דף הבית חברה, פוליטיקה ומדינה דתות יהדות
יהדות
צו פיוס 06/07/10 |  צפיות: 3653

יהדות הוא שם לדת, לתרבות, ללאום ולקבוצה אתנית והאנשים המשתייכים אליה הם יהודים. מבחינה דתית אדם בן דת אחרת המעוניין להיות יהודי, צריך לעבור תהליך גיור. מבחינה לאומית היהדות היא הבסיס ליסוד מדינת ישראל, אשר מוגדרת כמדינה יהודית ודמוקרטית ורוב תושביה הם יהודים. ליהדות יש חלק משמעותי בהתנהלות במדינה מכיוון שאין בה הפרדה בין דת למדינה. היהודים מהווים גם קבוצה אתנית אליה משתייכים יהודים הפזורים בכל רחבי תבל.

היהדות הדתית כוללת מספר זרמים וקבוצות שונות של יהודים. הקבוצות נבדלות אחת מהשנייה באורח חייהן ואף בראיית עולמן. אחד הזרמים ביהדות הינו הזרם האורתודוקסי אשר משתייכים אליו אנשים אשר חיים על פי מצוות הדת ושומרים עליהן באדיקות בכל תחומי החיים. הזרם האורתודוקסי נחלק אף הוא לכמה תתי זרמים. זרם משמעותי נוסף ביהדות הוא יהדות רפורמית או יהדות מתקדמת. זרם זה מאמין כי היהדות צריכה להשתנות בהתאם לזמן כך שתתאים להווה וחבריו מאמינים בעצמאות הפרט ובפתיחות כלפי התרבות המודרנית. זרם בולט אחר הוא יהדות קונסרבטיבית. זרם זה סבור כי יש להגמיש את ההלכה כך שתותאם לזמן הווה, אך לעשות זאת מבלי להתרחק באופן מובהק מן המסורת היהודית, כפי שלדעתם עושים היהודים הרפורמים.

בנוסף לזרמים הדתיים השונים, ישנם בישראל גם אנשים רבים המגדירים עצמם כמסורתיים. בדרך כלל הכוונה היא לאנשים אשר יש להם זיקה מסוימת לדת והם מערבים אותה בחייהם על ידי שמירה על מספר מצוות או מנהגים חשובים. עם זאת, אנשים מסורתיים אינם מקפידים על אורח חיים דתי בכל ההיבטים. קבוצה נוספת בישראל היא של יהודים המגדירים עצמם כחילונים. השימוש במונח חילוני מתייחס בדרך כלל לאדם שהינו יהודי על פי דתו אך אינו חי על פי מצוות הדת והיא אינה מעורבת בחייו.


דירוג המאמר:

תגיות של המאמר:

 צו פיוס


 


מאמרים נוספים מאת צו פיוס
 
ירושלים של זהב או של אור / מתי הורוביץ
מזה שנים אני מתפלא מדוע הפך "יום ירושלים" ליום שמחה דתי-ימני-לאומי, בעוד שירושלים שייכת לכולם - לכל החפצים בערכי צדק ושלום בעולם.

רדידות השיח הציבורי / אלחנן הורנמן
רבות הטענות על כך שהשיח הציבורי בישראל רדוד. בעיניי, הסיבה העיקרית לכך נעוצה בזה שקשה למצוא אנשים שיבחנו את הנושאים לעומק לפני שהם מביעים דעה.

"כְּאֶזְרָח מִכֶּם יִהְיֶה לָכֶם הַגֵּר הַגָּר אִתְּכֶם וְאָהַבְתָּ לוֹ כָּמוֹךָ כִּי-גֵרִים הֱיִיתֶם בְּאֶרֶץ מִצְרָיִם"
14/04/11 | צדק חברתי
לעזאזל. לפעמים הדעת פשוט לא מסוגלת להבין מדוע ממשלה יהודית בארץ ישראל מקבלת החלטות כאלה. קבוצה של שרים, חרדים ברובם, הנלחמים חדשות לבקרים על שמירת הצביון היהודי של המדינה בנושאים של שבת וכשרות, מפרה בבוטות ובנבזות את אחד מחוקי התורה הברורים ביותר. כיצד ממשלה נבחרת במדינה דמוקרטית, מעיזה לסלק 400 ילדי עובדים זרים בחזרה לארצות המוצא של הוריהם, שהם עצמם מעולם לא גדלו בהן, ישראלים לכל דבר, שכל חטאם הוא בכך שהוריהם לא החזיקו באישור עבודה חוקי בזמן הוצאת 'פסק הדין' הדרקוני, ובכך שטרם מלאו להם 18 שנים.

לשאלה איך אתה עושה שלום / טל פרי
21/03/11 | מוסיקה
ברמת העיקרון אני חושב שזה מאוד נלוז לצטט שירים כדי להגיד אמירה עמוקה. לטעמי זה מעיד על דלות כושר הביטוי והעדר מקוריות המחשבה.

בחרתי לצטט את השיר הבא כי כבר כחודש שאני מתעסק בזהות שלי כיהודי, אומר לעולם ומגלה לעצמי שאני מבולבל, ונדרש לשאלה מה זה קשור לצו פיוס.


שתי מדינות לשני עמים / טל פרי
02/03/11 | זהות
שוחחתי היום על השאלה מדוע פחות אנשים מגיבים לדבריי לאחרונה. אני סבור שזה כי לאחרונה נמנעתי מלהשמיץ דתיים. הגעתי למסקנה הזאת תוך כדי שיחה, והמשכתי ואמרתי, בלצון, כי אולי כדאי שאחזור להשמיץ דתיים, הרי זה הדבר הנכון לעשות. בן-שיחי הסכים שהרי באמת הם ראוים להשמצה. אפשר לדוגמא לדבר על "דב ליאור".

מי שמאמין לא מחרטט / לינוי בר גפן
06/02/11 | זהות
מיהו חילוני? מי שמקפיד לאכול טרף אבל מתפלל בשעת מצוקה? ואולי מי שמדליק סיגריה מנר השבת? ומיהו חרדי? כל מי שמכריז על עצמו כזה או שמא הרב שלו? לינוי בר גפן תובעת אחריות בהגדרות.

שנה מכה / יונתן יבין
10/01/11 | אקטואליה
2010 לא באמת הייתה שנה נפלאה או מזעזעת. כמו שלא תהיה גם 2011. ובכל זאת אנחנו מרגישים צורך לסכם את העבר ולייחל לעתיד. כאילו שמישהו מרגיש בכלל את חילופי החודשים. יונתן יבין סופר לאחור

כאן גרים בכיף / עינת ברזילי
12/12/10 | דת ומדינה
מקסים ואלינה סרדיוקוב יתחתנו בעזרת השם ובעזרת בג"צ. אבל יש עוד אלפי גרים בארץ שרבנים מקומיים מסרבים לרשום לנישואים מטעמי עליונות על הממסד הדתי – ציוני. זה הזמן לרפורמה

צל ואור בירושלים / עו"ד יובל אלבשן
05/12/10 | אקטואליה
מעשה בדירת עמידר בירושלים, שהמוסדות המטפלים חסמו את חלונותיה ומנעו ממנה אור. החושך, לפעמים פירושו אטימות.

זהות יהודית במאה ה-21 – מה זה בכלל?
25/08/10 | דת ומדינה
תוהים מהי מבחינתכם זהות יהודית במאה ה-21? לכל ישראלי יש את התשובות שלו: יהיו שיגידו כי זהות יהודית היא ציון החגים היהודיים; אחרים יטענו כי זהות יהודית הינה שמירת כל מצוות התורה; ויהיו גם כאלה שיאמרו כי זהות יהודית היא לגור בארץ ולשמור על הפולקלור היהודי מבית אימא. יהדות היא אפוא מגוון נרחב של תשובות לשאלות בסיסיות.
     
 
שיווק באינטרנט על ידי WSI