דף הבית עסקים יזמות עסקית באיזה שלב בפיתוח המוצר או הסטרטאפ כדאי לרשום פטנט?
באיזה שלב בפיתוח המוצר או הסטרטאפ כדאי לרשום פטנט?
[email protected] 11/01/23 |  צפיות: 1590

אז איך בונים ערך כספי לרעיון/ למוצר/ לפטנט?

המלצתי היא לקרוא את הנקודות למטה במקביל לסכמה בקישור המצורף – תתיחסו לסכמה בתכנית בטא' (בשביל הנוחות שלכם).

תהליכים ליזמים - B-Focus

לפי שלבים ונכון לרוב המקרים (לכל כלל יש יוצא מהכלל!!):

1. בניית אסטרטגיה למיזם: מה היכולות של היזם, עד לאיפה הוא רוצה להתקדם עם המיזם (דגם התכנות, אב טיפוס, ייצור, שיווק וכ"ו – תלוי מאוד בתקציב) ובגדול – עד לאיזה שלב הוא מסוגל/ מעוניין לקדם את המיזם. בנוסף שיקולים שצרכים להלקח בחשבון בשלב זה זה אופי והגדרת המוצר (קהל יעד, שוק, תווך מחירים, אסטרטגיה שיווקית עתידית וכ"ו).

2. חיפושי פטנטים: לאחר שיש כיוון ראשוני וכללי למוצר יש לבצע חיפוש פטנטים (מוצרים דומים/ קונספטים דומים, מנגנונים דומים וכ"ו).

3. ניתוח דוח פטנטים: את דוח הפטנטים יש לנתח ולאבחן מה קיים ומה לא קיים, מה אפשרי לפיתוח בהתאם לפטנטים שלא נמצאו ושעדיין ריאליים לשוק הלקוחות הפוטנציאלי (הוגדר בסעיף 1) וכ"ו.

רק לאחר ניתוח הפטנטים הקיימים ואבחון מה לא קיים ניתן לגשת לפיתוח המוצר/ הרעיון/ הפטנט.

4. פיתוח המוצר: לנושא זה לא אכנס יותר מידי למעט שניתן לפתח מוצר למספר שלבים שבהם כוחו של הפיתוח יהווה נכס ממשי. חלק משלבים אלה הם: דגם התכנות של המוצר המיועד, דגם דמה (מוק-אפ), דגמי התכנות מתקדמים, אבי טיפוס וכ"ו.

נקודה חשובה נוספת היא שפיתוח המוצר חייב להעשות לאחר לימוד של הדגשים שהועברו מסריקת וניתוח הפטנטים שנמצאו ואבחון של מה שלא קיים.

5. רישום פטנט: בהתאם לפיתוח שנעשה (שלוקח בחשבון פטנטים קיימים) מבצעים רישום פטנט. את הפטנט רושמים על התכנות מכאנית מסויימת שלרוב מתגלה תוך כדי תהליך הפיתוח.

לשם דוגמא - מכונת התפירה המפורסמת - על מה בעצם הפטנט שם: האם על הקונספט של מכונת תפירה?, האם על הקונספט של אופי התקנת החוטים במכונה?, האם על המתקן הרגלי שמניעים על מנת להזיז את המנגנונים המכאניים?. התשובה לכל השאלות היא לא.

הפטנט במכונת התפירה הוא על המחט ההפוכה – מחט שהחור שלה הוא כלפי מטה ולא מהצד העליון שלה. הגנה מסוג זה מאפשרת כיסוי מלא של המכונה – לא משנה איזה מנגנון פנימי תבצע - במחט ההפוכה לא תוכל להשתמש. אתם חושבים שאותו יזם שהגה את רעיון מכונת התפירה חשב על הפטנט הזה בשלבים הראושנים או רק לאחר תהליך פיתוח מסויים?

ולסיום: לגבי הפטנטים: פיתוח נכון של מוצר יגלה ויאבחן פטנטים חדשים שאלמלא תהליך פיתוח לא היו נגלים. על חידושים אלו יש צורך לרשום את הפטנט (כדי שיוסיף לערך הכספי לרעיון – שיהיה פטנט חזק ובעל כח בנקודת המכירה).

6. כתיבת תכנית עסקית + סקרי שוק: כתיבת התכנית העסקית הוא תהליך שמכיל את כל התהליכים שמתוארים בנקודות הקודמות.

התכנית העסקית הוא המסמך שיאגד את העבודה שנעשתה ושתוארה בסעיפים הקודמים, ובנוסף יתווספו לה דברים נוספים כמו: חישובים כלכליים, דוחות כספיים צפויים, יעדים, אבני דרך, גיוסים דרושים, אפשרויות להחזרי השקעה, שווי חברה/ מיזם וכ"ו.

בגדול: יש להתייחס לתכנית העסקית כמסמך המכיל את כל האנפורמציה הרלוונטית למשקיע פוטנציאלי על מנת להעריך האם הוא מעוניין או לא מעוניין להשקיע במיזם.

7. גיוס השקעה/ שותפות אסטרטגית/ מכירה וכ"ו: לאחר שהשלבים למעלה הסתיימו ליזם צריך להיות ביד: דגם התכנות/ מוק אפ – בתור מינימום, דוח חיפוש פטנטים, אישור הגשת פטנט שמבוסס על הפיתוח שנעשה, סקר שוק + תוצאות ותכנית עסקית מלאה.

רק עכשיו הגיע הזמן לחפש השקעה. זה הזמן להפוך עולמות, להיות החלטי ולהגיע למקום הנכון, בזמן הנכון ואם האנשים הנכונים.

אני מקווה שבמאמר זה הבהרתי מספר נקודות שלהערכתי חשובות לכל יזם מתחיל ופיזרתי מעט את הערפל הקיים סביב עולם היזמות/ פיתוח מוצר/ פיתוח פטנט.

קצת עלינו: חברת B-focus בנויה משתי מחלקות עיקריות:

I. מחלקת פיתוח: מונה מעצבים ומהנדסים בכירים המסוגלים לבצע פיתוחים של מוצרים משלב הקונספט ועד אב טיפוס סופי לייצור, תכנון וייצור תבניות ועד ייצור המוצר בסדרות ומשלוח לבית הלקוח.

II. מחלקה עסקית – מונה יועצים עסקיים מוכרים ע"י הלשכה ליועצים עסקיים של ישראל: המחלקה מבצעת בניית אסטרטגיה למיזם, חיפושי ורישומי פטנטים, סקרי שוק וכתיבת אנפורמציה עסקית ושיווקית. בנוסף המחלקה מבצעת ליווי למשאי ומתן, גיוסי השקעות ועד סגירת עסקאות עם משווקים/ משקיעים/ שותפים רלוונטים.

אשמח לשמוע תגובות/ הערות/ שאלות.

אם מישהו צריך עזרה/ הנחייה בנושא תרימו טלפון, נשמח לעזור.

בכל מקרה שיהיה בהצלחה

בכבוד רב

אמיר לניאדו – מנהל מחלקה עסקית B-focus –

[email protected]

www.b-focus.com

0525449558


דירוג המאמר:

תגיות של המאמר:

 [email protected]


 


מאמרים נוספים מאת [email protected]
 
פיתוח מוצר כחלק מתהליכים רוחביים בחברות
פיתוח המוצר, הוא לרוב ובייחוד בחברות קטנות, חלק ניכר מהפעילות ובהתאם יש להתייחס אליו כתהליך מרכזי ומשמועתי, אך אם זאת – תהליך פיתוח המוצר מחויב בבחינה רוחבית של אופי החברה, אסטרטגיה, יעדים, אבני דרך, הגנה קניינית ואלמנטים נוספים (הן עסקיים/ אסטרטגיים/ תפעוליים וכו). גם אם החברה היא בן אדם אחד, וגם אם צוות קטן של אנשים – חשוב מאוד להתייחס לפיתוח המוצר כחלק מתהליכים נוספים שהחברה תעבור. במאמר זה אגע בקצרה בחשיבות התהליכים השונים בחברה, כהתייחסות כללית לאופי פיתוח המוצר.

פיתוח מוצר פטנט
26/01/23 | פטנטים
יזמים רבים פונים לחברות רבות בתעשיה על מנת לפתח פטנט או רעיון ייחודי שעלה בראשם. יוזמה זו היא מבורכת ובזכותה העולם ובהתאם אנחנו הממציאים הגענו לאיפה שאנחנו היום.

התהליכים הבסיסיים בפיתוח מוצר ופיתוח פטנט
המאמר מתאר את התהליכים הרלוונטיים שיזם צריך לעבור משלב הרעיון ועד שלב שיש לו אב טיפוס ותכנית עסקית והוא מוכן לחפש השקעה כספית או למכור את המיזם לשותף אסטרטגי. המאמר מתאר איך תהליכי פיתוח מוצר משתלבים עם תהליכי הפטנטים ותהליך בניית תכנית עסקית להערכת השווי שלפיו ניתן לגייס כספים.

באיזה שלב בפיתוח המוצר או הסטרטאפ כדאי לרשום פטנט?
העלתי את השאלה בכותרת לדיון מכיוון שאני נתקל ביזמים רבים שמגיעים אלינו לאחר שבצעו רישומי פטנטים באלפי שקלים/ דולרים ורק לאחר מכאן הגיעו לשלב של פיתוח המוצר ובניית האנפורמציה העסקית הדרושה. מטרתי במאמר זה הוא להאיר את עיני היזמים שבכוונתם לפתח מוצר/ פטנט – תהליך שאני קורא לו 'בניית ערך כספי לרעיון'. אז איך בונים ערך כספי לרעיון/ למוצר/ לפטנט?

עיצוב ופיתוח מוצר כחלק מפעילות החברה
עיצוב ופיתוח מוצר והשתלבותו בניסויים כחלק מתהליך הפיתוח.

חשיבותו של המבנה העסקי במיזם.
במאמר זה ברצוני לציין ולהבהיר את חשיבות האסטרטגיה העסקית שנקבעת בתחילתו של המיזם וכיצד היא תשפיע על תהליך פיתוח ועיצוב המוצר, על תהליך הכנת האינפורמציה העסקית, נתחי השוק, קהל היעד הפוטנציאלי ובגדול הכיוון הכללי של המיזם.

גיוס השקעה לאחר פיתוח אב טיפוס.
במאמר זה אני מעוניין להציג בפני הקוראים את נושא פיתוח ועיצוב המוצר, או לחילופין, נושא העיצוב התעשייתי של המוצר, וחשיבותו בתהליך גיוס הכסף בשלבים מאוחרים יותר.

חיפוש משקיע - איך ומתי
16/02/11 | פטנטים
המאמר מתאר איך לפתח מוצר או פטנט בתהליך נכון ואיך להגיע לפגישה עם המשקיע מוכן

עיצוב ופיתוח מוצר והשתלבות התהליך ביעדים ומטרות החברה או היזם
המאמר מתאר איך לפתח מוצר או פטנט בתהליך נכון ואיך להגיע לפגישה עם המשקיע מוכן. חברת בי-פוקוס בונה יחד עם היזם את הצוות הדרוש לקידום המיזם. בצוות יהיה בנוי מהיזם כמנהל, מנהל פיתוח ומנהל עסקי. יחד ובסנכרון הצוות יבנה את הערך הכספי לרעיון/ למוצר/ לפטנט אותו היזם מעוניין לקדם.

חיפוש משקיע - איך ומתי
המאמר מתאר איך לפתח מוצר או פטנט בתהליך נכון ואיך להגיע לפגישה עם המשקיע מוכן
     
 
שיווק באינטרנט על ידי WSI