דף הבית חברה, פוליטיקה ומדינה דת ומדינה אסתי זקהיים, תעשי לי חופה!
אסתי זקהיים, תעשי לי חופה!
צו פיוס 18/07/10 |  צפיות: 3630

לאסתי זקהיים לא היה עניין מיוחד בחתונות. אפילו לא בשלה. לבעלה אלחנדרו היה חשוב לקיים חתונה דתית, והיא איבדה עניין. "לקחתי על עצמי את האוכל והמוסיקה, השארתי לו את כל היתר, בתמונות מהחתונה אני מנפנפת בבייביליס משועממת בזמן חופה".

אחרי כמה שנים חברים ביקשו ממנה שתחתן אותם, היא הסכימה ואיזה פלא - יצא מוצלח ביותר. זו היתה יריית הפתיחה של הקריירה שלה כמחתנת זוגות שויתרו על העונג הגלום ברב מקדש.
"אני מבינה את הצורך של אנשים לקיים טקס, להכריז על האהבה שלהם", אומרת זקהיים, שהיא גם שחקנית עסוקה ואמא לשלושה ילדים. "אנשים רוצים תיאטרליות ואולי אני נראית מתאימה. לקחתי את השלד של הטקס היהודי והמרתי אותו לטקס מובן, קל לעיכול. אני שומרת על המבנה של "הרי את מקודשת לי" והוספתי "הרי אתה מקודש לי". כל הנושא של שוויוניות חשוב לי. הקשר בין שני אנשים, האהבה, הצעידה ביחד, אלה דברים שצריך להדגיש בחופה".
ומה עם אלוהים?

"הוצאתי אותו מהטקס. לא במין מרד, אני פשוט מתרכזת בזוג. העניין הדתי לא משנה. ארון הספרים היהודי כן. כדי להתכונן לטקסים אני לומדת וקוראת המון, מפרקת את הטקס הדתי. גיליתי שעניין שבירת הכוס, השבר שכרוך בשמחה הוא עניין יהודי מאוד. כמו תענית אסתר לפני פורים ויום הזיכרון לפני יום העצמאות - אני מדברת בטקס על זה שאהבה וצמיחה לעיתים נובטות משבר. מכאב. רק מה? אצלי גם האישה שוברת כוס".

וזה לא הכול. חוץ מזוגות שוחרי חופש ביטוי, זקהיים מחתנת גם לסביות והומואים שאין עבורם טקס קיים, שלא לומר אסורים בחיתון.
ומה אלחנדרו אומר על זה?

"לאלחנדרו חשוב שהכלה תהיה יהודיה. 'לפחות זה!' הוא אומר לי. שיגדלו פה ילדים יהודים".

כשהיא לא מחתנת, אסתי זקהיים מצטלמת לסרטים, משחקת בהצגות בתמונע, ומלמדת במעלה, בית הספר הדתי לקולנוע בירושלים.
איך זה ללמד תלמידים דתיים?

"מדהים. אני חונכת השנה, ומאוד מעורבת בסרטי הגמר. שיחקתי אפילו בשלושה סרטים של תלמידים והחיבורים האישיים מרגשים. אני מבינה כאב של אבא שרוצה שהבן שלו יצטרף למאבק בפינוי, או אב שמגרש בן שהתחלן בגלל הנרקיסיזם שלו. אלה דברים אוניברסאליים - הורים, ילדים, הכאב הוא אנושי. אני מוצאת שהמעבר ממילה לתמונה קצת קשה להם. הם חזקים מאוד בכתיבה ופחות בויזואלי, אני עובדת איתם על הקשר ביניהם.
רק יש לי בעיה עם החתונות, עוד לא התרגלתי להשתולל עם עדר בנות משוגעות שרוקדות".

איך מנהלים בית עם בעל דתי ואישה כל כך חילונית?
"עם הרבה כבוד והערכה הדדית. מכינים סנדביץ פסטרמה ובחדר המדרגות מוסיפים את הגבינה הצהובה..." צוחקת זקהיים. "אמא שלי נגנבה מזה שהבן שלי אמר לה שהוא לא יכול לאכול עוגה כי הוא בשרי, אבל אני מבטיחה לה שזה רק יעשיר את הילדים. ילדים שגדלים במורכבות היא נראית להם טבעית. מצאנו גם קהילה קונסרבטיבית בתל אביב, והכי חשוב - בית כנסת שאני יכולה לשבת בו ליד אלחנדרו ולא להתחבא מאחורי הוילון".
מה עם בתי ספר?

"כשאלחנדרו ביקש בית ספר דתי לילדים, אמרתי לו שאני רוצה בית ספר יהודי ערבי. זה הרגיע אותו. הילדים לומדים בבתי ספר חילוניים ויודעים מהבית כל מה שצריך".
טוב, לבית ספר בעמנואל לא היית שולחת אותם.

"וואו, את לא יודעת איך רתחתי על הסיפור הזה. גזענות עושה לי חשק לתת מכות. קנאות וצרות עין זה דברים שאני לא מסוגלת לסבול. כשהייתי נערה הייתי פעילה ב"יש גבול". אני בטבעי לוחמת צדק, בתוך הבית הפרטי אני פחות לוחמנית. בגלל האהבה".


דירוג המאמר:

תגיות של המאמר:

 צו פיוס


 


מאמרים נוספים מאת צו פיוס
 
ירושלים של זהב או של אור / מתי הורוביץ
מזה שנים אני מתפלא מדוע הפך "יום ירושלים" ליום שמחה דתי-ימני-לאומי, בעוד שירושלים שייכת לכולם - לכל החפצים בערכי צדק ושלום בעולם.

רדידות השיח הציבורי / אלחנן הורנמן
רבות הטענות על כך שהשיח הציבורי בישראל רדוד. בעיניי, הסיבה העיקרית לכך נעוצה בזה שקשה למצוא אנשים שיבחנו את הנושאים לעומק לפני שהם מביעים דעה.

"כְּאֶזְרָח מִכֶּם יִהְיֶה לָכֶם הַגֵּר הַגָּר אִתְּכֶם וְאָהַבְתָּ לוֹ כָּמוֹךָ כִּי-גֵרִים הֱיִיתֶם בְּאֶרֶץ מִצְרָיִם"
14/04/11 | צדק חברתי
לעזאזל. לפעמים הדעת פשוט לא מסוגלת להבין מדוע ממשלה יהודית בארץ ישראל מקבלת החלטות כאלה. קבוצה של שרים, חרדים ברובם, הנלחמים חדשות לבקרים על שמירת הצביון היהודי של המדינה בנושאים של שבת וכשרות, מפרה בבוטות ובנבזות את אחד מחוקי התורה הברורים ביותר. כיצד ממשלה נבחרת במדינה דמוקרטית, מעיזה לסלק 400 ילדי עובדים זרים בחזרה לארצות המוצא של הוריהם, שהם עצמם מעולם לא גדלו בהן, ישראלים לכל דבר, שכל חטאם הוא בכך שהוריהם לא החזיקו באישור עבודה חוקי בזמן הוצאת 'פסק הדין' הדרקוני, ובכך שטרם מלאו להם 18 שנים.

לשאלה איך אתה עושה שלום / טל פרי
21/03/11 | מוסיקה
ברמת העיקרון אני חושב שזה מאוד נלוז לצטט שירים כדי להגיד אמירה עמוקה. לטעמי זה מעיד על דלות כושר הביטוי והעדר מקוריות המחשבה.

בחרתי לצטט את השיר הבא כי כבר כחודש שאני מתעסק בזהות שלי כיהודי, אומר לעולם ומגלה לעצמי שאני מבולבל, ונדרש לשאלה מה זה קשור לצו פיוס.


שתי מדינות לשני עמים / טל פרי
02/03/11 | זהות
שוחחתי היום על השאלה מדוע פחות אנשים מגיבים לדבריי לאחרונה. אני סבור שזה כי לאחרונה נמנעתי מלהשמיץ דתיים. הגעתי למסקנה הזאת תוך כדי שיחה, והמשכתי ואמרתי, בלצון, כי אולי כדאי שאחזור להשמיץ דתיים, הרי זה הדבר הנכון לעשות. בן-שיחי הסכים שהרי באמת הם ראוים להשמצה. אפשר לדוגמא לדבר על "דב ליאור".

מי שמאמין לא מחרטט / לינוי בר גפן
06/02/11 | זהות
מיהו חילוני? מי שמקפיד לאכול טרף אבל מתפלל בשעת מצוקה? ואולי מי שמדליק סיגריה מנר השבת? ומיהו חרדי? כל מי שמכריז על עצמו כזה או שמא הרב שלו? לינוי בר גפן תובעת אחריות בהגדרות.

שנה מכה / יונתן יבין
10/01/11 | אקטואליה
2010 לא באמת הייתה שנה נפלאה או מזעזעת. כמו שלא תהיה גם 2011. ובכל זאת אנחנו מרגישים צורך לסכם את העבר ולייחל לעתיד. כאילו שמישהו מרגיש בכלל את חילופי החודשים. יונתן יבין סופר לאחור

כאן גרים בכיף / עינת ברזילי
12/12/10 | דת ומדינה
מקסים ואלינה סרדיוקוב יתחתנו בעזרת השם ובעזרת בג"צ. אבל יש עוד אלפי גרים בארץ שרבנים מקומיים מסרבים לרשום לנישואים מטעמי עליונות על הממסד הדתי – ציוני. זה הזמן לרפורמה

צל ואור בירושלים / עו"ד יובל אלבשן
05/12/10 | אקטואליה
מעשה בדירת עמידר בירושלים, שהמוסדות המטפלים חסמו את חלונותיה ומנעו ממנה אור. החושך, לפעמים פירושו אטימות.

זהות יהודית במאה ה-21 – מה זה בכלל?
25/08/10 | דת ומדינה
תוהים מהי מבחינתכם זהות יהודית במאה ה-21? לכל ישראלי יש את התשובות שלו: יהיו שיגידו כי זהות יהודית היא ציון החגים היהודיים; אחרים יטענו כי זהות יהודית הינה שמירת כל מצוות התורה; ויהיו גם כאלה שיאמרו כי זהות יהודית היא לגור בארץ ולשמור על הפולקלור היהודי מבית אימא. יהדות היא אפוא מגוון נרחב של תשובות לשאלות בסיסיות.
     
 
שיווק באינטרנט על ידי WSI