דף הבית אינטרנט והחיים ברשת רשתות חברתיות רשתות חברתיות ו- SEO
רשתות חברתיות ו- SEO
זהר עמיהוד 02/07/08 |  צפיות: 3624

רשתות חברתיות (social networks) הם אחד הדברים הנפלאים במסגרת web 2.0. אנשים רבים רוצים לשמור על קשר, לחדש קשרים מהעבר, להכיר אנשים חדשים, ליצור קשרי עבודה וגם ליצור תכנים כחלק מפעילותם ברשת האינטרנט: פורומים, בלוגים, מאמרים, תמונות, וידאו. כדי שהגולשים בהמוניהם יוכלו ליצור תכנים הוקמו רשתות חברתיות, כמו אלו: live journal, searchles, zude, yahoo 360, linkedin, spock, orkut וגם fark, digg, tagged, reddit, facebook, myspace, stumbleupon, powerset. אי אפשר שלא להזכיר את הרשת החברתית הדוברת עברית: the marker cafe. על חלקם שמעתם בעקבות מייל שקבלתם מחבר המבקש מכם להצטרף או לחצן שראיתם באתר זה או אחר עליו רשום del.icio.us.

למרבית הרשתות החברתיות יש מכנה משותף הכולל שירותים ויישומים דומים כאשר לכל רשת יש יחודיות משלה. למשל, del.icio.us היא אוסף של מועדפים, spock הינו מנוע חיפוש למציאת חברים ועמיתים ברשת. stumbleupon עוזרת לשתף אתרים ו- koolanoo הרשת היהודית.

אין זה סוד שמנועי החיפוש הגדולים "אוהבים" חומר "טרי". אהבה זו מתבטאת בביקורים תכופים ובדרוג גבוה בתוצאות החיפוש. גם אין זה סוד שאחד המרכיבים החשובים בקביעת הדרוג של אתר בתוצאות החיפוש הם מספר הקישורים המפנים לאתר.

אין צורך להיות בעל תואר שני בפיזיקה גרעינית כדי להבין שחברות seo מצאו כר נרחב לפעילויות לקידום אתרים באמצעות שתילת קישורים. הרשת החברתית שמטרתה לחבר בין אנשים נהפכה לכלי בידי אלה המנסים לעשות בה שימוש לקידום עסקיהם.

חבר ברשת החברתית יכול לכתוב מאמר הכולל קישור לאתר שלו או לעסק שלו. מקדם אתרים יכול גם הוא לצרף מאמר וגם קישור בשם הלקוח שלו, כל עוד יש ערך לתוכן. זה וגם זה צריכים להיות במקום הנכון, בזמן הנכון ובמינון הנכון.

ואכן יש רשתות חברתיות שהתכנים, כולל הקישורים, נסרקים בידי מכונה וגם בידי אדם מתוך כוונה לזהות, עד כמה שהדבר אפשרי, את אלה שאין בכוונתם לתרום לרשת החברתית, אלא רק לשרת את עצמם. רשת חברתית כמו mahalo מסלקת/חוסמת פעילות חברים שלדעתה אינם מתנהגים 'כיאות', כלומר, לפי הכללים שנקבעו.

בזירה של מנועי החיפוש, הדברים ברורים: גוגל עם למעלה מ- 55%, יאהו עם כ- 20% ו- msn עם כ- 10% ובשאריות מתחלקים מאות מנועי חיפוש ומטה מנועי חיפוש. זוהי התמונה העולמית שמקבלת שינויים קלים בכל מדינה.

תוצאות החיפוש הטבעיות קבלו 'דחיפה' על ידי פעולות קידום. זו פעולה חוקית שעולה כסף. אין בזה רע, אבל לא כולם יכולים להיות above the fold, כלומר בין 5 התוצאות הראשונות שנצפות בחלון. מה יותר טוב מבקשת עצה מחבר? זהו בדיוק המקום בו הרשתות החברתיות מאיימות על שלושת מנועי החיפוש הגדולים: במקום לחפש במנוע חיפוש כללי, הכנסו לקהילה הרלוונטית ברשת החברתית והתייעצו עם חבריה.

במאה הקודמת, בתקופה של טרום גוגל, כתבתי ספר עם ידידי מני לוי על חיפוש באינטרנט. אלטה ויסטה (התחיל בדיגיטל, עבר לקומפק, נמכר ל- overture ונקנה בידי yahoo) היה מנוע החיפוש המוביל ואיתו webcrawler, lycos ו- infoseek. הדפדפן הנפוץ היה netscape והפורומים של אז נקראו קבוצות דיון ברשת usenet. אחת העצות שכתבנו בספר היתה לפנות לקבוצת דיון בנושא הספציפי ולבקש פתרון לבעיה מחברי הקבוצה או הפנייה למקורות מידע. למעשה, זה בדיוק מה שהרשתות החברתיות יכולות לספק בימינו אנו. אם אתה חבר ברשת חברתית ומכיר את חבריה ולא מהיום, זה בדיוק הדבר שמתבקש: שאל את מי שאתה מכיר ועליו אתה סומך.

זה לא המקום להספיד את גוגל ולא את יאהו אבל ככל שאנשים יהיו יותר זמן ברשתות החברתיות הן תשמשנה לא רק להכרת חברים והחלפת דעות אלא גם לבקשה וקבלת הפניות לאתרים. כבר היום stumbleupon היא רשת שבנוייה סביב היכולת של חבריה להצביע בעד או נגד אתרים. יש לצפות שמגמה זו תלך ותתרחב ככל שיגדל משך ההיכרות בין החברים.

אמון הוא דבר שקשה להעביר באינטרנט ועדויות (testimonials) הם בוני אמון. זה הדבר הכי קרוב שהאינטרנט יכולה להציע לנו כתחליף של תהליך מכירה. אנו לא רואים את פניו של איש המכירות ולא שומעים את קולו והעדויות של לקוחות החברה יכולות לעשות את ההבדל בין לקנות או לא לקנות. הבעיה בעדויות היא שאנחנו לא באמת מאמינים שאלו הן עדויות אמיתיות ובדיוק בנושא זה לרשת החברתית יש פתרון. מקבלים עדות ממישהו שחבר איתכם ברשת, אותו אתם מכירים מזה זמן. מידע זה הינו בעל משמעות רבה עבורך לעומת מידע שמציג גוגל או מידע אנונימי.

ברשתות החברתיות החלו להתבלט "מובילי דעה" שמרכזים "עוצמה" במובן של הפצת מידע ומיצוב של ברי-סמכא. הם מחוזרים על ידי משרדי פרסום, יחצנים ומקדמי אתרים ביודעם ש"כתבה פרסומית" עליה חתום מוביל הדעה היא בעלת משמעות רבה לקוראים אותה ומהווה עדות מהיימנה.

סיכום

אם אתה רוצה לקדם את עסקך לאורך זמן לא מספיק לעשות seo רק עבור מנועי החיפוש.  עליך לבנות נוכחות לעסק שלך גם ברשתות החברתיות, אשר צוברות תאוצה וקצב גידול מרשים. המצטרפים יכולים להעיד על כך. אנשים נחשפים, רוצים להתבטא, להתחבר, להביע דעה ולהיות שותפים. על כן, הן מהוות מקום בו נוצרות הפניות אשר מביאות עסקים.


דירוג המאמר:

תגיות של המאמר:

 זהר עמיהוד

זהר עמיהוד
ייעוץ עסקי בנושא שיווק וקידום אתרים באינטרנט
עוזר לעסקים להיות ראשונים בגוגל
לממש את הפוטנציאל של אתר האינטרנט שלך

להביא יותר לקוחות וליצור יותר הפניות/מכירות
ת.ד. 775 אבן יהודה
טל: 09-8910462
נייד: 052-8200895



 


מאמרים נוספים מאת זהר עמיהוד
 
ניווט באתר - היכן אני נמצא?
הפעולה הבסיסית של המשתמש באינטרנט היא ללחוץ על קישורים, כדי לעבור ממקום למקום במרחבי האינטרנט, או בשפתנו – לגלוש באינטרנט בכלל, ובאתר בפרט. המרחב הוא אין-סופי ולכן הניווט בו קשה. הניווט קשה גם מכיוון שניתן בקלות לנטוש את מסלול הניווט ולהיסחף למקומות אחרים, ממש כמו בגלישה על פני הגלים.

חמישה מיתוסים בנושא קידום אתרים
במהלך תקופה קצרה צצו מיתוסים בנושא קידום אתרים באינטרנט, אולי בגלל שעדיין עוטפת את האינטרנט איזושהי מסתוריות, חוסר ידיעה שגורם לאנשים להאמין שאכן כך הם פני הדברים. זה לא רק האינטרנט אלא גם עולם המחשבים שמלא ב- 3 או 4 אותיות, ומונחים שונים שרק מבלבלים.

מה בין בניית קישורים ו... דיאטה
בניית קישורים הינה אחת הפעולות החשובות שבעל האתר צריך לעשות אם הוא רוצה להיות מדורג גבוה בתוצאות החיפוש של גוגל ושאר מנועי החיפוש. כמו מרבית פעולות השיווק באינטרנט, גם תהליך זה הינו תהליך מתמשך שלא נגמר לעולם, וזאת הסיבה שזה הזכיר לי... דיאטה.
הנקודות הבאות ידגימו מדוע בניית קישורים דומה לדיאטה, ואיך הדבר יכול לעזור לך להשיג תוצאות טובות יותר בדירוג מנועי החיפוש עבור האתר שלך.


ללמוד משגיאות של אחרים בנושא קידום אתרים
הלימוד הכי מועיל הוא לימוד מניסיונם של אחרים כיצד יש לקדם את האתר כדי שיגיע למקום ראשון בגוגל. למרות שהאינטרנט צעירה בשנים (יחסית), נצבר כבר ניסיון רב ועל כן אפשר כבר משגיאות של אחרים וכמובן – מההצלחות שלהם.
אם אתה שואל איך להיות ראשון בין תוצאות החיפוש בגוגל של מילה או ביטוי אשר רלוונטיים לאתר שלך, עליך לבחון מה עשו אתרים שהצליחו, ובגדול, ולבחור משם את הכלים המתאימים לך. אפשר להתבונן ברשימת התוצאות גם מכיוון אחר, ולשאול מה יקרה אם לא תעשה את הפעולות הדרושות. האם תצליח להגיע למקום ראשון בגוגל?


קישורים דינאמיים, ככה אי אפשר להיות ראשון בגוגל
לקישורים אל האתר שלך יש חשיבות בניסיון של גוגל להעריך עד כמה האתר שלך חשוב. ככל שיש לאתר יותר קישורים המפנים אליו ויותר רלוונטיים, כך האתר יותר "נחשב", אבל, זה לא מספיק.

על מה לקוחות לוחצים בתוצאות החיפוש?
על אילו מהשניים סביר יותר שילחצו? על כל ביטוי חיפוש מציג גוגל מאות אלפים של דפים ולפעמים גם מיליוני דפים. ברור לכולם שאין לאף אחד זמן וגם סבלנות לעבור על כל התוצאות שמציג גוגל.

קידום אתרים אורגני או קישורים ממומנים?
הרבה בעלי עסקים מתלבטים בשאלה: האם לעשות קידום אורגני, או במילים אחרות SEO – Search Engine Optimizations או קישורים ממומנים הנקראים PPC – Pay Per Click? ובאותו עניין: אם קידום אתרים (SEO) אורגני חשוב כל-כך, מדוע יש כאלה המנסים למכור לנו את הרעיון ש-PPC הוא החשוב ביותר כדי להיות ראשון בגוגל?

להיות ראשון בגוגל
אנשים תמיד אומרים שאתה צריך להיות בעמוד ראשון בגוגל אם אתה רוצה לקבל תנועה גדולה של לקוחות, נכון? ובכן, המציאות היא שלא מספיק להיות בעמוד ראשון בגוגל, צריך להיות ראשון בגוגל - ראשון בעמוד הראשון. מי שנמצא במקומות 6-10 (מיקום זה נקרא under the fold), כלומר, צריך לגלול את החלון כדי לראות אותו, זוכה ללחיצות מעטות בלבד.

מאיפה להתחיל בניית אתר כדי להיות ראשון בגוגל?
עסקים שאין להם אתר אינטרנט, שואלים: מהיכן להתחיל את בניית האתר?". כמובן שיש את הדרך "הנכונה", אבל מהי בדיוק הדרך הנכונה? ואולי צריך לשאול האם בכלל יש דרך נכונה כדי להיות ראשון בגוגל?

4 סיבות מדוע הדירוג בגוגל יכול להשתנות
יכול להיות שתרגישו נוח כשאתם רואים את האתר שלכם ראשון בגוגל, אבל שום דבר אינו מובטח, הדירוג ישתנה - בזאת אתם יכולים להיות בטוחים.
     
 
שיווק באינטרנט על ידי WSI