דף הבית ספורט וכושר גופני פלדנקרייז ייחודה של שיטת פלדנקרייז
ייחודה של שיטת פלדנקרייז
תאיר קובלסקי 19/11/09 |  צפיות: 15082

במה ייחודה של שיטת פלדנקרייז, ומדוע היא מומלצת?

מאת רות קדמון

שיטת פלדנקרייז מבוססת על ההנחה שהתנועה היא המעידה על תפקוד המוח. על פי תנועתו של האדם אפשר להבחין איך הוא חושב, איך הוא חש ואיך הוא מרגיש. לכן, שיפור של התנועה יגרום לשיפור בכול ההוויה של האדם.

כול פעילות שלנו בכול תחום שהוא וכול ההתנהגויות שלנו באות לידי ביטוי במדיום של התנועה: עבודה, משחק, נגינה, דיבור, אכילה, אהבה... הכול נעשה בתנועה. החיים מתקיימים רק תוך כדי תנועה. לכן, שיפור התנועה מוביל לשיפור כול הפעילויות היום-יומיות.

השיטה עוסקת בשיפור איכות הביצוע של התנועה. יותר חשוב ה"איך" מאשר ה"מה". ה"איך" נקבע על-ידי מיקוד הקשב ומיקום תשומת הלב. האיכות של העשייה קובעת את השפעתה ואת תוצאותיה – וזה חשוב! התנועות עצמן, וכן תהליכי התנועה, לקוחים ברובם מן התנועות הראשוניות של הילד. החזרה לתנועות ולתהליכים אלה נותנת הזדמנות לארגון מחודש של הגוף במתכונות הראשוניות – המתכונות שהטבע יצר. על-ידי חזרה אל מתכונות אלה נוצרים התנאים לריפוי עצמו. השיטה איננה עוסקת בריפוי מחלה זו או אחרת, אלא מאפשרת לנו ללמוד כיצד אנו מנצלים טוב יותר את יכולתנו. ניצול האמצעים שהטבע העמיד לרשותנו הוא התהליך המבריא.

גישה זו של פלדנקרייז היא חינוכית ביסודה. המונח שיעור נקבע על-ידו כדי להדגיש שאין זה תרגול אלא למידה, אין זה ריפוי, אלא שכלול. ריפוי הינו תהליך שניגמר ולשכלול אין גבולות.

שיטת פלדנקרייז היא חווית למידה המתנגדת למתח ולכאב. חשובה ביותר הרגשת הנוחות של האדם. להישגים מגיעים בלי להתאמץ. עובדים רק בטווח היכולת.

תנועה טובה היא קלה, נוחה ומהנה, ומי מאתנו אינו רוצה לחוש כך?

מדוע נכללת "שיטת פלדנקרייז" בתחום הרפואה המשלימה?

כיום, למרות שהרפואה המסורתית-הקונבנציונלית מתקדמת משנה לשנה, יותר ויותר אנשים נעזרים ברפואה האלטרנטיבית, המשלימה. יש לא מעט בעיות שאיתן באים לרופאים, והרופאים אומרים לפציינט "אין מה לעשות, תלמד לחיות עם זה". אדם שאינו מוכן להשלים עם כך, מחפש בעצמו פתרונות. כאן נכנסת לתמונה הרפואה האלטרנטיבית. בכמה מענפיה הכירה הרפואה הממסדית, ולכן הכניסה אותם למערכת שלה. שיטת פלדנקרייז היא אחד מענפים אלה. בסניפים רבים של קופות החולים יש טיפולים אישיים בשיטה, ובאחדים מהם קיימות גם קבוצות למידה של השיטה.

מדוע הכיר הממסד בשיטת פלדנקרייז, אימץ אותה, והכניס אותה לסניפים רבים ?

1. תהליכי התנועה הנלמדים בשיטת פלדנקרייז לקוחים מתנועות התפתחות הילד, ממתכונות ראשוניות שהטבע יצר. תהליכי תנועה אלה נותנים הזדמנות להבריא את הגוף מכאבים שנוצרו על ידי הרגלי תנועה לא נכונים.

2. שיטת פלדנקרייז מדגישה מודעות: התבוננות המקדימה ומלווה את העשייה בכל שלביה. המודעות וההבחנה מונעות תנועות המזיקות לגוף.

3. שיטת פלדנקרייז מלמדת חלוקת עומס תנועתי נכון יותר. ארגון ותיאום יעילים מונעים שחיקה וכאבים.

4. שיטת פלדנקרייז משפיעה לטובה על תהליך בניית העצם ומונעת את בריחת הסידן.

שיטת פלדנקרייז – בהשוואה לשיטות התעמלות אחרות

כשאתה לומד – אתה משתנה, מתחדש, אתה מוצא דרכים נוספות לעשייה, יש לך אלטרנטיבות, ולכן גם אפשרויות בחירה. אינך תקוע. ניתנת לך הזדמנות להשתפר. תודעתך נשארת פקוחה, ערנית, ורעננה.

כשאתה מתרגל – אתה חוזר שוב וששוב על מה שאתה כבר יודע. הינך מתאמן במוכר, משנן את השגיאות של עצמך. רוב שיטות ההתעמלות מסתמכות על עשייה מכאנית, חזרה ותרגול. אם הביצוע התנועתי נעשה בארגון תנועתי לא נכון, על פי אותם הרגלי תנועה שנתקבעו במהלך השנים (והם אלה שגרמו לכאבים!) – התרגול רק יחריף את המצב.

שיטת פלדנקרייז מלמדת ומדגישה את ההקשבה של האדם לעצמו בזמן העשייה, את הריכוז והאבחנה, את המודעות לתנועה. רק כך ניתנת ההזדמנות לשנות, לשפר את הארגון ולהיפטר מכאבים הנובעים מחלוקת עומס לא נכונה על השרירים בעת הפעילות. בשיטה זו לא עובדים על כל מפרק בנפרד על ידי חזרה מכאנית, אימון שרירים או תוספת מהירות וכוח – אלא על ידי הרחבה ושכלול השליטה של המוח על מערכת השרירים כולה. (במילים אחרות: כדי להשיג יעילות פונים להנהלה ולא לפועלים.) השיפור וההקלה של כל קושי אינם באים מתוך מאמצים נמרצים של רצון וכוח לבצע את הפעולה – אלא על ידי שימוש בארגון טוב יותר של כל הגורמים המשתתפים בפעולה. זאת משיגים תוך מודעות. למידה אינה נעשית תוך סבל. בסבל מחזקים את כוח הרצון – אבל לא לומדים ולא משפרים יכולות. פלדנקרייז טוען שכוח רצון הוא סימן לחולשה. מי שיש לו יכולת – פשוט עושה. את הנוחות בתוך המגבלות של עצמנו לא מוצאים בעזרת כוח הרצון, אלא בעזרת למידה. בשיטת פלדנקרייז הדגש הוא על תהליך הלמידה ולא על התוצאה (אם כי ישנם תוצאות רבות!) אין תחרות. המעקב המתמיד הוא אחר ההתקדמות האישית ביחס ליכולת הקודמת. השיפור חל בעזרת התייעלות הארגון הפנימי ולא בעזרת כוח רצון ומאמץ.

http://www.feldenkrais-israel.org/index.php


דירוג המאמר:

תגיות של המאמר:

 תאיר קובלסקי


 


מאמרים נוספים מאת תאיר קובלסקי
 
טיפים ועצות ליציבה וחוזק!!! ממש ממש קל
11/01/10 | אימונים
http://www.feldenkrais-israel.org/

עצות עוזרות למניקה!!!
ציפי גנן מורה מוסמכת בשיטת פלדנקרייז נותנת מספר עצות קלות לביצוע לאם המניקה או לזו שתוהה מדוע צריך להניק http://www.feldenkrais-israel.org/

מוות בעריסה- עצות ליישום מניעה
שרי בומפלד כותבת לכן הסבר על התופעה תוך עצות ליישום מניעה ועצות שישמרו על התפקוד הבריא של התינוק! כדי מאוד לקרוא! http://www.feldenkrais-israel.org/

ייחודה של שיטת פלדנקרייז
19/11/09 | פלדנקרייז
רות קדמון, מורה מוסמכת בשיטת פלדנקרייז מסבירה את רזי השיטה וייחודה

http://www.feldenkrais-israel.org/index.php


אמא חדשה, רוצה קצת עזרה?
מיכל ריטר, מורה בשיטת פלדנקרייז קצת מרגיעה אתכן האימהות ונותנת לגן גם כמה עצות טובות! www.feldenkrais-israel.org

מה זה הדבר הזה בראיון העבודה?? גרפולוגיה???!
מה זה גרפולוגיה? איך אפשר להתכונן למבחן כזה בראיון עבודה? ענת ספיר עונה על השאלות

איך לעזור לחולי פרקינסון- שיפור בתפקוד ובמורל
הסיפור של תמר, מורה לפלדקרייז שהפכה את החיים של חולה פרקינסון לטיפה יותר קלים ומאושרים.

מאוד כדאי לשמוע!

http://www.feldenkrais-israel.org/


טיפים מובילים לחיפוש עבודה!!!
טיפים לחיפוש, מציאה, התנהלות בראיון עבודה ועוד.

את המאמר כתבה ענת ספיר, מומחית בייעוץ לעבודה וקריירה- מייצגת פרוייקט A4E ישראל.


איך לבשל בחגים בלי כאבים
14/09/09 | פלדנקרייז
טיפים להקלה בעומס ובכאבים בזמן הבישול האינטנסיבי בחגים!

כדאי מאוד, יש מה ללמוד


טיפים טיפים וטיפים לטיסות!
19/08/09 | פלדנקרייז
הטיפים הקצרים האלו יהפכו את הטיסה להרבה יותר קלה!

את התרגילים נידבה תמר וויל, מדריכה בשיטת פלדנקרייז.
http://www.feldenkrais-israel.org/

     
 
שיווק באינטרנט על ידי WSI