דף הבית רפואה ובריאות שיקום והידרותרפיה האם תרפיה באמצעות בעלי חיים יכולה להקל על הסימפטומים אצל הסובלים מטינטון, סחרחורות או מחלת מנייר?
האם תרפיה באמצעות בעלי חיים יכולה להקל על הסימפטומים אצל הסובלים מטינטון, סחרחורות או מחלת מנייר?
אירית בן צבי 21/03/10 |  צפיות: 4810

במשך אלפי שנים אימצו בני האדם בעלי חיים שונים כבני לוויה. כלבים, חתולים, סוסים ובעלי חיים נוספים הפכו לחבריהם הנאמנים של בני האדם בתרבויות רבות. כיום ישנה ספרות רבה העוסקת בתרפיה באמצעות בעלי חיים ונעשה בה שימוש נרחב ככלי עזר לצד טיפולים אחרים בשל האפקט המרגיע שיש לבעלי חיים על האדם.

השאלה עליה ננסה לענות במאמר היא: האם תרפיה באמצעות בע"ח יכולה להקל על הסימפטומים אצל חולים הסובלים מטיניטון, סחרחורות או מחלת מנייר?

מדענים רבים חולמים לפתח תרופה סטנדרטית שתוכל לרפא את כל הסובלים מטינטון, סחרחורות או מחלת מנייר. מטרה זו טרם הושגה, אולם גם בימינו נעשה שימוש בטיפולים שונים שניתן לסווגם ל-2 קבוצות עיקריות:

(1) טיפולים פליטיאביים (טיפולים תומכים להקלת הסימפטומים). כגון: היפנוזה, CBT ו-TRT.

(2) טיפולים קיוראטיביים (טיפולים שמטרתם לרפא). כגון: טיפול בזיהומים, גידולים שפירים וליקויים מטאבוליים (הגישה של ד"ר שמש מבי"ח הדסה).

בנוסף לטיפולים הפליאטיביים שנמנו ניתן למנות את ההיפנותראפיה, הידרותראפיה, מדיטציה וביופידבק הינם טיפולים תומכים ידועים שמסייעים לסובלים להרגע אך אינם מרפאים. ייתכן בהחלט שניתן יהיה לכלול בין הטיפולים הללו גם תראפייה באמצעות בעלי חיים שתסייע להקל על החולים, להשרות עליהם רוגע ואף יותר מכך.

מתוך הרשימה הארוכה של בעלי החיים שניתנים לגידול, כלבים וחתולים נחשבים לפופולארים ביותר בקרב אלה שמעוניינים לגדל את חיית המחמד בביתם. אנשים שאוהבים מרחבים פתוחים  עשויים להעדיף סוסים כחלק מהטיפול. נהוג לתת עדיפות גבוהה יותר לכלבים בשל הפופולאריות שלהם ומגוון הגזעים הרב שיש כיום. 

ניתן לחלק את החיות למאולפות ולכאלה שאינן מאולפות. את החיות המאולפות לימדו כיצד להיות רגועות, עדינות ושקטות. בעיקר בקרב ילדים היפר-אקטיביים. על החיות שאינן מאולפות להיות בעיקר רגועות, עדינות ואוהבות אדם מטבען. על כל החיות לאהוב תשומת לב, ליטופים ולא להתנהג בביישנות. בנוסף, עליהן להיות ממושמעות וצייתניות.

בעלי החיים מספקים שירות בעל ערך רב לאלו שמרגישים בודדים, נטושים ולכל מי שזקוק למגעו המרפא של חיבוק או מגע עדין ואוהב. רבים מבעלי חיות המחמד יודעים שכאשר הם חולים, בעל החיים יידע אינטואיטיבית לעשות את הדבר הנכון.

לבעלי חיים יש את הכוח לרפא את בעליהם, בייחוד את המבוגרים שביניהם. המחלה הקשה והחמורה ביותר שיכולה להיות לאדם זקן היא לא סרטן או בעיה בלב, כי אם בדידות.

ההחלטה על בחירת חיית מחמד מתאימה עבור החולה יכולה להיות קשה וצריכה להתבצע תוך התחשבות בכל האספקטים. במידה וניקח אדם בן 75 שמעולם לא רכב על סוס ונרכיב אותו על גב סוס הדבר עשוי להיות מסוכן ואף "אנטי טיפולי". אמנם כאן הצגנו דוגמא קיצונית אולם יש מקרי ביניים רבים שדורשים נסיון, מיומנות ושיקול דעת מקצועי מצד המטפל.

מרכיב חשוב בתמונה הקלינית של הסובלים מטינטון, סחרחורות או ממחלת מנייר הוא החרדה, הלחץ והמצוקה. טיפולים רבים כוללים טכניקות הרגעה, אך טיפול באמצעות בעל חיים עשוי לתרום לחולה הרבה יותר מכך.

כלבים:

הכלב נחשב לידידו הטוב ביותר של האדם. לכלבים יש אפקט מרגיע במיוחד על בני האדם. הם מקבלים כל אדם כפי שהוא ומסייעים להתמודדות עם נושאים אמוציונאליים הקשורים לחרדה.

הם משתמשים הן בקולם והן בתקשורת שאינה ורבלית ליצירת קשר. בנוסף הם מציעים מגע פיזי ועזרה בהסחת הדעת של החולה מקשיי היום יום.

כלבים תלויים בבעליהם לחלוטין ומוטלת על הבעלים החובה להאכילם, לטייל עמם ולספק להם תשומת לב ואהבה. עובדה זו יכולה לעזור במניעה ובטיפול במגוון מצבים רפואיים כגון: כאב כרוני, פיברומיאלגיה, עייפות כרונית (CFS), שיקום נוירולוגי, חולים שעברו אירוע לב (MI), חולים לאחר ניתוח (בייחוד אורתופדי) והחלמה מחרדה ודיכאון.

כלבים מגזעים קטנים יכולים להיות טובים כיוון שניתן להרימם בקלות והם לא תופסים הרבה מקום. כלבים גדולים יכולים להיות בני לוויה טובים לאנשים בכיסא גלגלים, כיוון שהם לרוב שקטים, סבלניים ויאפשרו לגעת בהם וללטף את פרוותם בשמחה.

לכלבים יש אינטיליגנציה רגשית גבוהה והם באמת ובתמים רוצים להעניק חיבה וחברות. הם מסוגלים ויודעים להפגין חיבה באופן אינטואיטיבי במידה וצריך ואוהבים כל אדם באשר הוא מבלי לייחס חשיבות למראה חיצוני או ללקויות גופניות ונפשיות.

חתולים

חתולים הם אפשרות טובה. ניתן לשאתם בקלות והם יכולים להסתגל אף לדירה הקטנה ביותר.

הם יכולים לספק "שירות" רב ערך לאנשים בודדים, נטושים או חולים ועשויים לעזור מאוד לכל מי שזקוק לריפוי הקסום שמציע חיבוק חם ופרוותי ומגע עדין ומלטף. 

ילדים ובייחוד אלו שעברו התעללות או הזנחה, מסוגלים לתקשר עם בעלי חיים. חיית המחמד מציעה מקום בטוח לילד עם בעיות אמוציונאליות. בעל החיים מסוגל להעניק אהבה ללא תנאים ולספק לילד ביטחון שמעבר ליכולתו של אדם מבוגר ותומך.

החתול, לצד חיות מחמד אחרות, יכול להיות החוליה המקשרת בין חברי המשפחה ברגעים  קשים כמו מעבר דירה, גירושין או מוות.  
 

סוסים:

רכיבה טיפולית היא תראפיה פיזית עבור אנשים בעלי מגוון לקויות נרחב הכולל קשיים פיזיים, רגשיים, קוגניטיביים וסוציאליים. 

אופן התנועה של הסוס, בשעה שהוא פוסע בתנועות חוזרות ועדינות, מזיזה את גוף הרוכב בצורה שדומה מאוד להליכה אנושית. לעיתים קרובות, רוכבים בעלי מגבלות פיזיות מפתחים כוח רב יותר, מגדילים את טווח התנועה, מקטינים את זמן התגובה ומשפרים את הגמישות והיציבה כתוצאה מהרכיבה.

בחרתי להציג סוג זה של תראפיה בשל הזמינות הגדולה של חוות עם סוסים מאומנים והנסיון הרב שנצבר בגישה טיפולית זו.   

רכיבה טיפולית יכולה לעזור לאנשים עם טווח רחב שלך אתגרים אישיים ומגבלות, כולל:

(1) ליקויים אורתופדיים: קטיעה או פגיעה בחוט השידרה.

(2) ליקויים נוירולוגיים: פגיעות ראש, אפילפסיה, שיתוק מוחין, מחלת פרקינסון, טרשת נפוצה, ניוון שרירים, שדרה שסועה, חולים שעברו שבץ, לקות שמיעה, ראייה ודיבור.

(3) ליקויים רגשיים: הפרעת דחק פוסט טראומטית (PTSD), יגון ממושך, התקפי חרדה ופוביות.

(4) אחרים: פגיעות בלב ובכלי הדם.

רכיבה טיפולית מאפשרת למטופלים לבנות כישורים חברתיים וביטחון עצמי באמצעות אינטראקציה עם הסוס, רוכבים אחרים והמדריכים בחווה.  המטופלים נהנים מהיתרונות של אינטגרציה חברתית בשילוב עם בניית כוח פיזי, ביטחון ויכולות חברתיות.

חשוב לזכור שרכיבה טיפולית עלולה להוות סיכון לחולה הסובל מסחרחורות מסוג ורטיגו או דיזינס כל עוד הוא נמצא בשלב הפעיל של המחלה. מצד שני, חולים שהחלימו עשויים להרוויח מרכיבה טיפולית ע"י כך שיירכשו מחדש או יגבירו את הביטחון שלהם מבחינת שיווי המשקל והעמידה לאחר הטראומה והפחד מנפילה.

מאמר זה אינו מציע טיפול באמצעות בעלי חיים כאמצעי היחיד לטיפול בטינטון, בסחרחורות או במחלת מנייר. חשוב ויש לעשות כל מאמץ על מנת למצוא טיפול רפואי קיורטיבי אפקטיבי.

יש לשקול את הטיפול באמצעות בעלי חיים כטיפול משלים, המבוסס על רצון המטופל והאינטואיציה שלו לגבי גישה זו. לסימפטומים ממושכים עלולות להיות השלכות התנהגותיות שייבואו לידי ביטוי גם לאחר היעלמות המצב הרפואי הבסיסי. במקרה זה על הסובלים מטינטון, סחרחורות או מחלת מנייר לעבור שיקום בנוסף לכל טיפול אחר.

למרבה הצער, לא מצאתי באינטרנט כל תיעוד לגבי ניסויים מדעיים שנערכו בנושא. אשמח לקבל לקבל תגובות מחולים שחושבים שטיפול מסוג זה עשוי לסייע להם או מחולים  שניסו טיפול באמצעות בעלי חיים באופן עצמאי.

 


דירוג המאמר:

תגיות של המאמר:

 אירית בן צבי

לקריאה נוספת אודות טיניטוס, סחרחורות ומחלת מנייר

Further reading in English about Tinnitus, Vertigo and Dizziness



 


מאמרים נוספים מאת אירית בן צבי
 
הוובוזלות של מונדיאל 2010 והשפעת הרעש על הצופים
20/07/10 | כדורגל
עוד בטרם הפכו הוובוזלות או הווווזלות למפורסמות, חוקרים שהתמחו בטרואמה אקוסטית בחנו את האפקט של קולות רועשים מסוגים שונים על האדם.

השימוש בהגבלות דיאטטיות לחולי טינטון, סחרחורת או מחלת מנייר
05/07/10 | רפואה
מלח, טבק, אלכוהול, קפאין, אספירין ולחץ כלולים ברשימת הגורמים העלולים להגביר טינטון או סחרחורת (ורטיגו). השאלה המתבקשת היא האם הכרחי ליישם את כל המיגבלות באופן אוטומטי?

כיצד יכול חולה הטינטון לעזור לרופא לקיים תכנית טיפול אפקטיבית
05/07/10 | רפואה
פגישה רפואית יעילה בין חולה הסובל מטינטון (בלעז: טיניטוס) לבין הרופא מתחילה בבית. במידה ואירגנת את המסמכים הרפואיים שלך באופן מסודר, רעננת את זכרונך לגבי ההיסטוריה הרפואית שלך הכוללת בעיות רפואיות מהן הינך סובל, הנסיבות ששבעטיין קיבלת טיפול תרופתי, כירורגי או טיפולים אחרים – הינך מסייע מאוד לרופא לקיים תכנית טיפול אפקטיבית.

כיצד יש לסווג טינטון והאם הדבר מסייע לטיפול בחולה?
ניתן לסווג טינטון בדרכים רבות. לחלק מהכותרות שבהמשך הכתבה ישנה משמעות מעשית, מבחינת התוכנית הטיפולית, וחלקן נועדו לתאר את המצב הרפואי בלבד. במאמר קצר שלפנינו ננסה לסקור את הדרכים החשובות ביותר לסיווג הטינטון (טיניטוס בלעז).

האם סחרחורות וטינטון עלולים לגרום לפיטורים?
לעיתים גם עובדים וותיקים שנחשבו למסורים ובעלי תפוקה גבוהה עלולים להגיע לנקודה בה הם מפוטרים או מסווגים על ידי המעסיק כעובדים הנמצאים "צעד אחד לפני פיטורין".אחת הסיבות לכך יכולה להיות ירידה משמעותית בתפקוד המקצועי עקב טינטון (צפצופים באוזניים או בראש) או סחרחורות קשים.

האם תרפיה באמצעות בעלי חיים יכולה להקל על הסימפטומים אצל הסובלים מטינטון, סחרחורות או מחלת מנייר?
במשך אלפי שנים אימצו בני האדם בעלי חיים שונים כבני לוויה. כלבים, חתולים, סוסים ובעלי חיים נוספים הפכו לחבריהם הנאמנים של בני האדם בתרבויות רבות. כיום ישנה ספרות רבה העוסקת בתרפיה באמצעות בעלי חיים ונעשה בה שימוש נרחב ככלי עזר לצד טיפולים אחרים בשל האפקט המרגיע שיש לבעלי חיים על האדם.

השאלה עליה ננסה לענות במאמר היא: האם תרפיה באמצעות בע"ח יכולה להקל על הסימפטומים אצל חולים הסובלים מטיניטון, סחרחורות או מחלת מנייר?


הטיפול לטיניטוס על פי הרמב”ם
חולים הסובלים מטיניטוס מתלוננים על תחושת רעש באוזניים או בראש. סימפטום זה הטריד אנשים לאורך כל מהלך ההיסטוריה ומוזכר לראשונה אצל חיל פרעה שרדף אחרי בני ישראל היוצאים ממצרים. רבי משה בן מימון, ובקיצור - הרמב"ם, שהיה מגדולי הרופאים בדורו ומגדולי תלמידי החכמים בכל הדורות, כתב עצות רפואיות לחולים הסובלים מטיניטוס. בגוף המאמר ננסה לברר האם ניתן להפיק מכך תועלת גם כיום?

מהי מידת הפחתת המלח הרצויה במחלת מנייר?
מחלת מנייר מאופיינת על ידי טינטון, סחרחורות, ירידה בשמיעה, תחושת אטימות באזניים והעדר מחלה אחרת שיכולה להסביר את תלונות החולה. המחלה היא אירוע מתמשך עם תקופות סוערות וקשות שבהן ישנם התקפי סחרחורת, ותקופות שקטות לחלוטין או רגיעה יחסית בסימפטומים. אחת ההמלצות הטיפוליות בתקופה הקשה היא הפחתת כמות המלח במזון. השאלה היא מה מידת ההפחתה הרצויה, ועד כמה ניתן לצפות שזה יעזור?

הטיניטוס של הקיסר טיטוס
בתאריך העברי י"ז בתמוז, הבקיע הקיסר הרומאי טיטוס את חומות ירושלים, העמיד פסל (צלם) בבית המקדש השני (“בית שני”). בתאריך העברי ט' באב הוא החל בשריפת בית המקדש. הכיבוש היה מלווה בטבח נוראי שכלל רצח אכזרי של זקנים, נשים וילדים. טיטוס התרברב במעשי הרשע שלו ונענש בכך שסבל מטיניטוס (תחושה של רעש בראש או באוזניים). הסיפור המובא בגמרא כולל השלכות אל אחד הטיפולים הניתנים כיום.

הצייר ההולנדי המפורסם ואן גוך סבל מטיניטוס (רעשים באוזניים): מה ניתן היה לעשות למענו כיום?
הצייר ההולנדי הנודע וינסנט וילם ואן גוך (1853-1890) חתך חלק מאוזנו, צייר דיוקן עצמי עם התחבושת וזמן קצר לאחר מכן ירה בעצמו בחזהו ונפצע אנושות. מילותיו האחרונות לפני מותו, כשאחיו תיאו לצידו, היו "העצבות תימשך לנצח". מה ההסבר להתנהגותו?
"הוא בוודאי השתגע" היא התשובה הרווחת בקרב אלה ששמעו על כריתת האוזן וההתאבדות. למרבה הצער לא נותר תיעוד שיאפשר לנו להבין ישירות מהו מקור הייסורים שעבר ואן גוך, אולם חוקרים שעוסקים בהיסטוריה של הרפואה העלו השערה שמתאימה להתנהגותו לפני מותו.

     
 
שיווק באינטרנט על ידי WSI