1457אורית וולף-השתקפות במיים
נכתב על ידי: ELYBIKORET
תאריך: 11/02/16

1457אורית וולף-השתקפות במים צילומים-אלי ליאוןבקונצרט הסיום של מסעות ערב בסידרה בחותם אישישהיתקיימה בימי שלישי במוזיאון תא שמעינו קונצרט שכתותרתו היתה -השתקפות במייםמהרומנטיקה עד האימפרסיוניזם.הקונצרט התחיל בנגינת אימפרומפטו מאת שוברט.זאת יצירהמוסיקלית עם מבנה חופשי בעלת אופי אילתורי ומכאן בא גם שמה כאשר מקור השם הוא השםאיפרוביזציה. יצירות אלו בדרך כלל כתובות לכלי אחד המנגן סולווהפעם ד'ר אורית וולף התחילה את הקונצרט כאמור בנגינת היצירה בפסנתר.סוג כזה של יצירות בדרת כלל מזוהות עם התקופההרומנטית והמלחינים המזוהים ביותר עם סוג כזה של יצירות הםשומן,שוברט,ושופן.שוברט אפשר לכנותומלך השיר האמנותי וגם מלך המלודיה .הוא כתב כ600 שירים.ביצירה ששמענו עוברת בה כחוטהשני חווית המים.יד ימין יוצרת חוויה זו.וולף הדגימה בצורה מודגשת מה היתה כוונתהכאשר דיברה על חווית המים.במנגינה הרגשנו את המרבד של המיים,הגלים.המים הם מטפורה של הנפש,רוגע,ההרגשה הנוסטלגיתהמאושרת.יש ניגוד בין אופי מנגינותיו של שוברט לבין חייו הפרטיים.הרגשנו אתהגעש את הכעס.ביצירה אפשר היה לזהות פיתוח את מוטיב הגורלמהסימפוניה החמישית של בטהובן.בהמשך שמענו את מנגינת הברבור מאת סן סנס בביצועהצ'לן פליקס נמירובסקי.נגינתו היתה מעולה ומלאת רגש, אהבה ורומנטיקה. הוא גם הדגים את ההבדל בשוני בין נגינה במאות הקודמותלבין נגינה היום.לו הנגנים היום היו מנגנים כפי שניגנו אז גדולי הצ'לנים, הינומכנים את נגינתם 'שמאלץ'.היום אף נגן לא היה מנגן בצורה שניגנו בזמנו כי כולם היוחושבים שהוא לא יודע לנגן.זה מראה כי גם בנגינה יש אופנה  לפי התקופותהשונות.בתקופה האימפרסיוניסטית מים זה היה דבר עצמי.מקורלטבע.הציירים ציירו מים.המלחינים חיברו מנגינות המתארות מיים.אמנם דביוסי ורוול לאהכתירו את היצירות שלהם בשמות הקשורים למים אך הרגישו בהם את המיים. רוול כתב את'משחקי המיים יצירה בה מרגישים את הרעש,קפיצת הדגים,זרימת המייםבנהר,המפלים. ב'אור הירח' של דביוסי מרגישים תאור השתקפות הירחבמים בכל הצבעים שלו.לדעת ד'ר וולף לא מספיקה הכנה מדוקדקת ועבודה רבה עליצירה,ונגינה של כל התוים,אלא כל תשומת הלב של המנגן  חייבת להיותבנגינה. השתדלות לנגן נכונה לפי התוים זה חשוב אך אם לאמנגנים עם כל תשומת הלב והנשמה, משהו תמיד יהיה חסר בנגינה.הקהל ירגיש זאתמיד.לסיום הערב הצטרפו לפליקס נמירובסקי ואורית וולף נעמישחם,שולי ווטרמן ופרגיי אוסטרובסקי לביצוע נפלא ונוצץ של "חמשית דג השמך"הנקראת גם" חמשית הטרוטה" מאת שוברט. זאת אחת החמישיות המפורסמות ביותר שנכתבו ואחתהיצירות הידועות ביותר של שוברט.הפרק הרביעי שלה כתוב על פי השיר 'דג השמך' שהיה שירמאוד מפורסם בזמנו.בפרק חמש וריאציות על נושא השיר שקל מאוד לזהותן. היצירה נכתבה ב1819 כאשר שוברט היה בן 22 בלבד.ליצירהאופי אופטימי ביותר כאשר הפסנתר הוא המוביל והדומיננטי ביצירה.היא הוזמנה על ידי צ'לן חובב שהציע לשוברט לכתוב לויצירה כדי שיוכל לנגן אותה בעצמו בצ'לו, אך הוא לא הצליח בכך ובכל זאת היצירההוקדשה לו. שמו היה פאומגרטנר .היצירה בניגוד לחמישיות אחרותששוברט כתב היא בת 5 פרקים.היא דומה יותר לסרנדה  שהיא יצירה קלילהיותר. היצירה שמחה ,יש בה עליזות,מלאת חיים.כל אחד מחמשתהמבצעים מנגן כאילו כסולן.היה זה סיום יפה של סידרה יפה מלאת ענין וביצועמצויין.הסידרה תחודש  ב1.11.2016 כאשר הפעם היא תכלול 5קונצרטים שונים כל פעם בימי שלישי בשעה 20.00 במוזיאון תל אביב.אפשר כבר להרשםלסידרה בטלפון 03-6077070לראות או לא לראות;כל קונצרטפנינה.לשמוע.נכתב על ידי elybikoret , 09/2/2016 23:01ליאון אלי
[email protected]
www.elybikoret.022.co.il
03-6856786
054-249-3488
עתונאי-מבקראמנות
חבר אגודת העתונאים של תא
ותא המבקרים שלידה
מנהל קהילות התרבותוהפנאי-אתר מוטקהאני מזמין אתכם להכנסלאתרי
בו ריכזתי ביקורות שכתבתי  והתפרסמו באתריאינטרנט שונים
בכל שטחי האמנות,חיבורים שכתב פרופ' יוסי גמזו וחומראחר.
הכתובת www.elybikoret.022.co.il מסיבות טכניות לא תשלחנהעוד הודעות או מיילים עם ביקורות לרשומים ברשימת התפוצה שלי
והרוצה לקרוא אותם חייב יהיה להכנס לאתרי בכתובתהנ"ל

 
אודות המחבר

אלי ליאון-ELYBIKORET

המאמר הודפס מאתר portal-asakim.com - אתר מאמרים עסקיים ומקצועיים
http://www.portal-asakim.com/Articles/Article48122.aspx