דף הבית רוחניות חלומות חלומות והפרעות שינה מתוך ספרו של ד"ר זיו מאיר "החלום והפרעות שינה"
חלומות והפרעות שינה מתוך ספרו של ד"ר זיו מאיר "החלום והפרעות שינה"
ד"ר זיו מאיר 16/06/08 |  צפיות: 3919

הפרעות שינה

מתוך הספר "החלום והפרעות שינה" של ד"ר זיו מאיר.

המושג הפרעות שינה מתייחס לקשיי הרדמות, יקיצות תכופות במהלך השינה, שינה לא רגועה. אינסומניה יכולה להיות תוצאה של מספר גורמים כגון:
היפוגליקמיה, הפרעות עיכול, הפרעות במערכת הנשימה, כאבים שונים, סטרס ולחצים, דיכאון, ג'ט לג, שימוש מוגבר בקפאין, תרופות, חוסרים  תזונתיים או הרגלי תזונה לקויים, הפרעות ומחלות במערכות הגוף  השונות, אורח חיים.

הפרעות השינה נפוצות ביותר. כמעט כל אחד חווה בחייו לפחות פעם אחת לילה  ללא שינה.

כ- 30% מהאוכלוסייה סובלים מהפרעת שינה למשך שבועות או יותר, הגורמות להפרעות משמעותיות בתפקוד היומי. בשנים האחרונות התפתחה ומתפתחת התמחות חדשה ברפואה הנקראת "רפואת שינה". מומחיות רופא השינה היא אבחון וטיפול בכל הפרעות השינה. במסגרתה של "רפואת השינה" אופיינו סוגים שונים של הפרעות שינה, ופותחו שיטות אבחון וטיפול.  הפרעות השינה מתחלקות למספר סוגים עיקריים:

א. נדודי שינה (אינסומניה).
ב. ישנוניות יתר (היפרסומניה).
ג. דום נשימה בשינה.
ד.הפרעות בתזמון השינה והערות (הפרעות בשעון הביולוגי).
ה.פאראסומניות (אירועים אוטומטיים המתרחשים בזמן השינה).

א. נדודי שינה:
15%-10% מהאוכלוסיה סובלים מנדודי שינה כרוניים. רבים מהם צורכים טיפול תרופתי, נפשי או רפואי. נדודי השינה יכולים להיות משניים לבעיה גופנית או נפשית. אך ב- 20%-10% מן המקרים לא מוצאים בעיות כאלו, ואז מדובר בנדודי שינה ראשוניים (אינסומניה פסיכופיזיולוגית).

נדודי השינה יכולים להתבטא בשלוש צורות:

קשיי הרדמות, יקיצות תכופות משינה ויקיצה מוקדמת.

יכול להיות גם שילוב של שתיים או שלוש הבעיות.

הדבר משפיע על  חיי  היומיום, על הבריאות, ואפילו על תוחלת החיים.

כ- 50% מהגברים בגיל מבוגר סובלים מנחירה. הנחירה נגרמת עקב התרופפות דפנות דרכי הנשימה העליונים באזור החיך הרך והלוע. אויר הנשימה גורם לרטט של הדפנות הרופפות, שמתבטא ברעש הנחירה. כאשר התרופפות משמעותית עלולה ליצור חסימה מוחלטת של דרכי הנשימה והפסקת נשימה ממושכת. במשך לילה אחד יכולות להתרחש מאות הפסקות נשימה שברובן נגרמות ירידות ברמת החמצן בדם. כל הפסקות הנשימה מסתיימות ביקיצות קצרות (אותן לא זוכרים בבוקר) הפוגעות באיכות השינה. אדם הסובל מתסמונת דום נשימה בשינה, סובל מעייפות קשה ומנטיות להירדמויות מרובות בלתי רצוניות. התסמונת גורמת ליתר לחץ דם, למחלות לב ולאירועים מוחיים, וכתוצאה מכך גם לקיצור תוחלת החיים. גברים סובלים יותר מנשים מנחירה והפסקות נשימה בשינה, והמחלה מתקדמת עם הגיל.

האבחנה מתבצעת ע"י רישום שינה לילי במעבדת השינה, או בביתו של הנבדק.

הטיפולים האפשריים בתסמונת הם:

1. ירידה במשקל.

2. שימוש במכשיר להזרמת אויר דרך מסיכה אפית

3. ניתוח לסילוק רקמות עודפות בחיך ובלוע.

4. התקן דנטלי לשימוש בזמן השינה.

ד. הפרעות בתזמון השינה (שעון ביולוגי):
יש אנשים שהם ערניים ופעילים יותר בשעות הבוקר  ויש המעדיפים את שעות הערב והלילה. כאשר הנטייה הזו לשעות המוקדמות, או המאוחרות, הופכת להיות קיצונית ומגבילה, מדובר בהפרעה בשעון הביולוגי.
במיוחד מוכרת ומציקה היא תסמונת "הפאזה המאוחרת". אדם הסובל מהתסמונת מסוגל להירדם רק בשעות הלילה המאוחרות, או למעשה בשעות הבוקר המוקדמות, וישן במשך כל הבוקר עד צהריי היום. אנשים כאלה אינם מסוגלים להירדם בשעות הערב הרגילות ומתקשים מאוד להקיץ בבוקר. כאשר הם נדרשים להקיץ בשעות הבוקר הרגילות, נגרמת להם הפרעה משמעותית בתפקוד היומי. הסיבות להפרעה זאת הן לדעתי נפשיות, לרוב עשויות לנבוע מפחדים שונים, ולמעשה ההירדמות היא צעד של פשרה בין הפחד לתשישות הגופנית.
תופעה הפוכה מתרחשת אצל אנשים הסובלים מתסמונת "הפאזה המוקדמת". הם מקדימים להירדם בלילות ולהקיץ בבקרים. תופעה זו נדירה יותר.
הטיפול הקונבנציונלי בהפרעות "בשעון הביולוגי" הוא ע"י שימוש בשיטות התנהגותיות, בהורמון הטבעי מלטונין, ובחשיפה לאור בעוצמה גבוהה בשעות מסוימות.

לפרטים נוספים: למודים, השתלמויות, מכללת ברק 02-5664627 barakcollege.com.il


ה. פאראסומניות:
זוהי קבוצה של תופעות שונות המתרחשות בזמן השינה. הן אינן גורמות בד"כ להפרעות שינה וערנות.
בקבוצה נכללות תופעות הקורות בשינה בצורה אוטומטית, כמו הליכה, דיבור, צעקות והרטבה, וכן הפרעות בחלימה ופעילויות מוטוריות שונות.
במקרי הפאראסומניות השונות. לא תמיד נדרש אבחון במעבדת השינה. לעיתים די בסיפור המטופל ומשפחתו, כדי לאבחן את התופעה ובמידת הצורך לטפל בה. במקרים אחרים נעשית בדיקה מעבדתית על מנת לברר את מהות ההפרעה וסיבותיה.

מכל מקום מהמחקרים עולה, כי הפרעות שינה היא נחלתם של רבים, חלקם מודעים לכך, אחרים אינם מודעים לכך. ההפרעה כאמור עשויה לבוא לידי ביטוי בכל שלושת שלבי השינה.

1.         בשלב הראשון, קיים קושי רב בהירדמות.

2.         בשלב השני קיימות התעוררויות בתדירות גבוה הנובעת מסיוטים, מסהרוריות (סומנמבוליזם), שינה שיטחית ודום נשימה sleep apnea   במהלך השינה, פתאום האדם מתעורר חסר אוויר.

3.         בשלב השלישי קיימים קשיי התעוררות, עייפות אחרי היקיצה, חוסר אנרגיה כאילו בילה כל הלילה, חוסר רצון לצאת מהמיטה ועוד.

עתה אנסה להשיב על שאלות אלו:

1.      בשלב הראשון:

 קשיי הירדמות עלולים לנבוע ממספר סיבות. הראשונה עייפות ומתח נפשי, פחד מחלומות וסיוטים חוזרים ונשנים. פעילות יתר של בלוטת התריס (באופן טבעי או מנטילת תרופות), אסטמה, מחלות גופניות קשות, חוסר שליטה על סוגרים במע' העיכול,  בעיות פסיכאטריות, דאגה לאדם קרוב הזקוק לטיפול, כגון אם הדואגת שתינוקה לא ימות בשנתו והיא כל זמן קצר הולכת לוודא כי תינוקה בסדר.

יוסי הוא  נהג מונית  שהגיע אליי וסיפר, כי לילות שלמים הוא לעיתים לא ישן, לעיתים גם כאשר הוא כבר ישן, הוא מתעורר עייף ותשוש כאילו לא ישן כלל.

עוד סיפר, "אני מת לישון אבל אני לא מצליח להתנתק מהמחשבות שלי על העבודה". "מדוע מה כל כך מדאיג אותך" שאלתי אותו? "אני לא יודע, משהו לא נותן לי לישון, כאילו מחר לא תהיה לי עבודה ואגווע ברעב". המשיך ואמר, "לאחרונה המצב החמיר ואני חושש שלא אהיה מרוכז על הכביש ואגרום לתאונה קטלנית חס וחלילה" המשיך. "אתה חייב לעזור לי בכך, כמו שעזרת לשמעון עם בעיית השינה שלו, אז אתה חייב גם לי לעזור" המשיך בתחנונים. שמעון נזכרתי, היה נהג מונית חברו של יוסי, שאשתו שלחה אותו אליי מאחר והיה מתעורר עייף בכל בוקר, באמצעות היפנו תרפיה  שעבר אצלי נפתרה בעייתו. שמעון התברר, היה תקוע בזיכרון חיים קודמים כנהג מרוצים בראשית שנות החמישים אשר בשל חוסר הכרת מסלול המרוצים התהפך ונהרג במרוץ. במותו הותיר אחריו אישה וילדים שמאוד אהב,  מידי לילה היה חולם שהוא בודק ומתאמן על מסלול מרוץ מכוניות... בבוקר לא זכר מאומה והיה מתעורר עייף.

"זיו אתה מוכרח לעזור לי המשיך, אני ישנוני בעבודה על הכביש, אני פוחד לקחת נסיעות ארוכות, בבית אני לא מתפקד נורמלי, אני לא משתתף בחיי המשפחה, בקיצור אני חצי בנאדם".

ש. מתי היית בחופשה?

ת. לא זוכר.

ש. למה כי לא היית בחופשה כבר שנים רבות.

ת. כן.

ש. מתי עשית טיפול אחרון למונית שלך?

יוסי התבלבל מהשאלה הבלתי צפויה.

ת. למה מה זה קשור?

ש.ת. זה קשור מאוד.

ת. בשבת האחרונה.

ש. למה עשית לה טיפול?

ת. מה זאת אומרת, כל פחות מעשרת אלפים ק"מ אני מקפיד לעשות לה את כל הטיפולים.

ש. למה?

ת. כדי שהמונית תתפקד, שלא יהיה למנוע בלאי גבוה, וכדי שאוכל להמשיך לעבוד ולהתפרנס.

ש. ומתי עשית טיפול עשרת אלפים או חמישים אלף לעצמך?

ת. יוסי חייך, מה זאת אומרת, אני לא עושה טיפול לעצמי.

ש. אתה חושב שאתה כזה גיבור שאתה לא צריך לעשות כלום לעצמך ותמשיך לחיות ולתפקד כך כל החיים? הרי עכשיו אתה כבר מתחיל לקרוס, אתה סובל מעייפות נפשית ופיזית,  מה יקרה לך בעוד חצי שנה בקצב הזה שבו אתה עובד ולא יוצא לחופשות כלל.

ת. אני לא חשבתי שזה קשור בכלל ליציאה לחופש.

ש.ת בוודאי שזה קשור, אתה פחות חזק מהמונית שלך שלה אתה כל כך דואג , את עצמך אתה מזניח לחלוטין, צא קודם כל לחופשה של כמה ימים לפחות, לא סתם סוף שבוע, אלה ממש חופשה בעיר אחרת, ים, בריכה, "תנקה את הראש", אח"כ אם תרצה תחזור אליי ונמשיך לבדוק מה מצבך.

יוסי חכך בדעתו ואמר, "אבל יש לי עומס עבודה ואני חייב לפרנס את משפחתי". הבטתי עליו בכעס, הרמתי אצבע צרדה ואמרתי לו "עוד מאוד הילדים שלך יהיו יתומים ואשתך אלמנה, על המצבה יהיה כתוב: המפרנס המצטיין שנהרג על משמרתו, האם זה מה שאתה רוצה שיקרה"?

יוסי היה המום מתגובתי, ובקול חלוש ענה, "בסדר, אני אצא בקרוב לחופשה". "לא בקרוב" קטעתי אותו, "אתה תוך שבוע מהיום יוצא לחופשה ותודיע לי מתי אתה יוצא לחופשה, אחרת אני לא אקבל אותך לטיפול". "אבל אתה בטוח שזה יעזור" היקשה שוב. "כן אני בטוח" השבתי לו. לאחר שלושה ימים קבלתי שיחת טלפון מאשתו של יוסי שסיפרה לי בשמחה, כי הם יוצאים יחד לחמישה ימים לחופשה בצפון ומשאירים את שתי ילדיהם הגדולים אצל ההורים שלה.

ארבעה ימים לאחר מכן קבלתי שיחת טלפון נוספת מרחל אשתו של יוסי, "זיו אני כל כך מודה לך, אין לי מילים בפי על שהכרחת אותו לצאת לחופש, יוסי כאילו בנאדם חדש, הוא ישן בלילה כמו תינוק, הוא מחייך, נינוח, חזר להיות יוסי שכבר שנים רבות לא ראיתי..."

אכן, ההנחה שלי היא תמיד, כאשר אדם טרוד מתוח ומודאג וקשה לו להירדם, עליו ראשית לצאת לחופשה, לא סתם לא ללכת לעבודה, אלא לשנות מקום, לשנות אווירה, המקום והאווירה החדשה משכיחים ממנו את דאגותיו, ההישארות באותו מקום ואי הליכה לעבודה, אינה חופשה אמיתית, מאחר ותת המודע משדר  מתח כשהיה, רק שינוי של מקום ואווירה עשויים לשנות זאת.

אמנם, קיימים מקרים בהם היציאה לחופשה, היא רק ראשיתו של תהליך ולאחר החופשה, אני מתחיל את הריפוי האמיתי, הקשור לרוב לזיכרונות וחוויות מהעבר הרחוק של האדם. אולם במקרה זה, שינוי זה בלבד גרם לו לחזור לעצמו, לפחות לפרק זמן של כשנה עד לכתיבת שורות אלה.

לפירוט מסלולי לימוד ב מכללת ברק ראו במסלולי לימוד של מכללת ברק  www.barakcollege.com

www.barakcollege.com


דירוג המאמר:

תגיות של המאמר:

 ד"ר זיו מאיר

ד"ר זיו מאיר פרפסיכולוג ונטורופט.



 


מאמרים נוספים מאת ד"ר זיו מאיר
 
N.L.P לחיים טובים ומשופרים.
11/01/19 | NLP
לימודי ה-N.L.P. במכללת ברק מתקיימים באווירה משפחתית, קבוצות קטנות, יחס אישי. איך פועלת התפיסה וכיצד עובד המוח. מהו מבנה האישיות ע"פ ה-NLP, מה משפיע עלינו יותר – התורשה או הסביבה והכי חשוב: למה זה חשוב לנו כמובילי שינוי. איך יוצרים כימיה בין אישית ברמה גבוהה, ומרחב בטוח המאפשר טרנספורמציה והצלחה מרבית בתקשורת בינאישית/ בטיפול. כיצד להתגבר על פוביות... הנושאים הנלמדים בקורס מה זה NLP. מהי ההיסטוריה של הNLP ואת מה אנחנו "מתכנתים". מה ההבדל בין דמיון מודרך לדמיון מונחה? – כולנו משתמשים בדמיון על

תטא רייקי
תטא רייקי, אנרגיית העל של העידן החדש. באמצעות אנרגיית תטא רייקי שהיא אנרגיית העל של העידן החדש, ניתן לאזן ולחדש תאים מתים, ניתן לאזן השפעות מגלגולים קודמים המצויים ב-ד.נ.א. האנרגטי שבחלקו מושפע מה-ד.נ.א. של ההורים, ובחלקו הוא יצירת רסיסי נשמה החוזרים בגוף חדש. כיצד נוכל להשפיע על המיטוכונדריה של התאים בגופנו למניעת הזדקנות וליצור תאים צעירים במקום שכפול תאים התואמים את גילנו הכרונולוגי? על כך בקורס החדש במכללת ברק לרפואה משלימה שלוחות ירושלים אשקלון באר שבע.

חלומות וברביטורטים
27/09/10 | חלומות
חלומות וברביטורטים מאת ד"ר זיו מאיר מכללת ברק במחקרים שונים שנערכו בדבר שימוש בתרופות לשינה התבררו עובדות מעניינות. לדוגמא: במחקר שנערך על ידי פרופ'''' איאן אוסוולד מאוניברסיטת אדינבורו שחקר את השפעת הברביטורטים על השינה, התברר כי תרופות רבות מדכאות את שנת החלום.

כיצד מופיעות נשמות חדשות?
כיצד מופיעות נשמות חדשות? מתוך ספרו של ד"ר זיו מאיר "נשמות תאומות וזוגיות" "לדעתי, יש להבחין בין שתי מקרים מרכזיים שונים: הראשון הוא רצון מצד ההורים לילד במשפחה, כלומר שני בני הזוג רוצים לצרף אליהם נשמה נוספת. =מתוך בחירה. כאשר הרצון יוצר את סוג האנרגיה להיווצרותה. האופן השני הוא מצבים מאולצים, כגון אונס, או שמירה מפני הריון בלתי רצוי שנכשל, או מתוך פחד או אי רצון לבצע הפלה מאמונה זו או אחרת.=כלומר הריון שלא מבחירה, אזי סוג האנרגיה היא שונה.

כיצד נוצרות נשמות חדשות?
כיצד נוצרות נשמות חדשות? מתוך ספרו של ד"ר זיו מאיר "נשמות תאומות וזוגיות". "לכאורה כפי שאמרת קודם לכן" המשיך ידידי המלומד, "מאותן ניצוצות שנוצרו מהתנפצות נשמתו של האדם הראשון, אשר חיכו לירידה. אולם מה יקרה בעוד חמישים שנה? בעוד מאה שנה? כאשר אוכלוסיית העולם תכפיל ותשלש את עצמה"? המשיך ושאל.

האם יש נשמות חדשות?
האם יש נשמות חדשות? מתוך ספרו של ד"ר זיו מאיר "נשמות תאומות וזוגיות" פרופ' קליין הגיע אליי ביום שישי בשעה שקבענו. הפעם הוא חייך אליי עם היכנסו, בניגוד לפגישתנו הקודמת. "אני יכול להגיד לך שהשבוע הזה היה לי השבוע הארוך בחיי" ציין והתיישב על הכיסא. "מדוע"? שאלתי, אף שידעתי את התשובה, הרי גם אני ציפיתי בכיליון עיניים לפגישה. "מפני שכל השבוע חיכיתי לפגישה איתך, כל יום הייתי סופר את הימים לפגישה איתך", ציין בהתלהבות. "תראה במהלך השבוע חשבתי רבות על השיחה שלנו, רציתי להבין האם לדעתך קיימות גם נשמות חדשות לחלוטין? למען האמת בדקתי גם במאמרים שלך באינטרנט אבל לא התייחסת לזה בשום מקום, רק דע לך שקראתי

האם אני ורעייתי המנוחה נשמות תאומות?
האם אני ורעייתי המנוחה נשמות תאומות? מתוך ספרו של ד"ר זיו מאיר "נשמות תאומות וזוגיות" "האם אני ורעייתי המנוחה אכן נשמות תאומות"? חזר פרופ' קליין לשאלתו הראשונה. "הסברת לי מה היא נשמה, או מה הן התפיסות בעניין זה, אך אני עדיין מאוד מוטרד מכך שרעייתי המנוחה נמצאת איתי. אני ממש מרגיש בה, אמר הפרופ' והמשיך, "אתה יודע מה יכול להיות כאשר אני בקשר עם אישה אחרת? בודאי זה ברור לך לחלוטין". המשיך תוך שהוא משכל רגליים

האם יש נשמות תאומות?
מתוך ספרו של ד"ר זיו מאיר "נשמות תאומות וזוגיות" האם יש נשמות תאומות שאל פרופ' קליין? "כן ולא" השבתי לו. "כן ולא" השבתי לו. הוא נעץ בי מבט משתאה, "מה הכוונה? או שיש או שאין" פסק חד משמעית. "לא יתכן תשובה והיפוכה" המשיך. "נכון" השבתי. "אכן התשובה לכך לא פשוטה כלל, אבהיר את דברי.

הקשר בין פסיכותרפיה לפסיכותרפיה גופנית
הקשר בין פסיכותרפיה לפסיכותרפיה גופנית
מאת ד"ר זיו מאיר

בסיס הפסיכותרפיה הגופנית הוא טיפול ריגשי /נפשי המשלב בין הצד הפיזי לצד הנפשי, כלומר הוצאת הרגש המודחק הטמון בזיכרון באמצעות תהליך הטיפול הפיזי.
הטיפול ב פסיכותרפיה גופנית גורם לשחרור הצורך להדחיק, שכן המטופל חווה את הסיבה לטראומה שהדחיק והזיכרון אינו גורם עוד לכאב ריגשי, לא יהיה למטופל קושי לזכור את האירוע, כך האנרגיה המושקעת בהדחקה תשמש לתפקידי חיים אחרים כגון: יציבה, בריאות גופנית, שמחת חיים ועוד.


מה הוא טיפול פסיכותרפיה התנהגותית
מה הוא טיפול פסיכותרפיה התנהגותית

מאת ד"ר זיו מאיר

בבסיס הטיפול ב פסיכותרפיה ההתנהגותית קיימת ההנחה, שכל ביטוי התנהגותי בלתי מסתגל, הוא הרגל שנרכש בעבר. באמצעות התאמה אישית של מערך התניות וחיזוקים, ניתן להביא לידי שינוי הרגליו הבלתי רצויים של המטופל ובאמצעות החיזוקים שיקבל ירכוש את ההרגלים הרצויים. בגישה זו הפסיכותרפיסט פעיל בטיפול, עליו לתכנן מערך של למידה,של חיזוקים והתניות, כדי להכחיד התנהגות בלתי רצויה,ולעודד הופעת התנהגות רצויה. עתה הוא אינו מאזין ומפרש בלבד את העבר או את סיבת ההפרעה...אלא עוסק בעיצוב ההתנהגות בהווה.

     
 
שיווק באינטרנט על ידי WSI