הראשונה לעיכוב בכתיבת ספר זכרונות היא שבתקופה שלאחר מלחמת העולם השנייה, כשהניצולים יצאו מן התופת ומוראות השואה נחשפו, אף אחד לא רצה לדבר, ואף אחד לא רצה לשמוע על כך.

"פגשנו אנשים שלא ראינו מאז פרצה המלחמה. הם שרדו את הזוועות, נשארו בחיים, אך התהלכו כמתים, אדישים לעצמם ולזולתם, מנוכרים, נטולי חיים. שאלו זה את זה 'מה שלומך?' וענו זה לזה 'בסדר'. כל אחד פטר את עצמו בתשובה סתמית ועבר לסדר היום, כאילו שום דבר לא קרה, כאילו התראינו רק לפני יומיים.

אנשים הפכו מנוכרים זה לזה עד כדי אטימות. הם לא שאלו מה קרה, אולי מפני שלא רצו לדעת, אולי מפני שלא יכלו להכיל את גודל הזוועה. הם רצו פשוט להדחיק, לשכוח, כאילו כל מה שעברנו לא היה אלא חלום בלהות..."
(מתוך ספר זכרונות על הנסים, הוצאת דפי חיים, 2007)

אותם פליטים, ניצולים ועקורים שעלו מאירופה שנה או שנתיים לאחר מלחמת העולם השנייה , הגיעו ישר למלחמה אחרת, מלחמת העצמאות. רבים מהם קיבלו רובים ונשלחו לשדה הקרב. זה היה מצב חירום. שהיישוב בארץ מנה כשש מאות אלף איש ונאלץ להדוף פלישה של צבאות ערב. במצב כזה של מלחמת קיום, לאף אחד לא היה זמן להתעסק ברגשות ובכתיבת ספר זכרונות. גם לא הייתה מודעות שיש צורך לדבר על חוויות ולעבד טראומות. הכול הודחק.

יתרה מכך, תושבי הארץ היהודים, ניסו ליצור זן של 'יהודי חדש', והם ראו בניצולים "צאן מובל לטבח". היחס המשפיל המתנשא כלפי הפליטים לא יצר שום רצון לכתוב ספר זכרונות או להנציח, אלא להפך, להדחיק ולשכוח.


דירוג המאמר:

תגיות של המאמר:

 אורלי עמית

אורלי עמית

כתיבת ספרי זכרונות וגם כתיבת ביוגרפיה. מתמחים בהוצאה לאור של ספר זכרונות 



 


מאמרים נוספים מאת אורלי עמית
 
העצמאות של יוצאי אתיופיה
04/05/11 | ספרות
זיכרונות מבית ייך ומבית ארטה, ספר אישי, המספר סיפור חיים מיוחד של ירגה ושל כל "בית ישראל", ומשמש מסמך מרתק, החושף את המסורת ואת המנהגים של יוצאי אתיופיה, שחצו ברגל את מדבר סודן, עברו תלאות וסבל עד שהגיעו לארץ המובטחת

שבט בן דוד - הסיפור שלא סופר
07/11/09 | ספרות
הספר שבט בית דוד שיצא בימים אלה בהוצאת דפי חיים, מגולל את סיפור חייו המרתק של בנימין (בני) בן דוד. במשך שנים חלם בני לכתוב אוטוביוגרפיה, כיוון שהיה שקוע בפעילות ציבורית, למעלה מעשר שנים שימש בתפקיד מזכיר-גזבר של מושב אחיטוב שבעמק חפר. בינואר 2009, לאחר שפרש לגמלאות, התפנה לממש את חלומו.

טיפים לכתיבת ספר זכרונות מוצלח
24/10/09 | ספרות
רבים סוחבים אתם משא כבד של זיכרונות כואבים, סיפורים אישיים מרגשים, ביוגרפיה מרתקת. רבים חולמים לפרוק את המשא הכבד הזה: לכתוב ספרי זכרונות, לפרסם את סיפורם האישי. איך כותבים ספרי זכרונות?

ספר זכרונות, זהו הטרנד עכשיו
05/09/09 | ספרות
ספרי זכרונות צצים עכשיו כפטריות לאחר הגשם. פתיחת ארכיונים במדינות מערב אירופה והמידע החדש המתפרסם חדשות לבקרים, מעורר אנשים מבוגרים להעלות על הכתב את קורות חייהם.

הגל הראשון של כתיבת ספר זכרונות
26/08/09 | ספרות
הביטחון העצמי המקדש את 'היהודי החדש' ההרואי, הלא גלותי, נסדק. החלה התעניינות בעבר. גם מותם של חיילים, רבים מהם בנים של ניצולי שואה, הביא להתעניינות בדרכי ההתמודדות של הניצולים עם אבל, שכול ואובדן.
     
 
שיווק באינטרנט על ידי WSI