קושי להחליט, קושי להתחייב, קושי לקבל החלטה, לא יודע איך להחליט, לא מסוגל להחליט, חמורו של בורידן, קבלת החלטות, לא אוהב להתחייב, לא רוצה להתחייב, פחד מ
נכתב על ידי: אימון אישי / אליעד כהן - EIP.co.il
תאריך: 21/12/15

קושי להחליט,קושי להתחייב, קושי לקבל החלטה, לא יודע איך להחליט, לא מסוגל להחליט, חמורו שלבורידן, קבלת החלטות, לא אוהב להתחייב, לא רוצה להתחייב, פחד ממחוייבות, קשהלהתחייב

עכשיו הנושאהוא כזה למה לאנשים קשה לבחור, עכשיו מה זה אומר לבחור? לבחור זה יכול להיות קבלתהחלטה שצריך לבחור באיזה מסעדה לאכול איפה לגור לבחור, יכול להיות לבחור גם במובןשל נגיד לדוגמא מערכות יחסים נגיד לדוגמא להתחייב להיות עם מישהו גם כן סוג שללבחור אנשים קשה להם להתחייב קשה להם לבחור. עכשיו השאלה היא למה זה ככה ומה הפתרוןלזה זאת השאלה, אם היא בהנחה שיש לה איזה פתרון אז למה זה ככה. לא לכולם זה קשה ישאנשים רגע למרות נגיד את לדוגמא נגיד שעכשיו תהיה לך נגיד החלטה של חיים ומוות נגידתהיה לך איזו דילמה אבל יש אנשים שיש להם דילמה אבל בדברים רגילים אין דילמה.

נגיד לשיםפלפל ומלח מה את שמה קודם פלפל מלח מה זה משנה אבל יש אנשים שהם ברמה שהם לא היומסוגלים להחליט אם לשים קודם פלפל או מלח ברמה כזאת, כאילו הדברים הכי טריוויאלייםהם רואים שני כסאות "איפה אני אמור לשבת" והם לא יודעים "אני אשב פה?" לא מסוגליםלקבל החלטה. השאלה היא מה השכל שבדבר ממה זה נובע ומה עושים איתו. מה אתה אומר ישלך רעיון מה המהות של העניין?

ש: אנשיםמחפשים את ההחלטה הטובה ביותר האופטימלית.

אליעד: אוקימחפשים את ההחלטה האופטימלית אין בעיה ומה האמת?

ש: החלטההבטוחה להם האופטימלית.

אליעד: שתרגישלהם החלטה שאין בה שום חיסרון. עכשיו מה האמת? האמת היא שתהליך בריאת העולם רבינחמן דיבר על זה פעם שיש צדיק שהוא רוצה להגיד תודה, מה זה אומר רוצה להגיד תורה?מנסה להגיד חידוש על משהו ואז הוא מתחיל לחשוב מה הוא רוצה להגיד ותוך כדי שהואמתחיל לחשוב מה הוא רוצה להגיד תוך כדי זה באים לו עוד רעיונות והוא לא יודע מהלהגיד מרוב כמות הרעיונות שבא לו לראש, כמו שלפעמים זה לא קורה אצלי לשמחתי אבללפעמים אני כאילו חושב על איזה משהו כאילו אוקי ואז פתאום מתחילים לבוא "אולי זהככה ואולי זה ככה, זה גם ככה עוד היבט עוד זווית" ואני לשמחתי יודע לעצור ולבחוראיזה צד אבל לפעמים בן אדם כששואלים אותו איזה שאלה יש לו כל כך הרבה תשובותורעיונות ודעות שאין לו מושג איך לתמרן בין כל הדעות ואז הוא לא יודע מה להגיד הואלא אומר כלום.

עכשיו אז רבינחמן מסביר שבשביל להגיד תורה בשביל שתהיה מסוגל לפעול שזה המשמעות הפנימית בשבילזה בן אדם צריך לדעת לצמצם את עצמו, למה? כי התהליך של בריאת העולם במובן של התהוותהעולם מתהליך של הפיכת "אין ליש", "ואין" זה במובן של אינסוף לא מוגדר אין בו שוםחיסרון "ויש" זה משהו מוגדר שיש בו חיסרון כלשהו חייב שיהיה בו חיסרון, והתהליך שלבריאת העולם זה בעצם יכול להיות להפוך "אין ליש". עכשיו הבן אדם שמחפש את השלמותהוא לא יכול לברוא את העולם, למה? כי בעולם אין שלמות זאת אומרת לו יצויר נגידשאותו בן אדם שלא יודע להחליט היה אלוהים, נניח שיש אלוהים ונניח שאלוהים ברא אתהעולם נגיד שאלוהים היה בא בגישה הזאת של לא יודע מה להחליט איך הוא היה יכול לברואאת העולם הוא בסוף צריך להחליט שכדור הארץ עגול, איך נחליט שהוא עגול אז "לא בוראכאן לא בורא את העולם לא עושה כלום" כי יש אינסוף אפשרויות והוא באמת היה יכוללעשות את כל האפשרויות וכל אפשרות יש לה איזה יתרונות וחסרונות כלשהם.

כי אם אין שוםיתרונות וחסרונות אז אין טעם לעשות ואם יש יתרונות וחסרונות אז איך נדע מה לעשותולכן תהליך בריאת העולם הוא בעצם היכולת לצמצם, לקחת דבר אינסופי ולצמצם להיותמסוגל להיות בחוויה של צמצום ולא לרצות כל הזמן למשוך את זה לשלמות. עכשיו רבי נחמןמסביר שבשביל להוציא מכוח אל הפועל בן אדם צריך לחבר את ה - "בפועל ובכוח", מה זאתאומרת אתה מכיר את זה, אוקי בכל מקרה מה זה אומר? זה אומר שבן אדם צריך לחבר את ה -"בפועל" ואת ה - "בכוח" בן אדם שמבין שאין הבדל בין אחרי ולפני אין לו שום בעיהכשהוא מאמין שיש הבדל בין לפני ואחרי לבחור משהו.

עוד פעם אםהבן אדם בחוויה הסובייקטיבית שלו חושב שאם הוא יעשה ככה או אחרת זה מאוד ישנה אז בןאדם כזה מגיע למצב שהוא לא יודע מה להחליט כי הוא אומר "איך אני אדע מה להחליט?"אבל לעומת זאת אם הבן אדם הוא מסוגל להבין שאין הבדל בין לפני ואחרי דהיינו, הכלשווה ערך הכל אחד, הכל אותו דבר זה לא משנה, אתה לא בטוח שיש הבדל אתה לא יודע שישהבדל, מי אמר שיש הבדל אז מהגישה הזאת אפשר לבחור משהו.

את מה בוחרים?את הראשון שקופץ לראש, אתה לא רוצה אותו? תבחר את השני זה לא משנה אבל המהות שלהיכולת של הבן אדם לבחור זה היכולת לחוות שצמצום ואינסוף זה אותו דבר, למה? כיבחירה זה תהליך של צמצום כשבן אדם בוחר אופציה הוא בעצם מצמצם את עצמו בעצם מתחייבלאופציה, כמו שבמערכות יחסים לפעמים בן אדם מתחייב לבן זוג או בת זוג, בן אדם גרבדירה נגיד הוא מתחייב לדירה נניח אותו דבר בהחלטה כל החלטה שהבן אדם מחליט הואבעצם בוחר "אני מצמצם את עצמי לאפשרות הזאת", בן אדם בוחר לקנות רכב מסוים הוא בעצםאומר שהוא מוכן לוותר על כל היתרונות של כל שאר הרכבים.

עכשיו וזאתחוויה של צמצום מי רוצה לוותר על כל שאר האופציות אז אם בן אדם לא יודע לצמצם אתעצמו הוא לא יכול לפעול ולכן הרעיון הוא שבן אדם צריך לדעת שצמצום ואין סוף זה אותודבר, זאת אומרת אם בן אדם יהיה מסוגל לחוות שלצמצם את עצמו ועדיין להרגיש בנוחכאילו הוא חופשי אז יהיה לו יותר קל לצמצם את עצמו. ואף על פי כן אם בן אדם באופןמוחלט יחשוב שצמצום ואינסוף זה אותו דבר אז לא תהיה שום משמעות לכלום ואז הוא גם לאיעשה כלום וכו' ואף על פי כן באופן יחסי בן אדם שחווה שקשה לו לקבל החלטה הוא צריךלהיות מסוגל להבין שזה לא משנה ההחלטה איזה החלטה הוא יקבל ואז ממילא יהיה לו יותרקל לקבל החלטה, כנ"ל לגבי כל דבר שבן אדם חווה אותו כצמצום. הבנו שאלות איןשאלות?

ש: יש.

אליעד: מההשאלה, ותזכור בראש שלך שהמחויב פה שזה תהליך בריאת העולם שרק אלוהים שאין אצלוהבדל בין יש לאין רק הוא יכול לברוא את העולם "יש מאין", זאת אומרת רק כשאתה מביןשאין הבדל בין יש לאין רק אז אתה יכול באופן חופשי לעשות מה שבא לך בלי לחוותצמצום.

ש: אבל בן אדםשנמצא בסיטואציה כזאת השאלה שלי דבר ראשון איך באופן יחסי הוא יכול לקבל את עצמובמציאות שאתה מדבר עליה?

אליעד:שמה?

ש: אני אומרמה שאתה מדבר עכשיו איך שאני מבין את זה.

אליעד: הבנתיאת השאלה התשובה היא שאפילו אם באופן יחסי הבן אדם יבין את הבעיה שלו גם יהיה לומצב יותר טוב כי אם הוא אומר "אני לא יודע איך להחליט" הוא גם לא יודע למה הוא לאיודע איך להחליט, אם הוא יבין "הסיבה שאני לא יודע איך להחליט זה בגלל שאני לא מוכןלוותר על משהו" אז הראש שלו יגיד לו "טוב אבל אתה מבין שאתה חייב לוותר על משהונכון?" אז זה כאילו כמו להגיד לו מחויב שיש חיסרון אז מחויב שיש חיסרון אז הוא אומר"טוב אז זה כבר פחות משנה" ואז יותר קל לו לבחור, וזה השכל שאני רואה בדבר הזהכרגע.

ש: אפשר לדברמשהו על זה.

אליעד:דבר.

ש: כאילו כשבןאדם נמצא בסיטואציה הזאת, נגיד אם זה נכון אני שואל כאילו.

אליעד:שמה?

ש: כאילו ינסהללכת למוחלט ואז זה יעזור לו?

אליעד: שמה זהאומר?

ש: לחשוב עלהעניין בצורה מוחלטת.

אליעד: לחשובבצורה מוחלטת זה אומר בעצם לראות שאין הבדל, לראות שאין הבדל זה בעצם...

המאמר מאת מאמן אימון אישי/ עסקי / ייעוץ / אליעד כהן - www.EIP.co.il | אימון אישילחיים, מאמן אישי לחיים, מטפל התנהגותי קוגניטיבי, מטפל טוב

הכנס לאתרותהנה מעוד יועץ פילוסופי, טיפול רגשי, יעוץנפשי, הסוד, הסוד, לקוחות, החלטיות, רוצה, רוחניות, רוחניות ועוד ...


 
אודות המחבר

מאת אליעד כהן - מאמן אימון אישי + יעוץ אישי - לכל תחומי החיים ועוד

מחבר הספרים! אהבה בחיים / חיים בלי פחד / חיים טובים / להיות אלוהים / להצליח בכח המחשבה ועוד

הכנס עכשיו לאתר EIP.co.il ותהנה מאלפי מאמרים + הרצאות וידאו על כל נושאי החיים בכלל, ועל האושר שלך בפרט ...

מאמן אימון אישי חרדה פחד דיכאון קבלת החלטות זוגיות ויחסים ביטחון והערכה עצמית אהבה אושר להתמודד עם בעיות הצלחה מוטיבציה כסף והצלחה לחנך חינוך ילדים לשכנע מכירות שכנוע משמעות החיים בחירה חופשית חשיבה חיובית לחשוב חיובי ידע רוחניות מודעות הארה אלוהים להיות אלוהים בריאת העולם ברסלב רבי נחמן מברסלב פורום ברסלב אימון טיפול ייעוץ אישי

תכנסו ותהנו ...

המאמר הודפס מאתר portal-asakim.com - אתר מאמרים עסקיים ומקצועיים
http://www.portal-asakim.com/Articles/Article47686.aspx